schrokkende hond...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 09:40

Hier nog een labje van nog geen jaar met het zelfde probleem!
Mijn herder pup deed het ook, maar dat ging ineens over.
De honden staan overigens op vlees en daar gaat de bak ook ineens leeg, maar minder drastisch dan brokken.
Bij herbyvers kan je goed en zeer betaalbaar vlees kopen (word nog bezorgt ook)

Hoe oud is je hond?
Laatst bijgewerkt door annebe op 05-02-10 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin_88

Re: schrokkende hond...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 09:41

De hond van mijn oppas doet het ook.. Die 'anti schrok bakken' nog nooit gezien.. Wij gooien er soms een grote kong in, zodat hij 'daaromheen' moet eten.. Wie weet helpt dat..? :)

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 09:44

Zij, ik heb ook een hond, die schrokt als een gek.
Fien (bordeauxdog/rottweiler, rare combi) doet (deed) gemiddeld.... 20 seconden over haar voer?

Wij hebben als tip gekregen; die bak bij blijven vullen. Ze eten zichzelf helemaal ziek. Vond het nogal gemeen klinken, maar als je alles geprobeerd hebt, probeer je dit ook maar weer.
Normaal krijgt Fien 3 grote scheppen per dag, ook van Royal Canin. Die dag heeft ze 12 scheppen opgegeten. Ontzettend veel, maar sindsdien schrokt ze niet meer. Ze eet nu lekker gedurende heel de dag. Zelfs onze andere hond mag bij haar voerbak in de buurt komen.

Er geven aan aantal mensen aan dat het winderige niet aan het schrokken ligt; Fien stinkt lange niet meer zo erg. Allemaal sinds ze niet meer schrokt!!!

Ze krijgt nu ook weer gewoon 3 scheppen per dag. Het bijvullen is maar 1 dag nodig geweest.
Laatst bijgewerkt door bosefoso op 05-02-10 09:46, in het totaal 2 keer bewerkt

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 09:45

die gooit ze er uit ;) en dat is t zelfde idee als steen in de voerbak en dat heb ik dus al in het lijstje staan wat ik al geprobeert heb...

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 09:45

Ook het boeren en het haast stikken is van het schrokken meid. Fien heeft er allemaal geen last meer van.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 09:52

annebe: ze is bijna 2

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 09:54

dat is wel een hele slechte manier van iets op lossen hoor bosefo wist je dat dat wel heel erg slecht is voor een hond? om hem maar te laten eten wat hij wil?.. je mag blij zijn dat er niet iets schadelijks is overgebleven

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 09:55

Ik zou een labje dus echt niet onbeperkt eten geven voor 1 dag. Dit heb ik toen ik 6 was gedaan met de hond van mijn opa. Opa vroeg of ik de hond wilde voeren, dus ik dacht: ow, wat een honger heeft ie, hij moet maar lekker eten totdat zijn buikje vol is. Ja en de hond op sterven na dood. :=

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 09:57

de tip is vanuit veterinaire hoek gekomen, dus zo slecht zal het niet wezen. In het wild eet een dier ook wat ie wil. Als het eenmalig is, is het niet zo snel schadelijk.

Voor het geval dat Zij iets wil doen met de tip, kan ze natuurlijk even contact opnemen met de DA.
Laatst bijgewerkt door bosefoso op 05-02-10 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 10:04

oh sorry dat ik je naam verkeerd schreef..mijn excuses...

Maar helaas kan dit dus zeker niet bij een Labrador.
Mijn Labje was een keer weggelopen en kwam in het asiel terecht.

Daar hebben ze hem onbeperkt eten gegeven, ik kon dezelfde avond met hem naar de dierenarts en hij had bijna een maagkanteling..

En de dierenarts hier heeft de kosten verhaald op het asiel, omdat dus niet absoluut mag!!.. dus misschien heb jij de verkeerde tip gehad ;)
Laatst bijgewerkt door Loody op 05-02-10 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 10:09

die van mij eet in de gang met de deur dicht. dan is ze niet bang dat iemand het afpakt en eet ze rustig. anders is de bak in 10 seconde leeg. is ook op advies van de DA (na een maag torsie op 2 jarige leeftijd)

@loody: iedere dierenarts heeft daar een andere mening over en het is per hond verschillend of het kan. de ene is gevoeliger voor een maagtorsie etc dan de ander ;)

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 10:14

Wij kregen voor onze pup ook het advies om hem onbeperkt eten voor te schotelen. Zo voorkom je schrokken en voernijd werd gezegd. Moet zeggen dat het wel klopt. Hij eet alleen als hij honger heeft en regelmatig is zijn bak dus niet leeg. Hij is nu 6 maanden en tot 9 maanden mochten we het zo doen.

Ik geef trouwens 2 koffiemokken Barca voer per dag aan onze herder. En ze zien er super uit. Barca is wat minder bekend, mar wellicht is het te proberen? Ondanks dat onze volwassen herders ook wat schrokkerig eten (hebben we niet als pup gehad) merk ik er nooit wat van en ze poepen opvallend minder!

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 10:17

tuurlijk kan het verschillen per hond.. maar ik vind niet dat het zomaar neer gezet kan worden als advies....

Zij heeft een Lab en die zijn gevoeliger voor maagproblemen ;)

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 10:18

nou ja.. Dogachtigen zijn ook nogal gevoelig voor maagproblemen....

Er kan uiteraard gewoon advies ingewonnen worden.

silvana84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 10:19

Er zijn heel wat verschillende soorten brok. Heb je wel eens aan Renske gedacht of Cavom? Ik werk in een dierenwinkel en ben er wel achter gekomen dat elke hond anders is en je dus zeker niet alleen kan denken dat een labrador het goed doet op labrador voer.
Wij verkopen ook Carocroc honden brokken, hier zijn veel mensen er positief over. Gewoon eens wat anders uit proberen

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 10:19

klopt en daar hoor je rekening mee te houden als eigenaar toch?

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 10:25

Loody, indien het nog op mij gericht is; daar houden wij uiteraard rekening mee. Als we dit verhaal niet hadden gehoord vanuit de DA zouden we het ook nooit gedaan hebben.
Hij heeft dit advies gegeven, terwijl hij weet dat wij een dog-achtige hebben.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 10:34

dat zou kunnen, terwijl mijn dierenarts zegt om het niet te doen bij Labjes :)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 10:43

Citaat:
Daar hebben ze hem onbeperkt eten gegeven, ik kon dezelfde avond met hem naar de dierenarts en hij had bijna een maagkanteling..

Dit heeft niks te maken met teveel eten krijgen.
Onze doggen moeten na het eten verplicht een slapie doen om dit tegen te gaan.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 11:20

bosefoso schreef:
de tip is vanuit veterinaire hoek gekomen, dus zo slecht zal het niet wezen. In het wild eet een dier ook wat ie wil. Als het eenmalig is, is het niet zo snel schadelijk.

Voor het geval dat Zij iets wil doen met de tip, kan ze natuurlijk even contact opnemen met de DA.

Maar in het wild eten ze geen Royal Canin of andere droge brok, maar vlees dat vocht bevat. Droge brokken wekken echter een veel groter dorstgevoel op, waardoor zo'n hond nadat hij zich tonnetje vol heeft gegeten, ook nog eens geneigd is veel te gaan drinken. En dan wordt het volume van het voer in de maag toch ineens wel erg veel en zwaar.
Ik vind het dan ook een ronduit gevaarlijk plan en kan niet begrijpen dat juist een dierenarts zo'n advies zou geven. Heb al iets te veel honden gezien die doodziek werden nadat ze zich (meestal per ongeluk) ineens onbeperkt tegoed hadden kunnen doen aan brokken. Naar mijn mening vraag je gewoon om een maagkanteling als je zoiets doet.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 12:46

Onze Berner Sennen schrokt ook vreselijk. Als ik me heb omgedraaid heeft ie zijn bak al leeg.
Wij hebben een grote steen in zijn bak gelegd en daaromheen gaan de brokjes en dat helpt wel iets. Maar onze dierenarts zei dat het schrokken niet zoveel kwaad kan. De brokjes (wij geven science plan) die wij onze honden geven zijn voor hen al hapklare brokjes.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 16:08

Iris82 schreef:
De meeste honden kauwen niet op hun brokken, dus daaraan zou het niet moeten liggen eigenlijk.
Idd, en vooral bij labradors valt me dat op. Een vriendin van me heeft er ook zo-een, en als ie zijn voer kreeg viel ie bijna in zijn bak met zijn snuit, zoog de brokken naar binnen en klaar.
Dat duurde ongeveer 15 seconden, en weg was het.
Een andere kennis heeft een Doberman, die doet het ook. Zo liet ze ooit een een gloeiend hete aardappel uit de pan op de grond vallen. Doberman VLOOG er opaf, pakte de aardappel heel blij en *slik* weg was ie. Je zag de glimlach op haar snuit gewoon verdwijnen. Staart ging van hoog naar laag, kop naar beneden en BUUURRP. Daar lag de hete aardappel, nog helemaal heel.
En een week later deed ze precies hetzelfde met een bitterbal die zo uit de frituur kwam ook gevallen. Niks van geleerd dus.

Ik ken eigenlijk nauwelijks honden die echt netjes op hun brok kauwen. Dus de winderheid zal echt aan de kwaliteit van de brok liggen. Stinkt je hond ook erg naar hond?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 16:19

Ik heb hier ook zo`n hond.. Da`s een Airedale reu. Kauwt ook het liefst zo min mogelijk, en bijv. een dentastick was binnen de minuut op.

Ik voer nu KVV, en voer dat in een oude taartvorm. Daardoor is hij iets langer bezig, en heb ik nog het idee dat hij echt iets gegeten heeft. Hij krijgt `s ochtends 750 gram KVV, en overdag bijv. een rauwe wortel, een kippenruggetje of wat doperwten uit blik. Op die manier heeft hij in ieder geval `s ochtends een volle maag, en krijgt hij nog wel wat lekkers af en toe. Geen last van boeren/winden etc, en veel minder stront dan toen hij nog brokken at.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 18:13

ik durf niet te zeggen dat kwaliteit niks er mee t emaken heeft, maar voor 65 euro per zak mag ik toch verwachten dat ik goed voer geef :s

ik ga eens overleggen om diepvriesvlees te geven. krijgt ze nu ook regelmatig, maar misschien gewoon helemaal overstappen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 19:44

Mijn hond schrokt ook, ik heb het losgelaten.
Heb mij in het begin ook wel zorgen gemaakt, net als jij.
Tot iemand mij vertelde dat dit geen kwaad kon, was een hondentrainer.
Kwam met een verhaal aanzetten dat ze dit in het wild ook doen,
en zich vanzelf wel tegenkomen maar dat dit wel meevalt.
Sindsdien schrokt ze ook minder, laat dr gewoon lekker.
Als jij dr echt moeite mee heb kan jehet commando 'wacht' eraan geven zodat ze even stopt en kan kauwen (Als ze dat uberhaupt al doen :+ ) en anders een antischrokbak zelf vind ik dat tien keer niets.