Wie heeft ervaring met (katten) broer en zus samen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 21:26

Is het niet zo dat 2 katers een beetje uitvechtten wie de baas is ofzo en dat de een, die gewonnen heeft, bijvoorbeeld meer op schoot komt dan de ander?

NessaX

Re: Wie heeft ervaring met (katten) broer en zus samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 21:28

nee, niet echt :)
Mijn oudere kater lacht die kleine kater uit :P

Ze maken hier nooit ruzie :)

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 21:29

Dat sproeien heeft idd meer met territorium te maken dan met het al dan niet kater en ballen hebben. Ik ken poezen die sproeiden bij het leven en de ex-kater van mijn moeder...nou, daar kon de plaatselijke brandweer nog een puntje aan zuigen. Maar idd zijn de niet geholpen katers wel kampioenssproeiinstallaties, combinatie testosteron en territorium geeft erg snel wateroverlast...

On topic: Wij, als in bij mijn ouders, hebben vroeger meerdere nestjes gehad die heel leuk samen leefden. Broers en zussen bij elkaar. Broertjes die elkaar begeleidden in de eerste stapjes in het ruige nachtleven op het platteland, zusjes die saampjes boterkoeken bietsten (géén aanrader als kattensnoepje, écht niet doen - alleen al de vetvlekken die vanachter komen zijn niet fijn).
Katertjes zijn vaak wel wat makkelijker in de omgang, binnenshuis maar ook buiten, wel zijn ze ook vaker wat lomper dus moet je er rekening mee houden dat er dingen gaan sneuvelen in huis. Dames kunnen heerlijk psychologische oorlogen voeren, elkaar naar het leven staan zonder te vechten (gewoon voor de keukendeur gaan zitten, wetende dat zus er niet langsdurft op weg naar de etensbak) en soms gewoon regelrechte sletjes zijn, zelfs al zijn ze geholpen.
Qua combinatie zou ik zeggen kijk in het nestje welke katjes naar elkaar toe trekken, het goed met elkaar kunnen vinden, verder denk ik dat combinatie van karakter eigenlijk belangrijker is dan sexe.
Verder, uit hetzelfde nest zegt niet altijd dat ze elkaar ook mogen. Mijn huidige poezemeid komt uit het asiel waar ze samen met een zusje was gebracht. Helaas waren ze absoluut niet compatible en zijn ze gescheiden geadopteerd.

Maar iig alvast heel veel plezier met uitkiezen en een leven vol poezenlol! :D

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 21:31

Okée, zou wel leuk zijn als we dan savonds allebei met een kat op schoot zitten :) hoor ook dat katers meer op schoot komen dan poezen of niet?

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 21:31

Ik heb al jaren katten en eigenlijk gaat het altijd goed. Broer/zus, zus/zus, broer/broer. Ik heb nu 3 broertjes en een ietsjes oudere kater, uiteraard allemaal 'geholpen', maar dat gaat ook hartstikke goed samen.

Mijn eerste koppel was broer/zus en ook dat ging uitstekend. Ik denk dat je gewoon de katjes moet kiezen die je het meeste aanspreken. Zolang je ze laat steriliseren/castreren zul je niet gauw problemen tegen komen.

Veel plezier alvast!!

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 21:32

ruth91 schreef:
Okée, zou wel leuk zijn als we dan savonds allebei met een kat op schoot zitten :) hoor ook dat katers meer op schoot komen dan poezen of niet?

Katers zijn over het algemeen wel iets kroeleriger dan poezen, maar ook hier natuurlijk alijd uitzonderingen...

Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 21:33

Wij hebben een broertje en een zusje gehad. Is altijd goed gegaan. :j

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 21:35

Ja daar ga ik wel naar kijken, nestje is bijna om de hoek dus kan af en toe even langs om te kijken welke leuk met elkaar omgaan :)

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 21:36

Hier een hele grote uitzondering. Een van mijn poezen moest eerder in het nest bijgevoerd worden en na die tijd mocht ze altijd even in de nek van de vrouw liggen. Dit doet ze nu nog. Lekker hoor maar af toe en komt het totaal niet uit. Je ziet haar echt op je af sluipen, eerst een pootje. Zeg je er niets van dan komt de 2de en zo door
Die van mij zijn 2 kroelkonten. Ze willen ook overal bij zijn

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 21:38

Haha, ja bij mijn vriend thuis hebben we ook een poes die niet van je schoot af te slaan is haha :p

MaritBR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 21:43

Ik heb een broertje en een zusje, zijn nu al weer 8 jaar maar nog steeds super lief met elkaar!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 06:52

ruth91 schreef:

Mijn meissie is een echte kroeldoos, wil altijd wel bij je liggen. Maar mijn kater ook eigenlijk, zijn gewoon allebei enorm aanhalige dieren.

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 10:13

Okée gelukkig haha, naja dat is gewoon afwachten denk ik, of ze op schoot komen, ga ze niet dwingen natuurlijk haha, en al zouden ze t niet doen, zou ik ze evengoed leuk vinden :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 10:30

Van onze 8 katten zijn er 2 schootkatten :')
2 andere zouden ook schootkatten zijn als we geen hond hadden gehad, maarja omdat ze de hond niet uit kunnen staan komen ze ook niet meer binnen :o

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 13:13

Ik heb nu twee broertjes en dat gaat best. Er is altijd wel strijd wie het beste plekje op mijn schoot mag hebben en om de paar weken is er een gevecht met veel geblaas om wie de baas in huis is.

Hiervoor had ik een broer en zus en dat ging ook prima. Eigenlijk iets beter, omdat van begin af aan duidelijk was dat broer de baas was.

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 13:17

ik heb ook 2 broers

gaat prima hoor .
heb ze alleen wel wat vroeger laten helpen , met 5 maanden maakte ze mekaar compleet af .

nu gaat het super samen .

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 17:27

hier ook een broertje en zusje in huis
het enige waar je rekening mee moet houden is , op tijd castreren :j
hier zijn ze in het voorjaar met 6 maanden oud gecastreerd om ongewenste vrijpartijen tegen te gaan
verder is er geen enkel probleem

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 18:25

hier hebben broer en zus behoorlijk vaak ruzie, héél soms geven ze elkaar een likje maar dan gaan ze er weer volop tegenaan :P maar ze tolereren elkaar wel allen de ene is heeeeeel asociaal als het om kattensnoepjes gaat en doet alsof het van haar is (IK heb het gekocht := ) en slaat haar broer dus weg :Y) maar verder gaat eht wel gewoon goed en ze zijn allebei gecastreerd en gesteraliseerd

DaanCats

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 19:49

wij hebben een broer en zus, geen problemen niks niet :)

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 20:21

Zo gaat het bij mijn moeder thuis ook, maar dan met moeder en zoon, moeder geeft der zoon er vaak van langs :p

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 12:37

We hadden een broer en een zus, de broer was nogal groot en het zusje ielig... Op een gegeven moment was hij gewoon te ruw met stoeien en dergelijke, ook hebben we hem met 6 maanden laten castreren omdat hij rijgedrag ging vertonen op het poesje. Het ging wel goed maar toen hij anderhalf was is hij weggelopen. Wij hebben ons laten vertellen dat dat vaker schijnt voor te komen omdat hij een partner wil zoeken en met zijn zus niks kan. Wijzelf gaan in het vervolg gewoon voor 2 broertjes en 2 zusjes. Tuurlijk kan het goed gaan, maar bij ons werd het bijna zielig voor het zusje omdat haar broer gewoon veel sterker was.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 13:52

Broer is hier ook zeker een keer zo groot als zijn zusje, maar ze staat haar mannetje prima hoor. Als ze zijn geklier niet meer leuk vindt, geeft ze hem er zo ongenadig van langs, dat hij zich weer een poosje rustig houdt.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:08

siskeh schreef:
Oww we hebben btw wel "slechte" ervaringen met lapjeskatten(laten we het zo zeggen, zijn rasechte teven).
Dus ik zou niet 2 lapjes bij elkaar doen.(maar dat is puur persoonlijk)

ik heb 3 tortie´s en een crème poes, dus 4 poezen (waaronder een moeder met dochter) en dat gaat prima! Nergens last van, ze hebben wel eens een meningsverschil maar over het algemeen is er niks aan de hand.
Laatst bijgewerkt door cissy op 21-02-10 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:10

ik heb hier ook een broer en zus rondlopen, gaat prima samen.
Ik denk dat 2 katers of 2 poezen ook goed samen gaan, als ze samen opgroeien. (wel laten castreren/sterriliseren)

katers zijn veel aanhankelijker, merk ik ook bij die van mij. De kater wil alleen maar aandacht, komt altijd bij je liggen e.d. De poes is was afstandelijker,

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 15:59

Diablo schreef:
Broer is hier ook zeker een keer zo groot als zijn zusje, maar ze staat haar mannetje prima hoor. Als ze zijn geklier niet meer leuk vindt, geeft ze hem er zo ongenadig van langs, dat hij zich weer een poosje rustig houdt.

Haha ja, dat zusje mepte ook wel van zich af, maar haar broer was 2 x zo groot en zo dik, en vaak plette hij haar, zodat ze alleen maar zielig kon miauwen omdat ze niet onder hem uit kwam. Dat was wel sneu, niet dat hij haar alleen maar klierde hoor, hij beschermde haar ook tegen de gevaarlijke hond van ons :+ en ze lagen vaak samen op een kussen dicht tegen elkaar aan en likte elkaar schoon en zo :D Nu het zusje een jaar alleen is geweest hebben we de vorige zomer een poesje uit het asiel gehaald en Noor (het zusje dat we eerst hadden) heeft de moederrol helemaal op zich genomen. En het gaat nu veel beter met Noor zonder haar broer en met haar nieuwe vriendinnetje Muis. :D

Ook las ik ergens dat poezen afstandelijker zijn, maar de poezen die wij nu hebben zijn ontzettend aanhankelijk. Als ik op de bank zit wil Muis het liefst boven op mijn hoofd gaan zitten. Als ik rondloop moet ik oppassen dat Noor niet opeens van de kast springt boven op mijn schouder (ook een zeer geliefd plekje). En als ik in het donker van de garage naar huis loop moet ik oppassen dat ik niet over de katten struikel want ze slingeren zich tussen mijn benen in. Rustig op schoot zitten is er niet bij. Want ze willen zo graag geaaid worden dat ze onder mijn handen in de meest vage posities wringen :P Achja het is wel leuk :D We hebben ook katers gehad en andere poezen en echt verschil in aanhankelijkheid hebben we nooit echt gemerkt.