Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Zilfstar schreef:Als paravet vind ik het ongehoord dat een PUP op deze wijze meegegeven wordt! Zonder verdere instructie zo te horen en pup ver van de wereld. In onze praktijk (waar ik gewerkt heb dus) gaat elke patient WAKKER en alert mee naar huis met uitvoerige instructie. Zeker na een spoed-ingreep. Wat was de ingreep precies?
?
magda_90 schreef:Het kan zijn dat Ketamine samen met Domitor staat, maar ik heb altijd begrepen Domitor samen met Ketamine gegeven moest worden (i.v.m. elkaars bijwerkingen opheffen en andere versterken). Maar gezien ik nog een student ben durf ik het niet voor 100% te zeggen, Zilfstar kan je me helpen?

Citaat:Ga je voor een chirurgische ingreep dan wordt de combi Ketamine/Atropine (die laatste is dus domitor) gebruikt vaak als inleiding op de gasnarcose

ukkiepuk schreef:Even in mijn geheugen graven, 't is alweer een tijdje geleden dat ik als paravet werkteMss bedoelde je dit Silverstar als combi?
"Als je domitor/ketamine gebruikt, moet je geen antisedan spuiten voordat de ketamine uitgewerkt is i.v.m. spierkramp. Beestjes gaan dan trillen/stuiptrekken"

NoaSky schreef:Vergeten jullie hierbij niet dat bij collie´s (en mensen, dit geld dus ook voor de border en andere aanverwanten van..) bij lange na NIET zomaar alle verdovingen gegeven kunnen worden.
Het is namelijk zo dat collie achtigen enorm kunnen reageren met de verschijnselen van het excitatie stadium en dit gebeurt dan meestal bij het wakker worden.
Gezien het verhaal van de ts denk ik dat haar da hier geen rekening mee heeft gehouden (of niet wist?) en het diertje daarom zo lastig uit haar sedatie kwam.
Overigens las ik ook ergens een reactie over de oogbolreflex, dit gebruiken wij nog steeds, je raakt het oog maar zeer lichtjes (soms zelfs net niet aan) tis niet zo dat we erin gaan liggen porren he..
edit: ts: blij dat het hondje nu de goede kant op gaat, tis wat met die blije pups he haha.

NoaSky schreef:Vergeten jullie hierbij niet dat bij collie´s (en mensen, dit geld dus ook voor de border en andere aanverwanten van..) bij lange na NIET zomaar alle verdovingen gegeven kunnen worden.
Het is namelijk zo dat collie achtigen enorm kunnen reageren met de verschijnselen van het excitatie stadium en dit gebeurt dan meestal bij het wakker worden.
Gezien het verhaal van de ts denk ik dat haar da hier geen rekening mee heeft gehouden (of niet wist?) en het diertje daarom zo lastig uit haar sedatie kwam.
Overigens las ik ook ergens een reactie over de oogbolreflex, dit gebruiken wij nog steeds, je raakt het oog maar zeer lichtjes (soms zelfs net niet aan) tis niet zo dat we erin gaan liggen porren he..
edit: ts: blij dat het hondje nu de goede kant op gaat, tis wat met die blije pups he haha.
_flo_ schreef:Ik volg het nog.![]()
Ik ben er zelf bijgeweest, van het begin tot het eind, de dierenarts heeft 2 x gespoten, eerst die Domitor, ik zal het plaatje compleet maken... verpakking was aan de onderkant wit en aan de bovenkant half schuin aflopend donker groen.![]()
Toen ze gehecht was en nog compleet van de wereld volgde een AB injectie.
Zal eens op de foto's kijken of ik iets meer info kan geven.
Zilfstar schreef:[
En Domitor = Atropinesulfaat zo te lezen en wordt gebruikt als sedatie bij kleine operaties. Met als opheffer Antisedan. Dat staat overiegsn niet op de rekening maar hadden ze in dit geval dus wel kunnen geven! (wordt de hond wakker van, heft de Domitor op)
Dus ik vermoed dat deze DA alleen Domitor gebruikt heeft. Ga je voor een chirurgische ingreep dan wordt de combi Ketamine/Atropine (die laatste is dus domitor) gebruikt vaak als inleiding op de gasnarcose
NoaSky schreef:Ja dit komt door de (ow jee, hoe noem je dat..) zeg maar de bloed-hersen barriere.
Bij collie's kan daar een defect in zijn waardoor stoffen doordringen in de hersenen omdat (dragende) collie's een bepaald
eiwit niet aanmaken waardoor de stoffen sterker doordringen als normaal.
Overigens ts: let ook op met ontwormen nu dit gebeurd is. Niet om je bang te maken hoor, maar meer als waarschuwing.
Uit ervaring weet ik dat collie's met deze 'aandoening' sterker reageren op ketamine en medetomidine (domitor) ik weet alleen niet
of dit ook wetenschappelijk bewezen is. (kan ik voor je opzoeken op mijn werk).
Ze kunnen dan in ieder geval ook heftig reageren op ivermectine, dit zit vaak in ontwormingsmiddel, dus hou daar rekening mee.. (of vraag het even na bij je eigen da. Er zijn namelijk ook ontwormingsmiddelen met een andere werkzame stof)
edit: spelfout
Damn dat vergeet je snel als je al 3 jaar niet meer werkzaam bent als paravet
)