Cavia, hamster of toch maar n konijn?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 14:58

Hm, oke!
MIJn konijn was wel zindelijk. Die had van de keuken zijn domein gemaakt, en had daar de hondenbench met stro staan.
We kregen hem nogal onverwachts, anders zou die afgemaakt worden omdattie te groot was voor de dierenwinkel...

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:58

Wij hebben een konijn (komt binnenkort nog eentje bij)
2 gerbils en muizen.

Ik heb thuis vroeger wel hamsters gehad maar heb eigenlijk altijd de ervaring gehad dat ze bijten en 's nachts de hele nacht in het rad omlopen.

Cavia's heb ik helemaal niks mee dus daar kan ik je niks over vertellen.

De gerbils die wij hebben zijn moeilijk handtam te maken, maar wel leuke beestjes om te zien, ze graven enorme gangen als ze er de kans voor hebben.

We fokken met kleurmuisjes, die zijn ook heel leuk, makkelijk handtam te maken en leuk om te zien. Makkelijk in onderhoud, ze zeggen wel dat mannetjes meer stinken als vrouwtjes. Wij hebben ze in een aquarium van 100 bij 40 ongeveer, die maak ik elke week schoon. Sommige muisjes zijn echt blij als ze je zien en slikken m'n vingers en willen niet meer van m'n hand af.

Ons konijn is ook heel leuk, hij loopt elke dag wel even los in huis en als ik hem op schoot heb gaat ie lekker tegen de kat aan liggen, of er bovenop :D
Als ik zijn kooi opendoe komt ie meteen naar me toe en wil bij me op schoot, dan gaat ie lekker rondrennen en gek doen en komt telkens even bij me kijken, dan voel ik weer een nijntje op m'n voet omstampen, heel leuk :))

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:59

Macy die van jou zijn wel lui dan. Die twee hier zijn altijd aan het popcornen en gek aan het doen. Ze maken een soort bokkesprongetjes waarbij ze heel veel zaagsel uit het hok gooien. Echt heel leuk om naar te kijken.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 15:01

DarkShines schreef:
Macy die van jou zijn wel lui dan. Die twee hier zijn altijd aan het popcornen en gek aan het doen. Ze maken een soort bokkesprongetjes waarbij ze heel veel zaagsel uit het hok gooien. Echt heel leuk om naar te kijken.

Haha ja ik weet het.
Maar Alison (zit nu nog alleen, vriendje word gecastreerd :Y) ) kan er ook wat van hoor! Die rent als een achterlijke en dan zet ik haar in de kamer.. dan is ze stil haahhaa.

Elmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 15:06

Ik heb 2 konijnen, maar die zitten buiten in de tuin. Ik merk wel dat mijn dwergkonijn minder tam is dan mijn Franse hangoor maar die is dan weer erg groot om in huis te houden. Verder hebben ze idd wel veel ruimte nodig. Hier zitten ze los in de tuin en dat vinden ze geweldig. Ik zou ook cavia's aanraden voor jou.

DarkShines schreef:
Konijnen vind ik helemaal geweldig, maar die kunnen imo echt niet op een kamer leven. Die van mij rende altijd het hele huis door (ook trap op, trap af) en dan ook nog eens door de tuin.

Mag ik even vragen hoe jij het oploste met het gekeutel van je konijn(en)? Die van mij zitten los in de tuin en de tuin ligt dus wel gelijk vol keutels. Niet zo leuk nu de zomer in aantocht is natuurlijk.

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 15:44

In de cavia opvang in Nijmegen zitten geen jonge beesten helaas, en k wil toch wel t liefst n jonkie...
Denk dat k die makkelijker tam krijg...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 15:45

_AB_ schreef:
In de cavia opvang in Nijmegen zitten geen jonge beesten helaas, en k wil toch wel t liefst n jonkie...
Denk dat k die makkelijker tam krijg...

Je zou kunnen kijken over een maand of 1,5, dan zijn er vaak weer vollop jongen.

_AB_

Re: Cavia, hamster of toch maar n konijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 15:47

Ah, oke :)
Ik moet ook eerst eens aan een hok zien te komen, dus k ga binnenkort marktplaats en de kringloop ff af :)
Ben nu wel steeds meer geneigd om voor Caafjes te gaan!
Is dr nog verschil tussen kortharige en langharige cavia's?

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 15:49

Ik heb ze allemaal gehad. Maar cavia's en konijnen blijf ik toch het leukst vinden :+:
Hamsters had ik niet zo veel mee. Cavia's hebben humor, zeker weten :+ . En konijnen blijven gewoon leuk. Maar als ik jou was zou ik toch voor 2 cavia's gaan. *D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:06

Langharige cavia's moeten uitgekamt worden, wat ze niet altijd geweldig vinden. Ook kost dat meer tijd dan een gladharige cavia die niet uitgekamt hoeft te worden.

Houdt er bij het kopen van je hok rekening mee dat 'size does matter'. 100cmx50cm is het absolute minimum voor 2 cavia's en grote is altijd beter. Ze moeten verder ook een nachthok hebben.

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 16:12

Kan een nachthok ook n soort afdakje zijn? Of moet het echt een huisje zijn?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:14

Ze moeten zich er echt in kunnen verstoppen, dus een huisje is eigenlijk wel noodzakelijk. Een afdakje is leuker voor jou, maar de caaf verstopt zich graag (zeker in het begin en 's nachts) omdat ze zich dan veiliger voelen.

Deze site is heel goed: http://www.degrotecavia.nl/

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 16:31

Ik ga ff kijken als k wat meer tijd heb, maar dank je!
Weet iemand hoe katten en cavia's samen gaan?
Wil nl binnen nu en n jaar verhuizen en dan n katje dr bij nemen...

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:31

Elmee schreef:
Mag ik even vragen hoe jij het oploste met het gekeutel van je konijn(en)? Die van mij zitten los in de tuin en de tuin ligt dus wel gelijk vol keutels. Niet zo leuk nu de zomer in aantocht is natuurlijk.

Ze hadden een wc in de tuin. Gelukkig onder een struik zodat het niet zo opviel. Eens in de zoveel tijd even omspitten en verder hadden we er geen omkijken naar. Die plek hadden ze zelf uitgekozen maar misschien kan je zelf een wc maken in de tuin. De natte keutels lieten ze weleens op het pad liggen (die horen ze op te eten eigenlijk). Gelukkig houdt mijn vader van vegen :D dus dat deed hij regelmatig. Dus mijn tip: zorg voor een man die elke ochtend even je tuintje aanveegt/harkt ;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:34

Wij hebben ook alles gehad en ook gerbils en muizen, maar ik vind de "gewone" (huis)rat het leukst.
Kun je heel tam maken, zelfs zindelijk, en je kunt er leuk mee spelen. Verder zijn ze heel vriendelijk en schoon.

Tammii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:50

Of er echt verschil is tussen langharige of kortharige kwa karakter weet ik niet zeker,
Wel valt mij altijd op dat rex cavia's wat pittiger zijn naar andere cavia's, werk in een dierenwinkel vandaar.

Ik heb een Peruvian, en die is echt super lief.. ook erg rustig maar moet gekamd worden wat hij iets minder vind.
Ook heb ik een Skinny cavia (naakt cavia) en die is echt het liefste van allemaal, die heeft echt een super karakter.
Mijn kruin cavia zit beetje tussen bijde in, maar heeft soms wat minder geduld als de andere.

Ook kan die peruvian het met bijde goed vinden, de kruin en Skinny mogen elkaar iets minder maar vechten zeker niet!

En toch zoals ik ze beschrijf zie ik het bij andere cavia's terug!

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:59

Ik heb een gekozen voor een hamster destijds. Om de reden dat ik een cavia of een konijn nooit echt een goed tehuis kan geven in mijn studentekamer. Ik weet dat er mensen zijn die hun konijn/cavia in zo'n 1 meter hok houden maar dat vind ik echt veel te klein (mijn hamster zit zelf in een 1 meter hok :P ). Dus ik zou gewoon voor een hamster gaan, ze zijn echt super leuk! :D Het overdag slapen stoort mij niet, ben overdag veel weg en als ik dan 's avonds thuis kom is mijn hamster vaak al wakker.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 17:12

Konijnen zijn heel erg leuk, maar hebben ook heel veel ruimte nodig! Ze moeten sowieso per twee gehouden worden, en hebben een ruim hok nodig + minimaal 6 uur loslopen per dag. (Of je moet een ren in je kamer bouwen, maar dat lijkt me geen optie op een kleine kamer) Verder ben je er ook erg druk mee, je kamer moet bijv. konijnproof gemaakt worden, dus alle kabels wegwerken, zorgen dat ze niet bij kamerplantenk kunnen komen enz. Verder moet je ook tegen rotzooi kunnen en kapotte dingen, want hoewel je konijnen best kunt opvoeden en ze ook zindelijk zijn, weet ik zeker dat er wel eens wat gesloopt gaat worden. Hier in huis staan hier en daar tanden in de plinten, de gordijnen zijn kapot geknauwd en er zijn tandjes in de hoekjes van de muren. Als dit alles je geen probleem lijkt ben jij geschikt voor konijnen, anders adviseer ik je om er niet aan te beginnen :P

Cavia's zijn wat betreft ruimte een stuk minder veeleisend. Natuurlijk hebben ze wel een ruime kooi nodig, maar het is niet noodzakelijk dat ze elke dag los door de kamer lopen. Elke dag even oppakken voor aandacht of ze even laten lopen in een kamerrennetje is voldoende.

En dan heb je dus nog de hamster, hier heb ik zelf geen ervaring mee. Van al deze 3 diersoorten is deze wel het makkelijkst voor op een studentenkamer denk ik.

Dan moet je ook nog rekening houden met de kosten. Konijnen kosten namelijk best veel geld. Naast de dagelijkse verzorging hebben ze ook twee keer per jaar inentingen nodig, en als je een koppeltje wilt houden moet sowieso het mannetje gecastreerd worden. Ook het vrouwtje laten helpen is verstandig, zeker als je haar binnen laat wonen. Gecastreerde dames zijn een stuk makkelijker zindelijk te krijgen.

Als ik dit zo allemaal op een rijtje zet denk ik dat je moet gaan kiezen tussen 2 caafjes of een hamster. Konijnen vind ik zelf super, maar tenzij je er voor de volle 100% van overtuigd bent dat je ze alles kan geven wat ze nodig hebben in jouw situatie, zou ik er (zeker tijdens je studie) niet aan beginnen.

x_Charlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 17:17

2 cavia's natuurlijk! :D Houd alweer 11 jaar cavia's: altijd 2 gehad en ze blijven leuk :+:. Als je vragen hebt kun je me altijd PB'en! :).
Eén van mijn caafs :)) :

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 17:18

Cavia's moeten ook iedere dag los lopen... Oppaken voor aandacht kan wel, maar is zeker niet genoeg.

Fredlover10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 17:22

Ik heb/had 3 hamsters, allemaal in aparte kooien. Ik heb ze wel bij elkaar geprobeerd, maar dat werkte niet. Hamsters zijn echt heel erg leuk! :+:
Het zijn allemaal Russische Dwerghamsters, eentje (nu overleden) was wit, en is toen naar grijs verkleurd, de andere overleden hamster was gewoon Russische Dwerghamster kleur en die ik nu heb is wit met een grijs streepje over zijn rug. Als je foto's wilt of vragen hebt moet je maar even een pb-tje sturen. :D

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 17:23

Ik heb hier een zooitje caafs zitten:

Ik vindt konijnen ook wel wat hebben en hamsters heb ik niet zoveel mee.

- Geen konijnen omdat:
- ze graven en ontsnappen
- Zoals eerder genoemd moeilijk bij elkaar te plaatsen
- Hebben gewoon erg veel ruimte nodig
- Maken niet echt leuke geluidjes

Geen hamsters omdat:
- Bijten erg snel
- Worden vaak maar 1 of 2 jaar
- Slapen overdag

Wel cavia's omdat:
- Maken leuke geluidjes
- Zijn makkelijk in de omgang
- Makkelijk handtam te maken
- Kunnen wel 5 tot 8 jaar worden
- Makkelijk met voeren (hooi, groente, korreltjes)
- en gewoon super gezellig

Ik krijg in mei misschien weer 1 of 2 nestjes ;)

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 17:26

_AB_ schreef:

Het kan wel, zorg alleen wel voor dat je je hok goed afsluit (dus geen open bak), alles moet eigenlijk zowel opzij als bovenop gaas hebben, dan is er niks aan de hand.
Ze moeten er gewoon niet bij kunnen ;)

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 17:57

een konijn zou ik sowiezo niet doen want die moet je eigenlijk buiten houden, dan worden ze ouder.
en een hamster die bijten best veel en zijn nacht dieren dus die slapen over dag.
dus eigenlijk is een cavia het leukst!! echt waar die heeft mijn neef ook en dat zijn echt schatjes!!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 18:13

Raimondlover schreef:
_AB_ schreef:

Het kan wel, zorg alleen wel voor dat je je hok goed afsluit (dus geen open bak), alles moet eigenlijk zowel opzij als bovenop gaas hebben, dan is er niks aan de hand.
Ze moeten er gewoon niet bij kunnen ;)

*grinnikt* onze kat lag vroeger altijd bij de caaf in t hok. Ook toen ze alle 2 jongen hadden. Was n heeeeeeeel vol hok :P