dominante agressieve haan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 09:53

_janet_ schreef:
sunny_l0ve schreef:
Wel weer typische 'boeren' reacties hier, de nek omdraaien. Als het hier om een agressieve hond of kat zou gaan dan piepen we wel anders!
Opper het idee anders eens op het kippenforum?

Het is wel een typische boeren reactie, en ik ben ook een boerin.
Maar ik laat me niet ophalen door een grote haan. Ik ben er heel snel klaar mee. Wil mijn kippen goed verzorgen, en zonder gevaar.
Er zijn genoeg hanen te krijgen, die wel lief zijn.
En ik heb mijn kippen trouwens niet voor de eieren maar voor de sier :)

Typisch boeren reactie misschien, maar wel "terecht"
Een hond is geen haan, en als een hond zo agressief zou zijn dat je hem elke keer "verrot" moet trappen en als hij je kinderen keer op keer aan zou vallen zou je wel degelijk "zijn nek omdraaien"

_janet_

Re: dominante agressieve haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 09:56

inderdaad als ik een hond of kat had die zo was, zou ik er ook snel klaar mee zijn.
En een hond en kat zijn nog te trainen, maar een haan is erg hardleers.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 10:15

Mizora schreef:
Ach, het houdt goed de vreemde mensen van het erf, en de katten, en de ratten ook.

Persoonlijk zou ik dan liever ganzen nemen als waakhond. Die vallen hun 'eigen' mensen niet aan (mits vanaf ei/zeer jonge leeftijd bij je zijn) maar wel vreemden :D

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 14:16

De haan is niet genomen als waakhond, maar was gewoon één van de drie kuikens. (mijn kuiken). Maar hij zit op dit moment wel opgesloten, we moeten achter namelijk aan het werk en dan willen we niet constant achterom hoeven kijken of de haan ons met rust laat.

Hij komt over enige tijd trouwens in een gesloten ren terecht, dan hebben we er helemaal geen last meer van.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 14:27

sunny_l0ve schreef:
Wel weer typische 'boeren' reacties hier, de nek omdraaien. Als het hier om een agressieve hond of kat zou gaan dan piepen we wel anders!

Ik vind die "boeren" reacties juist goed. De vergelijking met een hond of kat klopt totaal niet...
Ben blij dat er nog een beetje van het "boeren-verstand" te vinden is.

Ik ben ook een behoorlijk watje als het om dieren gaat, maar als het om kippen gaat kun je er meestal weinig aan veranderen en moet je wel eens voor een minder leuke oplossing kiezen.
Vaak geven ze het ook door aan hun kuikens, dus als fokmateriaal zijn ze ook niet geschikt.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 14:28

Bij ons zitten ze dus ook in een gesloten ren. Ook omdat wij katten hebben en een daarvan zou wel een kippetje op z'n tijd lusten laat staan als we straks een keer kuikens krijgen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 14:51

Wij hebben ook een gesloten ren en moet donders uitkijken maar hij hoeft er niet om weg.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 16:14

Als de haan jou aanvalt zal hij ook de katten aanvallen en blijven die wel uit de ren. Ik weet natuurlijk niet hoe groot jouw haan is maar bij ons weken de katten voor het konijn en het konijn weer voor de haan. Nu het konijn er niet meer is wijken de katten voor de haan zelf. In een gevecht zou de haan zonder meer als winnaar uit de ring komen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 16:48

De katten komen niet in de ren. :) Ze lopen er wel langs maar wij hebben hele kleine poezen. Ze zijn ook bang voor de konijnen maar dat zijn ook Franse Hangoren en wegen 2x zoveel als een poes. :+

iig, ik ben er net weer even geweest. En het lijkt erop dat de waterontgroening gisteren geholpen heeft. :) Hij deed heel rustig. De hennetjes zijn ook iets meer op hun hoede maar dat geeft niet. Hij tippelde zelfs niet parmantig heen en weer als ik wegliep. Houden zo! :D

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 16:49

Ga dat met water ook proberen.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 19:22

Hannah_Menno schreef:
Bij ons zitten ze dus ook in een gesloten ren. Ook omdat wij katten hebben en een daarvan zou wel een kippetje op z'n tijd lusten laat staan als we straks een keer kuikens krijgen.

Ik had gelijk al een heel goed idee :+ Maar je blijkt kleine katten te hebben...die gaan het niet redden tegen een haan.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 19:24

Nee dat denk ik niet! _O-
Denk dat nek omdraaien ook niet meer nodig is.. De keren dat ik vandaga geweest ben is hij heel rustig en doet geen enkele poging om aan te vallen. Hij dreigt ook niet meer dus hij heeft zijn lesje nu wel geleerd! :D

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 21:55

sunny_l0ve schreef:
Wij hebben momenteel 2 haantjes op de kinderboerderij, een is al ouder en die is zeer relaxt, de ander is nog erg jong en nu aan het puberen.
Normaal gesproken doet hij niks en verdedigt hij ook niet, tenzij je aan zijn vrouwtjes komt.
Dan komt hij keihard aangerend.
Dus de enige oplossing is om de haan zijn gang te laten gaan en zoveel mogelijk met rust laten. Als jij hem niet bedreigd zal hij ook niet aanvallen. Dus probeer vriendjes met hem te worden, geef hem elke keer lekkers als je het hok ingaat zodat hij jou associeert met voer.

nou dit is niet een boeren reactie.
als mijn hond of kat dit gedrag vertoonde of zelfs mijn paard dat is het ook gedaan met ze.
en het kippenforum nee kippensoep zul je bedoelen.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 23:57

een boerenreactie? Nou nee, ik ben gek op mijn dieren en zou ze niet graag willen missen. Onze zijdehoen haan is een prachtig dier, maar hij is voor niets en niemand bang. Hij valt zelfs onze honden aan en die zijn toch echt niet misselijk. Om te voorkomen dat iemand straks met een oog minder door het leven moet, moet hij er aan geloven.
Ik ben niet zo weekhartig.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 22:22

Wij hebben ook een aardig agressieve haan, eerst was hij ook mooi handtam en best aaibaar... Hij loopt ook los, samen met een hennetje erbij.. Maar hij krijgt steeds meer praatjes, hij is nog wel goed te handhaven met een 'Hey' en een keer een schop onder zijn kont druipt ie wel af...

Nu hebben we sinds vanavond een nieuwe haan, en de 'afgressieve' gaat straks ook de soep in.. Er komen aardig wat mensen bij ons over de vloer en ik wil niet dat die haan iedereen gaat lopen aanvallen om niks..

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 10:14

Nou, hier is het (grotendeels) voorbij gelukkig! :D
Gisteren ging ik ze aardappelen brengen en toen dacht hij het nog even te proberen maar ik had hem snel genoeg door en heb hem met de opscheplepel op z'n doos getimmerd en toen was het ook afgelopen! :D

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 20:12

Gelukkig dat het weer voorbij is.

Vrienden van mij hadden ook zo'n haan, deze haalde je benen tot bloedens toe open, die viel je echt hardhandig aan, wat je ook had gedaan, of juist niet.. De buurman heeft hem toen gebruikt voor de kerstmaaltijd.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 19:00

Jammer dat er kennelijk zoveel mensen aan kippen (hanen) beginnen zonder eerst kennis op te doen.

Je koopt toch ook niet zo maar een hond,paard of kat??

Hanen beschermen hun hennen, jij komt in het hok en dus ben je een bedreiging voor de hennen en voelt de haan zich genoodzaakt om die te beschermen en jou dus aan te vallen.
Bij het ene ras is dit heftiger dan het andere ras.

Daarnaast hebben hanen een territorium, jij komt in zijn gebied.

Kippen zijn geen troeteldiertjes, dan moet je een dwerg hamster nemen. Kippen leven gewoon nog,hoe ze in de natuur leven.

Jij komt in het gebied van de haan, die ook nog eens hennen heeft.. Sja, dus dan valt hij aan. Geen vals gedrag maar heel natuurlijk gedrag.

Verdiep je eerst in de rassen voordat je een kip aanschaft.

Mijn schoonvader ( en vriend en ik) fokt al meer dan 30 jaar kippen.. We hebben er dan ook zo'n 100 lopen. Wij hebben dan hele makke rassen maar er zijn er 4 die je aanvallen bij het voeren.. Sja, gewoon uitkijken dan is er niets aan de hand. Weten hoe je met die beesten moet om gaan.

Zonde, dat er zoveel mensen deze dieren aanschaffen omdat ze "zo leuk" zijn.. Er niet bij nadenkend dat een haan geen troeteldier is maar een dier die zijn vrouwtjes en territorium beschermt. Neem dan gewoon hennen. ( of verdiep je erin)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 19:03

Wij hadden zeker wel verstand van kippen voor we ze namen. En waarom zou de haan ineens aanvallen? Die dag daarvoor deed hij het niet en die dagen/weken daarvoor heeft hij het ook nooit gedaan! Overigens zijn onze kippen dus wel troeteldiertjes, ze vinden het heerlijk om geaaid te worden en komen ook naar je toe.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 19:04

Omdat het lente is.. Dus de hennen gaan weer aan de leg en de haan heeft dus meer zin.. Heel logisch.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 19:05

Ja, dat is dan heel jammer voor hem! :=
Klinkt cru hoor maar jij laat je toch ook niet door een paard aanvallen? Zo laat ik me niet aanvallen door een haan. Ik heb geen zin om straks met een bezem gewapend het hok in te moeten om het water te verschonen ofzo.
Maargoed, het is al opgelost.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 19:09

Sorry.. een paard vergelijken met een haan..

Als je niet tegen dat gedrag kan moet je dus geen haan aanschaffen of een haan van een ras die er om bekend staan minder territoriaal te zijn.

Dat is hetzelfde dat je een hengst straft als hij niet op jou let terwijl hij naast een hengstige merrie staat ( als we het dan toch met paarden gaan vergelijken..)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 19:12

Wisten wij veel dat dat beest zo dominant zou worden.
Maar zoals ik al wist, het is opgelost! :D

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 19:13

Als je je beter in had verdiept had je dat inderdaad van tevoren kunnen weten :)

Maar goed, mooi dat het is opgelost.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 19:22

Vind het wel zielig voor de haan,ik zie het zo voor me.
Hij ziet je aan zijn hennen komen,hij verdedigd heel stoer zijn meiden en plons een bak water over hem heen.Ik zie voor me hoe die kijkt,alsof hij geen houding weet te vinden,hahaha.
Daarna stapt hij heel stoer en parmantig door het hok heen,zo van niemand heeft dit toch gezien.
Vind het zielig maar toch ook weer wat komisch hebben.
En een haan hoeft je idd. niet aan te vallen,dat je hem daarvoor straft snap ik best.