Berner sennen ITP

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Myra87

Re: Berner sennen ITP

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 13:31

Niet wat voorwerk gedaan dus, jammer... Dus geen stamboom, ja dan kan er van alles door zitten. Hij lijkt zo wel op een Berner, alleen wat klein voor acht weken? Maar ik wens je veel geluk en gezondheid toe met Sammie, of heeft hij toch een andere naam gekregen :D
O en in de 'hondenwereld' spreken ze alleen van een rasechte als hij een stamboom van het FCI heeft ;)

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 13:33

Wat een lekker ding!

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 13:43

ja hij is inderdaad wat klein voor acht weken
vond ik ook al,
nee heb geen met stamboom genomen, vond het nogal wat duur en wou gewoon een hond hebben voor mij gezelschap te houden..
maarja hier leer je natuurlijk weer van. zal deze fout niet meer maken volgende keer

hij heet nog steeds sammie :D

windhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 18:47

Bij Berners moet je voor al opletten met ellebogen en HD. Bij goede fokkers krijg je alle rontgenuitslagen van oa vader en moeder.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 19:34

wat een uberschattige pup <3

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 19:37

Sammie vind ik erg leuk klinken en Koda vind ik ook errug leuk! Veel plezier met je pluizebolletje! :D

sweety-loves

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 19:38

wat een schatje!! :+:
Ben verliefd!!
Veel plezier met hem!

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 19:39

Siebert of Siebrand :D

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 19:39

Bo :D

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 19:46

amosje schreef:
vond ik ook al,
nee heb geen met stamboom genomen, vond het nogal wat duur en wou gewoon een hond hebben voor mij gezelschap te houden..
maarja hier leer je natuurlijk weer van. zal deze fout niet meer maken volgende keer

Een stamboom kost de fokker maar rond de 70 euro, dus daar ligt het hem niet aan, de prijs wordt vaak bepaald door de rontgenfoto's, raskeuring op karakter/uiterlijk etc ;)
Ik heb ook 2 honden voor gezelschap hoor, maar wel met stamboom omdat ik dat belangrijk vind

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 23:02

amosje schreef:
vond ik ook al,

Idd, wat klein maar even schattig. Misschien heeft de teef veel nestjes, dan zijn de pups kleiner.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:38

Wat een scheetje! Die van mij is nu bijna 6 maanden en ik kan me niet voorstellen dat die ook zo klein is geweest. Geniet er maar van, want dat echte kleine puppy is er heel snel af!
Die van mij is ook puur als gezelschap, maar ik heb er wel een met stamboom genomen zodat de kans op problemen met ellebogen en heupen (wat zoveel voorkomt bij dit ras) zo klein mogelijk is.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 15:20

amosje schreef:
vond ik ook al,

Oh hemel.... heb je je verdiept in de kwalen van het ras?
Dat maakt hem zo duur.
Je hebt een ras in huis gehaald dat aanleg heeft voor :
HD/ED, Artrose, epileptische aanvallen...
Ik hoop dat je geluk hebt....

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 18:26

nja ik weet het wist niet dat bij honden het ook al zo ging, gelijk het bij paarden ongeveer gaat..
nu idd hopen dat ik geluk ga hebben, vanaf wanneer zou je iets kunnen merken dat er iets mis is ?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 19:09

Het is echt een schatje! :+:

Wel is het niet zo heel verstandig van je dat je zonder informatie zoeken en dergelijke een hondje hebt gehaald. Zeker als Sam een ander hondje is dan je oorspronkelijk hebt uitgezocht. Heb je de ouders ook (kunnen/mogen) zien? Zijn broertjes/zusjes?

Helaas zijn het honden die ontzettend populair zijn, en er is flink wat mee mis gefokt. Een dure Berner komt waarschijnlijk (maar zeker niet altijd!) van een goede fokker die met goede en ziektevrije lijnen fokt.

Nu heb je Sam al, maar de volgende keer zou ik het wel iets anders aanpakken als ik jou was. Is Sam je eerste hond?

In ieder geval heel veel plezier met hem, het is echt een moppie!

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 20:38

dankje
kweet het zal het ook niet meer zo doen...
de ouders waren aanwezig van alle puppies wat er zaten, heb ook een papier van garantie meegekregen, en heb ook een formulier moeten invullen van hoe de hond zou leven hier...
er waren 2 nestjes van dezelfde vaderhond

het is de eerste hond die ik koop ja, heb nog 2 hondjes ma die heb ik vroeger van "sinterklaas" gekregen ;)

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 09:04

okee.. je eerste hond en Berner Sennen.
Welk voer voer je momenteel?
Houd je er rekening mee dat deze honden doordat ze zo groot worden, goed voer nodig hebben om groeipijnen te verminderen?
Ook moet de hond regelmatig uitgeklit worden, zodat er geen klitvorming ontstaat.
Ga je ermee naar de hondenschool? Puppycursus? Dit omdat het a je 1e hond is, en b je geen berner senner wil hebben die uitvalt aan de lijn.
Meid, weet wat je je op de hals hebt gehaald.

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 09:46

Nikki__ schreef:
amosje schreef:
vond ik ook al,

Oh hemel.... heb je je verdiept in de kwalen van het ras?
Dat maakt hem zo duur.
Je hebt een ras in huis gehaald dat aanleg heeft voor :
HD/ED, Artrose, epileptische aanvallen...
Ik hoop dat je geluk hebt....

En laten we het maar niet over tumoren hebben.
Ook knieproblemen.
Mijn Berner wordt morgen geopereerd aan de kruisband, kosten.... 1400 euro

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 15:56

mijn eerste hond, moet ik dan een hond nemen die me totaal niet aanstaat?
het enige wat ik leuke rassen vind is rottweiler en berner...
ik weet dat je hem beste wekelijks moet kammen, en geef hem puppie brokken opty growth ben nu niet thuis dus kan niet kijken.. hij kent nu al paar commando's en ben van plan hem fatsoenlijk op te leren... hij komt iedere dag bij andere honden voor daar al aan te wennen..
hij is ook zelden alleen er is altijd iemand thuis en ziet continu nieuwe mensen
en qua tumoren e.d zo kan je met iedere hond wel iets aan de hand hebben..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 16:26

Maar de ene hond is wel gevoeliger voor tumoren dan andere honden.

Wel jammer dat je niet zo goed in het ras verdiept hebt.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 19:09

amosje schreef:
mijn eerste hond, moet ik dan een hond nemen die me totaal niet aanstaat?
het enige wat ik leuke rassen vind is rottweiler en berner...
ik weet dat je hem beste wekelijks moet kammen, en geef hem puppie brokken opty growth ben nu niet thuis dus kan niet kijken.. hij kent nu al paar commando's en ben van plan hem fatsoenlijk op te leren... hij komt iedere dag bij andere honden voor daar al aan te wennen..
hij is ook zelden alleen er is altijd iemand thuis en ziet continu nieuwe mensen
en qua tumoren e.d zo kan je met iedere hond wel iets aan de hand hebben..

PB chiqa anders eens. Zij heeft een hond die ook snel groeit en heeft hier rekening mee gehouden met brokken.
Zo heb je ook minder kans op artrose enz. Opty Growth klink juist niet echt super. Hij moet niet optimaal groeien, maar gelijdelijk aan.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 19:39

Mijn Berner is ook geen stamboom hond, niet mijn 1e hond maar wel de 1e berner. En werkelijk waar, ik heb nog nooit zo'n makkelijke hond gehad. Gaat mee als therapie hond naar het verzorginshuis van mijn opa (alzheimer patienten) loopt altijd los, de enige keer dat hij bij mij weg loopt is als er toevallig iemand op zijn knieen zit oid of iemand hem aanhaalt *want hij is zooo schattig :Y)

Het enige probleem met hem is dat het een verzamelaar is, alles wat hij kan vinden legt hij in zijn hok.

Maargoed, ik heb de honden dan ook absoluut niet in huis, alles loopt buiten los op het erf. Mijn Berner gaat niet naar de puppycursus, is mijn andere hond ook niet geweest en luisterd prima (is alleen een beetje het tegenovergestelde van de berner mbt energie :Y) :+)

Je moet ergens beginnen toch, en als een berner jou aanspreekt waarom niet? Moet je dan maar een maffe kruising oid nemen wat totaal niet bij je past?
Ik heb ook geen stamboom hond omdat die gewoonweg niet te betalen zijn. Ik ga echt geen 1000 euro aan een hond uitgeven de hier gewoon opt erf loopt maar wil wel een beetje een leuke hond.

Mbt het voer. Hier aten ze beide (dus nerner en bouvier x herder) als puppy pedigree puppy voer en nu zijn ze allebei aan de pedigree Maxi, speciaal voor grote honden met gewrichtsklachten :j Ze doen het er goed op moet ik zeggen :j

Mijn Berner toen het nog een humpie was
Afbeelding

En vanmiddag mee op concours (loopt bijna overal gewoon los, behalve waar er veel paarden lopen want zo vlot is hij niet :Y))
Afbeelding

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 20:38

Dankje cp toch iemand die hetzelfde denkt als mij ...
je hebt trouwens een kei schattige berner..
de puppie is nu op de aardbol als ik hem niet had genomen had iemand anders het gedaan...
ik ben blij met hem, hij gromt soms wel als hij zijn zin niet krijgt en is enorm speels wilt nogal eens graag naar mijn broekpijp happen maar dit maak ik hem meteen duidelijk dat niet mag..
hij zit ook niet in huis hij slaapt in de stal.. en loopt overdag bij mij buiten in de stal en in de weides..

dan ga ik eens verder kijken naar het pedigree voer welke ik beste voor hem kan nemen...

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 20:41

Officieel kan je de puppy brok tot een jaar ofzo geven, maar bij mij waren ze er beide met 5/6 maand al vanaf en over op de adult Maxi. Gewoon omdat ze het daar veel beter op doen allebei.

Met de Berner heb ik nog geen last gehad mbt groeipijnen enzo. De bouvier x herder is van zijn 5e maand jong tot ongeveer 1 jaar oud bijna fulltime aan de pijnstillers e.d. geweest ivm de groeipijnen, hij jankte erover en liep altijd kreupel. Kortom, een kruizing die ik niet snel meer neem, gelukkig is hij er nu redelijk vanaf (scheelt wel dat hij niet gecastreerd is).

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 20:43

Dat grommen deed de mijne ook als humpie, was hij na 2 x door de kamer geslingerd te wezen (toen kwam hij nog wel eens binnen :o) echt wel vanaf.
Van begin af aan goed consequent wezen. Vrienden vinden mij vaak veel te streng voor de honden. Maar ze hebben dan ook altijd respect voor mij en luisteren super.