Wie heeft er cavia's?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 17:21

ANOUKIEE schreef:
Hoihoi,

Ik ben aan het denken om 2 cavia's te nemen, maar dan wil ik me van te voren wel goed informeren.
Daarom zou ik nu al eens een aantal dingen willen vragen hoe jullie dit doen:

- Welke kooi heb je voor je cavia's?

Ik heb drie cavia's in een twee verdiepingenkooi van 120 cm van Chewies. Die is in totaal 92 euro geweest. Ik heb het laddertje aangepast door het een leuning te geven, zodat ze niet 60 cm naar beneden konden vallen.

- Wat voor extra speelgoed/spullen hebben je cavia's nog in de kooi?

Ik heb een pluche bankje en een blokhutje in het bovenste gedeelte staan, de ladder vinden ze geweldig. Het onderste gedeelte heeft 2 blokhutjes en een plateau waar ook de ladder op rust.

- Welk merk caviavoer hebben jullie?

Sience selective cavia.

Gemengd of brokjes?

Dat is een soort van biks, met toegevoegde vitamine c. Mijn oude beer krijgt nog een extra pilletje.

Hoeveel voeren jullie?

Volgens de zak moesten ze 90-150 g hebben, maar mijn ervaring is, is dat dat erg veel is. Ik geef ze ruim 50 g. Ik vind het belangrijk dat ze het op hebben als ze nieuwe krijgen, maar het moet ook weer niet zo zijn dat ze uren zonder zitten.

Hoelang doe je met een zak?

Van 2 kg doe ik bijna 6 weken mee.

Waar koop je dit?

Online bij Zooplus. Ik koop daar ook alles voor de konijnen en het kattengrit voor de katten.

-Hoevaak verschoon je het water?

Dagelijks.

- Geef je ook groente en fruit?

Ja, en ik vind dat ook bij hun voedsel horen. Ze krijgen met zn 3en 1/3 krop lof, 5 bladeren andijvie, 1/4e paprika, 10 cm komkommer, een halve tomaat en soms nog wat appel per dag.

Hoeveel per dag?

Zie de vorige vraag. ;)

- Welk hooi?

Bergweide hooi dat ik ook bij zooplus bestel. Deze zijn alleen per 3 zakken te bestellen. Er zitten verschillende soorten kruiden doorheen en mijn ervaring is dat ze het erg lekker vinden. Het is stukke goedkoper dan het kruidenhooi wat ik daarvoor bij Ranzijn kocht (voor 500 g, 4 euro)

Hoeveel geef je daarvan?

Zoveel dat ze nooit zonder zitten. Hooi is erg belangrijk voor hun darmen, maar ook voor de slijtage van hun tanden. Ze mogen dus eigenlijk niet zonder zitten. Hooi is belangrijker dan brokken.

Waar koop je dit?

Bij zooplus.

Hoelang doe je ermee?

Dat is lastig te zeggen, omdat de konijnen er ook van krijgen en zij veel meer op kunnen dan de cavia's. Als ik alleen cavia's zou hebben zou ik met een zak denk ik ruim 2 weken doen. (er zit geloof ik 1,6 kg in zo'n zak)

-Geef je extra vitamine c?

Alleen aan mijn bijna 7 jaar oude beer, omdat hij wel wat extra's kan gebruiken. De anderen nemen de pilletjes niet aan, maar ik heb uitgerekend dat ze genoeg vit c binnen krijgen op een dag uit het voer en de groentes.

Zo ja, wat geef je dan?

Roter pilletjes.

- Welke bodembedekker?

Ik gebruik aubiose, dat stoft niet zo en ruikt wel lekker.

Hoeveel gebruik je ervan?

Dat is ook lastig te zeggen. Ik koop een grootverpakking waar ik 2 a 3 maanden mee doe.

Waar koop je dit?

Ook bij zooplus.

- Wat geef je je cavia's nog als snoepjes?

Geen want deze zijn niet gezond. Ik geef ze liever wat extra groente.

- Wat geef je je cavia's voor op te knagen?

Daar is het hooi dus voor. ;)

- Wat is nog leuk waar cavia's zich mee kunnen amuseren?

PVC buizen, andere tunnels, dozen, hangmatten en meer van dat soort dingen.

- Waar en hoe bewaar je alles voor je cavia's?

Eigelijk overal en nergens. Ik moet het nog wat beter opbergen...

- Hoevaak verschoon je de kooi?

De onderverdieping iedere week, boven 1x in de 2 weken.

- Hoevaak mogen de cavia's loslopen?

1 keer in de maand ongeveer. Ze maken er een rotzooi van en zijn vrij lastig te vangen, vandaar dus niet zoveel vaker.

Heb je daar ook een ren voor?

Nee, gewoon een slaapkamer, waar ik erbij ga zitten.

- Knip je zelf de nageltjes?

Ja.

- Doe je ze ook borstelen?

Soms, als ze in de rui zijn.

- Hoeveel ben je nou eigenlijk kwijt aan je cavia's per maand?

Ik ben ongeveer 80 euro per maand kwijt aan alle dieren hier in huis exclusief te groenten. We hebben 2 katten, 2 konijnen, 3 cavia's en een baardagame. Ik weet dus niet hoeveel het kost voor alleen de cavia's.

- Nog andere leuke tips?

Cavias vinden het leuk om te rennen en te spelen, dus geef ze zoveel mogelijk ruimte. Naar mijn ervaring is 100 cm voor 2 cavia's te klein. Daarnaast kunnen ze hangmatten ook geweldig vinden of spulletjes waar ze lekker onder kunnen klimmen. Ze vinden het ook leuk om onder een handdoek op je schoot te liggen. :)) Ook kan ik je aanraden om een paartje uit een opvang uit te kiezen. :))

Sorry voor de vele vragen, toch zou ik het erg leuk vinden als je de moeite neemt om het in te vullen!

Bedankt alvast. :)

Samneman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 12:46

ANOUKIEE schreef:
Hoihoi,

Ik ben aan het denken om 2 cavia's te nemen, maar dan wil ik me van te voren wel goed informeren.
Daarom zou ik nu al eens een aantal dingen willen vragen hoe jullie dit doen:

- Welke kooi heb je voor je cavia's? 50x100 cm voor 2 cavia's en 50 x 150 voor een cavia en konijn.
- Wat voor extra speelgoed/spullen hebben je cavia's nog in de kooi? Huisjes en plateaus, cavia's houden ervan om ergens op te gaan zitten.
- Welk merk caviavoer hebben jullie? Sluis met extra vitamine C
Gemengd of brokjes? Brokjes.
Hoeveel voeren jullie? Onbeperk.
Hoelang doe je met een zak? Best lang voor 3 cavia's en een konijn, minimaal 2 maand met 20 kg (gokje)
Waar koop je dit? Pets Place
-Hoevaak verschoon je het water? Elke dag
- Geef je ook groente en fruit? Eens per week, of wanneer ik eens wat over heb toevallig.
Hoeveel per dag?
- Welk hooi? Van de paarden of van Vitacrafts van die geperste bolletjes voor de lekker.
Hoeveel geef je daarvan? 2x per week een flinke bol/plak
Waar koop je dit? Eigen land
Hoelang doe je ermee? Pak kuil krijgen ze niet op ;)
-Geef je extra vitamine c? Nee, heb voer waar meer dan genoeg in zit.
Zo ja, wat geef je dan?
- Welke bodembedekker? Vlas van de paarden of zelfgemaakt zaagsel
Hoeveel gebruik je ervan? 15 centimeter over de gehele bodem, lekker dik.
Waar koop je dit? Fouragehandel
- Wat geef je je cavia's nog als snoepjes? Heel af en toe wat van Vitacraft, stokjes bijvoorbeeld.
- Wat geef je je cavia's voor op te knagen? Ze knagen genoeg op hun harde brok, daarbij knagen ze op hun huisjes.
- Wat is nog leuk waar cavia's zich mee kunnen amuseren? Een vriendje!
- Waar en hoe bewaar je alles voor je cavia's? In tonnen
- Hoevaak verschoon je de kooi? 1x per week.
- Hoevaak mogen de cavia's loslopen? Nooit, ze zijn nogal schuw, in de zomer mogen ze buiten in een grote ren voor een paar uurtjes.
Heb je daar ook een ren voor? Ja
- Knip je zelf de nageltjes? Ja
- Doe je ze ook borstelen? Bijna nooit, af en toe het haar knippen als het over de vloer sleept om klitten te voorkomen.

- Hoeveel ben je nou eigenlijk kwijt aan je cavia's per maand? Omdat ik paarden heb en alles thuis in grote hoeveelheden heb, kan ik eigelijks alleen het voer voor hun rekenen, het andere is zo weinig. Zak voer is rond de 28 euro doen ze erg lang mee.

- Nog andere leuke tips? Kijk voor leuke cavia's eens op bijvoorbeeld Stichtingcavia.nl, daar heb ik die van mij ook vandaan, kost 10 euro minder dan in de dierenwinkel en zijn beestjes die wel een fijn plekje verdienen. Daarbij zijn er nog veeel meer caviaopvang in Nederland!

Sorry voor de vele vragen, toch zou ik het erg leuk vinden als je de moeite neemt om het in te vullen!

Bedankt alvast. :)