Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Nakisha schreef:Die flauwekul altijd om met ''kleinvee'' naar een dierenarts te hollen... en dan ook nog midden in de nacht!
De levensverwachting van deze dieren is dusdanig laag dat je je moet afvragen of opereren en zware behandelingen wel eerlijk zijn tegenover zo'n dier. Alleen al het herstel van zoiets...
Geloof me, zo'n dierenarts kan weinig anders doen dan de buitenkant en het gedrag bekijken OF onder narcose brengen en opereren. En dat brengt fikse risico's met zich mee. Ik zou daar zelf nooit voor kiezen met een rat; zodra het niet meer gaat, inslapen. Dat is, al met al, in mijn ogen humaner dan dokteren met zulke beestjes. Maar dat is mijn mening... ik ben ook een ''nuchtere noorderling''...
Als iemand toevallig van een wonderbehandeling weet voor ratten, staat u op AUB en deel ons in uw wijsheid... maar tot nu toe heb ik nog niets zinnigs gehoord, behalve boze verwijten naar de TS. De mensen die zeggen dat DA's er wel iets mee kunnen; wat dan? Ik heb er ook nog nooit van gehoord. Een vroegere kennis van me had altijd ratjes, en nooit heeft een DA er echt iets voor kunnen doen. Operaties eindigden op één geval na allemaal in de dood, en dat ene geval had een lange revalidatieperiode. (Ook van een gezwel) Het arme beest voelde zich belabberd. Daarna heeft ze ook nooit weer die ratten laten behandelen... als ze wat kregen, werden ze ingeslapen wanneer ze niet meer het normale gedrag vertoonden.
Ik heb zelf valkparkieten, ook al zo'n diersoort die niet fatsoenlijk te behandelen is. Langere levensverwachting, maar bijzonder narcosegevoelig, en de niet-tamme dieren zijn ook nog enorm stressgevoelig. Deze vogels laten doorgaans weinig tot niets zien, tot er écht iets mis is. En in dat stadium behandelen lijd toch zeer vaak tot de dood... helaas.
Ik heb al zo vaak woedende verwijten naar mijn hoofd gehad omdat ik niet naar een dierenarts ga met deze dieren. Ik heb een dierenarts wel eens telefonisch vragen gesteld over het behandelen van een aandoening, maar ik ga er echt niet mee heen.
Maar dat doe ik toch echt bewust; ik zie het gewoon negen van de tien keer alsnog misgaan, ondanks dierenarts behandeling. Dat wens ik mijn dieren niet aan te doen; die leven en sterven in hun eigen omgeving, in hun eigen groep. Dat vind ik persoonlijk eerlijker naar hen toe.
Ik behandel mijn dieren wel zelf, en vaak met succes. Is het onbehandelbaar (behalve met een operatie), dan eindigt het verhaal als leven lijden word....
De kosten zijn mijn reden niet. Als ik zo'n beest ermee kan redden, kan hij behandeld. Maar ik kijk wel degelijk naar de slagingskans van behandelingen, dat doe ik voor al mijn dieren. Bij een slechte overlevingskans zal ik eerder aan inslapen denken.
Nakisha schreef:Ik heb zelf valkparkieten, ook al zo'n diersoort die niet fatsoenlijk te behandelen is.
Pollewoppy schreef:Ik verbaas me over sommige reacties hier in het topic. Alsof je een rat meteen duur moet laten opereren als je er mee naar de dierenarts gaat. Ik vind dat je als dierenbezitter een bepaalde verantwoordelijkheid hebt. Ik zou me zelf er niet lekker bij voelen als ik dit gewoon zou negeren en het beestje door zou laten lopen. Zoals al gezegd is kan het een middenoorontsteking zijn, dat gata niet vanzelf over, maar is heel goed te behandelen en daar is echt niet meteen een hele dure operatie of wat ook voor nodig...

Citaat:Ik heb valken en grasjes en deze zijn zeer zeker te behandelen, mist je weet hoe. Zo heb ik een grasje met een hernia weer helemaal goed gekregen en wel meer dingen die ik je met fotos kan laten zien waarbij een normale dierenarts ook staat te kijken. Dus dat ze niet te behandelen zijn is bull oliebol.
Werk zelf bij een dierenarts en daar hebben we vaker ratten geopereerd en wel degelijk met succes.
Pollewoppy schreef:Als jij het zo beoordeelt prima, daar kan ik niks over zeggen. Ik heb de rat niet gezien. Ik hoop dat je je rat goed genoeg kent om de situatie goed in te schatten. Ik maak me drukker om de reacties van sommige anderen, die zeggen "het is maar een rat" en bij voorbaat al weigeren om naar de dierenarts te gaan. Dát vind ik erg.
Dat is wat ik bedoel
kaatje89 schreef:Hoe weet jij dan dat een rat die een gezwel heeft, geen pijn heeft?En verspilling van je geld, tja dan moet je in mijn ogen geen dieren nemen..
Maar goed dat is mijn mening, je kunt niet aan de buitenkant zien of zo'n beest er last/pijn aan heeft, daarom zou ik alleen al naar de dierenarts gaan
Wat je zegt met je paard die bijv. koliek hebt, ja je weet dat je moet stappen, maar alsnog bel je de DA en laat je die ook niet achterwege omdat je toch al aan het stappen bent...
kaatje89 schreef:Pollewoppy schreef:Als jij het zo beoordeelt prima, daar kan ik niks over zeggen. Ik heb de rat niet gezien. Ik hoop dat je je rat goed genoeg kent om de situatie goed in te schatten. Ik maak me drukker om de reacties van sommige anderen, die zeggen "het is maar een rat" en bij voorbaat al weigeren om naar de dierenarts te gaan. Dát vind ik erg.
![]()
Dat is wat ik bedoel
![]()
ALS het maar een rat is, waarom neem je dat dan wel als huisdier?
Als je een huisdier neemt, ongeacht wat, moet je ervoor zorgen, dat dat geld kost, weet je van te voren.
Maar goed, dat is mijn mening