leuke combinatie van vissen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Tara_

Re: leuke combinatie van vissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 20:54

Dat zou je ook kunnen doen inderdaad :j Als je maar niet heel je bodem in 1 keer gaat schoon spoelen :=

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:01

idd, de hele bodem is een beetje te veel van het goede (wat dan dus niet meer goed is :P )

maar gewoon de bovenste laag meezuigen, uitspoelen en terugdoen :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:08

Goudvissen zijn hele moeilijke vissen om te houden in een aquarium, gezien ze in een vijver horen. T kan wel, maar je moet wel echt je best doen...

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 21:21

ik was ook niet van plan om elke keer de hele bak leeg te halen:P maarja, ik twijfel nog of ik er nog wat tetra's bij doe. konden neon tetra's wel of niet bij kardinaal tetra's?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:22

Ik heb in een eerdere reacties al aangegeven dat je eigenlijk hooguit 3 soorten in een aquarium van 60 cm lengte zou doen. Jij hebt er nu al 6 en dan vraag je of je er nog neontetra's bij zou moeten doen? Nee. Als ik jou was zou ik er geen enkele vis meer bij doen. Je aquarium is al overbevolkt namelijk.

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 21:25

ik bedoel dat de neon en kardinaal als 1 school bij elkaar horen/kunnen, maar dat is dus niet hetzelfde. verder ga ik denk ik de guppy's weg doen. een van de gups terroriseert namelijk de hele boel.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:27

Het is gewoon een ander soort vis. Ze zullen misschien wel samen zwemmen. Maar je bak wordt dan ook zo ontzettend druk als je allerlei soort vissen door elkaar gaat houden.

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:30

Guppen zijn heel leuk (als je er van houdt) maar is een scholenvis. Op internet zeggen sommige mensen dat je een scholenvis met minimaal 7 moet houden, maar ik houdt zelf altijd 10 aan.

Je kan beter niet 2 verschillende scholenvissen gaan nemen, dan gaat 1 groep in een andere laag zwemmen als ze zouden willen en daar worden ze niet gelukkiger van.

Ik zou die kardinalen eruit halen, die worden veel te groot voor een 60 cm bak, die hebben minstens 1 meter nodig. Dan kan je beter neon's nemen, dat scheelt erg in grote. Ik heb die ook, omdat ik zelf ook een 60x30x30 heb en me heel erg heb verdiept in de aanschaf van vissen (en daarbij heb ik ook fouten gemaakt helaas, dat overkomt iedereen de 1e keer).

zoals eerder gezecht zijn de bijlzalmen ook niet heel erg geschikt. Maar daar zijn de meningen ook erg over verdeeld, dus dat is zelf even aankijken.

Als je algeneters wil zijn allen de ottocinclus geschikt, die moet je met minimaal 6 houden, is niet echt een scholenvis, maar leeft wel graag met minimaal een groep van 6. Ze zoeken elkaar ook echt op, heel leuk om te zien. Ik heb ze ook en ze eten veel alg op, en ze zijn leuk om te zien. Grotere algeneters zijn (helaas) niet geschikt omdat die erg agresief worden in een kleine ruimte, die hebben namelijk een teritorium en in een 60cm bak is de hele bak van hun en word iedere vis aangevallen in zijn gebied, en tja, ze kunnen er niet uit. (dat zeg ik uit ervaring, in de winkels zeggen ze vaak dat ze heel vreedzaam zijn, dat zijn ze ook, tot ze volwassen worden).

Slaketende slakken... Die wil je echt niet, je wil juist slakken! Slakken zorgen ervoor dat je bodem omgewoeld word. Ze eten dode plantenresten en etensresten op. Ze eten poep van de vissen op. En daarmee zorgen ze voor een heel goed biologisch evenwicht. Zeker de puntslakjes wil je graag erbij hebben. Je hoeft ze zeker niet te kopen, ze komen vaak met plantjes mee, ook na het afspoelen zit er vast nog wel 1 tussen.

Je hoeft niet bang te zijn voor te veel slakken, als jij een goed biologisch evenwicht hebt in je bak word het geen plaag. Ze gaan pas fokken als er te veel eten is en ze het niet aankunnen. Nooit te veel voeren dus en dode plantenresten verwijderen.
Als je slaketende slakken er in wil, krijg je daar spijt van want dan moet je al dat schoonmaakwerk zelf doen, En doordat alle resten blijven liggen schiet je nitriet omhoog, en dan kunnen je vissen doodgaan.

Ik heb ook nog 2 gastromyzom, hele leuke vissen die eigelijk alleen 's avonds actief zijn. Dat zijn meerval achtigen, die worden ook niet groot. Alle andere meerval soorten worden (veel) te groot. Dat gaat dus helaas niet passen.

De corydoras hoort in een groep van minstens (!) 10, liever meer. En dat is veel te druk voor 60cm. Niet aan beginnen dus!

De dwerggoerami;s kunnen trouwens wel, mits je de goede soort hebt. Dat kan je op internet opzoeken. Ze zijn niet allemaal geschikt voor een kleine bak.

Wat ook leuk is, garnalen, dan zou ik wel voor vuurgarnalen gaan, die zijn heel vreedzaam en ze eten veel alg! Ze zijn heel erg levendig en je hebt dus altijd iets om naar te kijken.

Ik zou echt die kardinalen er uit halen, ze zijn nu nog klein, maar dat blijft zeker niet zo en je maakt je vissen er zeker niet gelukkig mee.

Als je ze op marktplaats zet ben je er zo vanaf.

Meld je anders even aan op een forum, ik zit zelf op aquaforum.nl daar zitten mensen die er echt verstand van hebben. Toevallig weet ik dit allemaal uit eigen ervaring, de mensen op dat forum weten veel meer. Die kunnen je zeker helpen.

De samenstelling die je nu hebt is in ieder geval niet goed.

Edit: Die algeneters die jij hebt zijn trouwens ottocinclussen. Neem is er dan in ieder geval 4 bij. Ik zag nu je foto's pas.

Over de neon's/kardinalen: Weg met die kardinalen, die worden echt heel ongelukkig als ze groter worden. En ze kunnen niet met neon's, dat is een andere soort. Alleen familie van elkaar.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:34

ligt aan de soort corydoras :)

corydoras pygmaeus bijv, maarja die is wel prijzig ;)

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 21:34

ik dacht dat ze wat meer verband zouden zijn dan dat ze zijn. maar ik had het dus fout.

ik meld me wel even aan, dan kan ik inderdaad gewoon in 1 keer een goede samestelling van vissen nemen in 1 keer.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:35

Probleem met andere algeneters is vaak ook dat ze veel te groot worden.

Dat van die slakken snap ik ook nooit goed waarom mensen die niet willen. Ik ben hartstikke blij met m'n slakjes :D

Die Gastromyzon zijn eigenlijk alleen voor speciaal aquaria met een sterke stroming. Ik vind ze iig zeker niet geschikt voor een gezelschapsbak.

Over de corydoras, ik heb er hier 6 Aeneus zitten. Dacht altijd dat dat minstens 6 was. Je kunt natuurlijk wel Corydoras Pygmaeus nemen ;)

Ik zou er echt niet nog meer Ottocinclussen bij gaan doen. Ten eerste zit haar bak al hartstikke vol. Ten tweede zijn dat niet echt beginnersvissen. Ze staan erom bekende dat z enogal snel dood gaan als je niet de juiste waterwaardes hebt.

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:42

_Tara_ Als je op internet gaat zoeken staat er dat er heel weinig over bekent is. Ze houden idd erg van stroming, maar de filter stroming is vaak al genoeg, en die heeft (als het goed is) iedereen. Bij mij zitten ze vaak helemaal niet in de stroming, terwijl ik de filteruitlaat speciaal afgesteld heb zodat ze er in kunnen gaan zitten. Ze zitten meestal onder het hout verstopt tot het licht uitgaat, en dan gaan ze eten zoeken.

Die ottocinclussen: Ze moet ze er nu idd zeker niet bij gaan doen. Maar ze moet eerst vissen weg doen, en daarna moet ze aan gaan vullen op de soorten die ze overhoudt. Want ze heeft nu niks goed kwa aantallen. Tot ze vissen kwijt is kan ze er dus niks bij doen.

Slakken, ik heb er super veel, vooral puntslakken in de bodem, scheelt mij veel woelwerk :P

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:44

Toch, als ik op de naam google vind ik vooral informatie over veel stroming en zuurstofrijk water. Ik vind ze op basis daarvan gewoon niet geschikt voor een gezelschapsaquarium. Heb zelf ook een tijdje op een vissenforum gezeten waar dat toch ook de algemene opvatting was.
Puntslakken in de bodem zijn heel handig inderdaad :j

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:46

Ja eigelijk heb je gewoon gelijk. Zit ik mezelf tegen te spreken. ik heb heel mijn filteruitlaat aangepast voor meer stroming, en tegelijk zeg ik dat ze makkelijk te houden zijn :P

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 21:52

ik heb een toipc geplaatst op het aquarium forum, bedankt voor jullie hulp!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:53

Ben benieuwd wat ze ervan zeggen :j

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 21:54

het zijn tenminste geen mensen die zeggen "het zijn maar vissen"
vissen zijn 10 keer zo leuk als ze werkelijk gelukkig zijn en elkaar niet op willen vreten.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:56

Zeker :j Ik denk dat je met de adviezen in dit topic ook al een heel eind komt hoor. Op Bokt zitten ook wel mensen die vissen ook als volwaardige huisdieren zien ;)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:57

idd, als je een bakje neerzet met wat zielige zieke visjes, zul je er geen plezier van hebben..
maar zorg je voor een natuurlijke leefomgeving (zover dat kan) en gezonde vissen, dan heb je gewoon een stukje onderwaterwereld in huis, prachtig!

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 22:00

dan nog een klein vraagje aangezien hier wat sneller gereageerd word, wat moet ik nog meer aan de waterwaardes doen? ik heb er naar behoeften aquasafe(om leidingwater aquarium vriendelijk te maken) in gedaan en de PH waarde zit tussen de 7 en de 7.5. maar ik lees ook over nitraat en andere waardes waar ik rekening mee moet houden.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 22:03

Aquasafe vind ik persoonlijk de grootste onzin die er bestaat. Naar mijn mening is gewoon kraanwater prima voor een gezelschapsaquarium. Nitraat en andere waardes, daar zou je even een test setje voor moeten halen.
Wel het beste eentje met druppeltjes, niet van die papieren stickjes. Met druppeltjes is veel nauwkeuriger. Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik dat nooit doe. Wanneer er ziekte zou zijn of iets anders, is het wel eens goed om te doen. Maar zolang je guppen/corydoras/tetra's houdt, denk ik niet dat je nou perse iedere keer het water moet testen.

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 22:08

okee. ze zien er allemaal geweldig uit(op het kaal geplukte gup mannetje na) en de tetra's zien er alles behalve flets uit dus volgens mij zit alles op het moment wel goed..

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 22:14

een test set van sera is aan te raden :)
anderen spreken er slecht over, maar ik test al jaren mijn aquarium met sera en nooit problemen en heel duidelijk.

kost 27 euro geloof ik :)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 22:17

leuk topic, ik lees even mee. Wij zijn sinds vorige week aan een nieuw aquarium begonnen (120x40x50). We hebben er al een aantal verschillende soorten in, weet niet precies alle namen, maar iig een aantal kardinaaltetra's (waar ik er meer van ga kopen lees ik hier :) )

nuttig topic dus.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 22:20

Gave afmeting Juval :oo Komt hier ooit ook nog. En dan met goudvissen erin :D