Ik heb oppaskatten, maar ben nu allergisch! Wat nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:41

KG_Images schreef:
Naar het asiel gaan ze sowieso niet, ik haal daar dieren vandaan (mijn honden van mijn ouders ook) en zal er dan ook nooit een achter laten. Dus dat doe ik niet ;) . Daarnaast ik ook afgesproken dat zij zou betalen voor de kosten. Dit is niet vreselijk veel, maar betaald door haar wordt het niet, daar draaien wij voor op.

maakt niet uit waarheen je ze doet, JIJ hebt heel bewust ervoor gekozen voor de katten van een ander te zorgen. Volgens de wet moet je dat ook doen dan. En als dat niet mogelijk is MOET je aantonen alle mogelijke moeite te hebben gedaan de eigenaresse te vinden. Dan is het bellen van een mobieltje niet genoeg. Je zult ambassades moeten bellen of buitenlandse ambassades om haar te achterhalen (Egypte bijvoorbeeld heeft een visumplicht voor mensen die er langer dan 4 weken heen gaan, die moeten zich regelmatig melden).

Pas als ze spoorloos blijft en je dit kunt bewijzen, kun je de katten elders onderbrengen.
Los van het feit dat ze wellicht niet terugkomt, als ze wel terugkomt kan ze je anders voor de rechter slepen.

Nadia
Oppermuts

Re: Ik heb oppaskatten, maar ben nu allergisch! Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:42

LZP -> BB

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:43

Ben je toevallig pas geleden ander voer gaan geven? Ik heb gehoord dat je kat andere huidschilfers oid kan krijgen, dat wordt beïnvloed door het voer wat je geeft. Ik ben ook positief op katten-allergie, maar kan die van ons gewoon heerlijk kroelen zonder ik ergens last van heb. Die van mij krijgt Haaksbarf.

Ik ben trouwens wel allergisch voor andere katten, en dat die van ons alleen maar brokjes kreeg had ik ook last. Dus ga eens op onderzoek zou ik zeggen, wellicht helpt het!

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 20:44

Marise: Dat was de bedoeling, maar is helaas niet gebeurd. Er staat niks zwart op wit, maar is mondeling afgesproken.

Liezel: Tuurlijk, maar op zich waren die kosten tot daar aan toe, maar nu ik allergisch ben vind ik het een ander verhaal.

Anya: Pfoe, zit dat echt zo in elkaar? Zoeken vind ik geen probleem, ben ik nu ook aan elkaar. Maar als ik contact op moet gaan nemen met de ambassades kan daar toch flink tijd overheen gaan?

cream: Nee, ze staan al die tijd al op hetzelfde.

Op hyves heeft ze geen profiel, ik ga nu verder zoeken.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:45

Zijn er niet mensen die je in kan schakelen om haar te vinden?(nederlandse ambasade in egypte ofzo)
Of haar familie?(normaal zou ik dat soort dingen niet zo snel op de familie afschuiven, maar tja, er zijn grenzen)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:46

cream_1986 schreef:
Ben je toevallig pas geleden ander voer gaan geven? Ik heb gehoord dat je kat andere huidschilfers oid kan krijgen, dat wordt beïnvloed door het voer wat je geeft. Ik ben ook positief op katten-allergie, maar kan die van ons gewoon heerlijk kroelen zonder ik ergens last van heb. Die van mij krijgt Haaksbarf.

Ik ben trouwens wel allergisch voor andere katten, en dat die van ons alleen maar brokjes kreeg had ik ook last. Dus ga eens op onderzoek zou ik zeggen, wellicht helpt het!

Dat van het voer zei ik dus ook al.. maar daar wordt overheen geschreven.
Iedereen buitelt over elkaar heen om te melden dat die dieren dan maar weg moeten.
Maar er is nog helemaal niets gebeurd aan oplossingen. Je kunt natuurlijk wel een tijdelijke deur ophangen. Ook als je deuren in onderhoud zijn.
Je kunt borstelen of laten borstelen, je kunt net iets vaker stofzuigen. Je kunt ander voer proberen en een eenmalige allergiekuur proberen (dat hoef je echt niet maanden te slikken).

En je kunt ze wegdoen. Met nogmaals wel juridische risico's als ze toch terugkomt om haar katten te halen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:49

Ja het zit echt zo in elkaar :j
Jij heb de verantwoording over haar eigendom op je genomen. Dan kun je dat eigendom niet zo elders onderbrengen..

Zoals je ze ook naar de dokter zal moeten doen als ze ziek zijn.
Je hebt gewoon niet goed nagedacht, er is geen contract, maar er is altijd nog wel de wet. En daarin staat dat je als je verantwoording op je neemt voor het eigendom van een ander, je daar ook verantwoordelijk voor bent en blijft.

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:50

Is het een huurhuis of koophuis?

Kan je daar niet de gegevens van de vorige bewoner opvragen. Dan heb je misschien de gegevens om contact op te nemen met de ouders van de vorige bewoner?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:51

Maar ze zijn dus officieel niet van haar? Maar ze moet er wel alles voor doen? Best krom, als die mevrouw niet terugkomt dan zijn de katten toch van haar? Als je er alles voor betaald...

TS: je hebt niets zwart op wit? Je weet zeker ook niet of zij voor de katten paspoorten heeft?

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:53

Ik ga helemaal met Liezel mee. Bedoel, jonge dieren, meer als een jaar weg, nu al geen geld meer overmaken en niet te bereiken. Zij neemt dus ook geen initiatief om te horen hoe het met haar dieren gaat. TS geeft al aan dat ze niet naar het asiel gaan, dus mocht je iemand anders vinden, zet dan zwart op wit dat mocht die vrouw echt terug komen, de katten opgehaald kunnen worden.

Zelf heb ik 1,5 jaar geleden een kat in huis genomen, en na 3 weken had ik geen stem en lucht meer en kreeg ik ook een paar bokkers over mij heen dat ik maar medicatie moest nemen. Huisarts verklaarde mij voor gek. Kat is direct weggegaan, ik heb nog 5 maanden aan allerlei medicatie gezeten en toen op eigen initiatief gestopt en toen ging het pas beter. Bleek ook allergisch voor die medicatie en volgens de huisarts had ik astma. Mijn nieuwe huisarts spreekt dit gelukkig tegen en nu een jaar medicijn vrij en weer op conditie. Maar pillen gaan slikken tegen een allergie werkt misschien als je er een beetje allegisch voor bent maar als je doodziek wordt van een dier moet je je afvragen of je wel goed voor zo'n dier kunt zorgen ;)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:54

ja maar daar heeft ze zelf in toegestemd Bellatrix. Mevrouw heeft de katten niet stiekem bij haar achtergelaten.

Als ik met jou overeenkom dat je 3 maanden gratis voor mijn paard zorgt en jij zegt ja en er is geen contract dan MOET je voor mijn paard zorgen en zijn er geen restricties. Dus stel ik kom na drie maanden terug en jij hebt mijn paard weggegeven.. dan heb ik alle recht je voor de rechter te slepen.

Dus ze zal die mevrouw moeten opsporen. Of tenminste daar heel veel moeite voor moeten doen.
Heb je wel haar gegevens? Volle naam, geboortedatum e.d.?
anders kun je dat wellicht opvragen bij de verhuurder van het appartement. Want ze had er toch voor jou gewoond?
Hoe lang is ze nu al weg dan?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:55

Maar wat als jij niet zwart op wit hebt gezet dat ik voor jou paard ga zorgen?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:57

Dan vraagt de rechter het aan beiden en gaat uit van wat aannemelijk is. En als mijn paard al een maand bij jou staat, of de katten een poos bij haar, dan vult hij in dat het aannemelijk is dat er een dergelijke mondelinge overeenkomst is.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:59

Hmm, dat is ook wel weer waar. Dus ze is eigenlijk verplicht om die katten te houden?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:01

ja, tot ze kan aantonen dat dat niet kan wegens gezondheidsredenen en alle mogelijke moeite heeft gedaan de eigenaresse te vinden...

1. er is allergie
2. deuren wel in de sponning hangen en ander voer en borstelen
3. tegelijk de eigenaressse zoeken (nederlandse ambassade in egypte, telefoonmaatschappij, ambassade van egypte)

aangeven dat 2 niet helpt en 3 niet gelukt is.
Dan mag je ze elders plaatsen.
Of gewoon de gok nemen dat ze niet terugkomt, met het risico dat ze wel terugkomt, of dit zelfs eerder heeft gedaan om mensen een poot uit te draaien.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:03

Aha okee duidelijk. :j

Dus ze zit in een lastig parket. :\

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:06

ja dat lijkt me wel
Ik zou zeggen: ga naar een rechtswinkel of een bureau voor raadslieden. Die geven doorgaans gratis juridisch advies

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 21:14

Tell me bout it....

Ik ga ook alle moeite doen om haar te vinden, maar er is een ding waar ik het niet met je eens over ben Anya. Zij heeft ook gezegd een maandelijks bedrag over te maken, ik heb nog nooit een cent gezien. Dus zij is degene die zich niet aan de afspraken houdt.

Ik ga verder speuren op het internet en morgen maar lang naar de paarden en boodschappen doen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:14

Heb je helemaal niets op papier staan?
Hoe doe je dit dan als ze onverhoopt ziek worden en je een DA rekening moet gaan betalen?

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:15

hoelang heeft deze dame al niets meer laten horen/ geen geld meer naar jullie overgemaakt voor voer e.d.?
lijkt mij niet meer dan logisch als ze niet betaald en jij er ook nog eens ziek van word en je niet meer thuis wil/kan zijn dat er grenzen zijn.
ik zou niet heel mijn huis verbouwen voor een paar katten van iemand die ik vrijwel niet ken , die een jaar weggaat en mij met kosten van de dieren laat zitten.
begrijp me niet verkeerd ik zou mijn vernatwoordelijkheden nemen maar als het op een gegeven moment te gek word , er niet meer betaald word en ik niets meer hoor en daardoor automatisch niet meer met haar kan overleggen hoe of wat ik met de katten moet doen , dat ze dan weggaan....
geef het een week , bel elke dag een paar keer , krijg je niets terug te horen, nou sorrie dna zou het voor mij echt over zijn.
voor hetzelfde geld had een van de katten iets waarvoor hij of zij een operatie van 2000 zou moeten ondergaan , moet jij dit dna ook bekostigen???
gekke henkie....

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:18

ja dat klopt, maar dat is dan niet persé een reden om niet voor haar katten te moeten zorgen. Schuldcompensatie is wettelijk ook verboden. Dus het feit dat jij een vordering op haar hebt, betekent niet dat je haar katten dan mag verkopen of wegdoen.

En pensionhouder mag ook geen paard verkopen als de eigenaar niet betaalt. Dan moet hij naar de rechtbank, uitspraak laten doen, de deurwaarder wordt ingeschakeld en eventueel wordt het paard verkocht. Van de opbrengst worden dan de schuldeisers betaald. Daar kán de pensionhouder er eentje van zijn, maar dat hoeft niet, afhankelijk van de hoogte van de schuld.

Sorry meid: je hebt gewoon iets doms gedaan toen je mondeling overeen kwam dat je op die dieren zou passen. Vast te goedertrouw, maar echt niet over nagedacht. En de wet houdt daar geen rekening mee.
Die zijn van 'wie zijn billen brandt.. , moet het zelf oplossen'.

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 21:22

Chiqa: Ik was op het moment dat er een contract opgesteld had moeten worden niet bij, had wel van te voren aangegeven dat ik dit wilde. Tegen de tijd dat ik op de hoogte was dat ik geen contract had, was ze al lang en breed vertrokken. Als de dieren ziek worden, dan gaan ze naar de DA. Blij ben ik er niet mee, maar ik hou wel van dieren, dus ik zal ze gewoon helpen en betalen als dat gebeurd zou zijn. Ik had dan overigens wel verwacht het later van de eigenaresse terug te krijgen.

Princesspres: Ze heeft nooit geld over gemaakt. Het laatste smsje dat ik heb gehad is al zo ver terug dat ik het smsje niet eens meer heb. Het is in ieder geval eind december of begin januari geweest.

Anya: Dat weet ik, en dat doe ik ook gewoon nog steeds. Ze worden goed verzorgd, maar moet mijn eigen gezondheid eronder lijden nu ik ziek van ze wordt? Ik wil ze ook absoluut niet verkopen of wegdoen, ik zoek er het liefst een onderkomen voor dat tijdelijk is en waarvan ik weet dat ze goed verzorgd worden.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:26

Wanneer je een bepaalde tijd(dacht 6 maanden) de volledige kosten voor een dier draagt dan word je toch eigennaar. Weet niet hoelang je ze al hebt maar aangezien er tegen de afspraak in niet word betaald en jij de volledige kosten draagt zou ik daar ook maar eens naar kijken.

(Wat doet ze trouwens in egypte, als ze stage loopt oid dan zou je haar och gewoon via de abbasade en het bedrijf waar ze werkt oid moeten kunnen contacteren.)

Bovendien denk ik dat ze je weinig kan maken als je een ander logeer adres vind wat er ook mee akkoord gaat dat de katten door de eigennaresse kunnen worden opgehaald. Immers blijven de katten dan gewoon van haar en worden ze goed verzorgt, Je hebt toch afgesproken dat jij ervoor zou zorgen dan beloof je toch niet meteen dat ze bij jou in huis zitten oid. Misschien dat jij zal moeten blijven betalen om je aan die afspraak te houden maar ik betwijfel dat ze je kan verplichten om ze in je eigen huis te houden.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:27

Dat mens verdient die twee katjes niet.

Eerst twee jonge katten aanschaffen vlak voor vetrek.
Huis onderverhuren is overigens verboden ...
Mits zij huurt.

Vind het een vrij vaag verhaal, en erg vreemd dat zij niets laat horen.
De arme beestjes zijn ervan de dupe.
Ik zou ze niet direct wegdoen, maar antiallergiepillen nemen, en een betere stofzuiger kopen en goed stofzuigen.
Ik ken ontzettend veel mensen die met een flinke kattenallergie, wel gewoon katten kunnen houden.

Ik bedoel je bent toch ook gek op die beestjes neem ik aan?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:30

Zoals ik al zei": ga naar een rechtswinkel.
Eigendomsrecht en onrechtmatige daad zijn heel ingewikkelde zaken. Ik heb jaren terug civiel recht gedaan, maar dat is echt te roestig voor deze zaken.

Nee Liedje: dat is alleen als de eigenaar niet bekend is en het dier gevonden. Dat is hier niet aan de orde.

De eigenaar blijft wel verantwoordelijk voor alle gemaakte kosten, die kun je via een eis op haar verhalen. Moet je haar wel eerst vinden.

Lieve mensen het is niet zo simpel als: als ik ziek wordt dan moet ik ze toch gewoon weg kunnen doen. De wet zit zo niet in elkaar.

DIT ZIJN NIET HAAR KATTEN!!!!
als het wel je eigen katten zijn, kun je ermee doen wat je wilt.
Dus het beste advies wat ik je kan geven is: bel een rechtwinkel/bureau voor raadslieden.

En Liedje denk jij dat zo'n adres makkelijk te vinden is?
Ik zou er niet aan beginnen i.i.g.