jong konijn inenten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 11:43

LauraM schreef:
Je moet sowieso geen konijn kopen bij een dierenwinkel. Maar bij een erkende fokker. Bij de dierenwinkel zijn ze vaak nog niet oud genoeg.
Vindt het ook slecht dat je niet van te voren dingen hebt opgezocht over het houden van een konijn. Het heeft veel aandacht nodig en kan zo'n 10/14 jaar worden.

Ben nu nog steeds trotse eigenaar van een konijntje van twee, hij is echt een deugniet ontsnapt overal uit dus hij heeft een soort voilaire (als ik het zo goed schrijf)

Uuuuh.... maar je hebt zelf dus geeneens een maatje voor jou konijn zoals ik het begrijp...?

Nell_

Re: jong konijn inenten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 11:47

Enten laat ik wel even doen! In april/mei moet dat toch?

LauraM: Over het houden van konijnen weet ik genoeg! Mijn vraag ging alleen over enten, omdat ik dat dus niet wist.

LauraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 11:54

Nell_ schreef:

LauraM: Over het houden van konijnen weet ik genoeg! Mijn vraag ging alleen over enten, omdat ik dat dus niet wist.

Srry, had over een post heen gelezen.

x_Marr; Klopt mijn konijn heeft idd geen maatje heb daarvoor ook een konijntje alleen gehouden. Hij is nu te oud om nog gekoppeld te worden en hij is gewent om alleen te zijn.
Als ik er nu eentje bij zou zetten zou hij hem het huis uit schoppen. + dat hij nog niet gecastereerd is en hem het eigelijk ook niet aan wil doen ;)
En ik mag er geen meer bij van mijn ouders. ;(

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 12:00

LauraM schreef:
Nell_ schreef:

Srry, had over een post heen gelezen.

x_Marr; Klopt mijn konijn heeft idd geen maatje heb daarvoor ook een konijntje alleen gehouden. Hij is nu te oud om nog gekoppeld te worden en hij is gewent om alleen te zijn.
Als ik er nu eentje bij zou zetten zou hij hem het huis uit schoppen. + dat hij nog niet gecastereerd is en hem het eigelijk ook niet aan wil doen ;)
En ik mag er geen meer bij van mijn ouders. ;(

Nou jij hebt lekkere research gedaan zeg... :=
Een konijn van 2 is absoluut niet te oud om nog een maatje te krijgen en ook niet om op die leeftijd gecastreerd te worden.

Wat aan wil doen? Van het castreren heeft een konijn als het goed is niet heel veel last... en een maatje die ze er voor terugkrijgen daar zijn ze zo blij mee!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 12:04

Ergens beweert iemand stellig dat enten pas vanaf half jaar kan.
Dat is niet waar, kan veel eerder, afh. van merk vaccin (zie bijsluiter) vanaf wanneer.

Konijn kan vaak best nog gekoppeld worden, maar met beleid, niet zomaar een andere erbij gooien.

Castreren kan in principe vanaf het moment dat je beide balletjes kan voelen.
(die ze ook nog in kunnen trekken, dus enige handigheid in voelen is vereisd.)

Een konijn alleen, is wel heel sneu.....

mariekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 12:11

enten kun je tegen VHD en myxomitose
de ene enting kan vanaf 4 weken en de andere vanaf dat het konijntje 8 weken is dus je kunt hem nu al enten.
Spreek uit ervaring heb een aantal weken geleden mijn baby konijn van 9 weken laten enten.
wat een onzin dat je een konijntje niet bij een dierenwinkel kan kopen..

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 12:12

Ts, volgens mij is het meerdere keren herhaalt dat je konijn alleen ontwormt moet worden als er wormen (eitjes) zijn. Hoeft dus echt niet hoor ;)

Tuurlijk is het beter twee konijnen samen te houden maar je verdient geen celstraf als je er 1 houdt die wel veel aandacht krijgt. Het is ook heel leuk om te zien hoe ze samen wassen, en kroelen.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 14:03

Op i-net staat dat een dwergkonijn (die ik dus heb) pas vanaf 3 maanden geënt mag worden :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 16:11

Weet je heel zeker dat het een dwergkonijn is?
8 weken en bij een dierenwinkel weg..... krijg je een konijn mee onder de noemer dwergkonijn.... wat meestal gewoon een normaal formaat konijn wordt.

Welke site staat dat van 3 maanden dan?

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 19:31

Welke site weet ik niet meer. Had ergens op geklikt hier op bokt. Ik denk van de eerste blz uit dit topic.
Volgens het bordje was het een dwergkonijn := Dus ik neem aan dat dat ook zo is.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 20:26

Oh ja ik zie het al staan op konijnen.nl :j

Ik had gister bij de konijneninentdag nog een vrouw naast me zitten.. die vertelde ook, heb hem als dwergje gekocht.. twas een middelmaat konijn :7
En je hoort het gewoon zo vaak.
Mensen vallen meer voor klein en schattig, dusja als dat beter verkoopt komt dat al snel op het bordje te staan, helaas. Nu zal het misschien niet altijd zo zijn, maar wel vaak.

Heb je anders ook een fotootje? :)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 21:21

Een foto heb ik wel! :)
Afbeelding

Heel klein hoeft van mij niet persé. Ik vind een dwerg even leuk als een middelmaat konijn.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 21:37

Gossie wat een snoepie :+: Dat bekkie! Ja eerlijk is eerlijk ik heb er ook 1 uit de dierenwinkel, de andere is wel van een nette fokker. Je weet gewoon wat je koopt als je bij een fokker bent. Bij de dierenwinkel is het maar afwachten. Ik heb ook al heel wat pech met die gehad, maar sinds de 2de erbij is is hij een stuk gezonder. Geen poepballen meer en bijna geen diaree. Hoewel zijn weerstand gewoon een stuk lager ligt dan bij de andere (we hebben alweer een oog en oor infectie achter de rug) gaat het echt stukken beter.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 21:45

Ja, dat bekkie viel ik ook echt wel op :+:

Waar ik hem heb gekocht is niet echt een 'dierenwinkel', maar een soort groothandel/tuincentrum.
Ranzijn, vele zullen dat wel kennen :j

Had er eerlijk gezegd geen benul van dat je een konijn beter bij een fokker kan halen!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 22:15

Nell_ schreef:
Ja, dat bekkie viel ik ook echt wel op :+:

Waar ik hem heb gekocht is niet echt een 'dierenwinkel', maar een soort groothandel/tuincentrum.
Ranzijn, vele zullen dat wel kennen :j

Had er eerlijk gezegd geen benul van dat je een konijn beter bij een fokker kan halen!

Ik had precies hetzelfde alleen dan de intratuin :)) Toen was het vol in de zomer bloedje heet, en hij was nog het enige konijntje. En hij was zo'n aandacht aan het trekken, leuke sprongetjes en tegen het glas op klimmen. Ik kon het gewoon niet laten :)).
Later heb ik in een discussie hier op bokt het "licht" gezien wat betreft het houden van konijnen in een koppel. En ik heb er nog geen seconde spijt van gehad. Ik zou bijna zeggen dat had ik eerder moeten doen maar dan had ik niet Saar erbij gehad :)
De zwarte is Japie (ex-rammetje) van bijna 2 jaar, hij komt van de intratuin.
De bruine is Saartje voedster van 7 maanden oud, zij komt van de fokker en is een Gents baardkonijn.
Afbeelding