Jack Russel "bemoeit" zich met mijn paarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 17:31

Is hij niet helemaal leip van zo´n piepspeeltje? Mijn Jack (en je kent ´m wel, is geen makkelijke) heeft ook de neiging achter de paarden aan te gaan. Nu is hij wel zo slim om op veilige afstand van de hoeven te blijven, maar hij is dus helemaal krankjorem van piepspeeltjes. Misschien ook wat voor Binky?

En anders inderdaad aan een lange lijn leggen? Dan voelt hij het vanzelf als hij niet verder kan. Of dat Mark ´m aan de lijn houdt en een goeie ruk geven als hij wil gaan.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 18:00

als je hond je lief is zou ik m toch echt vastleggen of opsluiten, een vriendin van mij is zo ook dr hondje kwijtgeraakt.
Haar paard schopte voor de lol en niet eens gericht, precies op de slaap van dr hond (teckel) einde oefening! Ze kon zichzelf wel voor dr kop slaan dat ze m niet even een paar minuten had opgesloten..... weg vriendje!

Ayasha
Blogger

Re: Jack Russel "bemoeit" zich met mijn paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 18:04

Waarom doe je hem geen halsbandje met riempje aan zodat je op het moment dat je "neen" zegt hem ook daadwerkelijk terug kunt trekken? Desnoods met iets alla stropkettinkje.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 18:08

mijjn simpele redenering...........

als die hond een keer een tikkie terug krijgt, dan houd die er absoluut mee op............

tikkie terug voor die hond betekend dat die deze over zijn hele lijf krijgt dus niet een zwak punt ansich.........

denk er eens over na.........

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 18:10

Kim, de hond hééft al een optater gehad :)

Jeetje, ik zou het niet weten!
Ik heb wel ervaring met Jacks, maar dat was maar een braaf schooljongetje bij deze zo te horen :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 18:10

KiWiKo de hond is KO geweest en blijft het nog steeds doen...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 18:12

dan is het een domme hond die zijn destiny opzoekt :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 18:16

KiWiKo schreef:

En laat dat nou net het probleem zijn, want de eigenaar wil hem graag nog langer houden dan vandaag :P

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 18:17

als je echt van dit gedrag af wilt zou ik een bellen met Betty Buijtels (pb voor contactgegevens) als ik jou was. Ze is echt kei goed en kan je zeker helpen aan een oplossing. Ze werkt totaal niet met slipkettingen of harde straffen maar heeft voor elk probleem wel een (of meerdere) oplossingen.

Heb nog niks zinvols voorbij die komen hier in het topic, behalve dan negeren. Bij negeren neemt het gedrag overigs eerst toe en daarna neemt het af, dus je moet gewoon even heel goed volhouden.

Ik denk dat jij je jack ombewust hebt geleert om te gaan blaffen tegen de paarden wanneer jij je stem verheft. Ik zou zelf niet weten hoe je dit op kan lossen, maar ik kan je zeggen dan ik begrijp hoe je je voelt. Ik heb dus een parkiet die presies hetzelfde deed. Ik heb het haar afgeleert door op het moment, dat ze begon de krijsen (zich begon te bemoeien met een discussie) haar in haar kooi te stoppen, voer weg pakken en de rest van de dag geen aandacht meer te geven. Dit heb ik dus een paar keer gedaan en nu probeert ze het af en toe nog, maar dan doe ik haar in haar kooi en ze is meteen stil. Als ze nu stil is tijdens een discussie hier in huis krijgt ze overigs wel een beloning (iets lekkers)

Messchien wel een ideetje voor jou Jack. Oppakken, time out geven (in de bijkeuken ofzo opsluiten) en 5 min negeren. Maggie daarna weer mee naar buiten. Negeren als hij aan de deur krapt of piept of blaft. Pas als hij stil is weer de deur open doen. Hij moet leren dat zijn *beschermend* gedrag, (dus blaffen naar paarden) slechte gevolgen voor hem heeft.

Daartegen moet jij hem ook heeeeeeel erg belonen als hij straks stil is.

maargoed, voordat je zelf gaan aanprutsen, neem alsjeblieft contact op met Betty (of een andere gedragstherapeut) voordat het probleem uit de hand loopt (met andere woorden, dat je Jack dadelijk wel een klap krijgt op de verkeerde plaats). Messchien is het wel ontzettend simpel en makkelijk op te lossen.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 18:19

Ik zou hem eerst een tijdje gewoon aan de lijn meenemen en als hij dan gaat kan je hem terug op zijn 'plaats' zetten,
Laat hem naast je zitten en loop daarna weer verder, als hij het nog een keer doet hetzelfde enzovoort. En ik zou ook niet met snoepjes oid aan de gang gaan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 18:20

Vjestagirl schreef:
KiWiKo schreef:

En laat dat nou net het probleem zijn, want de eigenaar wil hem graag nog langer houden dan vandaag :P

lief........... een Jack heeft zoveel raakoppervlak met betrekking tot een paardenhoef,............ dat dit geen probleem moet zijn :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 18:29

KiWiKo een jack is ook niet onaanraakbaar, ze zijn sterk maar een tinker die vol uit haalt zal toch niet blijven goed gaan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 18:38

het gaat om het raakoppervlak.......... een jack gaat vliegen als een paard uithaalt maar zal niet zo in de kreukels liggen als een paard hetzelfe uithaald naar een grote hond..........dat bedoel itk te zeggen..... de jack vliegt verder maar de bullmatsiff heeft meer plaatselijke schade

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 18:39

Heb helaas toch een aantal jacks met gebroken ribben enz richting dierenarts zien gaan ondanks dat ze vlogen... := Dus die kans zou ik ook niet blijven nemen... Maar sowieso ben ik een doos met mijn woef :')

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 18:46

KiWiKo schreef:
lief........... een Jack heeft zoveel raakoppervlak met betrekking tot een paardenhoef,............ dat dit geen probleem moet zijn :)

Meestal slaan ze er wel overheen.... :D
In 99% van de gevallen gaan JR met paarden super. Het zijn niet voor niets paardenhondjes, ik denk dat er veel meer kapot gaan in het verkeer dan met paarden. Ik zou het gewoon laten gaan. Of 1 erbij nemen, dan is het minder erg als er 1 uitvalt :D (dit meen ik niet hoor is een grapje...)
Ik heb er zelf 3 en die zijn meer van het 'relaxte' type, alhoewel 1 ervan altijd mee moet rennen om de roundpen met longeren en dan ook nog irritant blaft. Onze paarden geven er niks om...

We moeten alleen ernstig oppassen in het veulenseizoen want merries-met-jonge-veulens + hengst háten Jack Russells.... :+
Maar die moeten zichzelf maar redden vind ik, het zijn hele slimme hondjes en die kunnen dat best. *D

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 12:17

KiWiKo schreef:
het gaat om het raakoppervlak.......... een jack gaat vliegen als een paard uithaalt maar zal niet zo in de kreukels liggen als een paard hetzelfe uithaald naar een grote hond..........dat bedoel itk te zeggen..... de jack vliegt verder maar de bullmatsiff heeft meer plaatselijke schade

Hij hoeft maar één keer een rake klap tegen zijn kop te krijgen en het is gebeurd, dus dat lijkt me niet de beste oplossing.

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 14:46

na een trap leren ze het niet af althand niet de echte volhouders...
tja negeren en hopen dat hij niet geraakt wordt lijkt me ook geen fijn idee zeker als je hondje er dan zoals de mijne bij komt te liggen!
denk goed na over je beslissing. sees jaagt er nog steeds achteraan dus wil niks zeggen dat ze ermee stoppen na een klap.
Afbeelding

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 15:00

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar mijn moeder kwam met een goede tip. Eigenlijk heb je hiervoor wel iemand anders voor nodig, je neemt het hondje wel gewoon mee als je de paarden naar buiten doet, maar dan doe je hem aan de lange lijn. Deze lijn moet die andere persoon gewoon vast houden en het hondje zijn gang laten gaan, pas als de hond de fout in gaat door te bemoeien met de paarden, hem direct te corrigeren door aan het touw te strekken ( die je dan inderdaad straks moet houden, anders heeft het geen nut!) en hem direct op zijn fout te wijzen. Zo hebben wij onze duitse herder ook afgeleerd om niet achter fietsers aan te gaan. Wel moet je dit wel ene paar keer doen, Jack russels zijn op dat gebied moeilijke eigenwijze beestjes haha :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 21:32

Ben het inderdaad helemaal eens met Marijee, zo hebben wij onze borderterrier (hebben we nu niet meer) afgeleerd dat hij andere honden niet mocht grijpen.
Gewoon keihard achterover trekken en dan ook echt hard. Die van ons maakte complete salto's maar het heeft gewerkt!
Hij ging het koppelen aan de andere honden en dat vond hij blijkbaar niet zo leuk. Dus hij heeft geleerd om niet te grijpen naar andere honden.

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 22:28

Het is ook echt een effectieve manier :j Alleen je moet niet bang zijn om je hond pijn te doen (eigenlijk doet een trap van een paard pijner dan zo'n ruk) Tuurlijk, je moet het vaker doen bij een Jack, ze zijn ook gewoon wat eigenwijzer dan een normale hond. Maar het werkt super we hebben er nu met onze duitse herder zoveel profijt van! Heelveel succes! +:)+

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 23:06

Jij deed voorheen toch readingen met dieren?
Waarom leg je nu geen contact met je hondje?
Lijkt mij dat je dan geen problemen zou hebben?

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 15:28

Hanneke: readings werken zo niet, maar dat terzijde :)

Eens goed naar mijn eigen gedrag gekeken tijdens het paarden naar de weide brengen en ook bij mezelf een grote fout ontdekt: Ik gebruik het "commando" TOE MAAR als ik de paarden de weide in wil hebben, als wijze van aanmoediging. Stom, stom stom, want dit is precies het commando dat ik gebruik om de Jack "te laten gaan" :P

Eigenlijk dus geen wonder dat hij flipt en dat hij er ook geen snars van snapt dat ik dan vervolgens een keel opzet als hij in zijn overijverigheid gaat staarthangen :D

Desalniettemin moet ik nog wel met hem aan de slag ;) Hij legt namelijk nu wel de connectie tussen de paarden, mijn geluid (ik heb het vervangen door "Alleeeeee HOP" _O- ) en het gedender van de paarden naar de weide.

Algoed, het houdt je bezig iig.

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 15:42

Barmat schreef:
1.) Paarden staan voor de draad van de uitloop
2.) Ik maak de draad open
3.) Paarden lopen op hun dooie akkertje naar de weide (al de tijd loopt de hond mee en houdt de boel in de gaten, maar doet verder niks)
4.) Dan gaat er eentje op zijn gemak staan grazen onderweg
als je hier nu eens stap 4b van maakt: roep de hond bij je. geef comando: zit/ blijf oid. en meld dan je paard dat hij door moet lopen. je laat je hondje dan weten dat je t heel goed zelf af kan. bovendien verleg je het probleem als hij niet luistert. je kan je hond dan evt op dat punt aanlijnen mocht dit nog nodig zijn en loslaten als hij bij jou blijft. is t hondje braaf dan meteen belonen uiteraard!
5.) Ik roep iets in de trant van "Hee joh, loop eens door" met lichte stemverheffing, soms met een armbeweging
6.) Hond rent naar paard, grommend/blaffend METEEN hierop zeg ik duidelijk en met stemverheffing "BINKY - NEE"
7.) Soms is dit (even) afdoende, soms niet. Ofwel de hond gaat weg, in dit geval beloon ik, in het andere geval gaat hij duidelijk door met het proberen op te jutten van de paarden (lijkt op willen "drijven" van de paarden)
8.) Ik gebruik de piep van de commander en zeg nogmaals BINKY NEE!
9.) Indien deze fase niet succesvol afgesloten wordt gaat het over in het bekende "staart hangen" of proberen in de benen van de paarden te bijten.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 16:27

Ken het verschijnsel :roll: .

Als ik zeg tegen een paard dat hij 'om' moet, hapt mijn JR als het niet snel genoeg gaat. Zeer irritant.
Ook staarthangen als de paarden gaan rennen doet hij.

Mijn jack mag om die reden niet meer mee naar de paarden. Een corrigerende tik van één van mijn paarden waardoor hij een week op 3 poten heeft gelopen, heeft ook helemaal niets geholpen.

Om die reden zal ik trouwens ook nooit meer aan een jack beginnen. Ben met dat gedrag behoorlijk klaar :( .

myssy_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 16:38

Mijn herder deed dit ook maar dan tegen de poezen. Als ik riep frrrrrrrrummel.....dan rent hij erheen en beet hem(niet heel hard) in zijn rug.
Het is gewoon een roedelprobleem want mijn hond is/was erg dominant en jaagde op straat ook graag vreemde mannen bij me weg(niet bijten maar wel dreigen).
Ik zou hem in ieder geval wat minder aandacht gaan geven, eventueel een dominantie probleem aan gaan pakken en goed gaan oefenen op het 'blijf' commando en aandachtsoefeningen.
En misschien tijdens het oefenen toch even meenemen aan een lange lijn zodat je kunt corrigeren voordat hij in die staart hangt, bij het begin beginnen en natuurlijk goed belonen maar dat deed je al zag ik.

Succes!