wat denken jullie dat puck is

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 17:49

Nemurin schreef:
na het zien van die podenco foto is het vrij zeker dat het een Jack Russell x Podenco is ja.
Al zou Jack Russel x zo'n hond met zo'n snoekhoofd en van die grote puntoren (meestal spierwit) waarvan ik even de naam kwijt ben ook wel kunnen, dat was mijn eerste gedachte.

Maar ja ik wist hiervoor nog niks van Podenco's.

Een podenco ziet er niet altijd zo uit hoor, ken ook podenco's die helemaal rood zijn, of andere kleuren. Dit is toevallig een podenco met het harlekijn gen, en dat heeft de Jack Russell en de Fox ook, het zegt dus...... geen bal.

Mensen staren zich echt veel te blind op kleuren.

Een hondje dat black and tan is, is nier persé de nakomeling van een Rottweiler of een Dobermann Pinscher.
Kan ook best van een Jack Russell zijn (bijvoorbeeld) en de ouders hoeven zelfs helemaal niet black and tan te zijn.

Ken een Airedale terrier met een mooi zwart zadel, zelfde patroontje als een Duitse Herder. Maar het is een volle Airedale, zit totaal geen herderbloed in.

Je moet niet naar het kleurtje kijken, vormen zeggen meer. En ook nog zo weinig. De meeste onherleidbare kruisingen gaan op mini-Bouviers lijken, zijn vaak grijs, of aparte wildkleurtjes. Natuurlijk zit er geen druppel Bouvierbloed in, de hond heeft alleen maar krullen, niets meer dan dat. Daar moet je niet meer van maken dan het is. Zijn zo groot als een fox, maar hahaha, er zit natuurlijk geen zuivere fox in.
Een boerenfox is trouwens ook gewoon een vuilnisbak.

Je kan alleen maar zeggen dat een hondje bepaalde genen draagt, aan het uiterlijk te zien, het genotype. Maar dat zegt geen bál over het fenotype, het hele genenpakket. Daar kan van alles in zitten, wat er niet uitkomt, omdat het geen dominante genen betreft.
Daarom vind ik dit soort vraagstellingen ook onzinnig, je kunt hier gewoon niets zinnigs over zeggen, en zeker niet op een forum als Bokt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-03-10 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Zeeuwtje68

Re: wat denken jullie dat puck is

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 17:53

ik vind podenco's wel grappig. hiervoor nooit van gehoord dus.
dus ook ik denk dat het een podenco/jacky is

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 18:10

Yamcha schreef:
Nemurin schreef:
na het zien van die podenco foto is het vrij zeker dat het een Jack Russell x Podenco is ja.
Al zou Jack Russel x zo'n hond met zo'n snoekhoofd en van die grote puntoren (meestal spierwit) waarvan ik even de naam kwijt ben ook wel kunnen, dat was mijn eerste gedachte.

Maar ja ik wist hiervoor nog niks van Podenco's.

Een podenco ziet er niet altijd zo uit hoor, ken ook podenco's die helemaal rood zijn, of andere kleuren. Dit is toevallig een podenco met het harlekijn gen, en dat heeft de Jack Russell en de Fox ook, het zegt dus...... geen bal.

Mensen staren zich echt veel te blind op kleuren.

Een hondje dat black and tan is, is nier persé de nakomeling van een Rottweiler of een Dobermann Pinscher.
Kan ook best van een Jack Russell zijn (bijvoorbeeld) en de ouders hoeven zelfs helemaal niet black and tan te zijn.

Ken een Airedale terrier met een mooi zwart zadel, zelfde patroontje als een Duitse Herder. Maar het is een volle Airedale, zit totaal geen herderbloed in.

Je moet niet naar het kleurtje kijken, vormen zeggen meer. En ook nog zo weinig. De meeste onherleidbare kruisingen gaan op mini-Bouviers lijken, zijn vaak grijs, of aparte wildkleurtjes. Natuurlijk zit er geen druppel Bouvierbloed in, de hond heeft alleen maar krullen, niets meer dan dat. Daar moet je niet meer van maken dan het is. Zijn zo groot als een fox, maar hahaha, er zit natuurlijk geen zuivere fox in.
Een boerenfox is trouwens ook gewoon een vuilnisbak.

Je kan alleen maar zeggen dat een hondje bepaalde genen draagt, aan het uiterlijk te zien, het genotype. Maar dat zegt geen bál over het fenotype, het hele genenpakket. Daar kan van alles in zitten, wat er niet uitkomt, omdat het geen dominante genen betreft.
Daarom vind ik dit soort vraagstellingen ook onzinnig, je kunt hier gewoon niets zinnigs over zeggen, en zeker niet op een forum als Bokt.

Ik kijk juist helemaal niet naar kleuren, al helpt enige kennis van genetica wel om bepaalde rassen met bepaalde kleuren uit te kunnen sluiten als ouder dieren.
Ik kijk naar de bouw van Puck, de vorm van hoofd van Puck, wat duidelijk een windhondachtergrond verraad en de oren, en die duiden dan op iets podenco-achtigs. Waar bij ik zelfs vermoed dat het om een laagbenige soort gaat en niet om de podenco op de foto. Die heb ik gebruikt omdat de vorm van het hoofd en de oren juist bij dit exemplaar zo treffend ware.

Ik zou eigenlijk niet weten waarom iemand met een kruising hondje niet zou mogen gissen wat er in haar/zijn hondje zit, dat is toch alleen maar leuk. En last but not least zou ik helemaal niet weten waarom je er op een forum als Bokt helemaal niets zinnigs over kunt zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 18:12

Omdat de gemiddelde Bokker de ballen verstand van genetica heeft. Het is niks als speculeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 18:16

Ik denk dat het een hond is :')
Iig wel een Jack Russel...

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 18:17

Yamcha schreef:
Omdat de gemiddelde Bokker de ballen verstand van genetica heeft. Het is niks als speculeren.

Er zijn ook mensen op Bokt die meer weten dan de gemiddelde Bokker en het is tenslotte niet wetenschappelijk bedoeld, iemand wil gewoon een vraagje poneren over wat wij denken dat er in haar hondje zit. Lijkt mij niet zo veel kwaad kunnen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 18:17

Dat er Jack Russel in zit is wel duidelijk, de andere kant???
Maar hoe dan ook, wat een link beest zeg! Daar loopt er ook maar 1 van in de wereld denk ik en dat maakt hem zo bijzonder!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 18:18

kan ook geen kwaad, het is alleen niet zinvol :')

xxnienke94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 18:19

denk aan kruizing boere fox!

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 18:22

Yamcha schreef:

wat maakt dat nou uit of het zinvol is?
TS wil gewoon weten wat andere bokkers ervan denken wat erin zit.
zo heb ik hier ook een hondje, die ik als pup heb gekocht als 100% Chihuahua. ook de prijs ervan betaald.
maar mooi dat er heel wat anders in zit. en ja ik heb de mama gezien wat idd een Chi was, maar de vader heeft ze altijd zeer verdacht over gedaan. en je maakt mij niet wijs dat het een 100% Chihuahua is.
Daar is die veel te groot voor.
oja en die vriendin van haar fokt met keeshondjes. daar vind ik hem idd meer van weg hebben.
maar 100% zekerheid heb ik er niet van helaas. ;(

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 18:24

Yamcha schreef:

:D Dat is ook weer waar, maar soms zijn zinloze dingen zo heel erg leuk.

Heb trouwens nog wel een zinvolle aanvulling op jouw relaas ;) ;

Yamcha schreef:

Het is precies andersom, het fenotype is wat je ziet, het genotype is het genenpakket. 8-)

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 18:26

Zeeuwtje68 schreef:
Yamcha schreef:

wat maakt dat nou uit of het zinvol is?
TS wil gewoon weten wat andere bokkers ervan denken wat erin zit.
zo heb ik hier ook een hondje, die ik als pup heb gekocht als 100% Chihuahua. ook de prijs ervan betaald.
maar mooi dat er heel wat anders in zit. en ja ik heb de mama gezien wat idd een Chi was, maar de vader heeft ze altijd zeer verdacht over gedaan. en je maakt mij niet wijs dat het een 100% Chihuahua is.
Daar is die veel te groot voor.
oja en die vriendin van haar fokt met keeshondjes. daar vind ik hem idd meer van weg hebben.
maar 100% zekerheid heb ik er niet van helaas. ;(

Ja voor 100 % zekerheid had je naar een Chihuahua-fokker die keurig met stamboom fokt moeten gaan. Als je een hondje koopt zonder stamboom, dan moet je ook niet klagen........

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 18:29

Ja voor 100 % zekerheid had je naar een Chihuahua-fokker die keurig met stamboom fokt moeten gaan. Als je een hondje koopt zonder stamboom, dan moet je ook niet klagen........[/quote]

Dit vind ik altijd zo'n bullshit.
mijn vorige Chi kwam ook van die fokker vandaan, en dat was echt wel een chi hoor.
maar als pup is dat gewoon erg lastig te zien.
Dus vertrouw ik erop dat ik een 100% chi krijg en geen mix met een keeshond.
Dus ik ben behoorlijk belazerd door haar. en zal ook nooit meer daar een pup vandaan halen. :(

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 18:35

Dat kun je wel bullshit vinden, maar een chihuahua is pas bewezen 100 procent chihuahua als er een stamboom bij zit. Dat is geen Bullshit, dat is een feit. Dit blijkt immers al uit je eigen verhaal nota bene. En als je niet bereid bent om de moeite te nemen om een stamboomchihuahua aan te schaffen dan vind ik dat je achteraf niet moet klagen.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 18:39

WeCo schreef:
Dat kun je wel bullshit vinden, maar een chihuahua is pas bewezen 100 procent chihuahua als er een stamboom bij zit. Dat is geen Bullshit, dat is een feit. Dit blijkt immers al uit je eigen verhaal nota bene. En als je niet bereid bent om de moeite te nemen om een stamboomchihuahua aan te schaffen dan vind ik dat je achteraf niet moet klagen.

ach schei toch uit met je stamboom. ik heb er 1 met, en 1 zonder en verschil zie je echt niet hoor. ze zijn beiden 100% chihuahua
stamboom is alleen maar geldklopperij in mijn ogen. en vervalsingen zijn er ook genoeg. :(

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 18:40

Ow, ik moet altijd stiekem zo lachen van al die opgelichte mensen door die chi-fokkers. :') Ik krijg daar altijd een beetje 'eigen schuld, dikke bult' gevoel bij.

Ontopic: Gezien het 'welk ras is mijn paard / pony-topic' zo goed loopt, zal het ook wel voor honden gelden toch? Mensen vinden het leuk een stempeltje te kunnen plakken. :)

Ik denk een Jack Russel x 'Iets'. Podenco zou kunnen maar lijkt me niet voor de hand liggend. Dit omdat NL nou niet vol zit met Podenco's. Het zou goed kunnen dat juist de kruising met een JR ervoor zorgt dat de nakomelingen op een Podenco lijken. (Volg je me nog?)

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 18:44

Iris82 schreef:
Ow, ik moet altijd stiekem zo lachen van al die opgelichte mensen door die chi-fokkers. :') Ik krijg daar altijd een beetje 'eigen schuld, dikke bult' gevoel bij.

Ontopic: Gezien het 'welk ras is mijn paard / pony-topic' zo goed loopt, zal het ook wel voor honden gelden toch? Mensen vinden het leuk een stempeltje te kunnen plakken. :)

Ik denk een Jack Russel x 'Iets'. Podenco zou kunnen maar lijkt me niet voor de hand liggend. Dit omdat NL nou niet vol zit met Podenco's. Het zou goed kunnen dat juist de kruising met een JR ervoor zorgt dat de nakomelingen op een Podenco lijken. (Volg je me nog?)

Ja ik volg je nog ;) , maar de podenco's rukken wel op in Nederland hoor, veel uit het buitenland geadopteerde hondjes voeren immers podenco-bloed.

En idd, ik lach met je mee......

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 22:56

Yamcha: Ik hoop echt dat je het niet beledigend bedoelde, want eerlijk gezegd heb ik vorige maand het vak genetica op de universiteit Utrecht met een 7,5 afgesloten (en wat ruimte over), waarbij de meeste punten gescoord bij alle rekensommen met kruisingsschema's etc. (de punten die ik liet liggen zaten in het hele "hoe zit DNA in elkaar"). Om dus even te verduidelijken, ik ben misschien niet helemaal de gemiddelde bokker en weet dat kleur in de meeste gevallen losstaat van ras en bouw.

Ik heb ook niet gesuggereerd in mijn bericht dat ik naar de kleur heb gekeken, dus heb ook geen idee waarom ik dat verhaal van je kreeg. :o
Ik kijk puur naar de bouw en de bouw van die oren is best wel uniek, daarom dacht ik na het zien van de foto dat er wel wat waarde in het oordeel JR x Podenco zat.

Hopelijk heb ik het nu een beetje verhelderd. :+

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 23:00

@ TS ik denk ook een kruising podenco. Weet je iets over de herkomst (land) van je hond?

Mariekeboei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 23:03

het is sowieso een Jack Russel x.... Ik zal het even aan mijn zus vragem morgen die weet heeel veel van honden :D

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 23:11

ik denk ook Jack/Podenco.

wel jammer dat er gelijk weer mensen moeten zijn met negative reactie`s.
ik vind dit soort topic`s altijd heel leuk. lekker brainstormen over wat voor ras er in kan zitten. :D

zeker weten doe je natuurlijk nooit. maar ik vind het altijd wel leuk. Sorry ;)

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 23:12

Biebabeloeba schreef:
Mss Jack Russel x Podenco.
Sowieso JR en Podenco's staan wel bekend om hun enorm grote oren :)

Dacht ik ook gelijk aan ;)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 23:14

Precies Dhani. Het is misschien zinloos maar dat is een film kijken ook. ;)

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 07:48

WeCo schreef:
Yamcha schreef:

Oh en nog een kleine aanvulling; Alle Airedale Terriers hebben een zadel, meestal zwart, soms grijs, dat is namelijk het vereiste kleurenpatroon bij de Airedale Terrier. 8-)

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 07:51

foutje
Laatst bijgewerkt door WeCo op 06-03-10 07:53, in het totaal 1 keer bewerkt