Goudvissen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 19:05

_CS_ schreef:
Kan ik ook vast wel mijn vraagje even hier stellen.

Hoe zit dat met zand met schoonmaken?
Ik zuig af met een een stofzuigertje met pompje.

Ik heb nu fijn grind erin, zonder scherpe randjes.
Verder heb ik de bak nu zo'n beetje naar wens van mijn sluiers ingericht :D
Binnenkort ga ik verhuizen en wil graag mijn bak iets anders.

Zand is natuurlijk wel helemaal super voor ze, kunnen ze nog meer woelen als nu.

Voedingsbodem wil ik er niet meer in hebben.

Als je nieuw zand hebt dat je moet schoon maken bedoel je? Ik deed het in de tuin met een laag zand in een emmer en daar de tuinslang in, en dan ondertussen steeds omwoelen. En dan totdat het weg stromende water helder is.

_CS_

Re: Goudvissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 20:05

nee, bedoel hoe dat is om schoon te houden in het aquarium.
Lees: poep en ander vuil wegzuigen.

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 20:07

_CS_ schreef:
nee, bedoel hoe dat is om schoon te houden in het aquarium.
Lees: poep en ander vuil wegzuigen.

ok dan is in principe het vuil afzuigen gewoon goed, en als je toch geen voedingsbodem hebt kun je ook eerst even door je zand woelen en dan afzuigen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 20:08

Zuig je zand niet ontzettend snel mee?

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 20:12

gelukkig heb je al wat goed advies gekregen ;)

Als je nog vragen hebt kan je ook terecht in het aquarium topic, in mijn onderschrift. (fish are friend, not food :+ )

let erop dat als je je vissen in een emmer doet dat je hier een aparte emmer voor hebt, chemicaliën en zeepresten zijn heel slecht voor visjes!

Zand zuig je snel mee, maar als je even alles doorwoelt verspreidt het zich door het water en zuig je veel mee. Je kan ook een panty of je netje voor je afzuigslang doen

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 21:13

Bedankt!

Vandaag heb ik de filter erin gehangen, hij past maar net :=

Gisteren meteen nieuwe sponsjes en emmers gekocht zodat ik niet elke keer de emmers schoon hoef te maken :P Het grind is er grotendeels uit (: Nu even stoppen met kopen want m'n portemonnee is leeg :roll:

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 22:04

Je moet trouwens die emmers en sponsjes niet voor andere dingen gebruiken dan je aquarium. Anders kunnen er zeepresten ofzo in je aquarium komen.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 22:43

hihi jaa ht kost wel even wat!
ik ben wel benieuwd naar je aquarium :D foto??

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 22:55

Ja daarom heb ik ook extra nieuwe emmers gekocht :P

Morgen met daglicht maak ik even foto's, ben bang dat de flitser niet meewerkt zo :P
Het water is wel nog een beetje troebel, ik denk dat het door het zand komt, dat het nog moet zakken ofzo?
Dus ik hoop dat de visjes vlak bij het glas zitten :P

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 23:44

Heb je 't zand wel uitgespoeld? Dat troebele zou niet door 't zand moeten komen iig...

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 00:51

Ja ik heb het goed uitgespoeld. Ik heb even gezocht op internet, het zou kunnen komen dat de bacteriën nog niet in de bak zitten of zoiets. Dat zou vanzelf over moeten gaan?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 10:21

Die bacteriën ontstaan als het goed is vanzelf ja :j

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 11:37

_CS_ schreef:
Ik heb 2 sluiers, in een 120 liter bak, met grote filter, verwarming etc.
Er komt wel veel meer bij kijken dan even leuk een visje houden.

Vooral sluiers en anders goudvisachtige zijn echt ontzettende vervuilers, en planten eters, dus al je planten gaan er ook aan.
Niet de makkelijkste vissen dus ;)
Daarnaast zijn sluiers heeeel gevoelig voor luchtbellen in de zwemblaas met de dood tot gevolg.

Sorry maar ik vind het lichtelijk overdreven :Y)
Ik heb al jaren goudvissen en mankeerd niets aan, maar zitten niet in een bak van 1,2 meter hoor.. :P En een verwarming is echt niet nodig!!
Ik vind dat je het prima doet ts! een pompje is inderdaad wel fijn want stilstaand water is niet zo goed, en zinkend voer is inderdaad ook verstandig bij sluierstaartjes.. :)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 12:00

Sluiers hebben wel een verwarming nodig. Gewone goudvissen inderdaad niet.
Ik verbaas me er altijd over dat mensen zeggen dat er niks aan hun vissen mankeert. Hoe kun je dat nou zien? Lachen ze heel de dag?

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 12:05

Waarom zou een verwarming nodig zijn := Zolang ze gewoon lekker op kamer temperatuur zitten is er niets mis hoor, verwarming versnelt juist de stofwisseling en dan groeien ze sneller, en verkort je de levensduur aanzienlijk
Ze kúnnen wel in warmer water, maar kouder water (kamertemperatuur) kan echt geen kwaad

Ben benieuwd naar de foto's :D
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 21-03-10 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 12:21

Ik heb ergens een keer gelezen dat sluierstaarten graag in wat warmer water zitten. Kan het nu niet meer terug vinden, dus misschien heb ik me vergist.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 12:53

_Tara_ schreef:
Sluiers hebben wel een verwarming nodig. Gewone goudvissen inderdaad niet.
Ik verbaas me er altijd over dat mensen zeggen dat er niks aan hun vissen mankeert. Hoe kun je dat nou zien? Lachen ze heel de dag?

_Tara_ schreef:
Ik heb ergens een keer gelezen dat sluierstaarten graag in wat warmer water zitten. Kan het nu niet meer terug vinden, dus misschien heb ik me vergist.

Tsja, wat is betrouwbaar, je vis praat niet dus..

Ik heb ook al vaak goudvissen gehad, en heb nu ook een goudvis. Staat gewoon op kamertemperatuur, hij doet het er prima op :)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 13:00

Ik moet eerlijk zeggen dat ik die temperatuur nergens meer kan vinden. Dus dat neem ik terug.
Zou wel makkelijk zijn als ze konden praten :P

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 19:46

Mijn sluiers hebben verwarming.
Waarom?
Omdat ze gewoon levendiger zijn en het beter uithouden dan in koud water, waarin ik ze eerder had.
Sluiers kunnen ook niet in de vijver, behalve met zomerseizoen.
Echter de gewone goudvissen, die zijn veel sterker en hebben die verwarming inderdaad niet nodig en kunnen bijvoorbeeld prima de winter overleven in een vijver.

Ik heb dit vaker gehoord van sluier houders, en ook veel gelezen op internet.

Dit wil niet zeggen dat ze het met koud water niet goed doe, absoluut niet, maar ik heb gewoon gemerkt (heb ze uiteindelijk na de ervaringen van anderen met verwarming gezet) dat ze warmer water gewoon fijner vinden.
En daarnaast heb ik ze echt niet op 28 graden ofzo, dan begon ik wel een tropisch aquarium.

Je plantenbestand zal ook continue wisselen, omdat ze gewoon ook je planten eten en veel planten zien hiertegen niet bestand en zullen het dus opgeven.
Tropische vissen laten je planten veel meer met rust.

Las nog iets over levensduur.
Degene in kamertemperatuur waren aanzienlijk korter in leven, dan degene die ik nu in warmer water heb.

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 12:14

Verwarming doe ik er niet in, ik heb sowieso geen geld op het moment en ze zijn ook best wel actief (:

De plantjes zijn tot nu toe nog heel :P Misschien heb ik wel brave vissen ofzo :P

Hier de foto's, het heeft even geduurd maar ik vond dat troebele water niet mooi op de foto :P Het is evengoed nog wel een beetje troebelig maar het wordt al helderder.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 14:02

Wat een leuk aquarium! Mooi al die plantjes :D

Ja natuurlijk zijn sluiers met verwarming levendiger := Dat zegt alleen niets over het feit of warm water goed of slecht is, maar het is gewoon een algemeen feit dat vissen in warmer water actiever worden
Citaat:
Las nog iets over levensduur.
Degene in kamertemperatuur waren aanzienlijk korter in leven, dan degene die ik nu in warmer water heb.

Vissen kunnen aan tig oorzaken dood gaan, wie zegt dat bij jouw kamertemperatuurvissen de temperatuur de doorslag heeft gegeven?

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:44

marlinH schreef:
_CS_ schreef:
Ik heb 2 sluiers, in een 120 liter bak, met grote filter, verwarming etc.
Er komt wel veel meer bij kijken dan even leuk een visje houden.

Vooral sluiers en anders goudvisachtige zijn echt ontzettende vervuilers, en planten eters, dus al je planten gaan er ook aan.
Niet de makkelijkste vissen dus ;)
Daarnaast zijn sluiers heeeel gevoelig voor luchtbellen in de zwemblaas met de dood tot gevolg.

Sorry maar ik vind het lichtelijk overdreven :Y)
Ik heb al jaren goudvissen en mankeerd niets aan, maar zitten niet in een bak van 1,2 meter hoor.. :P En een verwarming is echt niet nodig!!
Ik vind dat je het prima doet ts! een pompje is inderdaad wel fijn want stilstaand water is niet zo goed, en zinkend voer is inderdaad ook verstandig bij sluierstaartjes.. :)

Het is een 120 liter bak..
En als je je bedenkt dat goudvissen met gemak 20cm, vind ik anderhalve meter niet zo overdreven...
Waarin zitten jou vissen? en hoe groot zijn ze na al die jaren?

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 21:37

Leuk aquarium zo :D Die dunne plantjes zijn cabomba, die zouden ze misschien wel op kunnen eten. Die met grote bladeren die je hebt zullen ze niet eten. Ander leuk plantje die ze niet eten is vallisneria, dus mochten ze elke keer die cabomba opeten kan je die als vervanging nemen. Die cabomba kun je trouwens om te snoeien gewoon halverwege afknippen en dat stuk ook weer in de grond zetten :)

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 23:36

Bedankt! (: De cabomba plantjes worden nu al een beetje viezig, bruin/zwart achtig, dus ik denk niet dat ze nog lang hebben :P De vallisneria, worden die niet te groot voor in dit aquarium?

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 23:55

Nienkeee_ schreef:
Bedankt! (: De cabomba plantjes worden nu al een beetje viezig, bruin/zwart achtig, dus ik denk niet dat ze nog lang hebben :P De vallisneria, worden die niet te groot voor in dit aquarium?

je hebt soorten die korter blijven, en je hebt er die slierten van een meter krijgen die gaan dan gewoon verder langs de oppervlakte en je kan eventueel dan af en toe de echt te lange eraf halen (bij die plant werkt halverwege afknippen en weer in de grond zetten niet :P )