rat bloed uit het oor

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wilawander

Re: rat bloed uit het oor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 17:16

Bokt is inderdaad handig om te vragen maar veel dingen kan bokt geen antwoord op geven want WIJ zijn geen dierenartsen en hebben er ook niet voor GELEERD en een dierenarts wel. En blijkaar vinden toch wel meer emensen dat je zoiets niet hier vraagt maar mee naar een dierenarts gaat en dan wel zo snel mogelijk.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 17:27

kom op zegt waar gaat het over, het gaat over een rat die uit zn oor bloed , heel vervelend voor die arme rat.
En ik vind dat je het gewoon goed gedaan hebt.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 18:38

Die flauwekul altijd om met ''kleinvee'' naar een dierenarts te hollen... en dan ook nog midden in de nacht!
De levensverwachting van deze dieren is dusdanig laag dat je je moet afvragen of opereren en zware behandelingen wel eerlijk zijn tegenover zo'n dier. Alleen al het herstel van zoiets...

Geloof me, zo'n dierenarts kan weinig anders doen dan de buitenkant en het gedrag bekijken OF onder narcose brengen en opereren. En dat brengt fikse risico's met zich mee. Ik zou daar zelf nooit voor kiezen met een rat; zodra het niet meer gaat, inslapen. Dat is, al met al, in mijn ogen humaner dan dokteren met zulke beestjes. Maar dat is mijn mening... ik ben ook een ''nuchtere noorderling''...

Als iemand toevallig van een wonderbehandeling weet voor ratten, staat u op AUB en deel ons in uw wijsheid... maar tot nu toe heb ik nog niets zinnigs gehoord, behalve boze verwijten naar de TS. De mensen die zeggen dat DA's er wel iets mee kunnen; wat dan? Ik heb er ook nog nooit van gehoord. Een vroegere kennis van me had altijd ratjes, en nooit heeft een DA er echt iets voor kunnen doen. Operaties eindigden op één geval na allemaal in de dood, en dat ene geval had een lange revalidatieperiode. (Ook van een gezwel) Het arme beest voelde zich belabberd. Daarna heeft ze ook nooit weer die ratten laten behandelen... als ze wat kregen, werden ze ingeslapen wanneer ze niet meer het normale gedrag vertoonden.

Ik heb zelf valkparkieten, ook al zo'n diersoort die niet fatsoenlijk te behandelen is. Langere levensverwachting, maar bijzonder narcosegevoelig, en de niet-tamme dieren zijn ook nog enorm stressgevoelig. Deze vogels laten doorgaans weinig tot niets zien, tot er écht iets mis is. En in dat stadium behandelen lijd toch zeer vaak tot de dood... helaas.

Ik heb al zo vaak woedende verwijten naar mijn hoofd gehad omdat ik niet naar een dierenarts ga met deze dieren. Ik heb een dierenarts wel eens telefonisch vragen gesteld over het behandelen van een aandoening, maar ik ga er echt niet mee heen.
Maar dat doe ik toch echt bewust; ik zie het gewoon negen van de tien keer alsnog misgaan, ondanks dierenarts behandeling. Dat wens ik mijn dieren niet aan te doen; die leven en sterven in hun eigen omgeving, in hun eigen groep. Dat vind ik persoonlijk eerlijker naar hen toe.

Ik behandel mijn dieren wel zelf, en vaak met succes. Is het onbehandelbaar (behalve met een operatie), dan eindigt het verhaal als leven lijden word....

De kosten zijn mijn reden niet. Als ik zo'n beest ermee kan redden, kan hij behandeld. Maar ik kijk wel degelijk naar de slagingskans van behandelingen, dat doe ik voor al mijn dieren. Bij een slechte overlevingskans zal ik eerder aan inslapen denken.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 19:04

Nakisha schreef:
Die flauwekul altijd om met ''kleinvee'' naar een dierenarts te hollen... en dan ook nog midden in de nacht!
De levensverwachting van deze dieren is dusdanig laag dat je je moet afvragen of opereren en zware behandelingen wel eerlijk zijn tegenover zo'n dier. Alleen al het herstel van zoiets...

Geloof me, zo'n dierenarts kan weinig anders doen dan de buitenkant en het gedrag bekijken OF onder narcose brengen en opereren. En dat brengt fikse risico's met zich mee. Ik zou daar zelf nooit voor kiezen met een rat; zodra het niet meer gaat, inslapen. Dat is, al met al, in mijn ogen humaner dan dokteren met zulke beestjes. Maar dat is mijn mening... ik ben ook een ''nuchtere noorderling''...

Als iemand toevallig van een wonderbehandeling weet voor ratten, staat u op AUB en deel ons in uw wijsheid... maar tot nu toe heb ik nog niets zinnigs gehoord, behalve boze verwijten naar de TS. De mensen die zeggen dat DA's er wel iets mee kunnen; wat dan? Ik heb er ook nog nooit van gehoord. Een vroegere kennis van me had altijd ratjes, en nooit heeft een DA er echt iets voor kunnen doen. Operaties eindigden op één geval na allemaal in de dood, en dat ene geval had een lange revalidatieperiode. (Ook van een gezwel) Het arme beest voelde zich belabberd. Daarna heeft ze ook nooit weer die ratten laten behandelen... als ze wat kregen, werden ze ingeslapen wanneer ze niet meer het normale gedrag vertoonden.

Ik heb zelf valkparkieten, ook al zo'n diersoort die niet fatsoenlijk te behandelen is. Langere levensverwachting, maar bijzonder narcosegevoelig, en de niet-tamme dieren zijn ook nog enorm stressgevoelig. Deze vogels laten doorgaans weinig tot niets zien, tot er écht iets mis is. En in dat stadium behandelen lijd toch zeer vaak tot de dood... helaas.

Ik heb al zo vaak woedende verwijten naar mijn hoofd gehad omdat ik niet naar een dierenarts ga met deze dieren. Ik heb een dierenarts wel eens telefonisch vragen gesteld over het behandelen van een aandoening, maar ik ga er echt niet mee heen.
Maar dat doe ik toch echt bewust; ik zie het gewoon negen van de tien keer alsnog misgaan, ondanks dierenarts behandeling. Dat wens ik mijn dieren niet aan te doen; die leven en sterven in hun eigen omgeving, in hun eigen groep. Dat vind ik persoonlijk eerlijker naar hen toe.

Ik behandel mijn dieren wel zelf, en vaak met succes. Is het onbehandelbaar (behalve met een operatie), dan eindigt het verhaal als leven lijden word....

De kosten zijn mijn reden niet. Als ik zo'n beest ermee kan redden, kan hij behandeld. Maar ik kijk wel degelijk naar de slagingskans van behandelingen, dat doe ik voor al mijn dieren. Bij een slechte overlevingskans zal ik eerder aan inslapen denken.

Ik heb valken en grasjes en deze zijn zeer zeker te behandelen, mist je weet hoe. Zo heb ik een grasje met een hernia weer helemaal goed gekregen en wel meer dingen die ik je met fotos kan laten zien waarbij een normale dierenarts ook staat te kijken. Dus dat ze niet te behandelen zijn is bull oliebol.

Werk zelf bij een dierenarts en daar hebben we vaker ratten geopereerd en wel degelijk met succes.

manonxxlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 19:15

ben ik dan één van de enigsten die het ook niet nodig vind om met deze rat naar de dierenarts te gaan??
Je moet toch ergens een grens gaan trekken,
sommigen mensen rennen bijv met een muisje naar de dierenarts
en tja, je hebt er ook mensen bij zitten die dat niet zullen doen.
En ja, van de laatste groep ben ik er één van....
Zelf doe ik een opleiding dierverzorging/paraveterinair, en daar leer je toch echt wel dat je niet altijd met alle kleine dieren gelijk in de auto kunt springen en naar de dierenarts kunt gaan.
Als je later als hobby bijv met ratten gaat fokker kan het echt niet uit om elke keer met een rat naar de dierenarts te gaan,
ergens moet gewoon de grens worden getrokken. En ik vind dat TS goed heeft gehandeld.

TS: succes met je rat, hoop dat hij er weer boven op komt en dat hij er verder niks aan over houdt.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 19:48

Ik heb 5 jaar lang een opvang gehad en ja ik ging met elke rat die iets had naar de dierenarts, ik heb zelfs ratten netjes naar de dierenarts gebracht om in te laten slapen i.p.v. het zelf te doen.
Echt ongeloofelijk hoe laag er wordt gesproken over diertjes die ook de beste zorg verdienen.

Nakisha schreef:
Ik heb zelf valkparkieten, ook al zo'n diersoort die niet fatsoenlijk te behandelen is.

Ratten zijn prima te behandelen voor van alles van tumoren tot baarmoederontsteking tot abcessen en tanden trekken.
De enige reden voor veel mensen om het niet te doen is geld en dan kan je beter geen ratten nemen.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 00:20

nakischa en manonxxlove
ik ben het helemaal met jullie eens zo denk ik er nou ook over.

en zoals ik al zei heb ik nou een ratje die half jaartje jong is en gezwel krijgt oke dan kan ik er nog wel over denken om te laten opereren.
maar de gezwellen is gewoon waar 99% van de ratten aan dood gaat.

en ik laat mijn beesten inslapen als dat kan.
3 weken geleden met een oude rat van mij ook.
netjes naar de dierenarts gegaan en spuitje gegeven.

maar als het niet kan. en nee ik vind dat het niet altijd kan.
ik heb ook valkparkieten en heb meer jongen met de hand groot gebracht maar 1 was ziek. en savonds zo ziek dat ze op de grond lag en alleen nog kon ademen en amper bewegen.

wat moet je dan?? de dierenarts uit zijn bed bellen vragen of hij een vogel in wil laten slapen??
en de vogel dus nog langer laten lijden en vervoeren en alles?

nee dat kon ik niet. heb aan mijn stiefvader gevraagd of hij ze nek om wou draaien. en toen heeft hij dat gedaan.
hij was meteen dood geen gespartel niks.

vind ik eerlijker tegenover het dier. om het meteen uit zijn lijden te verlossen.

ik heb het nooit eerder durfen laten doen, daar moet ik ook eerlijk voor uit komen. maar ik had het zelf al bijna gedaan.
stond al met dat vogeltje (wat ik al paar weken dag in dag uit heb gevoerd. en waar je toch aan gaat hechten) in me hand en me andere hand zijn nekje om om te draaien. maar ik kon het niet niet zelf. toen heeft hij het gedaan.

maar ik ben blij dat er toch nog mensen zijn die hetzelfde denken als mij.
ik begon al te twijfelen of ik de enigste was

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 00:22

het gaat trouwens hartstikke goed met de rat.
je merkt helemaal niks aan der.
eet goed en drinkt en doet niks raars.
als ze het bloed zelf had weggehaald had ik niks gemerkt.
gewoon een vrolijke rat die lekker bij der vriendinnetjes slaapt en speelt

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 00:28

Ik verbaas me over sommige reacties hier in het topic. Alsof je een rat meteen duur moet laten opereren als je er mee naar de dierenarts gaat. Ik vind dat je als dierenbezitter een bepaalde verantwoordelijkheid hebt. Ik zou me zelf er niet lekker bij voelen als ik dit gewoon zou negeren en het beestje door zou laten lopen. Zoals al gezegd is kan het een middenoorontsteking zijn, dat gata niet vanzelf over, maar is heel goed te behandelen en daar is echt niet meteen een hele dure operatie of wat ook voor nodig...

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 00:34

Pollewoppy schreef:
Ik verbaas me over sommige reacties hier in het topic. Alsof je een rat meteen duur moet laten opereren als je er mee naar de dierenarts gaat. Ik vind dat je als dierenbezitter een bepaalde verantwoordelijkheid hebt. Ik zou me zelf er niet lekker bij voelen als ik dit gewoon zou negeren en het beestje door zou laten lopen. Zoals al gezegd is kan het een middenoorontsteking zijn, dat gata niet vanzelf over, maar is heel goed te behandelen en daar is echt niet meteen een hele dure operatie of wat ook voor nodig...

als ze een oorontsteking zou hebben moet ze er wel last van hebben,
met krabben of schudden en kop scheef houden.
doet ze allemaal niet.

en de kosten gaat het mij niet om.
het is gewoon niet nodig om naar de DA te gaan. nog niet altans

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 00:37

Als jij het zo beoordeelt prima, daar kan ik niks over zeggen. Ik heb de rat niet gezien. Ik hoop dat je je rat goed genoeg kent om de situatie goed in te schatten. Ik maak me drukker om de reacties van sommige anderen, die zeggen "het is maar een rat" en bij voorbaat al weigeren om naar de dierenarts te gaan. Dát vind ik erg.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 00:39

gelukkig dat het weer goed gaat met je ratje!! je kent zelf je diertje het beste..
Als het beestje nou verder echt ziek was (terug trekken niet eten lichamelijke gebreken) ja dan zou ik ook naar een dierenarts gaan, maar als het toch over is nu waarom dan nog?

even een ander verhaal een van mij katten heeft aan een neusgat al een jaar lang een snot neus, soms zit er wat bloed bij. Het beest is een jaar of 17, eet drinkt knuffeld is vrolijk vacht glanst. Ik ga er (en ben) niet naar een dierenarts gegaan, oke wat kan hij doen: een foto en dan mss een gezwel tja laat haar niet meer opereren want dat overleefd ze wrs niet meer. voor antibiotica is ze allergisch dus die hoeft ze niet te krijgen. Ben ik dan slecht voor haar omdat ik niet naar een DA ren? ik vind van niet en dat vind ik van TS ook niet ;)

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 00:54

Mijn hemel zeg... Ik ga er van uit dat TS die nu al jaren ratten heeft echt wel in kan schatten hoe ze moet handelen. Ts, ik heb dit wel mee gemaakt (meerdere keren ) En ben hier mee ook niet direct die nacht naar de Da gegaan. Bij de een was het een wondje( nooit naar de Da gegaan ) En bij de ander een oor poliep ( 3x laten opereren, en toen de strijd op gegeven omdat ze die zelf op gaf)

Waren 2 verschillende ratten. Alleen jij kunt in deze situatie beslissen wat het beste is. Jij ziet of er verschil is in het gedrag of handelen van je rat. Maar hou haar wel streng in de gaten, ruik even aan haar oortjes. (pus lucht) Wees er op bedacht dat die kant van haar lichaam blijkbaar wel de zwakke kant is, ( oog en nu ook oor)

Sterkte, hou je ons op de hoogte mocht er iets veranderen?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 08:55

Ik zal het kort houden.
Ik ken een rat met dezelfde klachten. Ook geen krabben of scheef oor. Opeens ook bloed en vocht uit het oor. Trommelvlies was doorgebroken. Rat moest de meest vreselijke pijn gehad hebben. Niets aan gemerkt.

Staat nu onder zware behandeling bij de dierenarts.
Tis aan jou. Doe er wat mee of laat m inslapen.

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 09:03

Ik heb di gehad bij mijn muis. Die had zijn oortje open gehaald en is daarna vreselijk gaan krabben aan het wondje.
Op het laatst... Bleef er geen oor meer over maar hij at en dronk nog wel rende nog in het ratje was speels.
Misschien heeft die van jou dat ook wel?

Sterkte ermee, de rat ziet er wel erg lief uit! :)

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 15:57

Citaat:
Ik heb valken en grasjes en deze zijn zeer zeker te behandelen, mist je weet hoe. Zo heb ik een grasje met een hernia weer helemaal goed gekregen en wel meer dingen die ik je met fotos kan laten zien waarbij een normale dierenarts ook staat te kijken. Dus dat ze niet te behandelen zijn is bull oliebol.

Werk zelf bij een dierenarts en daar hebben we vaker ratten geopereerd en wel degelijk met succes.

In dat geval; Hoe? Heb je dit zelf gedaan of via de dierenarts?

Ik behandel mijn dieren trouwens ook zelf, zoals ik al noemde, vaak met succes. Zo heb ik een valkparkiet met een zware hersenschudding en compleet evenwichtsverlies (lag tijdens de ergste momenten rond te rollen, wist niet wat boven en onder was) wonder boven wonder weer op de been gekregen.

Ik zei alleen dat veel dierenarts behandelingen bij deze vogels niet goed gaan, (o.a. stress, narcose-intolerantie) dus als je het zelf hebt gedaan, valt dat daar niet onder.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 21:49

Pollewoppy schreef:
Als jij het zo beoordeelt prima, daar kan ik niks over zeggen. Ik heb de rat niet gezien. Ik hoop dat je je rat goed genoeg kent om de situatie goed in te schatten. Ik maak me drukker om de reacties van sommige anderen, die zeggen "het is maar een rat" en bij voorbaat al weigeren om naar de dierenarts te gaan. Dát vind ik erg.

+:)+ _/-\o_ Dat is wat ik bedoel ;)
ALS het maar een rat is, waarom neem je dat dan wel als huisdier?
Als je een huisdier neemt, ongeacht wat, moet je ervoor zorgen, dat dat geld kost, weet je van te voren.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 22:01

kaatje89 schreef:
Hoe weet jij dan dat een rat die een gezwel heeft, geen pijn heeft? :+ En verspilling van je geld, tja dan moet je in mijn ogen geen dieren nemen.. :)

Maar goed dat is mijn mening, je kunt niet aan de buitenkant zien of zo'n beest er last/pijn aan heeft, daarom zou ik alleen al naar de dierenarts gaan :)

Wat je zegt met je paard die bijv. koliek hebt, ja je weet dat je moet stappen, maar alsnog bel je de DA en laat je die ook niet achterwege omdat je toch al aan het stappen bent...

Een goedaardig gezwel, wat het naar alle waarschijnlijkheid gewoon is omdat praktisch ALLE ratten dit op hogere leeftijd krijgen (honden ook trouwens maar dit ff buiten beschouwing) zal minder pijn doen dan de behandeling om het te verwijderen ;)

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 22:05

kaatje89 schreef:
Pollewoppy schreef:

+:)+ _/-\o_ Dat is wat ik bedoel ;)
ALS het maar een rat is, waarom neem je dat dan wel als huisdier?
Als je een huisdier neemt, ongeacht wat, moet je ervoor zorgen, dat dat geld kost, weet je van te voren.

Je hebt mensen die het nou eenmaal zinloos vinden om een ouder dier nog een intensieve behandeling te laten ondergaan, en je hebt mensen die dat wel zinvol vinden. IMO is het egoistisch om een rat een operatie te laten ondergaan zodat je hem nog een paar maanden langer kunt knuffelen. Want dát is ook niet eerlijk ;)

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 22:06

Dat is dan een keus die je maakt, maar wanneer een rat uit z'n oor bloed, vind ik het niet gek om even naar de DA te gaan := Maar goed, dat is mijn mening ;)

En als het niet eerlijk is om hem te laten opereren of iets, laat hem dan op tijd uit z'n lijden verlossen, en laat hem niet net zolang rond lopen tot ie dood neer valt ;)

Maar dat is gewoon mijn eigen mening.

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 22:07

Mijn rat heeft precies hetzelfde gehad als het goed is.. Als het groter word dan is het hetzelfde en dat is een kanker gezwel in het oor ik heb mijn rat toen in moet laten slapen! Dus ik zou zeggen hou het in de gaten!

Aims

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 22:20

Ik verbaas me echt over sommige reacties.
''Het is maar een rat'' ?
Al was het een vis, je doet er alles aan om een dier beter te maken
of dat nou opereren, medicatie, in laten slapen is. Wat het ook is, je doet je best.

Als één van mijn ratten zo'n bloedend oor had gehad, had ik de spoed arts al lang gebeld.
Met één belletje weet je al gelijk of jou DA er wat aan kan doen of niet, het is niet nodig om
gelijk in de auto te stappen. Ook al kunnen ratten daar vrij goed tegen.

Ik kan me voorstellen dat jou rat nu pijn heeft, misschien kan je DA pijnstillers mee geven?
De enige die dat kan oordelen is jou DA en volgens mij is het een kleine moeite om die even te bellen.
Mijn rat zit nu weer op de tweede kuur met pijnstillers en antibiotica, zo lang zij het niet op geeft,
geef ik het ook niet op en blijven we volhouden.

Succes met je rat! En laat je weten als er wat veranderd?

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 23:38

ik merk nu niks meer aan de rat ook niet dat ze pijn heeft.
ze doet gewoon net zo normaal als voor de bloeding.
het is ook niet nog een keer gaan bloeden.

zodra ze er pijn aan gaat krijgen of last van krijgt van de bult of het oor. dan ga ik direct mits tijdstip het mogelijk maakt niet midden in de nacht naar de dierenarts en laat ik haar inslapen.
ik vind het niet eerlijk om haar nog te laten opereren tegenover het beesje.
ze is al 3 jaar oud.
dan heeft ze haar tijd gehad en krijgt een spuitje.

en als er wat veranderd aan de rat dan laat ik het jullie natuurlijk weten.

SRG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 15:48

Hoe is het nu met je ratje TS?

De kant waar ze last van dr oor en oog heeft is dus dr zwakke kant.. Ik kan het zo op de foto niet duidelijk zien, maar puilt het oog aan die kant een beetje uit? Zo ja zou ik toch naar de DA gaan, kan dat ze dan een gezwel in dr kop heeft wat de boel naar buiten zit te duwen.
Hoop voor jullie dat het allemaal meevalt en ze nog ff bij je kan blijven.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 16:07

het gaat nog steeds goed met de rat.
nee het oog puilt niet uit. lijkt mischien zo.
het heeft niet meer gebloed.
en ze is wel steke blind aan dat ene oog.
de bult word ook groter.
als ze er last van krijgt of ik vind dat ie echt te groot word laat ik haar inslapen.
het is nu afwachten hoelang ze zelf nog wil leven. en dat ziet er nu nog goed uit.
klimmen in de kooi doet ze ook nog als de beste trouwens.