Help, moeder poes dood!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

annebe

Re: Help, moeder poes dood!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 08:28

Je kunt ze wel met de fles groot brengen, maar hier gaat enorm veel tijd in zitten (ook aan het leren plassen en wassen van de kittens)
Bij de Dierenambu gingen altijd op zoek naar hulp/pleeg moeders.
Er zijn een aantal stichtingen in nederland (even googlen)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 08:29

bij ons twee jaar terug een zwefkat die bij ons gejonkt had. gelukkig had onze eigen poes ook jongen en gelukkig erbij kunnen leggen. Allemaal hebben ze het gered.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 08:35

Ben ook wel benieuwd hoe het met ze gaat! :j

williejanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 08:36

wij hebben dit eens meegemaakt, dit katje was verstoten en al had 3 dagen niet gepoept. Wij hebben het meegenomen in de winter bij de paarden weg. Ook hadden we een hond een americaanse stefford. Deze heeft haar steeds gestimuleerd en wij moesten om de 2 a 3 uur uit bed om het katje te voeden. Nadat wij haar 2 dagen hadden heeft ze eindelijk gepoept, echt ontzettende harde keutels. Ze moest er echt moeite voor doen. Daarna nog 1 keer harde poep en daarna was het goed. Zelf hebben we ook veel gestimuleerd, maar zodra de hond wilde helpen lieten wij hem dit doen.

Toen wij haar meenamen werd ze 2 weken geschat door de dierenarts.
Nu is ze een half jaar :D

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 09:00

Een paar jaar geleden had ik ook een moederpoes die overleed toen de kleintjes, twee stuks, tien dagen oud waren.

Ik heb ze zelf met de fles grootgebracht. Inderdaad, om de twee uur een flesje, ook 's nachts. De poesjes zouden niet blijven, maar als je ze zelf groot brengt, kun je ze (ik in ieder geval tenminste) niet meer missen. Ze zijn dan ook gebleven en uitgegroeid tot prachtige, sociale katten.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 09:05

Ik begrijp het wel dat je je kittens niet makkelijk naar een vreemde brengt. Je moet ook maar afwachten hoe dit dan verloopt, en als je niet in de gelegenheid bent om steeds even te kijken naar ze, deed ik het ook niet. Genoeg kittens die met de fles zijn groot gebracht, het kost je wel veel tijd en daar moet je dan wel doorheen.

inge1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 09:12

katie_hvjOuw schreef:
Hoi,

Ik moet het verhaal even kwijt en ik zou graag ervaringen van andere mensen willen horen.
Onze poes is sinds donderdag vermist, dat is al erg maar ze heeft 5 jonge poesjes van 2 weken oud. Ze zijn sinds zondag officeel 2 weken. We zijn vrijdag meteen naar de dierenarts geweest om melk op te halen enz. Ze groeien goed, drinken goed, zijn bewegelijk enz. kortom gezonde katten. Maar wel veeeeeel werk. Min. 6x per dag flesje geven en laten plassen/poepen. Volgens de dierenarts zouden ze het allemaal wel gaan halen. Ik hoop het!!!

Wie heeft dit wel eens meegemaakt, dat moederpoes was overreden/dood was en je nog met jonge poesjes over bleef?

Groetjes Fleur

Dit vind ik nu zo erg om te lezen en word er een beetje boos van :(
Waarom laat je in godsnaam een niet gestereliseerde poes buiten lopen?
En dan terwijl ze haar jongen nog moet verzorgen weer naar buiten laten?
Houd ze toch gewoon binnen en laat haar als de kittens weg kunnen helpen.
Nu zie je maar weer wat voor een leed dit weer tot gevolg heeft.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 09:16

inge1968 schreef:

Bedoel je hiermee dat moederpoes geholpen had moeten worden wanneer de kittens weg waren?
Laatst bijgewerkt door Bramasole op 17-04-10 09:16, in het totaal 1 keer bewerkt

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 09:16

Inge 1968 misschien is de moeder er wel tussen uit geglipt dat kun je niet weten. Katten zijn meesters in sniekie wegkomen.
Zo zie je ze nog en zo zijn ze weer nergens te vinden.
Dus vind niet dat je dat de ts kan kwalijk nemen. Die heeft al veel verdriet over de moeder waar deze zal zijn.
En nu de zorg over 5 kleine kittens, dus die zou er echt wel niet om gevraagd hebben.

Hoe gaat het nu met de poesjes??

inge1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:29

Bramasole schreef:
inge1968 schreef:

Bedoel je hiermee dat moederpoes geholpen had moeten worden wanneer de kittens weg waren?

nee ik bedoel dat je de moederpoes moet laten hellpen nadat de kittens naar een nieuw huis zijn gegaan.

inge1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:35

irmalouise schreef:
Inge 1968 misschien is de moeder er wel tussen uit geglipt dat kun je niet weten. Katten zijn meesters in sniekie wegkomen.
Dus vind niet dat je dat de ts kan kwalijk nemen. Die heeft al veel verdriet over de moeder waar deze zal zijn.
En nu de zorg over 5 kleine kittens, dus die zou er echt wel niet om gevraagd hebben.

Natuurlijk heeft ze verdriet zou ik ook hebben als er iets met mijn katten aan de hand is.
Ik zelf zou dus nooit mijn katten buiten laten zonder toezicht.
Bij mij mogen ze lekker in de afgeschermde tuin als ik er bij ben.
Mijn katten zijn dan ook nog nooit weg gelopen is ook bij katten gewoon opvoeden.
Die van mij gaan echt niet zonder toestemming naar buiten tuurlijk proberen ze het wel eens maar ze weten heel goed wat wel en niet mag.
Ik vang zelf kittens en moederpoezen van het asiel op en heb al heel wat elende om me heen gezien.
Van daar dus laat je katten gewoon optijd helpen en laat ze het liefste niet los naar buiten .
dit spaart een hoop mensen en dieren leed .

Noatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:37

Hoe gaat het nu?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:38

inge1968 schreef:
katie_hvjOuw schreef:
Hoi,

Ik moet het verhaal even kwijt en ik zou graag ervaringen van andere mensen willen horen.
Onze poes is sinds donderdag vermist, dat is al erg maar ze heeft 5 jonge poesjes van 2 weken oud. Ze zijn sinds zondag officeel 2 weken. We zijn vrijdag meteen naar de dierenarts geweest om melk op te halen enz. Ze groeien goed, drinken goed, zijn bewegelijk enz. kortom gezonde katten. Maar wel veeeeeel werk. Min. 6x per dag flesje geven en laten plassen/poepen. Volgens de dierenarts zouden ze het allemaal wel gaan halen. Ik hoop het!!!

Wie heeft dit wel eens meegemaakt, dat moederpoes was overreden/dood was en je nog met jonge poesjes over bleef?

Groetjes Fleur

Goh, wat een volwassen reactie! :roll:

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:41

inge1968 schreef:
irmalouise schreef:

Natuurlijk heeft ze verdriet zou ik ook hebben als er iets met mijn katten aan de hand is.
Ik zelf zou dus nooit mijn katten buiten laten zonder toezicht.
Bij mij mogen ze lekker in de afgeschermde tuin als ik er bij ben.
Mijn katten zijn dan ook nog nooit weg gelopen is ook bij katten gewoon opvoeden.
Die van mij gaan echt niet zonder toestemming naar buiten tuurlijk proberen ze het wel eens maar ze weten heel goed wat wel en niet mag.
Ik vang zelf kittens en moederpoezen van het asiel op en heb al heel wat elende om me heen gezien.
Van daar dus laat je katten gewoon optijd helpen en laat ze het liefste niet los naar buiten .
dit spaart een hoop mensen en dieren leed .

Jij laat je katten niet los buiten lopen maar TS is jou toch niet? :)

Mijn katten lopen lekker los in de natuur en die vinden dat ook heerlijk! :)

Als we deze discussie hier weer moeten voeren... Doe maar niet. ;)

FleurHunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 10:56

inge1968 schreef:
katie_hvjOuw schreef:
Hoi,

Groetjes Fleur

EN ik wordt hier nog bozer van!

Je weet niet waar je het over hebt. sommige poesjes willen niet op de kattenbak maar alleen buiten plassen en poepen!!!!!
ze is de 1e 4 dagen niet naar buiten geweest en nergens gepoept of geplast 5e dag naar buiten gedaan en toen moest ze toch wel heel nodig

FleurHunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 10:58

Maar om een leuk antwoord te geven. Het gaat super met ze! We hebben er toch voor gekozen om ze thuis te houden, we vonden het teveel gedoe om ze ergens heen te brengen en daar konden ze niet naar binnen.
Ze plassen + poepen goed, zitten aan de bovenkant van het gewicht ( we zullen ze wel iets teveel geven) en ze zijn leuk met de hond bezig die het in het begin nog al gek allemaal vond maar het steeds leuker begint te vinden en ze al lief aflikt. Ik zal binnenkort even foto's plaaatsen.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 11:02

hallo,
wij hebben van de Geboorte meegemaakt dat de kittens niet wouden drinken, wat een ramp is dat zeg, uiteindelijk zijn ze allemaal overleden!
een katertje werd 6 a 7 weken oud, maar ze bleken allemaal niet goed te zijn dus er viel jammergenoeg niks aan te doen..

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 11:05

Mijn oma haar kat kreeg baarmoeder ontsteking 3 dagen nadat de jonge katten waren geboren. En vanaf dag 3 heeft ze dus 4 jonge katten helemaal met de fles groot gebracht. Inderdaad heel veel werk.
Ik moet zeggen, wij hebben 1 poes uit het nest, dat ze wel klein is gebleven maar het is een verschrikkelijk leuke poes. :)

Veel succes met het voeden!

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 11:27

Ah dat is goed nieuws!
Ben benieuwd naar de foto`s.

FleurHunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 12:34

sofie1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 12:42

Erg nobel van je om de poesjes zelf te houden en op te voeden, maar van een moederpoes leren ze dingen die ze ondanks al je inzet van jou niet zullen leren.

En nu ga ik meteen foto's kijken :D

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 13:08

inge1968 schreef:

Nouja zeg, er zijn genoeg katten die in huis helemaal gek worden.
En daarbij een moeder poes komt zelf terug wanneer ze vind dat haar jongen gevoed moeten worden.
In dit geval helaas dus niet, omdat ze dood is gereden maar goed.. Dat is het risico zal ik maar zeggen.
Het is gebeurd, niks meer aan te doen.
Bij ons hebben ze ook alle vrijheid, toen wij nog nesten hadden ging het precies zo.
Alleen onze katten kwamen nooit in huis, maar in stal enz. (tegenwoordig hebben we ze gecas/sterliliseerd).

@ ts, laat je niet opnaaien en geniet van je kleine kruimeltjes.
Veel sterkte met het verlies van de moeder poes.