Wat zou jij doen in deze situatie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wat doe jij bij het naderen van deze tegenligger?

Je eigen hond zijn gang laten en dus aan die hond laten snuffelen etc.
8 (4%)
Of je roept je hond bij je en zorgt dat hij niet naar die andere hond kan gaan.
174 (90%)
Anders, namelijk...
10 (5%)
Geen mening.
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 192

Anoniem

Re: Wat zou jij doen in deze situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:56

Ik houd mijn hond bij me. Nu kan dit bij mijn hond als ie gewoon los is. Alleen op de galerij heb ik haar aangelijnd. Maar als we buiten zijn gaat ze meteen los. Luistert prima en zoniet krijgt ze een schop onder haar kont.
Hard? Misschien wel maar ze heeft gewoon te luisteren.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 20:05

Hier dan even de toelichting van waaruit het topic is ontstaan. De tegenligger van het voorbeeld moet mij met mijn hond voorstellen. Mijn hond is jarenlang erg sociaal geweest naar een overgroot deel van de honden, maar nu hij een kleine tijd terug lelijk is gepakt door een andere hond (mijn hond was aangelijnd nota bene!), heeft hij het niet meer zo op die honden.

Loslopen zit er (voorlopig?) niet meer in, ik laat hem daarom regelmatig aan de uitrolriem of longeerlijn lekker dollen. Als ik dan een tegenligger tegenkom dan zet ik hem strak onder appél. Gelukkig zijn er erg veel mensen die deze hint snappen en hun hond dus ook bij zich roepen. Veelal word er dan ook gevraagd wat de reden is en of er eventueel gespeeld/gesnuffeld kan worden.

Maar vaak zat kom ik ook mensen tegen die de hint niet snappen en hun hond dus hun gang laten gaan. Ik probeer die hond dan zoveel mogelijk aan de kant te houden, ondertussen de eigenaar te seinen dat dit fout kan gaan. Op deze manier is mijn hond al een keer uitgevallen naar een andere hond, omdat ik die loslopende hond niet bij hem weg kon halen. Ik heb toen bijna slaande ruzie met de eigenaar gehad want mijn hond diende minstens een muilkorf om te hebben.

Ik kan hier best wel verdrietig om worden dat er geen rekening met elkaar wordt gehouden (ik ben daarom ook helemaal blij om jullie reacties te lezen!). Mijn hond moet opnieuw leren dat niet iedere hond naar hem kan uitvallen en dat hij zich dus niet zo hoeft op te stellen. Stapje bij beetje gaat dit ook beter, maar hoe kan ik dit nu bevestigingen als men die overduidelijke hints al niet snapt?

Overigens word er hard aan gewerkt, wanneer de ergste vorst voorbij is worden de hondentrainingen weer opgepakt.

Bovenstaande reden is de grondlegger van dit topic geweest. :)

[edit] Typo's
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 14-02-10 20:12, in het totaal 3 keer bewerkt

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:06

ik zou hem ook idd aanlijnen, denk ook niet dat die man dat niet voor niets doet.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:10

Jakkes das een vervelende reden vd opening van het topic...
Gelukkig dat de meesten hetzelfde doen als hier op bokt!

Onze hond is dus ook al eens gepakt, en dan komt er ook nog zo'n opmerking achteraan: 'Dat doet ie anders nooit!'
Grr..!

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:12

siskeh schreef:
Ik zou haar los laten lopen, waarom:
Ik ben al zo vaak in de problemen gekomen door mijn hond aan te lijnen :=
In het bos(officieel geen losloopgebied) zijn er erg smalle paadjes.
En als ik dan mijn hond aanlijn voor een tegemoetkomende hond moet mijn hond langs die hond.
Als ik haar los zou laten en ze vertrouwd de hond niet(wat ze prima in kan schatten blijkbaar) zou ze in de bosjes springen( minstens 5 meter afstand houden) en zodra we voorbij zo'n hond zijn springt ze weer op het pad.
Als ik haar aanlijn en het is wel een "heftige" hond die niet voor niets is aangelijnt loopt mijn hond langs die hond om vervolgens een snauw te krijgen, in de braamstruiken te vliegen, met baas er ongeveer achteraan..

Dit is meerdere malen gebeurt, en vervolgens heb ik haar gewoon maar los gelaten, veel minder stress, voor mij+hond en voor tegemoetkomende eigenaar+hond.

Ik kom trouwens ook heel veel( de meeste eigenlijk) honden tegen die bananen in hun oren hebben als ze iemand anders tegen komen, dan heeft aanlijnen sowieso geen zin..

Doordat jij je hond loslaat kan de andere baas toch ook in de problemen komen? Die baas kan ook achter zn hond hangen omdat jij je hond los voorbij laat lopen. Beetje rekening met elkaar houden en niet alleen vanuit je eigen perspectief denken zou in dit geval niet helemaal verkeerd zijn :)

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:12

Ik let altijd op de andere hond en d emijne, als ze beide vriendelijke lichaamstaal houden dan laat ik ze naar elkaar toe gaan. altijd je hond bij je houden is slecht voor de sociale contacten, zo word de hond bang of agressief naar andere honden omdat hij niet gewend is bij ander ehonden te komen.
Als je dus zo blijft doen zal hij waarschijnlijk nooit er overheen komen..
Laatst bijgewerkt door Wispeltuur op 14-02-10 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

koda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:14

zwelgje27 schreef:
ik zou mijn hond bij me roepen, omdat de tegenligger misschien niet voor niks die van hem strak bij zich houd..

Zo denk ik er dus ook over
Heb met kerst een oppas hond gehad (rotweiler) en ik weet dat hij opzich bijt na andere honden. Als er mensen aan kwamen met honden zei ik dit ook, maar nog heb je er van die personen tussen zitten die hun hond er dan gewoon bij laten pffff.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 20:14

IggyPop schreef:
Ik let altijd op de andere hond en d emijne, als ze beide vriendelijke lichaamstaal houden dan laat ik ze naar elkaar toe gaan. altijd je hond bij je houden is slecht voor de sociale contacten, zo word de hond bang of agressief naar andere honden omdat hij niet gewend is bij ander ehonden te komen.

Bij je houden totdat je weet of de honden samen overweg kunnen of juist niet. Dat is mijn leidraad altijd geweest. Dan kunnen ze aangelijnd alvast even kennis maken en wanneer het goed (schijnt) te gaan mogen ze los, anders loop je door.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:16

Als ik die van mij aangelijnd naar een andere hond laat gaan dan weet ik bij voorbaat al dat het helemaal misgaat. Ze voelen zich dan bedreigd omdat ze niet weg kunnen en gaan heel erg tekeer aan de riem. Lopen ze los dan doen ze dat helemaal niet en gaan ze er rustig op af. Dus ja wat doe je dan in zo'n geval?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 20:20

Dat weet ik niet. Vanuit mijn hond en de ervaringen heb ik die leidraad voor mij vastgezet, en hier helpt dat.

Ik zit te denken, als ik je zou tegenkomen. Dan zal ik zelf al met een boog om je heen lopen, hopende dat jij dat ook zoveel mogelijk doet (of als mijn hond aangeeft het wel te kunnen dan wil ik het wel proberen om ze dichterbij elkaar te laten komen).

koda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:21

Maar als de eigenaar van die hond die is aangelijnd al aangeeft dat het mis kan gaan, vind ik dat degene die zijn hond er dan alsnog bij laat fout zit. Die rotweiler waar ik het over had is opzich niet vals kan met kinderen en ook met bepaalde honden, de reden wrom hij soms bijt is dat hij zelf een aantal keren gebeten is door honden. Ik denk dus dat hij nu zoiets heeft van ja voor dat ze mij bijten bijt ik eerst.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 20:23

Klopt koda, hij verdedigt zich bij voorbaat al. Dit zou er vast niet helemaal meer uit kunnen maar gezien het wel stapje voor stapje beter gaat, hoop ik in de toekomst wat ontspannender hem uit te kunnen laten.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:25

koda schreef:
zwelgje27 schreef:
ik zou mijn hond bij me roepen, omdat de tegenligger misschien niet voor niks die van hem strak bij zich houd..

Zo denk ik er dus ook over
Heb met kerst een oppas hond gehad (rotweiler) en ik weet dat hij opzich bijt na andere honden. Als er mensen aan kwamen met honden zei ik dit ook, maar nog heb je er van die personen tussen zitten die hun hond er dan gewoon bij laten pffff.

Ik ook. Ik denk dat een beetje hondenbaasje wel begrijpt wat een ander bedoelt als diegene z'n hond strak aanlijnt en onder appel houdt. Zelf zou ik dus m'n hond bij me roepen. Mogelijk blijkt het dan achteraf alleen maar een gehoorzaamheidsoefening te zijn en niet om een agressieve hond te gaan, maar ik zou het zekere voor het onzekere nemen.
Zelf heb ik een blinde hond, die ik ook altijd strak bij me houd als er andere honden aankomen. Ik hoop dan dat baasje dit signaal van mij oppikt. Niet dat mijn hond bijt, maar het is niet fijn als hij ineens door een jong ding wordt besprongen.
Stel nou overigens dat het wél om een agressieve hond zou gaan, zou ik wel aan het andere baasje vragen waarom diegene een losloopgebied opzoekt. Gebieden waar honden niet mogen loslopen zijn gemakkelijker te vinden. :)

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:26

siskeh schreef:
Ik zou haar los laten lopen, waarom:
Ik ben al zo vaak in de problemen gekomen door mijn hond aan te lijnen :=
In het bos(officieel geen losloopgebied) zijn er erg smalle paadjes.
En als ik dan mijn hond aanlijn voor een tegemoetkomende hond moet mijn hond langs die hond.
Als ik haar los zou laten en ze vertrouwd de hond niet(wat ze prima in kan schatten blijkbaar) zou ze in de bosjes springen( minstens 5 meter afstand houden) en zodra we voorbij zo'n hond zijn springt ze weer op het pad.
Als ik haar aanlijn en het is wel een "heftige" hond die niet voor niets is aangelijnt loopt mijn hond langs die hond om vervolgens een snauw te krijgen, in de braamstruiken te vliegen, met baas er ongeveer achteraan..

Dit is meerdere malen gebeurt, en vervolgens heb ik haar gewoon maar los gelaten, veel minder stress, voor mij+hond en voor tegemoetkomende eigenaar+hond.

Ik kom trouwens ook heel veel( de meeste eigenlijk) honden tegen die bananen in hun oren hebben als ze iemand anders tegen komen, dan heeft aanlijnen sowieso geen zin..

Helemaal mee eens. En als je een hond heb die een hekel aan andere honden heeft, tja in een losloopgebied??? muilkorven. Doet mijn broer ook met zijn hond. Vooral omdat jonge honden nogal enthousiast op af kunnen rennen en die niet de dupe mogen worden van zijn aso hond om het maar zo uit te drukken.
(hij vermijd overigens hondengebieden, die ook een grote sociale functie voor de honden heeft dus er eigenlijk niks te zoeken heeft)

koda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:27

Het is gewoon jammer, want door het toedoen van andere honde-eigenaars kan die rotweiler niet meer los. Terwijl hij dat voor de tijd wel altijd kon. Kan me daar wel kwaad om maken, omdat die hond nu een naam heeft in het dorp van gevaarlijke rotweiler. Gelukkig zijn er ook mensen die hem nog kennen van voor dat hij gebeten werd en weten hoe hij echt is.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:29

magda_90 schreef:
Dat weet ik niet. Vanuit mijn hond en de ervaringen heb ik die leidraad voor mij vastgezet, en hier helpt dat.

Ik zit te denken, als ik je zou tegenkomen. Dan zal ik zelf al met een boog om je heen lopen, hopende dat jij dat ook zoveel mogelijk doet (of als mijn hond aangeeft het wel te kunnen dan wil ik het wel proberen om ze dichterbij elkaar te laten komen).

Nou ik roep van een afstand al of ik aan moet lijnen hoor dus wees niet bang *D
Kijk je weet nooit waarom iemand hem aangelijnd heeft, voor hetzelfde geld is het een wegloper en is hij alleen daarom aangelijnd. Daarom vraag ik het eerst en bekijk de lichaamstaal van de andere hond.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:29

koda schreef:
Het is gewoon jammer, want door het toedoen van andere honde-eigenaars kan die rotweiler niet meer los. Terwijl hij dat voor de tijd wel altijd kon. Kan me daar wel kwaad om maken, omdat die hond nu een naam heeft in het dorp van gevaarlijke rotweiler. Gelukkig zijn er ook mensen die hem nog kennen van voor dat hij gebeten werd en weten hoe hij echt is.

Waarvoor probeer je niet eens met een muilkorf? kan ie geen schade aanrichten en wel spelen en zo vertrouwen terugwinnen?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 20:29

Hier bij mij in de buurt heeft de gemeente de losloopgebieden zeer praktisch ingedeeld (oftewel het zit allemaal kriskas door elkaar om naar de een te kunnen moet je dwars door de andere heen) en het feit dat het groen wat hier is daar dus in verwerkt is.

Om mijn hond enigzins normaal uit te kunnen laten moet ik wel van die (kleine) losloopgebieden passeren. Als het rustig is dan laat ik hem hier ook rennen aan de riem. Maar goed met andere honden gaat het gewoonweg (nog) niet samen, moet ik dan langs al die stukken gaan lopen waar amper groen is? Overigens snap ik je redenatie wel hoor, maar de losloopgebieden hier betreft vaak een mini parkje of een grasveld. Niet echt een groot gebied.

hessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:30

Magda: jeetje wel vervelend dat dat is gebeurd zeg!

Ik pak ze altijd vast als ik mensen met honden zie naderen, 2 honden laat ik ook echt alleen los als er niemand in de buurt is, de ander kan ik tegenwoordig ook loslaten als er op afstand een hond loopt, die luistert dan ook goed als ik hem terugroep, maar even goed pak ik hem dan voor de zekerheid vast.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:30

koda schreef:

Tsja zo'n rottweiler heb ik ook gekend. Die werd ooit in z'n onderlip gebeten door een of ander klein wit ding, dat er nog aan bleef hangen ook... :Y) Sindsdien was hij staatsgevaarlijk bij alles wat klein en wit was, en alleen maar uit te laten aan een zeer kort riempje, met waterpistool erbij voor het geval iemand anders z'n hondje tóch los zou laten.

Voor een muilkorf zou ik, zeker bij een rottweiler niet zomaar kiezen, omdat het risico bestaat dat er elke keer met muilkorf wel frustratie wordt opgebouwd maar niet geuit, waardoor de kans op grijpen als 'ie een keertje per ongeluk zonder muilkorf rondloopt alleen maar toeneemt...

koda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:33

Het is niet mijn hond, en de eigenaar laat hem af en toe wel los als hij er zeker van is dat er niemand aan komt. Ik heb het geprobeerd met mijn honden, om hem erbij te laten. Maar dit mislukte jammer genoeg en ik neem niet het risico dat een van mijn honden gebeten wordt. :D
Spetter (mijn hond - franse bulldog ) heeft dan namelijk ook zoiets van jij grommen en bijten kom maar op bijt je net zo hard terug, want ik ben een bulldog }:0

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:34

Ik zou hem bij me roepen. Wil het risico niet lopen.

Heb zelf momenteel een hond die niet met andere honden kan en die loopt dus aan de lijn. Ben niet blij als er een loslopende hond naar hem toe komt, want dat gaat niet goed...

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:38

bij mij roepen.
ik heb een hekel aan honden die los aankomen lopen aangezien de mijn bijt en aanvalt.
Ze mijn is maar klein, dus loopt meestal verkeerd af.
Wij hebben hem trouwens neit zo gemaakt, is een hondje met verleden

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 20:38

Een muilkorf lijkt mij ook niets. De grootste reden is dat wanneer er een hond naar hem toe komt gerend, deze hem bijt, hij zich dus niet kan afweren. Tevens is hij gek op takken, denneappels en ballen, dan moet ik hem deze lol ontnemen tijdens het uitlaten ( :(:) ), in Duitsland hebben we in een gebied gezeten waar hij verplicht een muilkorf om moesten hebben, en dit was een totale ramp. Hij snapte er helemaal niets van dat hij dat takje niet op kon pakken. Dat zijn eigenlijk wel de redenen dat ik het niet wil.

Kijk, als hij nu echt hard begint uit te vallen dan word het een andere zaak. Maar daar hebben we thuis ook afspraken voor gemaakt. Wanneer hij menens is met bijten dan word het een enkeltje naar de praktijk, dat kunnen we hier niet hebben met kleine kinderen.

Maar dat is het bij mij niet, hij valt uit, luid blaffend en snauwend, maar bijten heeft hij nog nooit gedaan.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 14-02-10 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

koda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:38

Sientje schreef:
koda schreef:

Tsja zo'n rottweiler heb ik ook gekend. Die werd ooit in z'n onderlip gebeten door een of ander klein wit ding, dat er nog aan bleef hangen ook... :Y) Sindsdien was hij staatsgevaarlijk bij alles wat klein en wit was, en alleen maar uit te laten aan een zeer kort riempje, met waterpistool erbij voor het geval iemand anders z'n hondje tóch los zou laten.

Voor een muilkorf zou ik, zeker bij een rottweiler niet zomaar kiezen, omdat het risico bestaat dat er elke keer met muilkorf wel frustratie wordt opgebouwd maar niet geuit, waardoor de kans op grijpen als 'ie een keertje per ongeluk zonder muilkorf rondloopt alleen maar toeneemt...

Ik ben zowie zo niet gek op muilkorven.