Knaagdieren Info [Hoop dat het hier goed staat]

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 14:52

Is het zal zeker dat je een hamster neemt ?
Want neem aub geeeen chinchilla als je niet weet waar je aan begint !
het zijn geweldige dieren maar je hebt er je handen vol aan
aan kosten onderhoud en aan aandacht die ze nodig hebben ;)
en een hok van een meter bij een meter ! ( tenminste die van mij en die staan wel op mijn kamer XD)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 16:50

Maar ik heb zo iets van . Als ik in het weekend om 4 uur ofso thuis kom dan vind ik het zo leuk even te knuffelen...
Nouja gewoon even bij je zetten..

(muis) dat van niet zindelijk vind ik niet fijn ,, Mijn kamer is vol vloerbeddeking :D

En Gerbils ? Zijn die overdag wakker ?

Hé ik wou dat hamsters dat gewoon waren! :PMaar alsnog is dat nu het dier dat ik wel op het oog heb :)
Laatst bijgewerkt door Elin_ op 20-02-10 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 16:56

Muis Laten ontlasting last benen lopen (Gelezen) , Moet 2 maar dat is dan minder erg , Bijten

Ik heb nu al zo'n 6 jaar muizen en nog geen enkele muis heeft gebeten.
Muizen bijten juist vrijwel nooit!
Ontlasting tja het is en blijft een dier, ik heb hier muizen lopen die niks doen als ik ze op mijn hand heb en sommige doen het wel.
Ligt meestal aan stress.
Verder moeten ze idd met zijn 2den, zijn sociale dieren en alleen kwijnen ze weg.
Vrouwtjes muizen stinken niet, vind ik dan. Sommige mensen kunnen idd niet tegen de lucht

Als ik jou was zou ik eens meer info winnen over verschillende hamstertjes, die moeten alleen rest van de dieren met minimaal 2 ;)

ooh lees net dat je toch geen hammie wilt..
Chinchilla is leuk maar moet als ik het goed heb ook samen, en hebben een mega hok nodig.
Gerbils horen naar mijn idee ook samen :j

Naborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 17:02

Dieren moet je niet alleen houden, vogel, paard, konijn, geen van allen. Op je kamer? Slaapkamer? En als je naar school/werkt bent?
Ik denk dan een hamster nog het beste is :) Die zijn vrij opzichzelf, moeten niet té kleine kooi hebben (word snel gedaan omdat ze klein zijn).

Ik heb thuis van alles twee ;) Vogels, konijnen, vissen, honden. Dieren zullen snel eenzaam worden, en reken er niet op dat ze zich dan op jou gaan vestigen.

Verder zijn jouw punten per dier verschillend. Mijn ene buurjongen had een hamster die alleen 'snachts wakker was. En mijn buurmeisje heeft een hamster en die lijkt wel 24 uur per dag wakker te zijn :')

Denk a.u.b. op de grootte van de kooi, de eenzaamheid en tijdsverdrijf van het beest, zodat hij zich niet eenzaam/zielig vind/voelt.

Elin_

Re: Knaagdieren Info [Hoop dat het hier goed staat]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 17:14

@marielle
Het dier komt als het moet (Als het dier daar behoefte aan heeft)
Zeker met zijn 2e .
Chincilla is inderdaad leuk maar niet dan iets voor mij :) (Anders zou het mischien zielig zijn en dat zou ik verschrikkelijk vinden aangezien ik niets erger vind dan als een dier ongelukkig is :S)

@Naborah : Je hebt gelijk met dat ze met 2 moeten ,, Onze dieren (Honden) en we hadden konijn en cavia (waren verlieft :P) Gingen ook altijd samen.

En ik denk zeker aan de grootte! Er komt voor welk dier dan ook een ruime kooi met speeltjes en andere behoeften van een dier en aandacht krijgt ie zeker! Dus daar hoeft nietmand zich zorgen over te maken :D

Weten mensen mischien wat over Hamsterrassen ? Ik heb al zitten Google maar elke bron is anders en mensen met ervaring met dat ras is voor mij meer betrouwbaar :D

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 17:40

Een Hamster past zich min of meer aan aan jouw ritme. Speel je bijv. veel met hem overdag (paar uur overdag uit de kooi) dan zal hij overdag minder gaan slapen en 's nachts meer.

http://www.dehamster.nl/soorten.html
Hier staat veel informatie over rassen en of ze wel of niet alleen kunnen leven!

bosmonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 17:45

je kan ook contact opnemen met een konijnenopvang. soms zitten daar konijnen die niet te koppelen zijn met soortgenoten en die dus alleen zullen moeten worden herplaatst. mits je er voldoende aandacht aan kan geven, zou dat ook een oplossing kunnen zijn.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 17:48

Ik vind 60x50x40 nog niet eens heel ruim. Je kunt ook kijken op Marktplaats oid om een grotere kooi tweedehands te kopen voor een klein prijsje. Ferplast Jenny is een erg mooie en grote :j Voordeel is dat de onderbak een hoge rand heeft, hier kun je bijv. zand in doen zodat je hamster graven kan (hamsters graven graag).

Ferplast Jenny (NP €165,- VP incl. extra accesoires €50,-)
http://link.marktplaats.nl/321162184

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 17:55

een dikstaartgerbil vind ik heel leuk, rustig beestje. Shawi gerbil: ook geweldig, stuk groter dan de mongoolse gerbil en rustig. Hebben een grote bak nodig waarin ze dan ook gaan graven en da's dan weer leuk om naar te kijken.

Een syrische hamster kan ook goed, zijn echt wel tam te krijgen als je ze van een goede fokker koopt. (als ze wel hard bijten zeker niet kopen! laat de verkoper het diertje maar eerst oppakken)

Je kunt op 11 april naar de beurs in houten gaan als je wat bijzonders zoekt. (www.ter.nl

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 20:05

bosmonster schreef:
je kan ook contact opnemen met een konijnenopvang. soms zitten daar konijnen die niet te koppelen zijn met soortgenoten en die dus alleen zullen moeten worden herplaatst. mits je er voldoende aandacht aan kan geven, zou dat ook een oplossing kunnen zijn.

Konijn is niet echt mijn ding..

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 20:06

rakni schreef:
een dikstaartgerbil vind ik heel leuk, rustig beestje. Shawi gerbil: ook geweldig, stuk groter dan de mongoolse gerbil en rustig. Hebben een grote bak nodig waarin ze dan ook gaan graven en da's dan weer leuk om naar te kijken.

Een syrische hamster kan ook goed, zijn echt wel tam te krijgen als je ze van een goede fokker koopt. (als ze wel hard bijten zeker niet kopen! laat de verkoper het diertje maar eerst oppakken)

Je kunt op 11 april naar de beurs in houten gaan als je wat bijzonders zoekt. (http://www.ter.nl

Gerbils ,, Slapen die overdag ?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 20:07

Focussed schreef:
Ik vind 60x50x40 nog niet eens heel ruim. Je kunt ook kijken op Marktplaats oid om een grotere kooi tweedehands te kopen voor een klein prijsje. Ferplast Jenny is een erg mooie en grote :j Voordeel is dat de onderbak een hoge rand heeft, hier kun je bijv. zand in doen zodat je hamster graven kan (hamsters graven graag).

Het is voor een dwergje
Ik zoek al op marktplaats want ik wil 2e hands aangezien ik het zelf wil betalen (Moet niet van me ouders maar wil ik wel graag aangezien ik al blij ben dat ik er 1 mag)
En daarom kan ik er niet zoveel geld aan geven :)

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:10

Ik heb twee Roborovski hamsters... Zijn vaak wakker vind ik, kunnen leuk samen en je bent niet altijd verplicht ze aandacht te geven, omdat ze samen zijn... Ook zijn ze erg makkelijk in 'onderhoud' en ik hoef ze niet vaak schoon te maken.. Zijn geweldig om te zien, lekker klein... Ik vermaak me er prima mee..

Gerbils vind ik ook erg leuk :j Maar die zijn volgens mij al wat meer gebaat bij meer aandacht.. :) Robo-hamsters zijn meer kijkhammies dan knuffeldiertjes :)

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:30

gerbils zijn geen dag of nachtdieren. Het hangt van het klimaat af en van welke gerbils je hebt.

Roborovski's zien er mega schattig uit maar ik vind ze niet om op te pakken. Veel te snel!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 21:48

xTinkertje schreef:
Focussed schreef:

Het is voor een dwergje
Ik zoek al op marktplaats want ik wil 2e hands aangezien ik het zelf wil betalen (Moet niet van me ouders maar wil ik wel graag aangezien ik al blij ben dat ik er 1 mag)

Kun je dan niet 50/50 doen. Nobel dat je het zelf wilt betalen, maar ik zou voor het diertje toch een grote, mooie ruime maar vaak duurdere kooi aanschaffen.
Als het voor een dwergje is is de Ferplast Mary wel mooi :j

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 22:10

Ik heb ook al jaren hamsters en nog nooit nare ervaringen mee gehad. Je moet veel tijd steken in het tam maken, maar daarna heb je super beestjes. Die ik nu heb loopt altijd over mijn bureau te scharrelen, gaat mee naar de badkamer, op de bank, op bed etc. Ze zitten zeker niet stil maar zijn (als ze tam zijn) ook niet meer supersnel en rennerig. Ze wennen ook aan je eigen ritme. Die van mij gaat 's ochtends pas om 8 uur slapen, omdat ik dan naar school ga en voor die tijd hem er nog uithaal. 's Avonds wordt ie rond half 7 wakker. Als ik dus boven kom na het eten zit hij al te wachten.
Ik zou voor een hamster gaan. Ze hebben namelijk nog een vrij hoog knuffelgehalte, zijn gezellig, lief, bijten niet (de mijne in ieder geval niet ;)) en ze zijn erg grappig om naar te kijken.

Naborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 22:24

xTinkertje schreef:
Het is voor een dwergje

Sorry, maar begrijp ik nou goed dat dit alleen om de kooi gaat of ook om de rest van het dier? Want als het om het 'hele' dier gaat dan ben je niet goed bezig, op dieren mag aan behoeften niet ingehouden worden. Ookal wil je het zelf betalen.

Als ik het verkeerd begrepen heb, heb ik neits gezegd ;)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 22:26

Ik vind alleen bezuinigen op de kooi nou ook niet echt positief. Zeker niet als de ouders mee willen financieren. De kooi is toch de plek waar het beest wss met een beetje geluk 22/7 in zal zitten. Enige ruimte en klim/graafmogelijkheden zijn dus wel gewenst...

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 00:20

Focussed schreef:
Ik vind alleen bezuinigen op de kooi nou ook niet echt positief. Zeker niet als de ouders mee willen financieren. De kooi is toch de plek waar het beest wss met een beetje geluk 22/7 in zal zitten. Enige ruimte en klim/graafmogelijkheden zijn dus wel gewenst...

Ik had duidelijk ook nog een streep onder WIL gezet omdat ik dat dat liever heb!

Maar voor iedereen: Het gaat niet om bezuinigen, En mijn ouders willen zeker meebetalen maar aangezien ik ze heel dankbaar ben dat ik een hamster ofso MAG wil ik het graag zelf betalen ,Kom ik er niet uit ? Willen ze best 50/50 meebetalen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 00:24

Hmm heb zelf me dwergjes in kooien zitten van ong 60*30. Zit wat verschil in grootte. En vind dit een zeer mooie afmeting voor hun.

Voor de syren heb ik een kooi van 70*40 (gabber jolly) ook een zeer mooie afmeting.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 10:35

love_western schreef:
Hmm heb zelf me dwergjes in kooien zitten van ong 60*30. Zit wat verschil in grootte. En vind dit een zeer mooie afmeting voor hun.

Voor de syren heb ik een kooi van 70*40 (gabber jolly) ook een zeer mooie afmeting.

oke dan kijk ik naar die afmetingen als die goed zijn voor het dier , wil ik die :D

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 10:40

ik heb thuis ratten en een konijn vind ze beide wel stinken hoor. haha :D
Ik had ook eerst niets bij ratten maar ze zijn wel heel lief en als je er mee bezig bent , houden ze je ook echt bezig.
Maar het is natuurlijk maar wat je gevoel aangeeft..anders ga gwn eens een winkel binnen en mss weet je dan onmiddelijk het antwoord he.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 11:52

Idifix schreef:
Ik had ook eerst niets bij ratten maar ze zijn wel heel lief en als je er mee bezig bent , houden ze je ook echt bezig.
Maar het is natuurlijk maar wat je gevoel aangeeft..anders ga gwn eens een winkel binnen en mss weet je dan onmiddelijk het antwoord he.

Kun je ratten dan niet in bad doen ofso :P
Ons konijn moest in bad wegens dat haar (jah we beginen maar vies ;P) Haar poep was geen droog drolletje maar het was gwn een klomp die bleef vastziten :S
Dus ze moest gewassen worden..

Al vond ze het stiekem toch weleens lekker *D

Naborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 12:07

Idifix schreef:

Goed voer, kooi regelmatig verschonen. Ik heb er absoluut geen last van.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 12:19

Naborah schreef:
Idifix schreef:

Goed voer, kooi regelmatig verschonen. Ik heb er absoluut geen last van.

Het ene dier is het andere niet :D Al vond ik mijn Konijn niet stinken en mijn cavia wel :+
En ze zaten in zelfde hok , Wel allebei ander voer (Konijnen en cavia ) En allebei wat fruit
En verschonene werd genoeg gedaan :+
Maarja mijn cavia was gewoon ''anders'' :')