Inslapen en dierenartsen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eilinora

Re: Inslapen en dierenartsen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 20:59

mijn kat was totaal afwezig,had hersenbloeding gehad op 17 jarige leeftijd en is toen 2 dagen kwijt geweest.

toen ze weer terug kwam was ze duidelijk iets van evenwicht kwijt maar verder werd er niks aan gedaan.

ze is uiteindelijk 20 jaar geworden,het laatste half jaar werd ze magerder en blind en doof.

toen hebben we meteen gezegt dat het einde er was....ze is 31 december,laatste dag van het jaar,ingeslapen....

ze heeft een waardig bestaan gehad en ook een waardige dood zonder gedoe

dus ja.....vind idd dat er soms teveel behandelingen worden voorgesteld terwijl het duidelijk is dat het niet lang meer zal duren

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 22:01

Lees hier nu toch echt wel dingen waarvan ik denk... Ik ben daar behoorlijk nuchter in, is een dier oud en op en is het uitzichtloos dan houdt het gewoon op. Zeker als de eigenaar dit ook wil. Als je een beetje feeling hebt, voel je aan of de eigenaar zelf al beslist heeft of nog erg twijfelt. Kijk als ze twijfelen, kan ik het voor het dier nog even 'aangenaam' maken en kunnen ze weer even naar huis tot ze wel beslist hebben, een eigenaar moet hiervoor wel degelijk klaar zijn. Iedereen is anders in zo'n dingen en iedereen gaat er anders mee om. Sommige mensen hebben nog nood aan een echo of foto of bloedonderzoek, als een soort bevestiging van dat er zeker wat aan de hand is en het dus een goede zaak is om het dier in te laten slapen. Zo'n mensen blijven daar enigzins anders mee zittten. Dus ook hier is het weer een kwestie van aanvoelen. Ik snap goed dat sommigen hiervoor meer tijd nodig hebben, om zo'n beslissing te nemen. Ook al denk ik soms 'inslapen', wil niet zeggen dat de eigenaar hier al klaar voor is. Dan is het aan de dierenarts om even de situatie zo confortabel mogelijk te maken voor het dier. Maar ik ben wel eerlijk, als ik er niets in zie, dan ze g ik ook eerlijk dat bv bepaalde onderzoeken geen nut meer hebben. Meestal als het voor het dier niks meer is om zo te leven, dan heeft de eigenaar er ook niets meer aan, en moet toch zeggen dat eigenaars vaak toch goed aanvoelen wanneer het goede moment er is. Wat ikzelf altijd een erg moeilijke vraag vind en helaas te vaak hoor, is "wat zou u doen"? Erg moeilijk want ik kan niet/nooit in iemand zn plaats beslissen. Ik kan advies en raad geven, en het uitvoeren, maar meer eigelijk niet.
@inowa: over voorstellen behandelingen, in principe moet je elke eigenaar alle opties geven. Je moet gewoon correct zijn op dat gebied, je wil later niet horen, jamaar die optie was er ook nog en die gaf u niet. Heel moeilijk soms, want de meeste opties zou je in zo'n geval niet voor gaan maar ze zijn er toch. Ook al duurt het niet meer lang.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 22:18

Het vervelende bij mij is dat ik met een ogenschijnlijk gezonde hond bij de DA kom.
Zij heeft nog geen last artrose, is nog in goede conditie gezien haar leeftijd. Bij de DA doet is ze ook vaak "gewoon".
Wel wat rillerig, maar dat zijn natuurlijk zenuwen (volgens de DA).

Als ik zeg dat ze thuis ook heel vaak zo rilt, hoort dat bij Jack Russel (terwijl ze dat vroeger nooit deed).
Ik ben super bang dat ze straks iemand te pakken heeft bij mij thuis, ik nl. wel 3 kids en veel kids over de vloer.
Maar volgens de DA loopt dat niet zo'n vaart en moet ik maar afwachten..........! Hun regel is: wij spuiten geen gezonde dieren af.
Logisch natuurlijk, maar een hond die zichtbaar pijn heeft is dat geen probleem maar een hond die ik als eigenaar niet meer voor 100% vertrouw is wel een probleem.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 22:21

Hier is het heel simpel.
De eigenaar is de baas.
Maar de DA legt wel alle mogelijkheden voor.

En het is wel waar dat eigenaren steeds meer uitgeven aan hun dieren....ongelovelijk soms!! (werk op een doorverwijskliniek).

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 22:28

ben heel blij dat ik een DA heb die heel realistisch is.. Zegt ook gewoon je kan dit en dit proberen maar kost je een hoop geld en hele grote kans dat het niet helpt. Hij denkt gelukkig nog aan het dier en niet alleen aan het geld.
Vind wel dat je ook te ver kan gaan met dokteren, het houdt eens op en een dier onnodig laten lijden (extra onderzoeken ed) om zelf bij je te houden vind ik egoistisch..
Tuurlijk ik probeer veel voor mn dieren maar ik ga geen honderden euro's uitgeven voor een operatie voor een oud konijn met bijna geen overlevingskans (om even een voorbeeld te noemen ;)) Het moet wel realistisch blijven vind ik..

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 00:39

Er is onlangs een kankerbehandelcentrum in Utrecht geopend voor honden en katten.
Ik weet niet zo goed wat ik daarvan moet denken...

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 00:53

Hier heeft een hele tijd geleden een artikel in de krant gestaan van een dierenarts, over dierenartsen. De meest waarschijnlijke reden dat al deze opties worden aangedragen is omdat het geld in het laatje brengt. Kort en krachtig. Koud misschien, maar wel waar. Vroeger waren die mogelijkheden beduidend minder en veel minder mensen dan nu zouden dat er voor over hebben gehad. Hier is het dierenwelzijn nu pas op gang aan het komen. De dierenwinkels, die je een jaar of 3 geleden nog met een kaarsje moest zoeken, schieten nu als paddestoelen uit de grond. Zo ook de dierenartsenpraktijken. En alle opties die maar mogelijk zijn op het gebied van medische zorg. Mensen hebben het er nu voor over (helaas is het nu recessie, dus weer terug bij af) maar het verschil in mensen die wel medische zorg voor hun dieren over hebben is erg groot met een aantal jaar geleden. En daar slaan dierenartsen een slaatje uit.

Nou heb ik het dus niet over dieren die nog jong zijn en een kans hebben, of iets echt raadselachtigs waar de dierenarts zelf ook iets over wil weten of alle bijzondere gevallen, maar over de gewone alledaagse huisdieren, die oud en versleten zijn en eigenlijk uit hun lijden verlost zouden moeten worden.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 00:54

BKS schreef:
Oei daar ben ik ook zo bang voor met mijn oudste hondje. Zij is nu veertien en er komt straks natuurlijk iets van een ouderdomskwaal om de hoek kijken ( nieren die niet meer willen of zo). Ik ben ook stellig niet van plan om dan met allerlei lapmiddelen te gaan werken, dat hondje heeft een pracht leven gehad en genoeg is inderdaad genoeg. Tegen die tijd hoop ik maar dat de dieranarts er ook zo over denkt maar ik heb mij twijfels. Ze hadden het laatst al over een preventief bloedonderzoek terwijl we alleen een enting en nagels knippen moesten.....

Dat vind ik wel iets anders trouwens. Je weet in principe dat die ouderdomskwalen eraan zit te komen dus ik snap best dat jou DA voorstelt om op tijd te beginnen met periodiek onderzoek ipv te wachten tot je hond er zichtbaar last van krijgt. Immers hebben veel dieren al veel last en pijn voor dat ze zichtbare last en pijn hebben. Dan kan je eerder beginnen met bijv een speciaal dieet/supplementen oid waardoor je uiteindelijk het leven wel rekt maar niet ten koste van het dier.

Ik snap heel goed dat het voor eigennaren een hele moeilijke keus is. Het is natuurlijk jammer als je DA niet eerlijk is maar opzich snap ik ook dat de dierenartsen nu veel betere diagnostiek dan vroeger hebben en toch liever weten wat er met een dier is voordat ze er een spuit in zetten. Ik vind het trouwens vreemd dat dierenartsen niet naar de eigennaar luisteren als ze aangeven dat een dier lijd en geen dierwaardig bestaan meer lijd, wie zit er nu de hele dag met dat beest in de huiskamer :Y) .

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 01:03

Mijn man zei net al:
Heb je een geit/konijn/cavia/paard/varken die kun je (als je ze zat bent/geen zin meer in hebt.....) zonder problemen laten slachten, maar met een kat en hond is dat veel moeilijker.
Raar verschil eigenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 07:05

marise83 schreef:
ben heel blij dat ik een DA heb die heel realistisch is..

Ik ben dat gelukkig zelf en ga een dier niet nodeloos laten lijden omdat ik het leven mss een weekje of maandje kan rekken.

BlackEyed schreef:
Er is onlangs een kankerbehandelcentrum in Utrecht geopend voor honden en katten.
Ik weet niet zo goed wat ik daarvan moet denken...

Waarom weet je dat niet?

liezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 07:15

Toen mijn baas de hond in ging laten slapen omdat zij bloed plaste en 15 jaar was en eigenlijk gewoon op, werd er ook gereageerd van dat er foto's genomen moesten worden en pillen en dokteren. Maar ze is gewoon ingeslapen. Maar ik heb inderdaad ook het idee dat dierenartsen commercieler zijn geworden, en het is allemaal ook zo duur. Lijkt wel of het bij kleinere huisdieren duurder is dan bij grote

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 07:40

Ik weet niet goed aan wie het ligt, heb toen mijn Tibeau in laten slapen toen hij niet meer kon doen wat hij wilde doen, hij kon wel goed lopen, maar hij werd zo fragiel...... ik heb het niet willen rekken toen, en ik ben heel blij dat dat kon.

Ik vind idd dat dieren soms in leven worden gehouden terwijl het imo niet echt een dierwaardig leven meer is, vind dat erg sneu. Denk dat het toch ook vaak ligt aan de eigenaars, die willen rekken, en kunnen geen afscheid nemen.....
Toen bij Beau heeft iemannd eens gevraagd of ik er wel aan toe was. Vond dat zo'n rare vraag toen, daar ging het helemaal niet om. Ik vind nóg dat het daar niet om gaat, het gaat om je dier. Denk niet dat je er als eigenaar ooit wel aan toe bent, je moet doen wat het beste is voor je dier. Tuurlijk doet het verdriet, en erg ook, maar je komt er ook wel overheen.......

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 08:47

Brainless schreef:
Mijn man zei net al:
Heb je een geit/konijn/cavia/paard/varken die kun je (als je ze zat bent/geen zin meer in hebt.....) zonder problemen laten slachten, maar met een kat en hond is dat veel moeilijker.
Raar verschil eigenlijk.

Binnen de paardenwereld zie je ook veel uiteenlopende oplossingen. Zo laat de een zijn paard slachten met een 3 op de foto omdat de sport er hoogstwaarschijnlijk niet in zit en de ander geeft zijn pony een prothese. Om maar even in uiterste te denken. Voor beide keuzes is vaak begrip, de een wat meer als de ander maar er zijn altijd mensen die het ook zo zouden doen.

Terwijl bij je kat of hond van je wordt verwacht dat je alles uit de kast trekt, wanneer zo'n dier oud en op is. Inderdaad een rare situatie.

Ik zie er al tegenop wanneer mijn 16 jarige kat aangeeft dat het mooi is geweest. Nu gaat het nog goed, wel artrose maar daar krijgt ze pilletjes voor en dat werkt prima.

Emerald, ben het helemaal met je eens! Het probleem is alleen dat de groep mensen die geen Hydrotherapie willen doen met hun bejaarde hond, hier dus op worden nagekeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 09:09

Vind het van de zotte, zulke therapieën met een bejaarde hond. Beest is oud, op, dan moet het imo ook klaar zijn :)

Bij Beau ook, lijf was gewoon op, zijn kop wilde nog best, maar zijn lijf kon niet meer wat zijn kop wilde....... ik kan niet bij een hond inpeilen in hoeverre dat lijden is, echt niet, weet niet hoe het bij een dier werkt.
Weet wel dat Beau altijd een bloedfanatieke sporter was, was hij dol op, we hebben 2 weken voor zijn dood nog pakwerk met hem gedaan :)) toen dat niet meer ging, vond ik het genoeg.
Mijn kat is dol op klimmen en springen, en hoewel ik wel denk (maar ook dat is speculeren) dat dieren in zekere zin het ouder worden wel accepteren, geloof ik ook dat mijn kat erg ongelukkig wordt als hij niet meer zijn kattenleven kan leiden.

Dit gezegd hebbende, besef ik ook dat er honden zijn die in hun kop altijd 4 blijven....... en als het lijf dan niet meekomt op een gegeven moment moet je een keus maken denk ik. Heb bij Beau nog wat kunnen doen met metacam en Fortiflex, maar als het op is is het op.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 09:36

Yamcha, wat is dat pakwerk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:13

Google maar eens op IPO.

Wilawander hier op Bokt doet het ook met haar hond Max :)

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:25

Bij mijn poes is in Oktober suikerziekte ontdekt. Ze wordt in de zomer 12 jaar. Er zijn meerdere mensen die toen tegen me zeiden..niet aan beginnen,inslapen. Vorige week nog zei iemand dat tegen mij op de manege. Wat doe je die poes aan.
Katten kunnen gewoon leven met suikerziekte,oke , ze moet 2 x daags een injectie en de kosten zijn hoger. Maar als ik nu kijk hoe ze opknapt. Het kwetste me wel dat anderen zo makkelijk tegen me zeiden..lekker laten inslapen. Mijn DA zei wel dat het even wennen is,maar nu is het routine.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:29

Ik heb gelukkig nog maar 1x ee dier hoeven laten inslapen en dat ging super qua hoe de da er mee omging. We waren voor een check naar de da omda onze hond niet mee op haar benen kon staan, is onderzocht bleek die vol k*nker te zitten. Zijn advies was in laten slapen maar hij begreep ook dat we die beslissing niet in 5 minuten konden en wilden maken. We hebben haar weer mee naar huis genomen maar die nacht erop deed ze anders niet dan piepen en huilen. Dus de volgende dag hebben we haar in laten slapen. De da ving ons ook goed op.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:33

Ik heb een newfoundlander van nu 9 jaar oud.
Ik roep altijd en dat gaat ook gebeuren, dat ik geen 100den euros meer in haar ga pompen, het lopen en opstaan is nu al moeizamer, grote wandeling kan ze nog wel, dan is ze dagen moe en pijn in der spieren.

haar lichaam is een jaar of 10 haar geest een jaar of 5, moeilijk om te zien soms, maar zodra het lichaam zegt ik kan niet meer, dan is het goed geweest.

geen dierenarts die mij op andere gedachten gaat brengen, ik wil haar een waardig afscheid gunnen, geen leidensweg van jaren.

al hoop ik stiekum dat ze gewoon een keer overlijd in der slaap, zodat wij niet de keus hoeven te maken wanneer.
maar zoals het er nu uitziet hoeft dat nog even niet, ze is nu nog een gelukkige hond, die wat moeite heeft met opstaan, maar daar hebben we maatregelen voor getroffen, en verder ziet ze er nog super uit.
ik hoop nog een paar jaar van der te mogen genieten.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:36

Probleem is vaak dat mensen dieren teveel vermenselijken.. Een dier kan niet praten en ook al geeft een dier duidelijk aan dat het op is dan nóg zullen sommige mensen het uiterste doen om hun vriendje te helpen.. Dat is geen vriendschap. :n Houden van is ook los durven laten..

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:41

Klopt

Maar ik blijf vinden dat als mensen dat niet kunnen, een dierenarts die het dan maar weer steeds rekt omdat het baasje dat graag wilt. gewoon moet zeggen mevrouw dit diertjes is op, hoe naar ook. we kunnen het wel rekken maar daar doe je het dier geen plezier mee, maar nee hier de ervaring dat dat niet gezegt wordt.

mijn moeder is daar het voorbeeld van, hele gezin zij mam die hond is op, maar haar reactie ja maar de dierenarts ziet nog hoop, nee mam de dierenarts wil je centjes en gebruikt jou liefde daar voor, want inderdaad de dierenarts heeft nooit gezegt van mevrouw dit is niet meer dierwaardig, deze hond is op.

tot we een keer naar een andere dierenarts ging, waar we nu nog bij zijn, die schrok van de toestand en zij die hond wordt is echt op mevrouw, weet u wel dat deze hond heel veel pijn heeft, je hebt geen idee hoe pijn mijn moeder dat gedaan heeft, ze zegt ook ik had vertrouwen in de andere dierenarts, ik ging er van uit dat als hij zij dat het dier geen pijn had dat dat zo was, al zij mijn gezin inderdaad anders.

maar mijn moeder was wel 1500 euro armer aan alle pilletjes en zalfjes en onderzoeken enz, die eigelijk helemaal niet meer hadden moeten plaatsvinden,

en ja mijn moeder had het ook moeten zien, maar zommige mensen kunnen het niet zien, en dan moet een da zijn verandwoording nemen,

gelukkig zijn er ook dierenartsen die het wel doen, maar helaas ook dierenartsen die het niet doen.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:41

@chiqa: ik heb ook een dierenarts gehad die mijn konijn dus niet wilde laten inslapen.. Dus ben blij dat ik er nu een heb die gewoon eerlijk is ;) en ja ik ben zelf ook heel realistisch naar mijn dieren toe..

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:48

Hannah_Menno schreef:
Probleem is vaak dat mensen dieren teveel vermenselijken.. Een dier kan niet praten en ook al geeft een dier duidelijk aan dat het op is dan nóg zullen sommige mensen het uiterste doen om hun vriendje te helpen.. Dat is geen vriendschap. :n Houden van is ook los durven laten..

klopt maar iedereen vergeet een zeer belangrijk ding!
Iedereeen ziet bij een ander een oude/zieke/manke hond/kat.
Dan denk je dat die mensen geen afscheid van dat dier willen doen. Maar vaak zijn die mensen gewend geraakt aan het stijve lopen, de druppeltjes plas of wat dan ook. Ze zien het niet meer realistisch simpel weg omdat het erin sluipt. Totdat ze op een dag weer die wandeling maken die ze altijd maken en dan zien dat ie het echt niet meer kan. Of dat ze de 3 jarige hond van de buren voorbij zien huppelen en dan kijken naar hun eigen hond en dan pas zien hoe oud die eigenlijk is. Bewustwording heet dat. En dat is moeilijk. stap 1
Daarnaast hebben mensen ook nog moeite met 'het onder ogen zien van...' Dit is stap 2.
Iedereen hier begint bij stap 2.

Wat bij de DA geld al regel...Daar heb ik schijt aan! Het zijn mijn honden/paarden/katten or what ever. En dus bepalen wij wat we er mee doen.

Wat parden betreft: is het beter als ze ingeslapen worden met een 3 voor de sport. Want je weet wat je krijgt. Een of andere wijsneus koopt dat paard, en denkt het zal wel. Lopen die bok...Totdat het niet meer gaat. Soms gaan ze gewoon door met rijden of verkopen hem weer...

@dobbel
ja het is de taak van de DA. Maar de DA moet ook eten! En daarnaast vertel jij even tegen de buren dat die hond beter dood kan gaan?

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:50

Ik heb mijn jongste kat in laten slapen omdat ze een tumor ter grootte van een mandarijn in haar buik had. Het eerste wat mijn DA zei, was "inslapen". Ze had zichzelf zelfs al verstopt om te sterven. 2 dagen later bij de daadwerkelijke afspraak, zei de vervanger; Ik voel de tumor niet meer, zal ik het voor je onderzoeken? Dat heb ik afgekapt... Mijn kitty wilde niet meer, kon niet meer, ik zag het gewoon aan haar... Ze was pas 5.... Mijn oudste kat is inmiddels 18 en kerngezond. Zo lang ik merk dat het gewoon goed gaat, lekker laten zo.... Maar ik ga geen honderden euro's per maand besteden aan de dierenarts. Ze heeft een mooi leven gehad en als dat op is is het op. Bij mijn oudste heb ik er meer vrede mee dan met de jongste.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:59

apple01 schreef:
Hannah_Menno schreef:

klopt maar iedereen vergeet een zeer belangrijk ding!
Iedereeen ziet bij een ander een oude/zieke/manke hond/kat.
Dan denk je dat die mensen geen afscheid van dat dier willen doen. Maar vaak zijn die mensen gewend geraakt aan het stijve lopen, de druppeltjes plas of wat dan ook. Ze zien het niet meer realistisch simpel weg omdat het erin sluipt. Totdat ze op een dag weer die wandeling maken die ze altijd maken en dan zien dat ie het echt niet meer kan. Of dat ze de 3 jarige hond van de buren voorbij zien huppelen en dan kijken naar hun eigen hond en dan pas zien hoe oud die eigenlijk is. Bewustwording heet dat. En dat is moeilijk. stap 1
Daarnaast hebben mensen ook nog moeite met 'het onder ogen zien van...' Dit is stap 2.
Iedereen hier begint bij stap 2.

Wat bij de DA geld al regel...Daar heb ik schijt aan! Het zijn mijn honden/paarden/katten or what ever. En dus bepalen wij wat we er mee doen.

Wat parden betreft: is het beter als ze ingeslapen worden met een 3 voor de sport. Want je weet wat je krijgt. Een of andere wijsneus koopt dat paard, en denkt het zal wel. Lopen die bok...Totdat het niet meer gaat. Soms gaan ze gewoon door met rijden of verkopen hem weer...

@dobbel
ja het is de taak van de DA. Maar de DA moet ook eten! En daarnaast vertel jij even tegen de buren dat die hond beter dood kan gaan?

Ja ik wel ja, als ik een dier zie wat op is, dan zal ik dat zeker (voorzichtig) brengen. en JA ik vind het wel een taak van de dierenarts om te zeggen tegen het baasje wanneer het genoeg is geweest, in iedergeval er op wijzen, wil dan zo`n baasje alsnog persee pilletje hier en pilletje daar. maar toch steeds weer op wijzen en niet de centjes belangrijker vinden.

Overgens de dierenarts waar het mijn moeder betrof was standaart zo, als ze zagen dat het baasje het niet zag, dan vooral niet zeggen hoe ziek het diertje is, en gewoon weer ee pilletje er in, en een week later staan ze weer voor de stoep voor het volgende pilletje. echt dan ben je in mijn ogen dieronwaardig bezig.

ik zal dan ook nooit meer een cent uit geven aan deze grote kliniek in een stad, en gaan we nu naar een kliniek een dorp verderop.

Kijk ieder moet denken wat hem goed lijkt, maar ik persoonlijk vind dat een dierenarts altijd eerst naar het dier moet kijken en of het dierwaardig is, zo niet altijd naar de klant toe brengen, juist van een dierenarts kunnen mensen dat wel horen, doe je dat niet vind dan zal ik niet zeggen wat ik er van vind, maar dat moge duidelijk zijn.