Hond heeft iemand gegrepen, en nu?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:36

Waarschijnlijk zou ik hem nu niet in laten slapen, maar als er meer van dit soort acties komen, dan waarschijnlijk wel.
Zeker als hij tussentijds meerdere schijnaanvallen heeft vertoond.

Het hoeft natuurlijk geen gedragsprobleem te zijn.
Hond kan ook ziek zijn.

Wij hadden een ander probleem met een hond van ons.
Hij was veel te beschermend naar ons en ons erf/eigendommen toe.
Eigen volk kon wel bij ons op de dam komen, maar vreemden niet.

Hij kon nooit los op het erf lopen, want stel dat er iemand komt.
Tot het moment wij bezoek krijgen van een gezin.
Ik doe de deur open hond staat achter mij, ouders met oudste kind staan vlak bij de deur, jochie van een jaar of 6 staat ietwat schuchter een meter achter hen.
Hond vliegt zo de deur uit en doet een uitval naar het kind.
Onherroepelijk de DA gebeld en de hond af laten maken.
Hij had al twee maal eerder een uitval naar iemand gedaan. Naar volwassen weliswaar.

Toen bleek dat de hond waarschijnlijk kanker had, zijn bloed was pikzwart.
Nooit gemerkt dat de hond ziek was.

Een hond moet imo gewoon een hondenleven kunnen leiden, als je allerlei maatregelen moet treffen om bepaalde situaties te voorkomen, levert alleen maar stress op, voor hond en baas.
En er komt een moment dat je die voorzorgsmaatregelen vergeet.

En een hond herplaatsen lijkt diervriendelijk, maar ik twijfel daar aan.
Zeker als het om een bijter gaat. Nieuwe eigenaar weet waarom die weg moet, dus die heeft ook al bepaalde reserves naar de hond toe.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:37

Citaat:
sorry dat ik het zeg maar als een hond 1 maal bloed heeft geproefd dan zal hij het blijven doen.
ja ik weet dat je dit niet wilt horen maar het is wel zo.

Onze honden proeven dagelijk bloed ... ze staan hier op complete barf menu's met kippenbloed, runderbloed, paardenbloed enz.
Naast alles wat een koei, paard, schaap enz meer bevat natuurlijk :D

Bijten is een gedrag wat niet goed gekeurd mag worden, maar vanuit de hond gezien kan het zijn dat hij geschrokken is op het moment dat je vriend de halsband weer vast pakte.
De hond was op dat moment al op zijn hoede en reageerde instinctief.

Edit: Even een heftige reactie aangepast..
Laatst bijgewerkt door annebe op 26-03-10 11:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 10:38

IneV schreef:
Mijn vriend zijn hond heeft ook een keer gebeten, is een ongecastreerde reu en normaal zéér braaf.
De moeder van mijn vriend wou de hond zijn eten afnemen (langs achter!) zonder hem te waarschuwen waardoor hij haar dus gebeten heeft.. (Ook in de hand).
Het was volgens mij echt gewoon een verdediging/schrikreactie.
Hij is niet ingeslapen en heeft sindsdien ook niet meer gebeten..
Ook deze hond durfde wel eens ingaan tegen wat mijn vriend zegt, maar wordt dan zeer snel op zijn plaats gezet. Misschien had jou hond zich er ook niet aan verwacht?

Tja, wat je eraan moet doen, weet ik niet..
Met deze hond is verder niets gebeurd. Hij is dus zoals ik zeg heel erg braaf normaal..
Al weet ik ook niet of ik hem zou vertrouwen met eventuele kinderen (zeker niet zonder toezicht).

Als hij zo was gegaan had ik gezegd: eigen schuld, dikke bult!
Etende dieren laat je met rust. Dan had ik er ook geen probleem van gemaakt.
Laatst bijgewerkt door Liezel1 op 26-03-10 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:38

tamaramt schreef:
dit is geen vorm van een angstbijter
vooral niet omdat hij daarna in huis weer begon te grommen naar je vriend en omdat hij tijdens de aanval niet direct losliet
dat doet een angstbijter namelijk wel; bijt snel en laat direct weer los
ik heb zelf veel ervaring met moeilijke honden en ik weet ook wat een angstbijter is; deze hond heeft waarschijnlijk een dominantie probleem
castratie op deze leeftijd haalt helemaal niks meer uit en zonde van je geld
ik kan niet anders dan je vriend gelijk geven; het vertrouwen is weg en dat weet je hond ook en gaat daar dan ook weer misbruik van maken.
ik bel dol op mijn dieren maar indien een hond mij, mijn vriend of een ander mens zomaar bijt net zoals die van jullie dan liet ik hem dezelfde dag nog inslapen.
heel erg verdrietig maar voor iedereen het beste want als je deze hond naar een asiel zou doen of naar andere mensen heb je de kans dat het daar ook weer gebeurt en dat hij dan misschien nog wel ernstigere schade aanricht.
meid; neem je verantwoording en laat je hond inslapen'; dergelijk gedrag is niet gewenst en zal niet meer afgeleerd kunnen worden
jammer dat je dit verhaal op internet moet zetten om hulp te krijgen bij wat je moet doen; dat heb je niet nodig en waarschijnlijk zul je ook veel reacties krijgen van o.a. training en gedragstherapeut.
luister naar je eigen verstand en niet naar je gevoel
sterkte ermee en ook met je vriend natuurlijk

Helemaal mee eens, neem je verantwoording, de volgende keer is het een kind en dat wil je toch niet op je geweten hebben?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:39

Hoe wil je verder met een hond die je partner niet vertrouwd? Vraag je dat eerst maar eens af. Dat gaat van kwaad tot erger als de hond boven hem uit gaat groeien. Komt dan nog wel een keer toch een confrontatie.

Ik zou castratie proberen en dan wellicht nog gedragstherapeut als je het nog een keer wilt proberen. Je vriend heeft fouten gemaakt tijdens dat moment, maar ik snap niet dat je de hond op dat moment nog los laat lopen en bij de halsband moet pakken. Vaak voelt een hond zich dan stoerder. Gewoon aan de lijn houden, zodat je zijn gedrag wel kunt controleren, maar ook kunt negeren.

_sparta_

Re: Hond heeft iemand gegrepen, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:40

Het bijten kan een soort van schrik reactie zijn vanuit zijn concentratie. Waar ik me meer zorgen om zou maken is het grommen wat hij daarna nog eens doet. Daar heeft hij dus duidelijk geen respect voor je vriend.

haitze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:40

wij hadden een 40 jaar geleden een herdershond,die beet met 6 jaar een kind in dr gezicht,gelukkig geen ernstige schade voor het meisje.
mn vader heeft de hond meegenomen naar de dierenarts,hij is nagekeken,en hij had een tumor in het hoofd,hij is meteen ingeslapen.

heel veel sterkte met deze hond

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 10:41

Dat loslopen altijd al een heikel punt tussen ons geweest ;)
Ik heb ze áltijd aan de riem, al was het maar omdat ik de boete niet wil riskeren.... Behalve is de losloopgebieden dan....
Hij niet.... Riemen zijn lastig en er gebeurd toch niets.... ahum...

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:41

Caesar schreef:
Hoe wil je verder met een hond die je partner niet vertrouwd? Vraag je dat eerst maar eens af. Dat gaat van kwaad tot erger als de hond boven hem uit gaat groeien. Komt dan nog wel een keer toch een confrontatie.

Ik zou castratie proberen en dan wellicht nog gedragstherapeut als je het nog een keer wilt proberen. Je vriend heeft fouten gemaakt tijdens dat moment, maar ik snap niet dat je de hond op dat moment nog los laat lopen en bij de halsband moet pakken. Vaak voelt een hond zich dan stoerder. Gewoon aan de lijn houden, zodat je zijn gedrag wel kunt controleren, maar ook kunt negeren.

Dan zou hij de andere hond of eigenaar moeten grijpen en niet zijn eigen baas.
Of zijn dominantie werd daardoor aangewakkerd, dat ie duidelijk liet blijken dat hij er niet van gediend was dat hij werd tegen gehouden.

Thats_Me

Tja... even heel hard maar ik zou wel gaan voor laten inslapen. Je kunt het dier écht niet meer vertrouwen en als hij al zo reageerd naar zijn "roedel" is het einde zoek :=

Sowieso alleen nog maar gemuilkorft over straat laten gaan mocht je er voor kiezen hem te houden. Want er op vertrouwen dat hij het nooit meer doet kun je dus niet. Hij is de grens al over gegaan en hij zal het een volgende keer zeker niet laten weer te doen.

Veel sterkte met het nemen van een keuze. Zal niet makkelijk zijn :(:)

Esmeralda

denk dat jij heel goed weet wat je te doen staat. Temisnte als jij diep in je hart kijkt.
Hoe je het went of keert, deze hond zal de volgende kans afwachten en dan misschien wel erger. Hij is dus niet onder de indruk van jullie heeft geen respect. Tuurlijk zal hij even terughoudend zijn en luisteren. Maar het zit in de hond.
Jij kan niet altijd de hond in de gate houden. Jij kijkt naar links en rechts gebeurt het.
En wat als je hem muilkorft dan nog kan hij gevaarlijk zijn ook al zijn het niet tanden.
Voor mij is er maar 1 humane oplossing, sorry

En dan kunnen er nu per direct een hoop in verzet gaan en mij kort door de bocht vinden. Maar je zal ten alle tijden anders praten wanneer je eenmaal gezien heb hoe een hond iemand zoveel leed aan kan doen. En ook in dit geval was het een goed afgerichte hond met een geschiedenis die ze niet wisten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:42

Een vriendin van mij had een berner-sennen hond die van de een op de andere dag opeens iemand beet (in haar geval oma die binnen kwam.)
Die is ook direct ingeslapen, en die had zelfs nog nooit eerder gegromd oid.

Jouw hond vind ik een ander verhaal. Die heeft al een "verleden" en nu bijt hij dus echt. Knoop het aub goed in je oren dat het de volgende keer een kind kan zijn en dan ben je verder van huis. Dat wil je niet op je geweten hebben.

Ik denk dat je nu vooral je hoofd moet gebruiken en de enige juiste beslissing nemen.

Sweetselina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:42

Ik vind het ook nogal zorgwekkend klinken dat hij zich al meerdere keren tegen jullie gekeerd heeft.

Wij hadden zelf een boerboel. Voor ons een echte schat, maar heel angstig naar andere toe. Het ging van kwaad tot erger (reu, 1,5 jaar, ca. 65 kilo). WIj hebben hem toen terug gebracht naar de fokker, voordat het echt fout ging. Bij de fokker kwam op een gegeven moment de huishoudster de keuken in en binnen no time had onze hond haar 3 keer gebeten. De angst die je dan voor een hond hebt is echt heel erg. Wij wilde hem ook af laten maken, maar omdat het geen agressie was maar angst heeft de fokker hem nog een kans gegeven en wordt hij toch herplaatst. Wij waren gek met die hond en wij waren dan ook echt niet bang voor hem, maar dit maakte zo veel indruk en niemand heeft ons serieus genomen toen wij zeiden dat dit niet goed ging. kwamen er vreemden dan moest de hond apart.

Ik ben bang dat het bij jullie niet meer werkt, aangezien je vriend het vertrouwen kwijt is. De hond ziet/ruikt de angst bij jouw vriend ook dus daar gaat erg veel tijd in zitten voordat het weer goed komt. Ik persoonlijk zou ook enkeltje DA kiezen, voordat hij in het park een kind grijpt of iemand anders.

Veel succes iig en ik hoop dat jullie eruit komen.

marianne18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:44

mensen jullie hebben het allemaal over inslapen dat doet een dierenarts niet zomaar.(wij hebben er ook om gevraagd maar ze weigerde om het te doen omdat de hond 1. niet oud was en er nog veelste goed uitzag 2. een 2e kans verdiende bij iemand anders 3.ze het ook niet mogen doen voordat je bij een gedragtherapeut bent geweest en als die bevestigd dat de hond een gevaar is voor jezelf en anderen dan mag hij pas worden ingeslapen en niet eerder.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:46

Sweetselina schreef:
Ik vind het ook nogal zorgwekkend klinken dat hij zich al meerdere keren tegen jullie gekeerd heeft.

Wij hadden zelf een boerboel. Voor ons een echte schat, maar heel angstig naar andere toe. Het ging van kwaad tot erger (reu, 1,5 jaar, ca. 65 kilo). WIj hebben hem toen terug gebracht naar de fokker, voordat het echt fout ging. Bij de fokker kwam op een gegeven moment de huishoudster de keuken in en binnen no time had onze hond haar 3 keer gebeten. De angst die je dan voor een hond hebt is echt heel erg. Wij wilde hem ook af laten maken, maar omdat het geen agressie was maar angst heeft de fokker hem nog een kans gegeven en wordt hij toch herplaatst. Wij waren gek met die hond en wij waren dan ook echt niet bang voor hem, maar dit maakte zo veel indruk en niemand heeft ons serieus genomen toen wij zeiden dat dit niet goed ging. kwamen er vreemden dan moest de hond apart.

Ik ben bang dat het bij jullie niet meer werkt, aangezien je vriend het vertrouwen kwijt is. De hond ziet/ruikt de angst bij jouw vriend ook dus daar gaat erg veel tijd in zitten voordat het weer goed komt. Ik persoonlijk zou ook enkeltje DA kiezen, voordat hij in het park een kind grijpt of iemand anders.

Veel succes iig en ik hoop dat jullie eruit komen.

Een Boerboel is oorspronkelijk gefokt om mensen aan te vallen.
Blanke boeren fokten deze honden om indringers van hun plantages aan te vallen.
Dus geselecteerd op hun eigenschap hun erf en eigendom tot in het extreme te verdedigen.
Waarschijnlijk kwam/komt dat instinct bij de hond naar boven.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 10:47

Constant aan de riem en gemuilkorfd uitlaten vind ik geen leven voor een dier, sorry......

Zijn verleden: hij heeft 1 andere eigenaar gehad, die hem weg heeft gedaan omdat ze ging scheiden en gewoon niet genoeg tijd meer voor hem had. Hij heeft allerlei cursussen gehad, gehoorzaamheid, behendigheid etc...
De laatste tijd heeft hij wat minder aandacht gekregen omdat we met een verbouwing bezig zijn, maar dat mag nooit een excuus zijn voor dit gedrag.
Hij is als puppy zijnde overigen op cursus wél gegrepen door een collie weet ik van de vorige eigenaar. Dat kan zijn gedrag naar de hond te verklaren, maar niet zijn gedrag naar mijn vriend toe....

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 10:47

Laat ik even voorop stellen dat dit ras niet bekend staat als "aggresief". Het is een labradorkruising.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:48

marianne18 schreef:
mensen jullie hebben het allemaal over inslapen dat doet een dierenarts niet zomaar.(wij hebben er ook om gevraagd maar ze weigerde om het te doen omdat de hond 1. niet oud was en er nog veelste goed uitzag 2. een 2e kans verdiende bij iemand anders 3.ze het ook niet mogen doen voordat je bij een gedragtherapeut bent geweest en als die bevestigd dat de hond een gevaar is voor jezelf en anderen dan mag hij pas worden ingeslapen en niet eerder.

Onze hond was ook niet oud, maar een da die verstand heeft van hondengedrag zal een hond met dit verleden acuut in laten slapen. Tweede kans waarop? Om een kind te kunnen bijten? Wij hebben niks gedragstherapeut gehad, wij hebben opgebeld met de mededeling dat ie andere honden aan ging vallen en wij geen enkel risico wilden lopen. Da snapte dat compleet en heeft zonder commentaar de hond in laten slapen. Juist dat maar aanmodderen met onstabiele honden levert de grootste risico's op.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:49

Liezel1 schreef:
Laat ik even voorop stellen dat dit ras niet bekend staat als "aggresief". Het is een labradorkruising.

dan moet je denk dubbel zoveel opletten als je buiten bent
hoeveel kinderen rennen er onverwachts naar een hond
ze herkennen dit ras als lief en leuk

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:50

Liezel1 schreef:

De meeste bijtincidenten gebeuren met golden retrievers, labradors, duitse herders etc. puur alleen omdat het er zoveel mee doorgefokt wordt :=

Het blijft een hele nare situatie maar ik vind het niet kunnen dat je deze hond nog ongemuilkorft over straat laat gaan. Wat als een kind op je hond komt afrennen om hondje te aaien en hij dan bijt? Ik zou het mijzelf echt nooit vergeven.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:51

Als deze hond gefocused was op de collie dan kan het goed zijn dat het enkel ging om een actie-reactie verhaal.
Maar houd het wel in de gaten...

btw.. Ook labjes kunnen agressief zijn, sommige zijn zo ver in een bepaalde lijn doorgefokt dat de genen niet meer helemaal zuiver zijn.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:52

Breghje schreef:
marianne18 schreef:

Onze hond was ook niet oud, maar een da die verstand heeft van hondengedrag zal een hond met dit verleden acuut in laten slapen. Tweede kans waarop? Om een kind te kunnen bijten? Wij hebben niks gedragstherapeut gehad, wij hebben opgebeld met de mededeling dat ie andere honden aan ging vallen en wij geen enkel risico wilden lopen. Da snapte dat compleet en heeft zonder commentaar de hond in laten slapen. Juist dat maar aanmodderen met onstabiele honden levert de grootste risico's op.

Precies en honden worden al voor minder afgemaakt. Als ze een kudde schapen hebben aangevallen bijvoorbeeld en daarbij een schaap hebben doodgebeten.. Zelfs dan worden ze afgemaakt al dan niet onder dwang van politie/dergelijke instellingen om herhaling te voorkomen met name op het oog op kinderen.

Ik zeg niet dat TS hiervoor moet kiezen maar mocht ze dat niet doen dan moet ze zeker goede maatregelen nemen om herhaling voor zich zelf en de omgeving te voorkomen.

marianne18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:56

ja maar dit is echt wat onze en andere dierenartsen hier in de buurt zeggen.
wij hebben ook een hond gehad die mijn man hed gegrepen en wij hebben ook nog een zoontje thuis zitten van nog geen jaar en wouden dus ook niet het risico lopen dat hij gegrepen werd.
dus wij naar de dierenasrt en alles uitgelegd maar nee ze wouden hem niet in laten slapen omdat wij ook nog niet bij een gedragtherapeut waren geweest en die had bevestigd dat hij echt een gevaar (is niet het goede woord maar kom er even niet op) was voor anderen eerder wou ze hem niet in laten slapen.
ook had ik gebelt met andere dierenartsen maar nee geen van alleen deed het zonder eerst die therapeut te hebben geprobeerd.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:57

Heeft hij niet iets in zijn koppie? Dat zou ik als eerste willen uitsluiten.
Een hond die van de ene op de andere dag een andere hond wordt zou ik toch eerst medisch laten onderzoeken.

Bij ons is het ook al eens voorgekomen dat onze hond mijn broer greep, het bleek dat de hond 4 liter vocht achter zijn hart had.
Ze hebben vaak wel een reden (hoeft natuurlijk niet altijd). Ik hoop in ieder geval dat je uit deze moeilijke situatie komt.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 11:00