Help! Konijn knaagt aan nieuw hok!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 22:24

Kallandso schreef:
Wij hebben ook een ex-mannetje en een vrouwtje samen in één hok. Zijn beiden half wild en het knagen aan het hok/gaas was een groot probleem, nu hebben we het hele hok aan de binnenkant met heel fijn gaas, en zorgen we dat er gewoon genoeg takken enzo inliggen dat ze wat te doen hebben :)

Ik zal binnenkort wat takjes gaan halen. Ging daarnet naar meneertje toe. had die een heel stuk afgeknaagd! niet 1 stuk heel diep, maar een hele rand! Maar ik heb het hem nu niet meer zien doen. Hoop dat morgen het halve hok niet weg is haha!!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 22:26

Hoe groot is je hok?
Het koppelen van konijn is meer dan zomaar samen zetten Het beste wat je kunt doen is een wat oudere voedster (minimaal 4 maanden) proberen en haar uit een konijnenopvang halen. In de opvang mag jij je rammetje meenemen en dan kiezen jullie samen een dame uit. Die worden daar op een neutraal gebied samen gezet. Zolang ze niet aggresief op elkaar reageren kun je de koppeling voortzetten. Ze zullen wat jagen en rijden op elkaar, dat is normaal dat is puur rangorde bepaling. Zolang er geen bloed vloeit niet mee bemoeien.
Het is dus belangrijk dat het mannetje zelf een vrouwtje kan kiezen. Bij de opvang weet je zeker dat je eengezond diertje meekrijgt. Op http://www.bunnybunch.nl staat een hele lijst met betrouwbare opvang/asiels.

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 22:27

chocobroodje schreef:
Hoe groot is je hok?
Het koppelen van konijn is meer dan zomaar samen zetten Het beste wat je kunt doen is een wat oudere voedster (minimaal 4 maanden) proberen en haar uit een konijnenopvang halen. In de opvang mag jij je rammetje meenemen en dan kiezen jullie samen een dame uit. Die worden daar op een neutraal gebied samen gezet. Zolang ze niet aggresief op elkaar reageren kun je de koppeling voortzetten. Ze zullen wat jagen en rijden op elkaar, dat is normaal dat is puur rangorde bepaling. Zolang er geen bloed vloeit niet mee bemoeien.
Het is dus belangrijk dat het mannetje zelf een vrouwtje kan kiezen. Bij de opvang weet je zeker dat je eengezond diertje meekrijgt. Op http://www.bunnybunch.nl staat een hele lijst met betrouwbare opvang/asiels.

Jeetje! Wat een super informatie! Ik zal even de link van het hok opzoeken.

anais96

Re: Help! Konijn knaagt aan nieuw hok!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 22:33

Afbeelding
hier foto,
sorry kreeg 'top seller' niet weg

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 22:39

Als je een 2de nijntje erbij neemt zou ik je wel een extra ren willen aanraden, voor 1 alleen is het een prachtig hok maar met 2 hebben ze de extra ruimte van een ren wel nodig. Bv een panelen ren zoals ik om mijn binnehok heb. Dit is een relatief goedkope oplossing, ze zijn vanaf 13 euro te krijgen.
Afbeelding

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 22:44

Het is natuurlijk allemaal nog niet zeker ofzo he, mijn vader wilde eigenlijk helemaal niet dat ik het konijn hield, en heb hem toch zover gekregen dat ik hem mocht houden, daarnaast kon ik er ook nog voor zorgen dat het konijn naar binnen kon, omdat het hok niet goed was, en heb hem zover gekregen dat ik zo'n groot nieuw hok mog kopen. Ik weet niet of ik en er nog een nijntje bij mag en een extra ren (Niet om de prijs, maar om de ruimte enzo.
Het konijn staat nu in de loods omdat we niet willen dat hij gelijk naar buiten gaat. Die stap vinden we te groot omdat het nog zo koud is.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 22:50

Goed zo daar heb je goed over na gedacht :j. rond april/mei is het zeker goed genoeg buiten.
Ik heb mijn (ex)ram ook eerst 1,5 jaar alleen gehad, maar ben toen toch gaan inzien dat ondanks dat ik echt heel veel aandacht gaf dat hij toch een vriendinnetje nodig had. Toen ben ik opzoek gegaan naar een lief meisje en dat heb ik gevonden. Het is echt dikke liefde tussen de 2 en eigenlijk is het achteraf stom dat we het niet eerder hebben gedaan.
Afbeelding
De bruine is de voedster de zwarte het e rammetje :)

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 22:53

Ik had het in het begin volgensmij ergens al gezegt, maar aan 2 konijnen zitten ook meer kosten vast. Alhoewel ik wel las dat als je met meer konijn gaat de prijs voor prikjes+na laten kijken dan daalt?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 22:58

Klopt, ben vorige week geweest zou voor 1tje 23 euro betalen en voor 2 konijnen 38,50. Daar zat dus ook de check up bij en de nagels van japie zijn geknipt. Op diezelfde site wat ik al gaf staat ook een lijst met konijnkundige dierenartsen. Helaas zijn niet alle DA's konijnkundig, en sterven er nogal eens dieren aan een verkeerde diagnosis. Je kunt je daar ook aanmelden voor het forum, daar zitten veel konijnenkenners met aardig wat verstand van zaken :j. Ik heb er al heel veel geleerd.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 22:58

Hallo, Ik heb bij de dierenwinkel een stok gekocht, speciaal voor te knagen. En wilgenhoutjes en fruitboomhout vinden ze ook geweldig!
Tevens heb ik een balletje met een belletje erin gekocht. Dit vind Nijn helemaal geweldig. De eerste nacht dat ik het in het hok had liggen werd ik zelfs wakker van het gerinkel :D
Veel plezier met je Nijn!

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 23:01

Ik zat al op die site te kijken, heel leerzaam. Ga het morgen goed lezen. Ik ga richting mijn bedje. Zal morgen topic nog even schoppen zodat ik nog paar reacties krijg!

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 23:01

Gooya schreef:
Hallo, Ik heb bij de dierenwinkel een stok gekocht, speciaal voor te knagen. En wilgenhoutjes en fruitboomhout vinden ze ook geweldig!
Tevens heb ik een balletje met een belletje erin gekocht. Dit vind Nijn helemaal geweldig. De eerste nacht dat ik het in het hok had liggen werd ik zelfs wakker van het gerinkel :D
Veel plezier met je Nijn!

Bedankt! Ga binnenkort even langst de dierenwinkel!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 23:08

Dan zal ik nog 1 tip geven. Een oude knuffel wil wel eens (tijdelijk)helpen tegen eenzaamheid.
En via de website:
www.thehayexperts.co.uk kun je heel veel goedkope konijnspeeltjes krijgen, maar ook de science selective (SS) voer voor heel weinig! Ik bestel mijn SS via hun en betaal nu 3 pond 49 voor 3 kilo in plaats van 15.99 wat ik in nederland betaal. Ik bestel dan meteen gedroogde kruiden mee zoals smalle weegebree of paardenbloemen, dat is daar ook veel goedkoper dan hier.

Kallandso

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 23:10

Een knuffel helpt idd goed, toen wij onverwachts jonkies hadden (dachten twee mannetjes te hebben) en het mannetje alleen moest in een hok, hebben we daar een oude konijnenknuffel van mijn zusje bij ingezet. En daar ging ie ook echt tegen aan zitten enzo.

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 23:13

Ik betaal voor het enten €7.50 per konijn en worden ze ook hele nagekeken, tanden e.d. op het konijnen spreek uur ook.
Dus vind €38.50 voor 2 ook nog best duur.
En ik heb 5 konijnen dus dat scheelt wel ff haha.
Heb mijn konijnen gedeeltelijk op stenen zitten en andere helft op stro, dus nagels knippen heb ik nog niet hoeven doen alleen die van binnen dan.

Ik heb vorig jaar maart een hok van €229 gekocht en die kan bijna bij het grof vuil :(
dus heb nu een andere optie, het is eigenlijk een kinderhuisje van 1.03 bij 1.03 bij1.03 en nog nog een ren eraan van 2bij2bij2 voor 3 konijnen, heb er 2 binnen zitten.
1 zit standaard binnen en andere is ziek, maar die hou ik denk ik ook wel binnen.
Had 4 konijnen(vrouwtjes) bij elkaar zitten en het gaat allemaal super goed samen gelukkig.

En ja het konijn dat ziek is brengt nu ook de nodige kosten met zich mee, ben afgelopen week nog ongeveer €45 lichter geworden :\

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 23:17

He leuke tip chocobroodje! Ook leuk om je konijnen eens te verwennen :j

Ik moest net zo lachen :') Mn voedster zat in het midden van de ren, rammetje zat rond te huppelen en maakte opeens een grote sprong en kwam op haar terecht :') En dan blijven ze even verbouwereerd zitten van huh.. hoe kom ik hier _O-

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 23:23

Pas wel op ALS je een knuffel erin doet dat die niet gesloopt wordt en de vulling opgegeten word!! ;)

Juf_Sanne
Woonplaats: In een heel knus huisje met allemaal lieve beestjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 23:24

Wij hebben Papick spray en dat spuiten we elke 3 weken op de randen van het hok.
Vinden ze heel vies en daardoor knagen ze niet meer aan het hok.
Inderdaad wel een alternatief aanbieden in de vorm van bijvoorbeeld wilgentakken.
De papickspray kan je gewoon kopen in de dierenwinkel. Hieronder een linkje zodat je weet hoe de spuitbus eruit ziet.

http://www.huisdierenshop.nu/papick-spray-p-1178.html

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 23:27

Hahaha, hier is het de voedster die over de ram heen danst :') Kan die ook zo kijken van oh man :))
Thehay is echt een hele fijne site met een super service. De vorige keer had ik echt heel veel besteld, prijs viel me reuze mee!:
Afbeelding
Hiawatta, ik heb al vaker gemerkt dat de kosten enorm kunnen verschillen. Kun jij in je entingsboekje zien welke entstof ze hebben gebruikt? Misschien dat daar het verschil inzit? Bij mij hebben ze 1 prik met 2 stoffen gehad en 1 prik met 1 stof.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 23:29

Diane_ schreef:
Bij mijn dierenarts kost een castratie 35 euro.

Maar vooral zou ik ervoor zorgen dat het konijn iets anders heeft om op te knagen. Wilgentakken vinden de meeste konijnen érg lekker, en momenteel liggen ze bij ons in de buurt voor het oprapen. :) Als hij dan nog steeds knaagt kan je inderdaad met dan die metalen strookjes gaan werken, dat werkt bij vrienden van mij wel goed.

PS. Een konijn is geen knaagdier, maar een haasachtige. ;)

Zo had jij een goedkope DA! De onze vroeg maar liefs €80 en dan hebben we mijn konijn maar gewoon zo gelaten := Cavia erbij gedropt en dat gaat prima.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 23:34

Een cavia zeker niet het perfecte vriendje :n Het kan soms goed gaan maar vaak genoeg moet de cavia het onderspit delven. Ze kunnen zich ook amper verdedigen. Ik heb de mijne wel laten castreren, de koste boeide me totaal niet. Vond het geluk van mijn nijn 1000x belangrijker.

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 23:38

Bij mij krijgen ze 2 spuitjes met enten.
cunical en lyomyxovac dat staat er bij mij in het boekje.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 23:48

Hmmm ik krijg hetzelfde... Ik was wel niet op een entdag, zal daar wel mee te maken hebben dan denk ik.

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 00:15

Ik ben niet op een entdag geweest maar wel met 10konijnen :P
De buurvrouw heeft ook konijnen dus gaan we altijd samen en dan heb je hetzelfde tarief hier als met spreekuur.
Uit 1 zo'n aanmaak ding kunnen ze 10konijnen van enten vandaar.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 00:29

ten eerste zou ik je konijn geen sla meer geven...... ik zou ook geen panelen ren erbij zetten als groter hok het biedt totaal geen bescherming tegen honden of katten.....

ik geef mijn konijn altijd takken van bomen (wilgen of fruitbomen) om te knagen en dat doet ie dan ook, eerst alle kleine takjes eraf en alle knopjes en dan uiteindelijk alle bast vant takje af :+ is ie tijden zoet mee..... gek diertje