Welke hond past bij mij? (spoed!!)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 20:25

lalunamyo schreef:
Cane Corso :) hele stoere honden. We hebben er zelf een samen met een Duitse Dog.

maar een duitse dog is inderdaad lekker rustig in huis maar kunnen ook ongelooflijk lomp zijn. ( zo hard kwispelen dat het bloed van het staart overal heen spettert :+ , dat is nog het minst lompe )

Hebben ze wel de ruimte ? dat is echt wel belangrijk met grote honden, dus als je een rijtjeshuis heb zou ik het zeker niet doen. Dat werkt gewoon niet.

Maar wij hebben dus ook een cane corso, mooie stoere honden, zeer aanhankelijk en best rustig, en is niet extreem druk :) italiaanse hond

Doggen kosten wel wat he ? ik weet niet wat hun budget is ?

Geld zal niet direkt een probleem zijn aangezien ze beide een goede baan hebben.

Een Duitse Dog heb ik zelf in huis en dat vinden ze dan weer net te groot.
Zij wonen in een hoekhuis en hebben een tuin van een metertje of 12 diep, wat overigens groter is dan waar wij wonen met onze DD :P

@ Pollewoppy; Ik ga ze geen Mechelaar aanraden, zoveel verstand heb ik zelf ook wel.
En ja, 't is niet erg rasspecifiek maar daar kan ik ook weinig aan doen, 't zijn hun eisen.
Ik kan het wel specifieker maken maar dat maakt de keus alleen maar kleiner en dan wordt een Dog wel heel waarschijnlijk.

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:27

anneliesdj schreef:
brendalevita schreef:
Tjah das wel waar wat je zegt.maar als deze dogsoorten hebben dat over zich.
Wij hebben al 12 jaar cc en zowel mannetje als vrouwtje zeer sociaal naar anderen al was mijn mannetje niet van elke hond gecharmeerd,en zowieso over het algemeen dat mannetjes onder elkaar dominant zijn in elke rassoort.
Mag ik je tippen http://www.canecorso.nl als er iemand je kan laten zien dat 10 reutjes bijelkaar kunnen is hij het wel!

Dat kan wel maar gaat het ook zo goed bij mensen die weinig verstand van honden hebben?
Ik geloof best dat het kan en dat er genoeg situatie's zijn waarbij het super honden zijn maar dat is vast bij mensen die er veel ervaring mee hebben.

Daar heb je helemaal gelijk in en kan niks garanderen ,het zijn toch altijd de opvoeders die het moeten doen.
Maar herkomst is ook een heel belangrijk iets en daarom tipte ik je,wij hebben veel hondenshows gelopen en kwamen van vele fokkers cane corso s tegen als ik zag hoe die zich onderling gedroegen had ik er nooit 1 gewild!Dan sprongen alle honden van genoemde fokker bovenuit vanwege hun rustige aard en sociale gedrag

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 20:29

lalunamyo schreef:
Moet het perse een doggensoort zijn ?

Nee hoor maar dat is wel waar ze op vallen qua uiterlijk dus is meer een tip, zo willen graag iets stoers en waaks en dan kom je al snel bij een dog uit.

Voor zover het helpt; ik denk dat de voorkeur gaat naar een kortharige hond, geen druktemaker (dus zeker geen border collie) en ondanks de waaksheid wel een beetje sociaal aangelegd.

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:31

en als je even niet aan doggen denkt

wat vinden ze dan van een duitse staander ? zijn goedaardige honden, heel goed met kinderen, sociaal met andere honden, trouw etc , MAAR het zijn wel goede jachthonden :) daarentegen schijnen ze heel goed te leren met gehoorzaamstrainingen etc :)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:32

bullmastifs zijn vaak goedzakken, maar wel met karakter, dus weer geen al te goeie optie denk ik. Idd zoals Pollewoppy zegt, het kan wel dat iemand een hond prachtig vind maar of deze ook geschikt is voor deze mensen...? Ik vind dobermanns prachtig, superlief, maar best een kop hebben, raad ze dan ook nooit aan aan mensen die nooit een (pittige) hond gehad hebben of de dober niet kennen. Ik heb nu een duitse staande, prima hond, de rustigheid zelve in huis, maar is ook een doorduwer. Leert alles zo snel, maar goed, is niet mn eerste (moeilijker) hond met karakter die ik train.
Ik denk dat ze vooral even moeten gaan rondkijken bij verschillende fokkers, van verschillende rassen, ook de rassen die ze niet in gedachten hebbenn (moeten ze even een rassenboek erbij nemen). tuurlijk zal iedereen zn favoriete hond promoten, maar dan is het aan hen om daar doorheen te kijken. Ze kunnen ook eens ten rade gaan bij een hondeschool of dierenarts, die weten vaak ook hoe en wat en kunnen beter een ras bij die mensen plaatsen.

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:33

en mijn laatste inbreng wat ineens bij me op kwam, een boxer ! ook voor zover ik weet fijne beesten. Ook positieve karakterbeschrijvingen op het internet. Maar ook deze honden kunnen weer dominant worden tegen andere honden

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:34

lalunamyo schreef:
denk dat dat wel meevalt hoor ;) je moet gewoon consequent zijn. Onze eerste hond was ook een cc. Je moet zo`n hond al van kleins af aan gewoon overal mee naar toe nemen, naar zoveel mogelijk mensen/andere beesten zodat hij leert dat dat normaal is. Gewoon duidelijk zijn wat wel en niet mag , en jezelf daar aan houden. ( dus 1 keer op de bank en dan soms weer niet, dat snapt een hond niet, het is of altijd of nooit :)

Maar er zit zeker dominant karakter in. Moet het perse een doggensoort zijn ?

maar met een eerste hond en zonder ervaring en cursus want je zit niet gelijk met 8weken op cursus weet je niet waar en wanneer je consequent moet zijn, laat staan dat je weet wat consequent inhoudt bij een hond. Ik zie veel honden op een dag, week, maand, ook de cc, boerboels, bullmastif, bordeaux doggen, maar vaak zijn die toch heel sterk ( en iets te sterk voor hun baasjes).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 20:35

lalunamyo schreef:
en als je even niet aan doggen denkt

wat vinden ze dan van een duitse staander ? zijn goedaardige honden, heel goed met kinderen, sociaal met andere honden, trouw etc , MAAR het zijn wel goede jachthonden :) daarentegen schijnen ze heel goed te leren met gehoorzaamstrainingen etc :)

Zoiets zat ik ook aan te denken, 't is qua uiterlijk wel anders dan ze in gedachten hebben maar lijkt me qua karakter veel beter passen.

Zijn die ook wel goed waaks? Alsin; kun je daar veilig mee door een donker steegje lopen?
En dat jachtinstinct, maakt dat ze niet ongeschikt om los te lopen?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:38

Bedoelde ook niet dat jij ze een mechelaar aan gaat raden hoor ;)

Ik heb ook wel het idee dat jij in staat bent je vrienden te helpen om een goede keuze te maken, misschien juist omdat jij er met een afstandje naar kijkt! Goed bezig :) En dat hun eisen niet zo specifiek zijn bedoelde ik ook niet negatief, houdt juist veel opties open toch?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:39

Met een goede opvoeding niet (over het loslopen van een jachthond)

Nicje87

Re: Welke hond past bij mij? (spoed!!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:42

Ik dacht ook al meteen aan een jacht hond.
Duiste staander, pointer of iets dergelijks...

Ik heb zelf een kruising pointer.... Gaat wel achter een haas aan, maar rent nooit weg....

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:43

Bullmastiff zou ik ook niet aanraden hoor als beginnershond. Het zijn heerlijke honden maar vrij dominant, aanleg voor het zogenaamde 'ik heb stront in mijn oren'virus en enorm sterk.

Waarom niet een Stafford? Engelse of amerikaanse? Zijn toch stoere honden qua uiterlijk maar wel heel lief en wat handzamer dan een dog.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:43

zijn idd leuke honden, erg sociaal naar mensen toe, erg sociaal naar andere honden toe. Heeeel actief, maar kunnen ook wel rustig zijn indien nodig. qua gehoorzaamheid perfect te leren (die van mij is 12weken, zit/liggen/rechtstaan/voedsel weigeren no problemo, loopt netjes aan de voet mee, apporteert, komt aan de voet zitten ;)), moet je wel heel consequent mee zijn, vraag me af of het hele goede beginnershonden zijn. Jachtinstint zou in principe geen probleem mogen zijn. Een jachthond moet perfect gehoorzaam zijn, buiten moet hij niet constant met de neus in de grond lopen, dat mag enkel aan lange lijn en los, los wil niet zeggen dat ze wil gaan opzoeken. het zijn staande honden, dit wil zeggen dat ze moeten gaan voorstaan, niet als ze wild zien er als een speer vandoor gaan met als gevolg dat alle wild weg is. Mijn duitser kan gewoon bij een konijnenhok zitten, vind het interessant, maar verder niet meer, hij leert er wel mee opgroeien, maar ik ken er ook die helemaal over de rooie gaan als ze nog maar een hok zien staan. Qua wakers, tja ik heb een dober gehad en ja daar loop je veilig mee door een donker steegje, de duitser, tja kan hem denk ik geen barst schelen, hij is nu nog jong dus ik kan moeilijk vergelijken, hij is wel erg op mij gericht, altijd en overal, dus dat moet de tijd uitwijzen.
als je voor een jachthond gaat, is het mss handig ook jachtlessen te gaan nemen, ze zijn erop gefokt en het zit erin, ze vinden het geweldig om te doen, en het is in principe ook heel fijn. die van mij gaat binnenkort de puppyjachtlessen volgen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:45

Mindfields schreef:
Bullmastiff zou ik ook niet aanraden hoor als beginnershond. Het zijn heerlijke honden maar vrij dominant, aanleg voor het zogenaamde 'ik heb stront in mijn oren'virus en enorm sterk..

haha dat moet ik toegeven. Waar mn pony voorheen gestald stond zoeen. Superlief, maar idd vrij veel stront in de oren. Kon hem geen barst schelen wat je zei, is -tig keren getrapt en hard door mn merrie, maar bleef koppig met zn neus tegen haar kont zitten.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:46

lalunamyo schreef:
Hebben ze wel de ruimte ? dat is echt wel belangrijk met grote honden, dus als je een rijtjeshuis heb zou ik het zeker niet doen. Dat werkt gewoon niet.

Werkt hier anders prima met 2(!) duitse doggen hoor :D

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:47

elke hond is een / kan een moeilijke hond zijn indien je er geen genoeg verstand van hebt.
cursus is dus wel zeker aan te raden
ik zou in ieder geval geen terrier(zoals stafford, bull enz) aanraden en ook geen herderachtige en jachthonden. deze honden zijn te fel en dominant voor onervaren mensen. Ik zat te denken aan een boxer, heb er momenteel zelf ook 1 en het is een stoere macho hond om te zien met een lief speels en onderdanig karakter. franse of engelse bull zijn ook leuk maar weer wat kleiner en niet echt geschikt voor lange wandelingen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 20:48

Maar een jachthond is wel weer een ras wat heel veel beweging nodig heeft. Ze zijn niet vies van een eindje lopen maar of ze er dagelijks uren mee op pad willen vraag ik me toch af.

Nog meer suggestie's?
zitake schreef:
Mindfields schreef:
Bullmastiff zou ik ook niet aanraden hoor als beginnershond. Het zijn heerlijke honden maar vrij dominant, aanleg voor het zogenaamde 'ik heb stront in mijn oren'virus en enorm sterk..

haha dat moet ik toegeven. Waar mn pony voorheen gestald stond zoeen. Superlief, maar idd vrij veel stront in de oren. Kon hem geen barst schelen wat je zei, is -tig keren getrapt en hard door mn merrie, maar bleef koppig met zn neus tegen haar kont zitten.

En dat moeten ze dus niet hebben, denk niet dat ze daarmee om kunnen gaan.

sillysoul

Re: Welke hond past bij mij? (spoed!!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:51

TS, je schreef dat beide baasjes een goede baan hebben, hebben ze dan wel tijd voor een hond of ligt ie veel alleen thuis?

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:52

Ik zat ook aan een bullmastiff te denken en dan een teefje , mijn vorige hond was een bullmastiff en komt precies overheen wat jij omschrijft ik mis haar dan ook nog elke dag.
Heb nu als grote hond een boxer en is ook een schat maar nu moet ik wil zeggen dat ik het erg getroffen heb met haar ze is erg rustig voor een boxer maar toch wel drukker als een bull maar ik heb ook een grote tuin en meerdere kleine honden waar ze goed mee kan spelen.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:53

Misschien kunnen ze dan beter naar het asiel gaan en daar een volwassen hond halen die aan ''alle eisen'' voldoen, om de ervaring op te doen... Daarna kunnen ze toch altijd nog een puppy nemen waar meer ervaring nodig voor is?

Mindfields

Wij hebben er drie waarvan twee in huis en omdat vriendlief ze 17 jaar lang gefokt heeft en ik ook aardig wat ervaring met honden heb gaat dat goed maar nee als je nog nooit een hond gehad hebt dan is een Bullmastiff een maatje te groot denk ik. Ze zijn heel lief hoor en je kunt er heerlijk mee knuffelen maar je moet zoooo consequent zijn en dat ook echt in alles volhouden. Sterk in je schoenen staan als baas.

IngridM

Marit_Dalfi schreef:
Een border collie? of een friese stabij?

die hebben nu niet echt een gemiddelde energie-uitlaatklep-behoefte 8-)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:55

Boxer werd genoemd, daar kan ik me ook wel in vinden. Vrolijke vriendelijke honden, stoere uitstraling, maar wel weer heel energiek.

Ook vind ik het idee van iloveyah erg goed. In het asiel zitten veel leuke honden, ook wel leuke kruisingen die aan de eisen kunnen voldoen die je in je beginpost noemt. Heb zelf ook honden uit het asiel (gehad).

Border collie is te klein en absoluut niet passend bij een gemiddelde energiebehoefte idd.

Ben het trouwens met tamaramt eens dat elke hond moeilijk kan zijn, maar het is een feit dat bepaalde rassen bepaalde eigenschappen heeft, wat het ras gewoon minder geschikt maakt voor beginners...

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:56

ik zit te denken een larador en dan wel een zwarte die zin tegen over wit en bruin lekker rustig, heeft alleen niet een echt stoere uitdrukking.

of een Americaanse Buldog,ook lekker rustig(wel sterk) niet groot en een stoere uitstraling

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:57

Er wordt in dit topic al gewezen naar het centrale topic dat geopend is voor dit soort vragen.
Daarom hier een slotje.