baby konijntjes koppelen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: baby konijntjes koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:30

Mijn konijnen zitten permanent buiten :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:39

love_western schreef:
Mijn konijnen zitten permanent buiten :+

Tja, dat kan ook prima, maar je kan een binnenkonijn niet zo maar ineens permanent buiten zetten, daar gaat het over.

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:53

Faniek schreef:
Jammer dat als je nu nog had kunnen voorkomen 2 dames te nemen toch eigenwijs 2 dames neemt. Ik hoop van harte dat dit dan een verhaal is dat het goed gaat. Overigens koppel je niet door te laten snuffelen, maar ze samen echt op neutraal terrein te zetten.

ruth91 schreef:
heb ze gister aan elkaar laten snuffelen op schoot, ze keken niet op of om! vannacht nog in een apart hok gelaten, vandaag weer laten snuffelen, en dan morgen ws samen in een nieuw hok

gisteravond lagen ze heerlijk naast elkaar op schoot, vandaag geen tijd gehad om ze in t nieuwe hok te doen dus dat wordt morgen :)
fijn dat ze nu goed gaan samen nell!

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 23:53

Ik wil ze niet permanent buiten hebben, maar gewoon een paar uurtjes. Vanaf wanneer kan dat?

Eerst had ik gemengd voer, nu krijgt ze een speciale voer voor jonge konijnen. Van die halve maantjes. Weet even het merk niet meer.

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 07:25

ik heb dat ook, een soort bix ipv gemengd voer idd.
bij mij gaat t erg goed met de 2 voedstertjes, zijn sinds gisteravond echt samen in het hok, eerst een paar x half uur tot halve dag laten wennen, int begin was t een beetje rennen, maar 3 rondjes ofzo, en toen was t goed :) zijn nu dus ook snachts samen geweest :j heb ze ook nog in t binnenhok, gaan binnekort verhuizen en hebben al een groot buitenhok + ren gehaald, ga ze dan eerst alleen overdag met mooi weer buiten laten, en als t idd niet veel kouder wordt snachts dan ook buiten :) maar precies per wanneer weet ik nog niet!

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 07:37

2 vrouwtjes kunnen ook heel goed gaan. Ik heb al zeker 6 jaar konijnen en nog nooit een ram gehad.
Dat wil zeggen dat ik/we altijd 2 of meerdere voedsters bij elkaar heb zitten, de top was 8 voedsters. Ook nieuwe voedsters introduceer ik bij de rest.

Wel doe ik dit op neutraal terrein alvorens ze de ren in gaan. Ze zullen eerst rennen en met de kop tegen de ander zijn achterwerk duwen/rammen. En over elkaar heen springen, elkaar als schans gebruiken. Maar bij mij neemt die onrust snel af. Ik heb dan ook een grote ren waar ze niet opelkaars lip hoeven te zitten. Zolang ze niet gericht bijten, kop krabben komt het in mijn ogen wel goed.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 12:22

weetje, ik fok zelf al jaren konijnen en bij zijn vrouwtjes samen nooit echt fout gegaan... ja in het begin even pissig maar later ging het prima :j
ik zal dit konijn als het kan terug brengen, en een ouder gecastreerde ram ervoor in de plaats halen :j

Misshaffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 12:41

Heb al jaren konijnen en ook regelmatig voedster bij elkaar gehad. Nog nooit echt problemen gehad. Iedeaal is wel het mooiste een voedster en ram bij elkaar. Maar voedsters kunnen ook zeer goed bijelkaar.

Dit geldt zowel voor het koppellen van voedsters als voedster en ram:
Altijd wel eerst op neutraal tereein laten wenen, eerst enkele uurtjes en breid dit uit. Geef ze ook de ruimte, ook in het hok, zodat ze wel van elkaar weg kunnen als ze dat willen. Hok schoonmaken van te voren schoonmaken/leegmaken is vaak wel beter.
Konijn zelf nooit maar dan ook nooit schoonmaken! (alleen op DA advies bij ziektes of iets dergelijks) Zeer zekers niet met schoonmaak azijn of iets dergelijks.

Konijnen zijn inderdaad erg gevoelig qua maag/darm stelsel. Geef veel hooi en daarnaast beetje biks en groenvoer.

Voor geslachts bepaling zou ik geen dierenwinkel vertrouwen (hebben het vaak mis), ook qua advies zijn de meesten erg slecht. (welk advies????) Ga hiervoor naar de DA of konijnen.nl is ook een erg goede site.
7wkn is inderdaad eigenlijk te jong om bij moeders weg te gaan, maar ja, daar kun je niks meer aan doen.

Hoop dat je er wat aan hebt en verder zijn er ook goede tips gegeven door de andere bokkers.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 13:43

Nell_ schreef:
Ik wil ze niet permanent buiten hebben, maar gewoon een paar uurtjes. Vanaf wanneer kan dat?

Eerst had ik gemengd voer, nu krijgt ze een speciale voer voor jonge konijnen. Van die halve maantjes. Weet even het merk niet meer.

Vanaf dat het buiten even warm is als binnen, konijnen kunnen temperatuursverschillen niet zo goed hebben :).

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 17:44

Faniek schreef:
Ik vind dat er een beetje makkelijk met konijnen word omgesprongen in dit topic, het zijn ook dieren en ik zou zeggen ga gerust is naar bunnybunch.nl om te zien hoe vaak 2 dames bij elkaar fout gaat en dat mensen er toch 1 weg moeten doen (ja en ook daar staan ook wel een aantal goede verhalen, maar de slechte overheersen).
Ik denk dat sowieso inlezen op http://www.bunnybunch.nl een hele goede stap is voor beiden.

ik heb het topic tot deze reactie toe gelezen. Jammer dat mensen niet de waarheid willen horen, maar toch luisteren naar die zeldzame reacties waarbij het wel goed gaat. Als konijnen over 2 jaar alsnog vechten, heb je dus mooi een probleem. Of 2 zielige konijnen die de rest van hun leven alleen zitten (als de een de ander niet al zover toe heeft getakeld dat je er nog maar een overhebt)

Helaas zie ik dit vaker op bokt, 2 vrouwtjes of 2 mannetjes bij elkaar, konijn bij cavia etc. Goedbedoelde adviezen hebben weinig nut. Wat is het probleem nu om gewoon een mannetje bij een vrouwtje te zetten? Dat ze dan 3 maanden niet bij elkaar kunnen, lijkt me beter dan dat konijnen 6 jaar alleen zitten omdat ze alsnog gaan vechten op latere leeftijd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 18:38

Waarom gaat het bij ons al 8 jaar goed met voedsters bij elkaar?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 19:14

Omdat je waarschijnlijk heel veel geluk hebt, een zeer grote ruimte of dat ze toch wel is flinke onenigheid hebben, maar dat niet door hebben (dat is mogelijk, want je zal niet de eerste zijn waarbij dat is gebeurd). Ik heb al meer dan 8 jaar konijnen en ook al meer dan 8 jaar ook wel is voedsters bij elkaar gehad, maar ik heb vaker gehad dat het fout ging of nu in de opvang regelmatig dan dat het goed ging. En dan gaat het met volwassen voedsters vaak beter dan met jonge dieren, want die komen nog in de pubertijd. Ik zeg alleen als je het nog kan voorkomen nadat je advies hebt ingewonnen, waarom dan toch je zin doorzetten.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 20:18

ik heb hier ook een koppeltje, meerdere, maar ik heb ook een groep, daarin zitten 3 voedsters, 1 ram. is jarenlang goed gegaan, ze hebben een grote ren, maar pasgeleden is toch een van de voedsters door de andere aangevallen, had een flinke wond van ca 1 bij 1 cm, lag een heel stuk huid los. inmiddels is dat helemaal genezen, maar die gaat dus niet meer terug bij de rest. zo zie je maar dat het ineens om kan slaan. niet bij iedereen, maar wel vaak

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 22:13

Ik raad het niet zomaar aan hoor om 2 voedsters bij elkaar te zetten, maar geef aan dat het wel kan.

Wij hebben een grote ruimte, misschien dat de voedsters daarom goed met elkaar overweg kunnen. Maar in mijn ogen is het niet meer dan normaal dat de konijnen een aantal vierkante meters hebben om zich te bewegen. En roept een kleinere ruimte al snel irritaties op bij konijnen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 22:28

Maar niet iedereen heeft die ruimte en daarom gaat het ook vaak fout.

En dan zijn mensen nog zo eigenwijs om het toch te doen, echt, ik snap het niet :n Hoe moeilijk is het om dan toch voor een rammetje te kiezen? Waarom dan toch het risico nemen?

Mijn eerste voedster die ik bij Athos had kwam ook bij iemand vandaan die haar samen had zitten met een andere voedster, ging ook niet.

TS, de vorige keer hebben we je ook al iets van 10 bunnybunch aangewezen voor je vraag toen, je zegt dat je alle informatie al hebt opgezocht maar dat heb je dus niet. E voor je overige vragen, is het nou zo moeilijk om je dan even aan te melden bij bunnybunch? Daar krijg je vaak veel sneller en gerichter antwoord aangezien daar ook meer echte konijnenmensen zitten, zoals Faniek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 08:42

Ik heb ook meerdere voedsters bij elkaar, maar dan wel een rammetje er bij om de dames in het gareel te houden. Voedsters alleen bij elkaar doe ik ook niet.

Faniek, mensen luisteren altijd naar degene die het nieuws brengt welke ze graag willen horen. Jammer genoeg.

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 09:05

mijn meisjes gaan heel goed samen, heb ook de ruimte dus dat scheelt! :)

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 19:55