Kitten 8 weken eet niet zelfstandig (Tips gevraagd)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 20:39

Zoek maar eens onder exil ervaringen...
Ik zou het echt nooit gebruiken...

Daphx93

Re: Kitten 8 weken eet niet zelfstandig (Tips gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 21:02

heyhey!
En kitten kan echt wel weg met 8 weken!
Doen wij ook altijd..
Wij gebruiken ook altijd exil en nog NOOIT problemen mee gehad!
Misschien kan je nutrix pap met gewone kattenmelk gebruiken!
En dan een beetje warm!
Gaat er negen van de 10x in een keer in!
Ik moet er wel bij zeggen als ze bij ons 8 weken zijn eten ze gewoon goed! (hard voer en zacht voer!)Anders gaan ze namelijk niet weg!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 23:13

Exil is afgezworen hier ;) Dat gebruik ik absoluut niet meer, heel vroeger wel eens gedaan. Milbemax, Panacur of Vithamine zijn prima middelen. Ook te krijgen via www.medpet.nl

Het voer en niet eten, dat is wel een goede. Als ze 8 weken is zou ze inderdaad wel al zelfstandig moeten kunnen eten. Hier heb ik kittens lopen van bijna 8 weken, die geef ik graag kwaliteitsblikvoer, lamshart of bijvoorbeeld carnibest met daaroverheen een flinke scheut geitenmelk. Daarnaast een bakje kittenbrok en water en ze doen het er super op.

Denk dat in jouw geval enkel een handje helpen en alles laten proeven de enige mogelijkheid is. Dan zal ukkepuk snel genoeg weten wat de bedoeling is ervan :j
Gewichtstoename sinds dat ie er is, is prima trouwens! Huidige gewicht is ook niet verkeerd.

Dit schema houd ik zelf altijd in mijn achterhoofd:

GROEI- & ZORGSCHEMA VAN JONGE KATJES Geboorte gewicht ca. 100 gram
3e - 5e dag ca. 130 - 150 gram / navelstreng valt eraf
9e - 12e dag ca. 210 gram / oogjes en oortjes gaan open
14 dagen ca. 230 gram / gaat beetje rondlopen
16 dagen ca 265 gram / kunnen zich beetje wassen en spelen
21 dagen ca. 325 gram / gaat aan de wandel
25 dagen ca. 360 gram / eerste snijtanden komen door
28 dagen ca. 400 gram / hoektanden & kiezen / 1e keer ontwormen / goed controleren op parasieten / start zindelijkheidstraining
5 weken ca. 480 gram / wordt zindelijk, kan behoorlijk goed rennen
6 weken ca. 540 gram / hoeft niet meer geflest te worden / heeft volledig melkgebit / kan buiten moedermelk en eet zelfstandig / 2e keer ontwormen
8 weken ca. 600 - 700 gram / 1e keer inenten (vraag entingsboekje !!!) / 3e keer ontwormen
10 weken ca. 850 gram
12 weken ca. 1000 - 1100 gram / 2e keer inenten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 14:41

Bedankt voor je schema Leonoor, dan zit ik toch nog redelijk op het gemiddelde qua gewicht.
Hoeveel mag een kitten per dag aan gewicht groeien?

Over het enten daar heb ik al een topic over lopen
[BB] Kitten/katten en enten

En ben ik nog niet helemaal uit vind haar zelf nu nog te kwetsbaar.

Wbt. het eten, ik ben sinds gisteren lamshart gaan voeren en dat eet ze!! Helaas nog niet zelfstandig want vanmorgen stond het schaaltje nog onaageroerd (ook de andere schaaltjes die er stonden helaas)
maar ze eet eindelijk en eet ook door het is niet veel maar het is iets.
Vanmiddag heb ik hele kleine stukjes lever dr bij gedaan en kleine brokjes kippennek,
en ook dat at ze met smaak.
Ik heb nu dus eindelijk iets gevonden wat ze lekker vindt en dat is toch vers vlees gedoopt in de pap van de DA waar allemaal voedinsstoffen inzitten.
Gelukkig barf ik met de hond dus heb veel varieteiten in huis om te proberen.

Morgen ga ik naar de dierenwinkel om een rolletje carnibest te halen, kijken of ze dat lust want dat is compleet en dat heeft ze natuurlijk wel nodig :)

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 15:40

Hoeveel ze mogen groeien? Onbeperkt hoor :j Soms heb je van die uitschieters van 30-40 gram per dag, is niets mis mee.

inge1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 16:42

Met vitaminthe heb ik weer problemen gehad had 6 kittens 3 hadden erge jeuk dat na 24 uur wegtrok maar met 1 zaten we bij de dierenarts omdat hij helemaal opzwol op zijn kop en zijn pootjes.
Had koorts en was er echt ziek.
Dit mochten we dus ook niet meer geven aan de kittens en moesten over op pilletjes(de naam weet ik niet meer.
Maar dat spul van de dierenwinkels is echt troep.
Evenals de ontvlo spullen ik haal het altijd bij de dierenarts ben je wel iets duurder uit maar werkt beter en is beter op de gewichten van de katten afgestemd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 17:20

Leonoor schreef:
Hoeveel ze mogen groeien? Onbeperkt hoor :j Soms heb je van die uitschieters van 30-40 gram per dag, is niets mis mee.

Mijn vraag was eigenlijk meer wat is een normaal groeigewicht per dag?
:D

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 17:23

Oooh zo, rond de 10-12 gram per dag is normaal, gemiddeld.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 17:31

Chichiba schreef:
Geeeeeen exil gebruiken...Daar is al menig kitten en kat aan overleden...Echt niet doen...

Koop een wormenmiddel altijd bij de dierenarts...

Edit: toevoeging

Inderdaad niet doen! Excil is niet vergif zoals de meeste mensen denken, maar bij excil luisterd de dosering zó ontzettend nauw dat je dat bijna niet voor elkaar krijgt en zeker bij jonge kittens kan dit zorgen voor overlijden...

Ik heb er genoeg gezien op de kliniek die we er met pijn en moeite weer bovenop kregen.

Middelen die wel goed zijn zijn bijvoorbeeld: Milbemax, Vitaminthe, er zijn ook wel middelen bij de dierenwinkel die ok zijn alleen zijn dit vaak middelen met verouderde werkzame stoffen ( de wet bepaald namelijk dat een nieuw middel de eerste 5 jaar alleen bij een dierenarts verkocht mag worden en daarna pas in een winkel)

succes met de kitten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 17:40

Maar waarom wordt het dan nog volop verkocht in de winkels als het zo'n gevaarlijk middel is en er zelfs dieren aan zijn overleden?

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 17:42

Het mag verkocht worden en omdat het geen vergif is hebben mensen ook geen poot om op te staan om het uit de schappen te halen.

Daarnaast vinden veel mensen het nog steeds "normaal" als hun dier moet braken na het ontwormen of een paar dagen aan de diaree is. En zo houdt je die verkoop in stand...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 17:49

Ik kan mij niet voorstellen dat er middelen verkocht worden die zo gevaarlijk zijn dat is toch misdadig, maar zal het morgen meteen navragen bij mn DA.
Bedankt voor jullie waarschuwing iig.

Gelukkig gaat het goed met het kitten ze woog zojuist 700 gram dus ze groeit echt gelukkig.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 17:51

Helaas mag het wel, Ik ben zelf namelijk dierenartsassistente en wij vertelden dit altijd aan onze klanten, koop een goed middel en niet het middel waar de dieren zo ziek van worden.

En ja 1 pilletje milbemax lijkt misschien duur ( volwaasen kat 1 pil rond de 4 euro) maar een kat van 4 kg heeft maar 4 pilletjes per jaar nodig dus dat is ongeveer 16 a 20 euro per jaar...

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 10:56

Ik heb ook goede ervaringen met milbemax.
Als ze geen vlooien heeft, zou ik niet ontvlooien.

Fijn dat het goed gaat met haar. Misschien kun je haar iets van Carnibest geven. Hier doen de opvangkittens het daar heel goed op. Ik meng het in het begin met kittenmelk als ze nog niet zelf eten.
Ik zag net dat ze al wat rauw at. Fijn om te horen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 11:33

Milbemax is inderdaad prima spul, gewoon even combineren met ontvlooi-spul (vlooien brengen namelijk wormen over, dus doe dit bij voorkeur tegelijk met een middel dat aangeraden wordt door je DA).

Als ze haar brokjes niet eet: week deze even in warm water, dat zorgt ervoor dat ze lekkerder gaan ruiken en dan eet ze ze wel.
Rauw eten is ook prima voor een kitten, maar zolang ze groeit kun je dit dieet het beste wel aanvullen met kittenbrokken.

Veel succes met haar :)

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 13:03

Milbemax is inderdaad een veel beter middel om te ontwormen, zowiezo ontworm ik alleen met middelen die de DA heeft.

Is het nu zo dat ze het eten niet lekker vind of dat ze er zelf niet naartoe gaat om te eten?
Ik zou zelf denk ik als ze zelf niet gaat eten, haar elke dag een aantal keer op de plek van de voerbakjes neerzetten, zodat ze in ieder geval weet waar het staat, al kan ze dat ook prima ruiken.
Verder idd warm water over brokken heen doen, dan komt de geur beter vrij.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 16:47

je kunt je kitten Royal canin, kittenmelk geven, tot hij zelfstandig gaat eten. eventueel nog af en toe wat brokjes proberen te voeren.

Tammii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 17:51

Geitenmelk is goed.. te vergelijken met moedermelk.
DIe van farmfood is erg goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 17:56

Even updatje; nou ze heeft het door hoor :D
Kwam vanmiddag thuis en was even bang dat ze weer niets had gegeten, maar haar hele schaaltje was leeg.
Ik heb nu een rol carnibest lam en dat eet ze ook met smaak, gelukkig maar ben erg opgelucht!

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 17:58

+:)+

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 18:01

Een kitten moet zoveel eten als ze wil. :Y)

Fijn dat ze nu eet uit het bakje. :D

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 10:29

vind nu pas je topic... maar ze eet alweer, prima! Er zitten ook al hele goede tips tussen van mensen die ook weten waar ze het over hebben zoals Leonoor, Chichiba en Ffortuna.

Waar blijven de foto's van je nieuwe aanwinst, of heb ik ergens overheen gekeken?

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 15:51

Fijn dat je je nieuwe aanwinst aan het eten hebt gekregen! Ik had dit topic trouwens ook helemaal niet gezien, maar ik was waarschijnlijk ook niet veel verder gekomen dan Bambix ed.
Uiteraard ligt de keuze bij jou, maar ik zou het ontwormen eventjes laten voor wat het is. Ik denk dat het goed en zelfstandig eten nu prioriteit heeft. Als dat eenmaal goed gaat en goed bevestigd is, dan zou ik verder gaan met ontwormen.
Voor inenten trouwens hetzelfde: dit zou ik ook nog even uitstellen. Zodra ze helemaal 'stabiel' is, dan is er nog tijd genoeg om daar mee verder te gaan, het komt echt niet op een paar dagen aan.
Ik ben trouwens ook wel heel erg benieuwd naar de foto's hoor :j