Dringende vraag over kat/bloedprikken/nierfalen!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 14:48

Hier ook een kattenliefhebster in bezit van poezie met nierproblemen.
Mijne heeft vorig jaar een moeilijke periode doorgemaakt. Niets als overgeven, niet meer eten. Dus naar DA toe, toestanden erin maar eten ...how maar :n . Vervolgens terug gegaan en toen hebben ze mij een blikje mee gegeven wat (schijnbaar) heel lekker is (maar geen nieren eten). Dit moest ik geven zodat ze weer ging eten en dan op het laatst mengen met haar normale voer zodat ze na een paar dagen daar weer op kon.
Volgens hen was het normaal bij de mijne dat ze niet at; als je goed misselijk bent / buikpijn hebt dan wil je eigenlijk niet eten omdat je opziet tegen wat er gaat komen. Door het extra lekker te maken, leert de kat weer dat het probeem verholpen is...

Bultje weet ik niet. Zolang het niet groter wordt of gaat ontsteken, zou ik het nog even de tijd geven om te helen!
Sterkte ermee!

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 14:53

Ik vraag me af of de DA nooit heeft voorgesteld de tandjes te trekken.
Ik heb al meerdere keren gehoord van katten die een chronisch ontstoken
bekkie hebben. Deze mensen hebben er uiteindelijk voor gekozen alle tandjes
en kiesjes (soms muv de hoektanden) te trekken. Zij hebben achteraf allemaal
spijt gehad het niet eerder te hebben gedaan. De katjes hadden een paar daagjes
zeker pijn...maar zijn daarna zo opgeknapt dat ze helemaal nergens meer last
van hadden. Ze kunnen ook gewoon weer brokjes eten ed...

Je kunt bijv. eens kijken op Kattenplaza en dan zoeken op tandloos...voor het
idee...
Verder hoop ik dat je poezel snel weer gaat eten...Sterkte ermee...

KSB

Re: Dringende vraag over kat/bloedprikken/nierfalen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 17:11

Bedankt weer!
Ik zal eens kijken op die site!

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:35

ik kan bevestigen dat dat ook een optie zou kunnen zijn. Onze praktijkkat heeft geen tanden meer en hij is aardig aan de maat.
Pijnstilling kan per prik die enkele dagen zou werken, als vloeistof wat vrij makkelijk toe te dienen is of met tabletjes. Zijn heel klein en normaal niet zo moeilijk toe te dienen.

Ik zou als ik jou was even goed overleggen met je dierenarts. Al zou ik voorlopig het katje niet onder narcose brengen. Ze moet eerst stabiel zijn. Pas als dat het geval is dan eentueel de kiesjes trekken. Ik denk wel dat het in goed overleg moet gebeuren, omdat de narcose ook weer een belasting is voor de nieren. Alle kiesje trekken is best een grote ingreep. Zeker als ze die allemaal nog heeft en ze inprincipe gezond zijn. Dus goed vast zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:10

Kaitlin schreef:
openingspost lezen aub!!

Zo gaat ie? Wie zit er hier met een probleem, ooit bij stil gestaan dat je wat vaag was in je bericht?

cissy schreef:
misschien dat Chiqa bedoelt waarom je nu niks aan dat mondje laat doen, kennelijk heeft ze nu last. Jullie gingen in het verleden ook al naar de DA als dr mondje zeer deed, dus waarom nu dan niet?

Precies, dat was mijn oprechte intresse.
Ik heb hier een katermet chronisch nierfalen (Sinds 6 jaar) heeft een zeer bekkie gehad en alles laten trekken, had je zomaar wat te vertellen soort van lotgenootje.
Maar veel succes met je nierpatient met zijn of haar gebit, het is niet mijn manier.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:33

Hoe is met poeslief Kaitlin? De nacht goed doorgekomen?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 12:03

Ik heb ook een poes gehad met nierproblemen, die overgegaan zijn in een acuut falen. De eerste symptomen heb ik nooit gezien omdat ze overdag buiten ging en ik dus niet wist dat ze overmatig veel dronk. Van een "normale" poes" is ze op 2 dagen veranderd in een rondlopend skelet. dat niet meer wilde eten.
Deze moest ik van de DA dwingen te eten om het stilvallen van de darmen te voorkomen. Ham of ander beleg wilde ze nog wel vrijwillig eten, maar mocht absoluut niet van de DA om dat de poes eerst moest kunnen ontgiften (ammoniak en andere afvalstoffen van eiwitten). Ik deed het natte k/d voer van Hills in een spuitje, maar hooguit 2 spuitjes van 10ml/keer anders moest ze overgeven...
Rijstpap lijkt me ook gen super goed idee aangezien katten latose intolerant zijn...
Het vele drinken kan niet echt kwaad, ik moest de mijne zelfs subcutaan fysiologisch water injecteren om uitdroging te voorkomen (diaree).
Poezen drinken liever regenwater omwille van de chloor die in leidingwater zit. In tegenstelling tot ons vinden ze die chloorverbinding veel viezer dan de variant in zwembaden.

Veel succes en beterschap

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 12:09

Rijstepap vinden ze heerlijk en als een poes echt niet meer eet is het een tijdelijke maatregel om ze weer op sterkte te krijgen en in ieder geval vocht en substantie binnen te krijgen.
Ik heb meerdere oude katten gehad die aan het einde van hun leven nierproblemen kregen en allemaal stuk voor stuk aten ze op hun slechte dagen toch rijstepap als ze al het andere lieten staan. De oudste is 22 geworden waarbij ze vanaf haar 18e al nierproblemen had.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 12:23

Chichiba schreef:
Ik vraag me af of de DA nooit heeft voorgesteld de tandjes te trekken.
Ik heb al meerdere keren gehoord van katten die een chronisch ontstoken
bekkie hebben. Deze mensen hebben er uiteindelijk voor gekozen alle tandjes
en kiesjes (soms muv de hoektanden) te trekken. Zij hebben achteraf allemaal
spijt gehad het niet eerder te hebben gedaan. De katjes hadden een paar daagjes
zeker pijn...maar zijn daarna zo opgeknapt dat ze helemaal nergens meer last
van hadden. Ze kunnen ook gewoon weer brokjes eten ed...

Ik ben zo iemand die achteraf spijt heeft gehad dat ik niet eerder alles had laten trekken. Wat was die kat blij van zijn ontstoken tandvlees af te zijn!

Het is heel belangrijk dat je kat bllijft eten. Heeft hij al iets tegen de misselijkheid gehad van de dierenarts?
Ik weet niet of je kat graag vis lust maar een stukje gekookte koolvis kan weinig kwaad en door de sterke geur willen ze dat wel graag eten.

Zijn trouwens alleen de nierwaarden getest of is er een uitgebreid bloedonderzoek gedaan?

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 12:35

Bedankt weer voor de reactie's!

chiqa: Prima als dat jou manier is, ik vertrouw op onze dierenarts en je komt over alsof wij haar kwaad doen, vind ik niet netjes. Maar toch bedankt voor je interesse en als er geen houden meer aan is zal de dierenarts het tandjes trekken waarschijnlijk wel aanraden.

Fargo: Ze heeft vanochtend lekker onder de zonnebank gelegen met mijn moeder (haha) en rond een uur of half 11 weer een klein portie (15 brokjes denk ik) van hill's op, en net weer een paar. Verder valt het op dat ze de hele nacht doorslaapt, net zolang als mij! (ze slaapt op mijn bed) Vind het appart, want ze drinkt heel veel maar gaat snachts niet plassen.. Mijn moeder gaat straks de wekelijkse boodschappen doen en heb rijstepap op het lijstje gezet! Van de dierenarts moet ze 1 cupje hill's brokjes per dag, met dat cupje doet ze nu al 4 dagen.

Petitparis: Zo is het precies met onze poes gegaan, exact zelfde verhaal! We geven de pilletjes nu door de mond,dus dat met dat spuitje wil ik proberen te vermijden,is gelukkig nog niet nodig,ze eet al iets! Pak haar nu wel extra op om te kroelen, zodat ze niet elke keer het idee heeft dat ze een pilletje krijgt.

Fransje23: Er is een uitgebreid onderzoek gedaan, ook naar schildklier enz. 2 Jaar terug zijn er meerdere onderzoeken gedaan n.a.v haar mondje, kwamen geen vreemde waarden uit. Ze heeft niets tegen de misselijkheid gehad, alleen pilletjes voor haar nieren.

heb het met mijn moeder over het tandentrekken gehad, maar vind het raar dat de DA daar niet mee gekomen is een paar jaar geleden toen ze nauwelijks meer kon eten.. nu heeft ze een geiriteerd mondje maar eet en drinkt. (DA heeft vorrige week gekeken en vond net niet zorgbarend..)

Zal ik nog naar de dierenarts bellen of even kijken hoe ze het weekend doorkomt nu ze al wat brokjes eet?

P.S: Vind het echt heel leuk en ben dankbaar dat iedereen zo goed meedenkt over ons kleine Lapje, maak me al een stuk minder druk! (heb vanacht voor het eerst goed geslapen, schrok de hele week wakker als ik haar niet hoorde knorren/kattengeluiden omdat ik dacht dat ze er niet meer was, stom he!)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 12:41

Kaitlin schreef:
heb het met mijn moeder over het tandentrekken gehad, maar vind het raar dat de DA daar niet mee gekomen is een paar jaar geleden toen ze nauwelijks meer kon eten.. nu heeft ze een geiriteerd mondje maar eet en drinkt. (DA heeft vorrige week gekeken en vond net niet zorgbarend..)

Mijn toenmalige dierenarts kwam ook niet met dat idee. Toen ik een keer een invaldierenarts had opperde zij de optie tandentrekken en dat bleek een goede keuzen. Tandvleesproblemen komen heel vaak voor bij katten. Als je wilt dat ze haar tanden schoon houd met kangen kan je beter een ongekookt kippenbotje geven dan harde brokjes. De koolhydraten in harde brokjes laten een laagje ahcter op een tussen de tanden en daar zijn bacterien juist dol.

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 12:42

Ow oke! maar zitten daar dan wel genoeg voedingsstoffen in?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 12:47

Je kan er een deel van het gewone voer mee vervangen. Maar nu ze zich niet lekker voelt en slecht eet moet je het haar maar even zo makkelijk mogelijk maken.

Vraag anders even aan je dierenarts iets om te geven tegen de misselijkheid zoals primperid.

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 12:48

Dankjewel! Ik zal het opschijven!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:03

Ik heb altijd geleerd dat katten en honden geen kippebotjes mogen hebben, ivm de splinters e.d?? Maar ik leer graag bij hoor!!

De brokjes zijn speciaal gemaakt voor katten met nierproblemen, dus die zou ik niet vervangen door iets anders, aanvullen met wat anders dat kan, maar die brokjes zijn wel de basis (zolang ze ze eet..)

Koolvis heb ik inderdaad ook redelijk vaak gegeven met lekker veel van het gekookte (wat afgekoelde! water erbij) was ik al weer helemaal vergeten dat ik dat ook veel heb gedaan. Dan slobberen ze het lekker weg, wel zorgen dat de vis zo'n beetje uit elkaar valt..
Gewoon uit het vriesvak van de AH.

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 13:05

Ja dat van die kippebotjes heb ik ook geleerd! (we hebben een pers die er regelmatig mee vandoorgaat of ze zelfs uit de afval emmer vist)

We hebben nog wel koolvis in de vriezer liggen, zal het eens ontdooien en dan koken, denk dat ze dat wel lekker vind!
maar ben voor vandaag al trots dat ze al wat brokjes opheeft!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:07

fargo schreef:
Ik heb altijd geleerd dat katten en honden geen kippebotjes mogen hebben, ivm de splinters e.d?? Maar ik leer graag bij hoor!!

Als je ze rauw geeft heb je dat probleem met splinteren niet, vandaar ongekookt. Katten hebben een veel sterker maagzuur dan mensen waardoor je geen problemen met salmonalle hebt.

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 13:08

Ow wat grappig dat van die Samonella wist ik niet!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:12

fransje23 schreef:
fargo schreef:

Als je ze rauw geeft heb je dat probleem met splinteren niet, vandaar ongekookt. Katten hebben een veel sterker maagzuur dan mensen waardoor je geen problemen met salmonalle hebt.

Kijk zo leer je nog eens wat! Dus dan splintert het niet, nooit geweten!

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 21:35

Ik wou even vermelden dat onze poes helemaal de goede kant op gaat! Eet 3/4x per dag een handje Hills brokjes met wat tonijn erbij! Ze is nog steeds erg mager, maar hoop dat ze snel een beetje bijtrekt!!

Iedereen nogmaals bedankt! bloedblaartje is nu een rood plat korstje!

(ps: het was niet mijn bedoeling het topic omhoog te schoppen! ;))

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:59

geweldig om te horen. nu weer lekker genieten van haar.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 10:28

TS Dat is goed nieuws! Meestal blijven nierpatientjes wel wat magerder, maar het is super dat ze weer goed eet, dan bouwt ze haar weerstand tenminste weer wat op.
Is ze vanzelf beter gaan eten of heb je toch nog koolvis en rijstepap uitgeprobeerd (ben nieuwsgierig!)

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 13:22

ze begon zelf van de brokjes te eten, maar lang nog niet genoeg. Had nog een blikje tonijn op waterbasis staan en heb dat er doorheen geprakt, nu eet ze al de helft van wat ze per dag moet hebben, dus we gaan de goede kant op! Heb met koolvis nog niet geprobeerd, misschien leuk voor de afwisseling!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 22:02

Gebitsproblemen en nierfalen houden vaak verband. Ik zou je toch aanraden zo snel mogelijk alles te laten trekken. Afwachten is geen optie omdat als de nierwaardes nog hoger worden, ze de narcose niet overleven.

Gezien het feit dat je kat zo is afgevallen en slecht eet vermoed ik dat de nierwaardes dermate hoog zijn dat fortakor/benakor/enacard een optie zouden kunnenn zijn (zorgen voor betere doorbloeding van de nieren) en heeft je DA ook Renalzin of ipaketine voorgeschreven om het fosfor gehalte omlaag te krijgen ?

Weet je wat de nierwaardes zijn/waren ? de symptomen die jij omschrijft krijg je in het stadium dat alleen een nierdieet niet meer genoeg is, althans, zeker niet in de eerste instantie.

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 22:07

Neeik weet niet wat haar nierwaarden zijn, ben helaas geen dierenarts, op de rest heb ik ook geen antwoord. Ik vertrouw nog steeds op onze dierenarts (waar wij al járen komen) en als ze straks op controle moet zullen we horen of het dieet aanslaat.

En ze is haar hele leven al mager, niet dat dat goed te praten valt! Maar het is niet van de laaste weken en heb het idee dat ze geen pijn heeft, ze rent, spint, stoeit met de andere katten.