Kippen voor dummies

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 23:26

Hey! Hier even iemand die vanmiddag nog achter avontuurlijke kippen aan moest (vader wilde ze loslaten, maar tijdens het werken in de tuin waren ze opeens verdwenen...) die beesten hebben humor..
Je kunt in dit topic misschien nog wat handige info vinden:
[BB] Kippen houden in tuin? Hoe en wat...

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 12:54

Thanks Steefjevos, hier kan ik zeker wat mee!

@ Zidore: al onze beesten lopen los, maar hebben wel allemaal een hok/stal voor de nacht of slecht weer.
Kipjes bij de nijnen gaat niet gebeuren, ze krijgen netjes een eigen hok, apart van de nijnen en pony's.

Henkje

Re: Kippen voor dummies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 13:17

Leuk kippen! Ik vind ze erg gezellig en sommige rassen zijn ook goed tam te maken.
Ze hebben hier een ren (3 kippen en een haan) van 15 m2 en overdag mogen ze in de afgezette tuin lopen. Ik heb ook 2 nijnen, gaat heel goed samen.
De zijdehoenders slapen 's nachts in een hok, de 'gewone' kippen gaan 's avonds in een boom zitten.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 17:40

Fijn om te weten dat je voldoende ruimte hebt!
Ik vind zelf minimaal 3 kipjes wel het beste, anderen roepen minimaal 5. En als je niet veel buren hebt dan zeker een haantje er bij (niet iedere haan kraait trouwens hoor!) maar als je er plaats voor hebt zou ik zeker een haan er bij zetten. In het hok is het belangrijk dat er geen naden zitten ivm bloedluis en dat er een apart plekje is om de eieren te leggen en een zitstok. Je hebt superdure kippenhokken en hokken die in elkaar gezet zijn door handige en minder handige doe-het-zelvers, maar net wat je wil. Sommige bouwen er een heel paleisje voor!! Geniet alvast van je kips!!

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 12:25

We maken zelf een hok, want die kant en klare van internet lijken allemaal een beetje waaibomenhout. :=
Die zullen we wel gebruiken als voorbeeld.
Of mag ik zo brutaal zijn om te zien hoe jullie je kipjes houden? Foto's dus... :D

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 13:53

Leuk, eigen kippies :j

Wb hanen; Een haai heeft weinig voordelen hoor.
Hij zorgt voor rust, maar aan de andere kant ook voor een heleboel onrust als hij wil dekken. Voor de rest heb je weinig aan hem, want de leider bij kippen is gewoon een vrouwtje. Een alfa-hen dus.

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 13:54

MarvanTom schreef:
We maken zelf een hok, want die kant en klare van internet lijken allemaal een beetje waaibomenhout. :=
Of mag ik zo brutaal zijn om te zien hoe jullie je kipjes houden? Foto's dus... :D

Ik heb wat foto's van de kippen in mijn profiel staan. Daar staat ook op de achtergrond het hok, al was het daar nog niet helemaal klaar. Ze zaten een deel van de dag in de ren, en een deel los door de tuin.

Ik heb in het hok 6 broedhokjes en een dikke stok. Eerst zat er werkelijk geen 1 op, alleen de haan, maar van lieverlee is er steeds eentje bij gaan zitten en nou zitten ze alle 7 op de stok. Aan de zijkant heb ik een luik om de eieren te rapen en om schoon te kunnen maken. Aan de achterkant heb ik tussen 2 staanders van het hok een stukje dakgoot vast gemaakt, waar het voer in zit. Daarboven is het afgedekt met een luifel van dik doorzichtig plastic, zodat het voer altijd droog staat. Onder het hok hebben ze een zandbak, waar ze zichzelf in schoonmaken. In de ren zelf staan (intussen, maar nog niet op de foto) een dikke boomstronk en daar een dikke kromme tak tegenaan. Daar gaan ze regelmatig met z'n allen op zitten overdag, of een voor een. De helft van de ren is van grind en de andere helft gras. Ook staat er achter het hok een hele grote struik, die we bij de ren getrokken hebben. Ze zitten daar ook nogal graag onder op zijn tijd.

Heb je al een idee hoeveel kipjes je wilt nemen?

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 14:37

Ja, ik had al in je profiel gespiekt, Emerald!
Zo'n hok vindt ik dus helemaal leuk en past ook bij de andere bijgebouwen.
Het hok zou ik langszij onze bak willen plaatsen tegen de volle zon en ze kunnen de bak dan gebruiken als zandbad.

Ik denk dat het 2/3 kipjes worden, eerder 3 mocht er met 1 iets gebeuren. Ik heb zelfs al namen... :o

Een buuf heeft een haan al moeten wegdoen ivm overlast, dus ik waag me er gewoonweg niet aan.
Mja, als het hok donker genoeg is, gaat ie niet zo vroeg kraaien, toch?

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 18:54

MarvanTom schreef:

Niet allemaal zijn ze als waaibomenhout, maar die van bv. de Welkoop staan echt niet lang :n Zonde is dat. Ken 4 mensen die hem na een jaar zo in elkaar kunnen duwen. Wij hebben dit weekend ook ons buitenhokje maar eens gesloopt, ding was 32 jaar oud! :)

Een haan is niet essentieel, ik ken genoeg mensen die alleen kippen houden. Het grote voordeel van een haan is wel, als je een beetje een haan met ballen hebt, dat ze de ruzies tussen hennen kunnen sussen. Onze hanen gaan er altijd tussenstaan, dat voorkomt wel onnodige verwondingen. Geen overbodige luxe bij de soms wat felle Hollandse Krielen.
Wij houden onze kippen in een omgebouwde ponybox, ik zal kijken of ik dit weekend eens wat foto's kan maken. Dan zal ik ook foto's maken van het nieuwe buitenhok (dat is wel zo'n kant-en-klaar hok, afdankertje van oom en tante) dan kun je daar misschien ook ideeën van op doen. Dit is trouwens ons nieuwe tweedehands;) buitenhok: http://www.sierhokken.nl/dier.php?page=kippen&pid=7 Goede site om eens rond te kijken en zeer aardige mensen, ze willen je vragen altijd beantwoorden.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:37

Je mag bij mij op stal kippen komen halen als je dat wilt en je hoeft er niets voor te betalen. Wij hebben een groot overschot (maar een stuk of 20 :o). *woonplaats verwijderd*

Ik heb zelf een kuiken van stal groot gebracht (zie profiel) en ben er toen achter gekomen dat kippen echt heel erg leuk kunnen zijn. Bij ons zat ze 's nachts in de schuur in een konijnenren met een zitstok waar ze altijd gebruik van maakte en overdag liep ze in de tuin rond (open tuin, maar ontsnappen deed ze niet). Alle planten en het gras heeft ze uiteindelijk wel opgegeten. Ze jaagde alle dieren (katten, vogels, honden) de tuin uit. Op zich ging het wel samen met mijn cavia's en konijn alleen pikte ze weleens naar de oogjes.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 23:31

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 09:35

Wij hebben ook elf het hok gebouwd met behulp van een kastje, wat dakpannen en twee garagenokken.
Het resultaat:
Afbeelding

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 16:18

Zidore schreef:
ts voor foto's van kippenhokken heb je hier 174 pagina's lang plezier http://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewto ... =12&t=9559
daar hebben wij ook heeeeeeel veel ideeen vandaan
flosje, wat een leuke kip! (en leuke shet ;-))
marvantom, ik moest hard lachen om je haai :D

Wimmes maakte er een haai van! _O-
En tjeempie: wat een mooie hokken in die link zeg! Heb daar echt goede ideetjes opgedaan.

@ Flosje446 : Wat lief van je om kipjes aan te bieden!
Als het hok klaar is, geef ik je wel een seintje. ;)
Je kuiken is een erg mooi kipje geworden trouwens. Daar mag je trots op zijn.

@ Henkje: het lijkt wel een Hans en Grietje-huisje. Leuk met die dakpannen ook. 8-)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 16:29

@Steefjevos: Als hennen elkaar pikken ( en dan echt verwonden) is dat niet omdat er geen haan bij loopt.. Een beetje pikken in het begin ( rangorde) is normaal maar daarna niet. Is gewoon verveling.

Een haan nemen ( als je echt in Rotterdam woont) zal ik niet snel doen.. Het kan voor behoorlijk overlast bezorgen bij de buren bijvoorbeeld. Zeker als je nooit eerder kippen hebt gehad moet je goed opletten welk ras je koopt. Rassen nooit zomaar door elkaar "gooien" in een hok, sommige kunnen echt niet samen.
Anders rassen kunnen niet met soortgenoten en weer andere rassen juist niet zonder.
Van sommige rassen kunnen er prima meer hanen bij elkaar,bij andere juist niet.

Sommige rassen kunnen heel goed vliegen ( lastig als je het hok een keer perongeluk niet goed dicht doet) andere rassen kunnen helemaal niet vliegen ( stok niet te hoog in het hok).

Sommige rassen kunnen slecht zien, andere rassen weer goed.
Sommige rassen kunnen heel makkelijk tam/mak worden andere haast onmogelijk.

Daarnaast is het ook nog zo dat er verschillende veer structuren zijn wat weer voor een andere verzorging zorgt.
( krulvederig,gladvederig ect ect)

Daarnaast moet je regelmatig de nagels en snavel knippen want die blijven groeien. Bij een donkere snavel/nagel is dit lastiger omdat je het leven haast niet ziet.

Als het vriest moet je de kinlellen ect insmeren met bijvoorbeeld vasaline en als ze een ei gelegd hebben ( en niet broeds zijn) eieren er uithalen iedere dag zo voorkom je dat ze die kapot pikken. Sommige rassen worden trouwens nooit broeds en andere weer regelmatig. Als een hen broeds is goed opletten dat ze wel eet/drinkt.

Goed, ik kan zo nog 4uur doorgaan :') Voor meer vragen kan je me pb'en. Wij fokken hier in de familie al meer dan 30 jr kippen, zo'n 150-200 pj ;)

Een haan kraait trouwens niet alleen als de zon opkomt.. Dat is echt een fabeltje :) Een haan begint met kraaien in de ochtend maar kraait de hele dag door ( ene ras weer meer dan de ander) een hok donker maken is geen goed plan, aangezien ze dan ook overdag op stok kunnen gaan. Hok moet dus goed licht zijn :)

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 21:06

snavel knippen?? Dat hebben wij nog nooit gedaan (nagels wel idd)..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 12:31

Citaat:
Daarnaast moet je regelmatig de nagels en snavel knippen want die blijven groeien. Bij een donkere snavel/nagel is dit lastiger omdat je het leven haast niet ziet

He? Snavel knippen waarom zou je dat doen, het is geen legbatterij kipje in een klein hokje. Bij een normale huisvesting en voeding en een gezonde kip van een niet doorgefokt ras is dat helemaal niet nodig. Ook nagels knippen is nog nooit nodig geweest. Die slijten vanzelf met het scharrelen. Ook dat is een kwestie van goede huisvesting.

Hoe zijn ze hier gehuisvest. We zijn begonnen met een hok van van Foort sierhokkenbouw in combinatie met los door de tuin lopen. na onze verhuizing zijn we aan het rommelen en schuiven geweest met een goede plaats voor het verblijf waar de kipjes zich ook veilig voelen en ze bij spekkakel niet teveel overlast bezorgen. We zijn er nu kwa plaats uit, alleen de ren waar ze zitten als we overdag weg zijn moet nog definitief en mooi gemaakt worden. De dames zitten s nachst en als we een paar dagen weg zijn in een stuk van de garage. Dat is nu nog tijdelijk maar na ombouw van de garage wordt het een iets groter stuk. Stukje is niet groot maar de dames voelen zich er op hun gemak (nu 3 bij 2 wordt 3 bij 3). Daarin staat een standaard los nachthok met apart legnest. Hier aan zit buiten de garageloopdeur een open ren van 5 bij 1 meter. Als het heel erg slecht weer is willen de dames meestal niet verder dan dit stuk.

Achter in de tuin hebben ze een ren van 7 bij 1,5 m , 6 bij 2,5 en een stuk van 3 bij 3 met struiken waar ze onder kunnen scharrelen. Als we overdag weg zijn sluit ik ze tegen ontsnappen en voor hun eigen veiligheid (katten) op in het stuk van 3 bij 3 wat overdekt is (dit moet nog permanent gemaakt worden en dan wordt het stuk 4,5 bij 3). hierin staan 2 nachthokken waarin ze kunnen leggen en onder kunnen schuilen met slecht weer. 1 nachthok is het dichte deel van het van Foort hok, het ander is een ex konijnenhok waar een loopplankje aan de voorkant is gemaakt en ze in het dichte deel hun eieren kunnen leggen. Hierin staat ook eten en drinken voor overdag. S avonds voor het donker wordt mogen ze in de hele tuin en lopen ze uiteindelijk vanzelf naar de garage om te slapen.

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 13:44

Bij mijn verzorgpony knippen zo ook nooit de snavels en de nagels. Nagels slijten vanzelf wel, en de kippen vervelen zich daar absoluut niet, dusja. :)

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 17:56

Nessah schreef:
@Steefjevos: Als hennen elkaar pikken ( en dan echt verwonden) is dat niet omdat er geen haan bij loopt.. Een beetje pikken in het begin ( rangorde) is normaal maar daarna niet. Is gewoon verveling.

Dat zeg ik ook echt niet, ik zeg dat onze haan tussen de hennen in gaat zitten als de ruzie niet afneemt. Ook onze kippen pikken elkaar soms, pikorde is logisch. En kippen die elkaar pikken van verveling? Dan denk ik eerder aan een te kleine huisvesting.

Heb ook nog niet nóóit gehoord over de snavel trimmen, wel in de pluimveesector dat ze kort gemaakt worden natuurlijk. Dat is vrijwel pijnloos (heb het zelf gezien) maar nog nooit meegemaakt dat het nodig is om ze kort te houden. Misschien krijgen ze dan niet genoeg mogelijkheid om rond te scharrelen? Bij enkele kippen moeten wij wel af en toe de nagels kort houden, maar blijf het vreemd vinden dat het bij de andere dan niet nodig is :P

TS, zal ik je vanavond nog wat foto's sturen over hoe onze kippen nu zitten?

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 17:59

Snavel moet zeker wel geknipt worden ( als dieren in een hok gehouden worden zeker). De bovenste kant groeit namelijk harder en gaat dan krullen.. Dan wordt het voor een kip veel moeilijker om dingen van de grond te pikken.
Ze gaan er niet dood van als je het niet doet, maar het is heel belangrijk dat de boven en onderkant dezelfde lengte hebben.

Ik heb het toch niet over de hele snavel knippen?? Dat doen ze inderdaad bij een legbatterij, daar heb k het niet over.

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 18:16

Ja, ik had het over de hele snavel :)

Toch raar dat we een kip van 11 hebben, waar we nóóit de snavel van hebben geknipt (de onderste dus). Zou dat komen omdat ze hier kunnen scharrelen? Trouwens, niet alleen die van 11, maar ook de andere nooit. Zal ik eens kijken of ik er foto's van heb hoe ze er nu uit zien?

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 18:20

Als je een harde ondergrond hebt ( dus beton onder je zaagsel) en ze veel voert op de grond, dan hoeft het niet.

Maar wij houden ze op een houten ondergrond met zaagsel. Dan moet je ( 1 keer pj ongeveer) even de bovenkant gelijk knippen.

Dit kan je krijgen:
http://media.photobucket.com/image/kip% ... C02706.jpg

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 18:36

Aaah, dat zal het verschil maken :) Wij houden ze op een dunne laag zaagsel met een ondergrond van beton. Ze krijgen ook vrij veel voer op de grond en ze lopen altijd te spitten en te pikken.
Even nieuwsgierig, waar knip je dat dan mee? Niet bang dat het splijt, of valt dat reuze mee?

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 18:49

Een speciaal tangetje.. Het is gewoon hetzelfde als een nagel, dus je ziet gewoon het leven en kan het makkelijk knippen. 1 houdt hem vast 1 knipt.. Zo gepiept :)

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 19:11

Weer wat geleerd! :)

iris17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 15:28

Tsjonge wat leuk dat er meer mensen hier op bokt zijn die kippen hebben.
Wij hebben 3 kippen (Wyandottes) en het zijn echt schatten, zijn altijd bij elkaar in de buurt en hebben echt nooit ruzie.
Bovendien leggen ze ook erg goed!
Afbeelding

Ze zitten overigens samen met onze 2 franse hangoren Yell (Ram) en Thea (voedster) en onze 2 indische loopeenden Ferdinant (woerd) en Jodocus (eend). Hier een paar foto's van het stel:
Afbeelding
Afbeelding