Sommige... #$$^%^&@&@%@

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 18:39

Majo schreef:
Dat is natuurlijk waar :j Toch heb je soms onverwachte momenten die je zelf ook niet aan kan zien komen, bijv. dit. Of een straaljager die overvliegt en je hond schrikt van het geluid, of voor je neus steekt opeens een hert over (vorige week in het bos gehad, hond ging er meteen achteraan). Je kunt de situatie nooit voor 100% inschatten, en dat zou zeggen dat je hond nooit los mag.

Een goed getrainde hond kan natuurlijk ook schrikken, maar gaat door het vuru voor de commando's, hier is toch echt hier, en wacht is wacht.
Als een hond niet dermate getraind is, of je heb er niet zoveel zin of tijd in om dit te realizeren, hoort je hond niet los, of je moet het risico voor lief willen nemen dat het kan schrikken, de weg oversteekt en plat wordt gereden.
Daar is niemand schuldig aan, noch de wagen die het dier aanrijdt, nog het voorwerp wat de hond aan het schrikken maakt.

Bij een goede hondenschool doe je ook schriktraining en leer je je hond onder appèl te krijgen.
En dat is mogelijk bij elk soort hond, van klein ukkie tot grote zeekalf, maakt niets uit als baasje maar consequent genoeg is. :)

Droomster schreef:
Hij heeft enorm veel geleerd, luistert prima als hij los loopt in tegenstelling tot sommige andere honden hier in de buurt. Maar zodra hij écht angstig is, zoals de keer met de hazewindhonden toen hij 4 maanden was & nu vandaag dan is hij blind. Vooral als het gevaar dicht bij mij staat.

Als jij een hond heb met een angst en vlucht probleem, waarom neem dan je dan zo'n risico?
En dat prima luisteren, sorrie maar ik zie een hond en een baasje die nog best veel kan leren :)

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 18:45

Chiqa schreef:
Een goed getrainde hond kan natuurlijk ook schrikken, maar gaat door het vuru voor de commando's, hier is toch echt hier, en wacht is wacht.
Als een hond niet dermate getraind is, of je heb er niet zoveel zin of tijd in om dit te realizeren, hoort je hond niet los, of je moet het risico voor lief willen nemen dat het kan schrikken, de weg oversteekt en plat wordt gereden.
Daar is niemand schuldig aan, noch de wagen die het dier aanrijdt, nog het voorwerp wat de hond aan het schrikken maakt.

Bij een goede hondenschool doe je ook schriktraining en leer je je hond onder appèl te krijgen.
En dat is mogelijk bij elk soort hond, van klein ukkie tot grote zeekalf, maakt niets uit als baasje maar consequent genoeg is. :)

Als jij een hond heb met een angst en vlucht probleem, waarom neem dan je dan zo'n risico?
En dat prima luisteren, sorrie maar ik zie een hond en een baasje die nog best veel kan leren :)

Ik kan me zomaar voorstellen dat mensen dat risico wel voor lief nemen. Ik wel in ieder geval. Want zoals ik in mijn vorige bericht al zei, onze hond is bijna 9 jaar oud en loopt ook al bijna 9 jaar los in het bos. Ja, ik neem liever dat kleine risico dat hij weg zou rennen en eventueel aangereden dan dat ik hem 9 jaar lang aan de riem houd, want dàt vind ik pas sneu. Een hond moet even een sprintje kunnen trekken en lekker van de paden af kunnen gaan om te snuffelen.
En ik geloof best dat het mogelijk zou zijn om hem perfect onder appèl te krijgen, maar onze hond heeft 7 baasjes. Toen we hem kregen was mijn jongste broertje 8 jaar. We zijn niet allemaal consequent genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 19:28

Majo schreef:
Yamcha schreef:
Hoe kort door de bocht ook, ik ben het wel met Chiqa eens. Jouw hond hoort niet los als dit soort taferelen de gevolgen zijn. Pas als je hond, met welke afleiding dan ook, naar je toe komt, als je hem roept, en wel altijd, kun je je hond los laten lopen.
Zo simpel is het gewoon wel.
Dat is natuurlijk waar :j Toch heb je soms onverwachte momenten die je zelf ook niet aan kan zien komen, bijv. dit. Of een straaljager die overvliegt en je hond schrikt van het geluid, of voor je neus steekt opeens een hert over (vorige week in het bos gehad, hond ging er meteen achteraan). Je kunt de situatie nooit voor 100% inschatten, en dat zou zeggen dat je hond nooit los mag. Dat is geen doen. Je moet natuurlijk wel van te voren bedenken of je op een plek loopt waar je hond veilig los KAN, en naar wat de TS schrijft, was dat hier wel het geval.
Een kind hou je ook niet aan de lijn, die zou ook onder de voet gelopen kunnen worden door twee shetlanders aan de ren.

Vind die meiden ook vreselijk fout. Dat kán gewoon niet, zó onverantwoord.....

Maar ik heb altijd gevonden dat je als hondenbezitter op elke situatie voorbereid moet zijn. Dus heb ik mijn hond gewend aan allerlei dieren, zodat hij er niet van schrikt. Ik doe mijn best uiterst consequent te zijn, zodat mijn hond weet waar hij bij mij aan toe is, en mijn ervaring is dat dat honden ook zelfverzekerder maakt. Ik neem mijn hond mee naar de gekste plekken, zodat hij op den duur nergens meer van opkijkt. Ik leer hem "hier!" en ik oefen het op allerlei momenten. Luisteren is op den duur ook een gewoonte.
Als mijn hond schrikt, komt hij naar mij, altijd. Omdat hij weet dat hij bij mij veilig is, en hem niets zal overkomen. Dat vertrouwen moet je opbouwen. En dat is écht te doen. Je hond hoort niet naar huis te lopen als hij schrikt, nooit.
Wat betreft het inschatten van situaties: natuurlijk kan dat nooit 100%, maar ervaring maakt je wel handiger. Weet je het toch niet zeker, neem gewoon geen risico.

Wat als hij aangereden wordt? Krijgt dan de automobilist de schuld?

@ TS: Het lijkt me echt dat je aan de slag moet met je hond. Laat hem eerst eens kleine stukjes los. Roep hem bij je, beloon hem, lijn hem aan, beloon hem, stukje aan de lijn, belonen, los. Als hij niet komt, haal je hem op, en als je hem dan hebt voordat hij naar je toekomt, mag je best even heel streng zijn, want niet komen is stout.
Als hij (ook al is het maar een heel klein stukje) naar je toekomt, beloon je hem uiteraard, hij heeft je commando opgevolgd, al was het niet helemaal zo jij bedoelde. Wel wat kleiner belonen dan, maar zeker niet straffen. Als hij gelijk komt als je roept, groot belonen, dan is hij natuurlijk je grote held en weet ik wat niet al.
En heb geduld, het kan maanden duren...... een hond is geen robot, en zeker een hond van 8 maanden niet :D

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 09:31

Chiqa schreef:
Wat moet jij je dan ergeren aan 80% van de Nederlandse mensen die een hond hebben. Want er zijn namelijk heel veel mensen waarvan de hond prima luistert, behalve als hij een keer zeer ernstig schrikt. Zo heb ik laatst ook een hond uit bos geplukt en naar huis gebracht, die was met zijn neus tegen het schrikdraad gelopen en daar zo van geschrokken, dat ie weg was gerend. Terwijl die hond normaalgesproken echt prima luistert!
Knap van jou dat jouw honden zo perfect luisteren, heel goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 10:03

Majo schreef:
Wat moet jij je dan ergeren aan 80% van de Nederlandse mensen die een hond hebben.

ergeren? maak mij eerder zorgen dat mensen hun hond los laten lopen, niet luisterd en dus onder een auto kan hobbelen, kan verdrinken of erger.

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 11:06

Ik heb ook iets soortgelijks n keertje meegemaakt.
Ik wil er wel graag bij vermelden dat mijn JR buiten perfect naar mij ( enkel naar mij dan...) luistert : ik ben van toen hij pup was meteen beginnen trainen op los lopen. En vanaf het kon met hem 2x / week op gehoorzaamheidscursus gegaan. En ook dagelijks dit blijven trainen thuis, in het bos,...

Dit voorval gebeurde in het bos en mijn JR was op dat moment niet aangelijnd.
Als ik mensen van ver zie aankomen met honden die aangelijnd zijn, lijn ik de mijne uit 'respect' ook aan. zijn de andere honden niet aangelijnd, laat ik de mijne ook gewoon los. Dan neem ik aan dat die honden sociaal zijn en ook naar hun baasje luisteren.
Dus ik zie van ver een koppel met 2 honden komen die niet aangelijnd zijn. Ik lijn ook niet aan.
Mijn JR is een ongeloofelijk sociaal dier. Ik heb bewust hem van kleinsaf tussen verschillende honden gebracht, ook op de training zit hij steeds tussen de honden, maar toen hij die 2 honden zag ging er dus wat mis ...hij bleef staan en twijfelde. Niets voor hem. Op dat moment had ik zoiets van oké dit zit niet goed ik ga maar aanlijnen. En op dat moment vliegen die 2 honden in een spurt op mijn hond af.
Die mensen staan daar zo dom te kijken en roepen hun honden ook niet terug . En mijn hond vluchtte dus in paniek weg... Ik had toen ook niets meer te zeggen. Was de eerste keer dat hij zoiets meemaakte dat er honden hem aanvlogen, of zelfs kwaad naar hem werden.

Hij was uiteindelijk naar de parking gelopen en zat aan de passagierskant van de auto flink naast de deur te wachten. Zo van ' laat me nou in de auto en dan zijn we weg'.
Hij heeft er ook niets aan 'overgehouden' en leek de volgende keer het voorval wel helemaal vergeten.
Buitenwandelen / loslopen gaat perfect. Ik vind dus niet dat door zo 1 voorval omwille van paniek ik mijn hond dan maar niet meer moet loslaten. Ik heb er wel uit geleerd dat als ik mensen met honden passeer ik sneller zal aanlijnen. Niet omdat ik de mijne niet vertrouw, maar omdat ik de andere niet vertrouw. :o