Wat moet ik doen, hond plaatselijk verdoofd.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_flo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 20:48

Zilfstar... Het is een 9 maanden oude Border Collie "pup", ze is gewogen voor de sedatie en de schaal gaf 15.2 kilo aan, er is inderdaad nog even sprake van een drain geweest.

Magda_90... Er staat niets over Ketamine op de rekening.

Ze ligt nu lekker rustig op haar deken, reageerd verder wel goed en heeft al weer iets gegeten.

magda_90

Re: Wat moet ik doen, hond plaatselijk verdoofd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 20:53

Het kan zijn dat Ketamine samen met Domitor staat, maar ik heb altijd begrepen Domitor samen met Ketamine gegeven moest worden (i.v.m. elkaars bijwerkingen opheffen en andere versterken). Maar gezien ik nog een student ben durf ik het niet voor 100% te zeggen, Zilfstar kan je me helpen?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 21:01

Tsja, weet zo de formule voor Domitor niet uit mijn hoofd natuurlijk, dus even gegoogled haha. De dosering voor een lichte sedatie is 0,1 tot 0,4 ml Dom per 10 kg lichaamsgewicht.
Dus bij 15 kilo mag je dan 0,15 tot 0,6 geven.
0,4 is dan aan de hogere kant maar geen overdosering al zou ik bij een pup verwacht hebben dat ze lager zouden zijn begonnen (beter later bijspuiten dan te veel de eerste keer). Ook omdat de pup al moe was misschien van alles om haar heen enzo. Aan de andere kant kan ik een hogere dosering wel weer begrijpen in stresssituaties omdat door de adrenaline sommige honden finaal tegen de sedatie in gaan werken als die te laag is. En dus wakker blijven.

Verder weet ik wel dat de "echte" (schotse) collies in elk geval lastige patienten zijn met sederen (gaan snel plat dus mijn DA was altijd erg voorzichtig met de hoeveelheden bij collies). Of dit voor Border ook geldt weet ik zo niet.

Zowiezo zijn doseringen algemeen en reageert elke hond en vaak ook in elke situatie verschillend. Dus ik heb verder geen commentaar bij de dosering. Leg het hier alleen even uit hoe het werkt.

Ik blijf erbij dat er uiteindelijk gekeken moet worden hoe de patient reageert en dat ze niet slapend meegegeven zouden mogen worden. Zeker een pup, zeker na zo'n trauma en met zo'n ingreep.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 21:05

Zilfstar schreef:
Als paravet vind ik het ongehoord dat een PUP op deze wijze meegegeven wordt! Zonder verdere instructie zo te horen en pup ver van de wereld. In onze praktijk (waar ik gewerkt heb dus) gaat elke patient WAKKER en alert mee naar huis met uitvoerige instructie. Zeker na een spoed-ingreep. Wat was de ingreep precies?

?

Ik heb onze hond ook wel eens nog slapend van narcose mee gekregen. Maar wel met instructie. En de dierenarts kent mij goed, weet dat ik wel zie hoe het gaat.
Maar in dit geval zonder uitleg, dat is erg slecht.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 21:08

magda_90 schreef:
Het kan zijn dat Ketamine samen met Domitor staat, maar ik heb altijd begrepen Domitor samen met Ketamine gegeven moest worden (i.v.m. elkaars bijwerkingen opheffen en andere versterken). Maar gezien ik nog een student ben durf ik het niet voor 100% te zeggen, Zilfstar kan je me helpen?

Ja ik weet het dus niet meer zeker! Ik zit maar te denken dat ik weet dat er een bepaalde stof bij katten gebruikt MOET worden in combi met een andere bij sederen en bij honden niet. En zeker omdat het hier om een lichte sedatie gaat en geen pre-narcose voor een volledige narcose tbv een operatie zit ik dus te twijfelen of domitor dan dus ook zo gegeven kan worden. Het kan zowiezo natuurlijk, de kwestie van ketamine erbij is voor het handige zeg maar.

Google...

Bij Ketamine staat dat het bij chirurgische ingrepen bij hond en kat gebruikt wordt in combinatie met Atropine en Xylazine
En eenvoudig (dus alleen ketamine) bij kortdurende an.

En Domitor = Atropinesulfaat zo te lezen en wordt gebruikt als sedatie bij kleine operaties. Met als opheffer Antisedan. Dat staat overiegsn niet op de rekening maar hadden ze in dit geval dus wel kunnen geven! (wordt de hond wakker van, heft de Domitor op)

Dus ik vermoed dat deze DA alleen Domitor gebruikt heeft. Ga je voor een chirurgische ingreep dan wordt de combi Ketamine/Atropine (die laatste is dus domitor) gebruikt vaak als inleiding op de gasnarcose

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 21:16

Hier wordt inderdaad zowel Ketamine + Atropine + Xylazine als Domitor + Ketamine gebruikt (laatste wordt ook gebruikt bij sedatie van paarden).

Ik ga het morgen gewoon vragen op de kliniek. :Y)

[edit]

Citaat:
Ga je voor een chirurgische ingreep dan wordt de combi Ketamine/Atropine (die laatste is dus domitor) gebruikt vaak als inleiding op de gasnarcose

Inderdaad als pre-medicatie op gas maar ook kleine ingrepen (bijvoorbeeld sterilisatie) worden alleen op K/A/X uitgevoerd.

Volgens mij heb ik hier ook de bijsluiters liggen van die middelen *even zoeken*.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 21:32

Tsja, het mag allemaal, ook domitor alleen, en is volgens mij ook wel DA afhankelijk wat ie fijn vind, geleerd heeft of uit ervaring inschat. Zeker omdat al die middelen en doseringen voor volwassen honden zijn bedoeld en niet voor pups. Dus een kwestie van inschatten, ervaring en persoonlijke voorkeur denk ik.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 21:37

Dat zal absoluut zijn zo zijn ja. :)

TS, volg je het nog? _O-

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 21:38

Even in mijn geheugen graven, 't is alweer een tijdje geleden dat ik als paravet werkte :o Mss bedoelde je dit Silverstar als combi?

"Als je domitor/ketamine gebruikt, moet je geen antisedan spuiten voordat de ketamine uitgewerkt is i.v.m. spierkramp. Beestjes gaan dan trillen/stuiptrekken"

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 21:39

ukkiepuk schreef:
Even in mijn geheugen graven, 't is alweer een tijdje geleden dat ik als paravet werkte :o Mss bedoelde je dit Silverstar als combi?

"Als je domitor/ketamine gebruikt, moet je geen antisedan spuiten voordat de ketamine uitgewerkt is i.v.m. spierkramp. Beestjes gaan dan trillen/stuiptrekken"

Ja dat zou best kunnen ja. Is voor mij ook al 5 a 6 jaar geleden dat ik nog in het vak zat haha.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 21:41

Dat klopt inderdaad, heb net mijn boek erbij gepakt over anesthesie. :+

*dit is in feite wel huiswerk dus ik leid niet echt een SOG* O:)

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 21:42

wat schrikken zeg ts! Hoop dat je hondje snel weer helemaal op en top is!

Ik kreeg mijn jonge kat ook half slapend mee naar huis na de catratie, echter wel met de vraag of ik dat zag zitten en instructies. Beest heeft een hele tijd bij me op schoot liggen slapen voor hij echt bij kwam.

overgens wel interesant om te lezen over de sedatiemiddelen dames :+

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 21:44

Voor mij is het 3 jaar geleden, maar moest toch nog even graven :+

@TS: in "onze" praktijk ging elk beest lopend de deur uit, vooral pups. Vind het erg onverantwoord van deze da om de pup zo mee te geven. Volgende keer mss beter weigeren om de hond mee te nemen als ze zo weg zijn, ook als hij volwassen is.

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 21:46

Vergeten jullie hierbij niet dat bij collie´s (en mensen, dit geld dus ook voor de border en andere aanverwanten van..) bij lange na NIET zomaar alle verdovingen gegeven kunnen worden.

Het is namelijk zo dat collie achtigen enorm kunnen reageren met de verschijnselen van het excitatie stadium en dit gebeurt dan meestal bij het wakker worden.

Gezien het verhaal van de ts denk ik dat haar da hier geen rekening mee heeft gehouden (of niet wist?) en het diertje daarom zo lastig uit haar sedatie kwam.

Overigens las ik ook ergens een reactie over de oogbolreflex, dit gebruiken wij nog steeds, je raakt het oog maar zeer lichtjes (soms zelfs net niet aan) tis niet zo dat we erin gaan liggen porren he..

edit: ts: blij dat het hondje nu de goede kant op gaat, tis wat met die blije pups he haha.
Laatst bijgewerkt door NoaSky op 24-03-10 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

_flo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 21:46

Ik volg het nog. :D

Ik ben er zelf bijgeweest, van het begin tot het eind, de dierenarts heeft 2 x gespoten, eerst die Domitor, ik zal het plaatje compleet maken... verpakking was aan de onderkant wit en aan de bovenkant half schuin aflopend donker groen. :D

Toen ze gehecht was en nog compleet van de wereld volgde een AB injectie.

Zal eens op de foto's kijken of ik iets meer info kan geven. :D

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 21:48

NoaSky schreef:
Vergeten jullie hierbij niet dat bij collie´s (en mensen, dit geld dus ook voor de border en andere aanverwanten van..) bij lange na NIET zomaar alle verdovingen gegeven kunnen worden.

Het is namelijk zo dat collie achtigen enorm kunnen reageren met de verschijnselen van het excitatie stadium en dit gebeurt dan meestal bij het wakker worden.

Gezien het verhaal van de ts denk ik dat haar da hier geen rekening mee heeft gehouden (of niet wist?) en het diertje daarom zo lastig uit haar sedatie kwam.

Overigens las ik ook ergens een reactie over de oogbolreflex, dit gebruiken wij nog steeds, je raakt het oog maar zeer lichtjes (soms zelfs net niet aan) tis niet zo dat we erin gaan liggen porren he..

edit: ts: blij dat het hondje nu de goede kant op gaat, tis wat met die blije pups he haha.

Wel he? Ik zat al in mijn boeken te spitten. Bij Windhonden was mij dit bekend en ik meende dus ook bij Collie's en aanverwanten. Maar ik wou het eerst even opzoeken.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 21:50

Als ik mij niet goed vergis is vetranquil helemaal uit den boze bij collie-achtigen toch?

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 21:56

Ja dit komt door de (ow jee, hoe noem je dat..) zeg maar de bloed-hersen barriere.

Bij collie's kan daar een defect in zijn waardoor stoffen doordringen in de hersenen omdat (dragende) collie's een bepaald
eiwit niet aanmaken waardoor de stoffen sterker doordringen als normaal.

Overigens ts: let ook op met ontwormen nu dit gebeurd is. Niet om je bang te maken hoor, maar meer als waarschuwing.
Uit ervaring weet ik dat collie's met deze 'aandoening' sterker reageren op ketamine en medetomidine (domitor) ik weet alleen niet
of dit ook wetenschappelijk bewezen is. (kan ik voor je opzoeken op mijn werk).
Ze kunnen dan in ieder geval ook heftig reageren op ivermectine, dit zit vaak in ontwormingsmiddel, dus hou daar rekening mee.. (of vraag het even na bij je eigen da. Er zijn namelijk ook ontwormingsmiddelen met een andere werkzame stof)

edit: spelfout

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 21:58

Ik zit al een tijd mijn boeken door te bladeren, ik kan het niet meer vinden, die specifieke raskenmerken. Ik heb de vraag opgeschreven voor morgen. :+

Zilfstar

NoaSky schreef:

JUIST!!! Dat bedoelde ik inderdaad met mijn opmerking over collies! Had de antisedan dan niet beter gegeven kunnen worden?

Zilfstar

_flo_ schreef:
Ik volg het nog. :D

Ik ben er zelf bijgeweest, van het begin tot het eind, de dierenarts heeft 2 x gespoten, eerst die Domitor, ik zal het plaatje compleet maken... verpakking was aan de onderkant wit en aan de bovenkant half schuin aflopend donker groen. :D
Toen ze gehecht was en nog compleet van de wereld volgde een AB injectie.

Zal eens op de foto's kijken of ik iets meer info kan geven. :D

Tsja, je hebt het van meerdere fabrikanten dus dat zegt eigenlijk weinig haha.

Hier de resultaten van zoeken op afbeeldingen DOMITOR :D

http://images.google.nl/images?sourceid=navclient&hl=nl&rlz=1T4ADBR_nlNL323NL323&q=domitor&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:00

Zilfstar schreef:
[

En Domitor = Atropinesulfaat zo te lezen en wordt gebruikt als sedatie bij kleine operaties. Met als opheffer Antisedan. Dat staat overiegsn niet op de rekening maar hadden ze in dit geval dus wel kunnen geven! (wordt de hond wakker van, heft de Domitor op)

Dus ik vermoed dat deze DA alleen Domitor gebruikt heeft. Ga je voor een chirurgische ingreep dan wordt de combi Ketamine/Atropine (die laatste is dus domitor) gebruikt vaak als inleiding op de gasnarcose

Uche.... gaarne wel correct bokt vervuilen... :D ;)

Atropine is atropine... en geen domitor..

Domitor (merknaam) is medetomidine (officieel medetomidine hydrochloride) (stofnaam) en tegenwoordig zijn er ook vele andere merknamen verkrijgbaar.

En een dosering is afh. van vele factoren, bv toedienings route, gewicht, leeftijd, hoeveelheid vet etc.

Overigens niet netjes om slapende hond mee te geven. Zeker niet bij een goed antagoneerbaar medicament.
Wel altijd zo dat je niet meteen een dier wakker maakt, als je het bv in combi met ketamine hebt gegeven,
aangezien je dier dan nog zo stoned is als een garnaal.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:00

NoaSky schreef:
Ja dit komt door de (ow jee, hoe noem je dat..) zeg maar de bloed-hersen barriere.

Bij collie's kan daar een defect in zijn waardoor stoffen doordringen in de hersenen omdat (dragende) collie's een bepaald
eiwit niet aanmaken waardoor de stoffen sterker doordringen als normaal.

Overigens ts: let ook op met ontwormen nu dit gebeurd is. Niet om je bang te maken hoor, maar meer als waarschuwing.
Uit ervaring weet ik dat collie's met deze 'aandoening' sterker reageren op ketamine en medetomidine (domitor) ik weet alleen niet
of dit ook wetenschappelijk bewezen is. (kan ik voor je opzoeken op mijn werk).
Ze kunnen dan in ieder geval ook heftig reageren op ivermectine, dit zit vaak in ontwormingsmiddel, dus hou daar rekening mee.. (of vraag het even na bij je eigen da. Er zijn namelijk ook ontwormingsmiddelen met een andere werkzame stof)

edit: spelfout

Ja! Dat was wat ze absoluut niet mochten krijgen, ik kon er niet op komen :)* Damn dat vergeet je snel als je al 3 jaar niet meer werkzaam bent als paravet :o

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:02

http://diergeneesmiddelen.info/bestanden/Domitor.html

Ben door deze tekst in de war geraakt. Lees wat er staat bij "Beschrijving"

Zie nu dat in mijn zoekresultaten ook afbeeldingen van o.a. Antisedan afgebeeld worden.

Overigens had dat dus zo te horen bij deze gegeven kunnen worden omdat alleen domitor gespoten is (Ketamine en Domitor worden in mijn beleving tenminste niet gemengd in een spuit opgezogen en in 1 keer gegeven ;) )
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 24-03-10 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:06

Voor de rest moet je geen mectinen in je collie stoppen.

dus Ivermectine bijvoorbeeld. (er zijn meer mectinen, ook verwerkt in diverse ontworm/vlo middellen)

Advocate bevat bijvoorbeeld moxidectine... Staat ook keurig in de bijsluiter dat je dat niet zomaar op alle rassen moet gooien.

Ketamine en domitor, worden wel degelijk her en der in 1 spuit gemengd en zo gespoten.