Hond houden op kamers?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 13:00

Een bezoekje aan het asiel is iet eens zo'n gek idee. Daar kunnen ze een hond hebben die aan jou 'eizen' voldoet. Waardoor je de hond vind die kwa karakter goed bij jou past. Ik denk dat ze maar al te blij zijn met iemand die samen met paard en hond op pad wilt :P

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 13:02

Benfan schreef:
Een bezoekje aan het asiel is iet eens zo'n gek idee. Daar kunnen ze een hond hebben die aan jou 'eizen' voldoet. Waardoor je de hond vind die kwa karakter goed bij jou past. Ik denk dat ze maar al te blij zijn met iemand die samen met paard en hond op pad wilt :P

Opzich zijn er genoeg honden die bij mij geplaatst kunnen worden; Heb hier geen katten, kinderen of andere honden in huis. :+ Ideaal voor de gemiddelde 'probleemhond' in het asiel dus. :P Ik heb maar 1 eis:dat het geen blafferd is als ie dan een keer wat langer alleen moet zijn.

floorsil

Re: Hond houden op kamers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 13:08

ik zelf zou het helemaal niks vinden voor die hond. het is zo klein. thuis loopt onze hond ook nog aardig door het huis heen. maar mijn kamer vind ik echt veeltste klein. weet niet hoe groot jou kamer is. en of hij dan ook gewoon door het huis kan lopen temiste naar de keuken/woonkamer want dat zou wel schelen.
verder als je er genoeg tijd voor zou hebben dan zou het kunnen. verder hoe doe je het met de kosten, weet niet of je daar aan gedacht hebt en met vakantie's. het lijkt mij ook super leuk maar vind het voor een student niet helemaal realistisch. weet niet of een poes iets is of een klein beest. maar als je het echt graag wilt en kan/ veel plezier en ben benieuwd wat het gaat worden. succes naar de zoektoch van je hondje

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 13:14

Mijn vriend en zijn huisgenoot (hond is van de huisgenoot) hadden ook een hond. Dit ging eigenlijk prima, want ze hadden niet het zelfde rooster en hierdoor hoefde de hond niet vaak lang alleen te zijn. In het weekend ging de hond mee naar huis en daar kon hij spelen met meerdere honden. Hij begon zich hierdoor doordeweeks snel te vervelen en ze hebben ervoor gekozen om de hond gewoon bij de rest te laten.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 14:00

Wéét waar je aan begint met een windhond/Podenco-achtige. Het zijn honden die rustig uren weg kunnen blijven, wat gewoon niet handig is in de stad.
Daarnaast vinden je huisgenoten het nú leuk, maar ook als de hond het zoveelste boek van de bibliotheek gesloopt heeft?

Ik weet niet waar je in Groningen woont, maar ik vind maar weinig parken en dergelijke in Groningen echt hondproof. Bijna overal zijn wel fietsers, wandelaars, je komt eens een keer een weg tegen.. bedenk dat zo'n hond in no time ver weg kan zijn als hij dat wil.

Mag je trouwens een hond op je kamer houden? Niet veel huisbazen zitten op een hond te wachten.

Ik raad het je af. Wacht nog even, als je na je studie weet waar je aan toe bent heb je nog tijd genoeg om een hond te nemen :)

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 14:10

een windhond mee met het paard zou ik ook niet zo snel doen, het is niet het type hond dat bij je in de buurt blijft als ze los zijn. er zijn genoeg mensen met podenco's die ze nergens los kunnen laten omdat ze soms niet eens dezelfde dag terugkomen. en ziet een windhond een kat in een weiland dan is het al snel einde kat (ligt aan de hond maar kans is reeel). ze kunnen overigens ook makkelijk over een niet al te hoog hek springen als ze een kat in de tuin van de buren zien.
ik zou dan eerder voor een type hond gaan dat baasgericht is en geen enkel jachtinstinct heeft. het is een stuk makkelijker om die vanaf een paard onder controle te houden.
een hond van 9 tot 4 alleen laten vind ik wel kunnen als het niet elke dag is, ik doe dat zelf ook wel.
probeer wel goed in te denken hoe je situatie nog kan veranderen de komende jaren en of je je hond overal zal kunnen meenemen. en denk ook aan dat vrienden etc niet altijd een hond mee willen als je op visite gaat, zodat je soms maar kort van huis kan omdat anders je hond te lang alleen is.

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 14:51

Berdien schreef:
Wéét waar je aan begint met een windhond/Podenco-achtige. Het zijn honden die rustig uren weg kunnen blijven, wat gewoon niet handig is in de stad.
Daarnaast vinden je huisgenoten het nú leuk, maar ook als de hond het zoveelste boek van de bibliotheek gesloopt heeft?

Ik weet niet waar je in Groningen woont, maar ik vind maar weinig parken en dergelijke in Groningen echt hondproof. Bijna overal zijn wel fietsers, wandelaars, je komt eens een keer een weg tegen.. bedenk dat zo'n hond in no time ver weg kan zijn als hij dat wil.

Mag je trouwens een hond op je kamer houden? Niet veel huisbazen zitten op een hond te wachten.

Ik raad het je af. Wacht nog even, als je na je studie weet waar je aan toe bent heb je nog tijd genoeg om een hond te nemen :)

Mijn huisgenoten hebben er verder niets mee te maken, gezien de hond alleen in mijn kamer komt. Ik woon overigens in Vinkhuizen, en daar vlakbij is park de oude held, en nog iets verderop heb je een groot heuvelachtig aangelegd weiland waar je heerlijk kunt rijden, en ik dacht dat de hond daar ook prima los kon. Wat is er trouwens mis met fietsers en wandelaars? Die zorgen niet voor problemen. :+

Wat de huisbaas betreft:
Marloez schreef:
Ik zal mijn huisbaas nog even extra informeren of het toegstaan is, volgens mij staat er altijd in dat het niet mag, maar de buren zitten bij dezelfde huisbaas en hebben ook een hond. :+ Dus volgens mij wordt dat niet zo nauw genomen.

Maar een windhond lijkt me inmiddels niet erg verstandig, hoewel daar natuurlijk ook weer ontzettend veel verschillende types tussen hebt zitten.

floorsil schreef:
ik zelf zou het helemaal niks vinden voor die hond. het is zo klein. thuis loopt onze hond ook nog aardig door het huis heen. maar mijn kamer vind ik echt veeltste klein. weet niet hoe groot jou kamer is. en of hij dan ook gewoon door het huis kan lopen temiste naar de keuken/woonkamer want dat zou wel schelen.
verder als je er genoeg tijd voor zou hebben dan zou het kunnen. verder hoe doe je het met de kosten, weet niet of je daar aan gedacht hebt en met vakantie's. het lijkt mij ook super leuk maar vind het voor een student niet helemaal realistisch. weet niet of een poes iets is of een klein beest. maar als je het echt graag wilt en kan/ veel plezier en ben benieuwd wat het gaat worden. succes naar de zoektoch van je hondje

Ik ga sowieso nooit op vakantie en heb hier m'n paard ook staan. Ik heb dan dus alleen maar meer tijd voor de hond. Over de kosten heb ik uiteraard nagedacht, anders zou ik er niet eens aan dénken natuurlijk. :+ Een kat is geen optie, heb daar niet zoveel mee, en erg onhandig als ik eens een weekendje naar m'n ouders ga. Een hond kun je overal mee naar toe nemen en past zich makkelijk aan. :)

Thanks voor jullie uitgebreide reacties trouwens, zet me wel aan het denken. ;)

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 14:53

Heb je ook al nagedacht over wat je met de hond gaat doen, als je kklaar bent met je studie? Neem aan dat je dan gaat werken.. zal vast geen baan zijn ban 8 tot 13:00.. Of heb je altijd nog een back up van mensen in je omgeving?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 14:56

Een loslopende hond kan makkelijk achter fietsers en wandelaars aan gaan, dat bedoel ik er mee.

Heb je trouwens al eerder een hond gehad?

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 15:05

Toen ik nog thuis woonde hebben we via stichting PAWS een hondje uit Roemenië geadopteerd. Ik ben er dus idd wel bekend mee. :j Diertje heeft ook veel slechte ervaringen gehad en duurde lang voordat w ehaar vertrouwen gewonnen hadden (zeker tegenover mannen := ) maar dat is nu een super braaf en dapper hondje geworden! :D

Ik zit er aan te denken om haar even 'uit logeren' te nemen om even te ervaren hoe dat is, hier een hond houden.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 15:07

Dat is denk ik ook een goede optie :j

Ook als je geen Podenco o.i.d. neemt blijf ik het je afraden, maar een 'leenhondje' is wel dé manier om erachter te komen of het überhaupt werkt :)

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 17:18

Hou er rekening mee dat windhonden niet eens los mogen (!) lopen wettelijk gezien.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 18:30

ten eerste mogen windhonden wel officieel los lopen, je mag er alleen niet mee jagen/de windhond mag niet op jacht.

daarnaast denk ik dat het jachtinstinct van een windhond per hond ook wel aardig verschilt; ja, er zitten ertussen die een kat vermoorden als ze er 1 zien, maar degene die ik had deed echt geen vlieg kwaad, hij rende erachteraan als het bewoog, maar wou enkel spelen. heb bij zijn nieuwe eigenaar een foto gekregen waarbij hij met een kitten tussen zijn voorpoten ligt te slapen en ook de katten bij mijn moeder waren geen probleem. hij is nooit een hele dag verdwenen, hooguit 15-20 minuten als hij het gekke uurtje had.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 19:48

Windhonden mogen zeker niet los lopen, Jade. Dit omdat het langlopers zijn, en ze het makkelijke kunnen winnen van een haas/konijn.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 21:23

ik de wet staat nergens dat windhonden niet los mogen lopen. Ze mogen echter geen gevaar zijn voor zichzelf of anderen en al helemaal niet doden. Om die reden wordt er vaak gezegd dat ze niet los mogen. Maar als jij er zeker van bent dat dat niet gebeurd mag het.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 22:49

Bij windhonden ben je er echter nooit zeker van. Aangelijnd dus.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 07:53

Of muilkorven, dan kom je een heel eind.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 08:15

Een vriendin van mij heeft ook een hond op haar kamer. (JackRussel formaat) Haar huisgenoten laten het diertje ook uit, en hondje gaat vaak mee naar de paarden. Het kan dus wel ;)

Maar ik denk, dat het verstandiger is, om in de toekomst pas een hond aan te schaffen. Dan heb je ook financieel meer zekerheid.
Stel voor dat je nou een hond neemt, en plotseling hoge DA kosten met zich mee brengt? Of het diertje is allergisch voor "normaal" voer, en moet op een heel duur merk overstappen. Hoe wil je dit bekostigen?

Een hond is echt super leuk, ik heb zelf een oud oorlogsveteraan (bosnie'- zwerfhond), en echt, het is me maatje! Daarom realiseer ik ook weleens: als het eens niet klikte, hoe was het dan verlopen?

Als je wel besluit een hond te nemen, dan denk ik dat je een oudere beter kan kiezen. Of je moet net voor de zomervakantie een pup nemen, dan heb je 2 maand vrij. (nog best krap qua tijd) En dan een opvoed-vakantie.
Maar goed, ik ben jou niet ;) en nogmaals: ik ben heel blij met mijn hondje, kan geen betere vriend wensen <3
Maar denk wel goed na, want het is niet zomaar iets, maar voor de komende 12/14 jaar.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 10:43

Ik studeer ook in Groningen, en wij hebben ook een hondje. Maar mijn situatie is wel iets anders. Mijn vriend en ik wonen samen, in een koop huis. En we wilden graag een JR. Mijn vriend werkt overdag dus de opvoeding en alles komt op mij aan. Ik studeer rechten en heb een erg fijn rooster. Donderdag en vrijdag ben ik vrij, en kan verder mijn tijd redelijk goed zelf indelen. Wij hebben gekozen voor een pup. De eerste twee weken ben ik volledig thuis geweest, en vanaf de derde week weer wat colleges gaan volgen. Het gaat tot nu toe hartstikke goed. Maar weet waar je aan begint, Zelfs al kies je voor een volwassen hond, het kost gewoon veel tijd en vrijheid, en je studie kost ook veel tijd. Ik zelf zou in jou situatie toch nog even wachten, omdat je nog op kamers zit.

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 16:13

Hier staat het antwoord over het los laten lopen van windhonden:
http://www.greyhoundsrescue.nl/nGRH/los ... slopen.php

Het mag dus opzich wel! :j Maar er zitten wel veel consequenties aan vast.

@ Barbara88: Ik heb zelf verassend veel vrije tijd! Maar om het echt uit te testen zal ik het hondje van m'n ouders eens uit logeren nemen. :j En anders doe ik dat sowieso wel af en toe, ipv een eigen!

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 17:56

het probleem is dat je dat met windhonden dus niet kan voorkomen (met zekerheid). vandaar dat je ze dus aangelijnd moet houden.

met muilkorven kan de hond nog steeds wild achterna, en dat is ook niet toegestaan.

het erruit trainen is een utopie, het zit nu eenmaal in ze en dat krijg je er nu eenmaal niet uit. denk maar niet dat je ze 'even' terug kan roepen.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 19:41

Ik zit in precies dezelfde situatie. Wil ook erg graag een hond maar woon ook op kamers. Naar mijn idee geen probleem qua ruimte, als je maar genoeg thuis bent en lekkere wandelingen met de hond kunt maken.

Ik ben alleen nog een beetje in het begin stadium, dus uitzoeken wat de kosten in onderhoud zijn. Is hier iemand die mij daar een beeld van kan geven als het gaat om een grote hond?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 23:46

hoe groot mistery?

ik heb een bull van 55 kg en ik kan je zeggen dat dat behoorlijk wat eten in gaat :P

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 10:17

Ik vind het heel goed dat je hier een topic plaatst om meningen te horen! :j
Ik denk dat je je ook een paar andere dingen moet afvragen:
1. Kan ik het betalen?
2. Kan ik het nog steeds betalen als ie ziek wordt?
3. Kan ik als student zowel een hond als een paard betalen?

Het gaat dus ook om geld, en niet alleen om tijd :) Maar als ik het zo lees, denk ik dat je heel goed een hond kan nemen, als ik uitga van wat je in je beginpost hebt getypt.
Ik heb zelf een herder, en mijn vriend en ik werken ook allebei fulltime. Ik vind het geen ideaalsituatie, maar mijn hond kan het prima redden zo lang alleen. Hij zit dus jawel, de hele dag alleen.
Ik laat hem in de ochtend 3 kwartier uit (los, in het bos, lekker rennen, vliegen, poepen en piesen) en mijn vriend gaat ruim een uur met hem naar het bos (ook weer lekker los en rennen en vliegen). En dat gaat prima, in de avond spelen we nog heel vaak met hem, en 's nachts slaapt ie lekker.
Je moet wel een hond nemen die alleen kan zijn ( dus geen beagle ofzo), maar dan moet het prima kunnen!

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 10:23

Maar hoe lang moet je nog studeren? Want nu heb je nog niet zulke lange dagen, maar hoe doe je dat straks als je gaat werken?
Dan heb je langere dagen, of ga je partime werken.

En als je al een hond neemt neem dan een kleine rustige hond, die niet heel veel beweging nodig heeft, dus indd geen beagel ofzo