Het is weer zover....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 19:15

Internet staat er vol mee en had al twee linken geplaatst toch?
Maar goed;
http://www.wagenrenk.com/global/nl/Melkkliertumoren
http://vdt.ugent.be/code/showupload.php?id=385
http://www.dierenartsborstel.be/page.as ... &langue=NL
http://www.kattenvrienden.com/melkkliertumor.html

Ben gestopt :D

En waar blijft nu het onderzoek waarin jij beweerd dat een vrouw net zoveel kans op het onstaan van mammatumoren heeft omdat ze niet gesterrilisseerd is?????
Ben wel benieuwd naar dit percentage, kat versus mens.

Als ik die percentages bij de kat zie (En de hond mag de mensheid zich namelijk wel ernstig zogen maken want dan lopen wij vrouwen met een ernstig probleem rond.

Jonge dieren die vroeg geholpen lopen is dit percentage namelijk zelfs nihiel.

rockwitch

Re: Het is weer zover....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 19:19

Wat ik raar vind is dat er veel reacties zijn dat als het dier niks mankeert, waarom dan laten helpen.
Maar als iemand een per ongeluk nestje krijgt, staat iedereen op zijn achterste benen, want waarom niet laten helpen???
Ik dacht dat de meeste bokkers toch ook wel tegen het vermeerderen van dieren was (daarmee bedoel ik dus niet de echte fokkers die weten waar ze mee bezig zijn en proberen de goeie punten juist door te fokken) maar opeens zijn er ook een aantal tegen het preventief laten helpen...ik begrijp er geen fluit meer van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 20:26

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 20:33

Yamcha schreef:
Ik doe er bij een kat ook niet moeilijk over :)

Doe mij eerst maar eens een onderzoek waarin glashelder wordt aangetoond dat als je een kat niet steriliseert, ze mammatumoren krijgt :)

Maar dit is dus nog altijd niet aangetoond. Er staat alleen maar in al die links dat er een kans is, niet hoe groot die kans is. En dat zal wel geen 100% zijn, wat hier gesuggereerd wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 20:41

Oei dan spreek jij jezelf enorm tegen want eerder in dit topic beweer jij

Yamcha schreef:
Vergelijk die dan ook even met die van mensenvrouwen.

Borstkanker is gewoon heel veel voorkomend (want daar gaat het om) en dat beperkt zich niet tot katten. Alleen stellen dat je de kat moet laten steriliseren (het is gewoon een castratie, maar goed) omdat ze anders mammakliertumoren kweekt is niet helemaal juist. Er zijn genoeg ongecastreerde poezen die ze niet hebben :)

En;
Yamcha schreef:
Dat vind ik dan wel een goede reden om te castreren, maar word een beetje moe soms van al die ongenuanceerde verhalen die de wereld in worden geholpen :)

Terwijl in jou link ook weer staat;

Als de ingreep voor de eerste loopsheid, op 6-7 maanden leeftijd, wordt uitgevoerd is de kans op de ontwikkeling van melkkliertumoren enorm verkleind.
Melkkliertumoren komen tot ontwikkeling bij 25% van de teven die 4x of vaker loops zijn geweest.
Zij krijgen op oudere leeftijd vaak meerdere tumoren waardoor grote chirurgische ingrepen noodzakelijk zijn.
Ook indien eigenaren goed opletten komt ingrijpen soms te laat en kunnen honden hieraan overlijden.
Indien de eierstokken voor de eerste loopsheid worden verwijderd is de kans op melkkliertumoren kleiner dan 1%.

Na de eerste loopsheid is deze kans al gestegen tot ongeveer 7%.
Door een paar loopsheden met sterilisatie te wachten gooit u dus het belangrijkste voordeel weg!

Dus als jij je dier laat helpen op jonge leeftijd heb je nog maar één procent kans om deze dodelijke vorm van kanker op te lopen, niet geheel te verwaalozen.

Sorrie Yamcha maar je slaat de plank volledig mis in dit topic, zelden je zo zien tegen spreken.
rockwitch schreef:
ik begrijp er geen fluit meer van.

Ik ook niet meer :\ Zelden zo'n verwarrend topic gezien, ben het met je eens dat als bokkers een topic openen ze het meten laten aborteren, snel je huisdier laten helpen want dit is gezonder en beter.

Maar aan de andere kant.....Die topics zie ik veelvuldiger en ook liever voorbijkomen, omdat het gewoon het verstandigst is en het beste voor je huisdier.

Yamcha schreef:
En dat zal wel geen 100% zijn, wat hier gesuggereerd wordt.

Yamcha schreef:
Dus niet 100% van de vrouwelijke niet gecastreerde populatie krijgt mammakliertumoren oftewel borstkanker.

Sorrie maar wil jij even de woorden quoten waar dit beweerd wordt??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 20:48

Je leest niet goed.

Hier wordt gezegd: als je haar niet laat steriliseren is de kans op mammakliertumoren enorm groot!

Die is niet enorm groot. Die kans is kleiner als bij honden, waarvan 25% van de ongecastreerde teven mammakliertumoren krijgt, en groter als bij mensen, waarbij 12,5 borstkanker krijgt.
Die kans is niet enorm groot, er zijn er nog altijd meer die het niet krijgen.

En daar doel ik op, met al mijn posts. Dat jij dat verwarrend vindt lijkt me jouw probleem, niet het mijne. Ik stel voor dat je het nog even goed doorleest.

Dat de poezen mammakliertumoren kúnnen krijgen als je ze niet castreert, is wat anders als: "ze krijgen ze als je ze niet laat helpen". Daar zit een heel groot verschil in, dat is de nuance die ik hier probeer aan te brengen.

@ rockwitch: ik vind het heel verstandig om een poes te laten helpen (kater trouwens ook), om kittens te voorkomen. Al dat gemiep over tumoren is imo een hoop bangmakerij, want zoals eerder gezegd: er zijn er nog altijd heel veel poezen die ze niet krijgen....... net als mensenvrouwen.........

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 22:18

Ik vind anders 25% en 12,5% wel behoorlijke risico's hoor.. :=

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 01:30

rockwitch schreef:
Wat ik raar vind is dat er veel reacties zijn dat als het dier niks mankeert, waarom dan laten helpen.
Maar als iemand een per ongeluk nestje krijgt, staat iedereen op zijn achterste benen, want waarom niet laten helpen???
Ik dacht dat de meeste bokkers toch ook wel tegen het vermeerderen van dieren was (daarmee bedoel ik dus niet de echte fokkers die weten waar ze mee bezig zijn en proberen de goeie punten juist door te fokken) maar opeens zijn er ook een aantal tegen het preventief laten helpen...ik begrijp er geen fluit meer van.

Even in min geval; het is absoluut níet mijn bedoeling dat Sky een nestje krijgt, en ze zal een hoop moeite moeten ondernemen om dit wél voor elkaar te krijgen :D
Ik heb maar 1 kat. Ze komt niet buiten ivm drukke weg naast de deur. Alleen via de keukendeur kan je mn huisje in, juist hierom is de keuken ook verboden terrein voor haar. Om ongezien/ per ongeluk buiten te komen zal ze dus eerst ongezien/ per ongeluk in de keuken moeten zien te komen. Mission impossible dus :P Zo gauw ik verhuis naar huisje met aangrenzende tuin gaat ze in ieder geval bij meneer de dokter langs; ik wil haar dan wel in de tuin kunnnen laten. Ze gaat ook bij haar grote vriend langs als ik een andere kat erbij neem; krolse vriendin lijkt me nogal vermoeiend en irritant voor andere kat, en geeft dan weer ellende. Voor nu zijn deze twee redenen niet van toepassing, maar ik ga zeker nog informeren naar de risico's, voors en tegens van sterilliseren ;)

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 01:36

ik hoor hier alleen maar mammatumoren... maar wat dacht je van die geweldige baarmoederonsteking? dat is echt HET doel van steriliseren van teven/poezen/konijnen de baarmoeder van een dier werkt niet zoals bij ons, een ontsteking vormt zich veel te makkelijk als de baarmoeder niet regelmatig "schoon" wordt gemaakt (dus bij een dier door een worp, bij de mens komt t hele slijmvlies elke maand naar buiten.... is er toch nog een voordeel aan ongesteld zijn) en daar komen dan de baarmoeder tumoren en de mammatumoren achteraan....
Op het moment dat je poes een baarmoeder ontsteking heeft en dan zeker 1tje met pus is de operatie super riskant..... dus beter voorkomen dan genezen...

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 13:22

Juut schreef:
rockwitch schreef:

Even in min geval; het is absoluut níet mijn bedoeling dat Sky een nestje krijgt, en ze zal een hoop moeite moeten ondernemen om dit wél voor elkaar te krijgen :D
Ik heb maar 1 kat. Ze komt niet buiten ivm drukke weg naast de deur. Alleen via de keukendeur kan je mn huisje in, juist hierom is de keuken ook verboden terrein voor haar. Om ongezien/ per ongeluk buiten te komen zal ze dus eerst ongezien/ per ongeluk in de keuken moeten zien te komen. Mission impossible dus :P Zo gauw ik verhuis naar huisje met aangrenzende tuin gaat ze in ieder geval bij meneer de dokter langs; ik wil haar dan wel in de tuin kunnnen laten. Ze gaat ook bij haar grote vriend langs als ik een andere kat erbij neem; krolse vriendin lijkt me nogal vermoeiend en irritant voor andere kat, en geeft dan weer ellende. Voor nu zijn deze twee redenen niet van toepassing, maar ik ga zeker nog informeren naar de risico's, voors en tegens van sterilliseren ;)

Mijn kleine poezekind komt ook niet buiten, maar ik weet wel genoeg verhalen dat mensen ook alles deden om de katten binnen te houden, maar als ze krols zijn en echt willen kunnen ze zo ontzettend snel en creatief zijn.
Ik zou zelf gewoon alle risico's uitsluiten en dat doe je alleen door te steriliseren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 15:36

Mjay schreef:
ik hoor hier alleen maar mammatumoren... maar wat dacht je van die geweldige baarmoederonsteking?

Ik weet het, ik vind het daarom ook goed dat TS zich laat informeren te gaan steriliseren, jou punten had ik nog niet eens genoemd.

Juut schreef:
maar ik ga zeker nog informeren naar de risico's, voors en tegens van sterilliseren ;)

Yamcha schreef:
Je leest niet goed.

Hier wordt gezegd: als je haar niet laat steriliseren is de kans op mammakliertumoren enorm groot!

Over niet lezen gesproken ik vraag om een quote waarin jij beweerd dat ik zou hebben gezegd;

Yamcha schreef:

Heel wat anders toch, grote kans of 100%?

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 15:51

dit blijft een leuke discussie. Ik heb gewoon zoiets van, hoe jonger je dier, hoe minder nasleep van de operatie en op latere leeftijd ook minder kans op baarmoederontsteking, mammatumoren en noem alle ellende maar op.

onze Golden is inmiddels 7. ze is pas met 3 jaar bij mijn vriend gekomen, ongesteriliseerd. hij wist de nadelen niet van een ongesteriliseerde teef dus heeft dat ook nooit laten doen. omdat ze 7 is laten we het nu ook niet meer doen, de operatie wordt gewoon te gevaarlijk. maar zolang ik geen fok in ogen heb, wordt het jonge dier bij mij, ongeacht geslacht, nog voor zijn 1e verjaardag gecastreerd.

is misschien een keer een grotere uitgave, maar over het algemeen (Yamcha, ik snap heel goed dat die kans MAAR ..% is, maar je zal maar bij die % behoren) houd dat je dier op latere leeftijd uit de medische molen wat betreft dit soort rare ontstekingen e.d.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 13:21

Chiqa schreef:
Yamcha schreef:

Heel wat anders toch, grote kans of 100%?

Daarom staat er ook gesuggereerd he.

Je zegt dan iets zonder dat het er letterlijk zo staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 15:38

__danielle__ schreef:
is misschien een keer een grotere uitgave, maar over het algemeen (Yamcha, ik snap heel goed dat die kans MAAR ..% is, maar je zal maar bij die % behoren) houd dat je dier op latere leeftijd uit de medische molen wat betreft dit soort rare ontstekingen e.d.

Idd dat risico wil je toch niet nemen als je dit door vroeg ingrijpen kan terugbrengen naar minder dan een procent.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 16:03

Chiqa schreef:
Goed begrijp dat sommige mensen katten vergelijken met mensen, hoe zit dit dan met de anticonceptiepil, waarom wordt er bij vrouwen niet moielijk over gedaan en bij katten staan we meteen op ons achetrste benen want dit is o zo slecht? Zijn toch hetzelfde volgens jullie?

En zit nog steeds te wachten op een vergelijkbaar onderzoek, gevolgen niet sterilliseren dieren versus mens :)

Jij vraagt om een onmogelijk onderzoek hier. De kans is heel groot dat borstkanker afneemt wanneer alle vrouwen zich laten steriliseren op hun 18e. Je doet net of een kat zoveel verschilt van een mens terwijl er meer overeenkomsten zijn dan verschillen. Kijk als we nou katten met reptielen zouden vergelijken dan is dat idd een beetje vreemd.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 16:05

Waarom noemen jullie in dit topic trouwen melkkliertumoren ´mamatumoren´

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 16:12

christel1857 schreef:
Jij vraagt om een onmogelijk onderzoek hier. De kans is heel groot dat borstkanker afneemt wanneer alle vrouwen zich laten steriliseren op hun 18e. Je doet net of een kat zoveel verschilt van een mens terwijl er meer overeenkomsten zijn dan verschillen. Kijk als we nou katten met reptielen zouden vergelijken dan is dat idd een beetje vreemd.

En heb je hier een bron van? Dat vrouwen bij vroeg steriliseren minder kans hebben op mammatumoren?

Verders katten mensen; net zoiets als een appel en een peer.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 16:19

Dacht dat dat de latijnse naam ervoor was, maar ik geloof dat dat wel als mamma word geschreven.

@ Juut: Je hebt wel iets uit de kast gehaald zeg! Kijkt naar de lengte van dit topic. ;) Veel sterkte met je zingende kat. Overigens zingt Mimir ook, alleen dan omdat hij dement is. Klinkt het overigens zoals een huilende baby?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 16:24

Chiqa schreef:
christel1857 schreef:

En heb je hier een bron van? Dat vrouwen bij vroeg steriliseren minder kans hebben op mammatumoren?

Verders katten mensen; net zoiets als een appel en een peer.

Verklaar je appels en peren eens Chiqa? Bij mijn weten worden veel dierproeven uitgevoerd juist ómdat het dierenlichaam en het menselijk lichaam vergelijkbaar functioneren..

Er ís geen bron van een onderzoek dat vrouwen bij vroege sterilisatie minder kans hebben op borstkanker, dergelijke onderzoeken worden uiteraard niet op mensen uitgevoerd :+ Beetje logisch nadenken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 16:34

Chubby schreef:
Er ís geen bron van een onderzoek dat vrouwen bij vroege sterilisatie minder kans hebben op borstkanker, dergelijke onderzoeken worden uiteraard niet op mensen uitgevoerd :+ Beetje logisch nadenken?

Er worden anders wel uitspraken gedaan in dit topic. Knap zeg dat deze mensen meer weten dan een ooit een onderzoek dan heeft aangetoond ;)
Vidn je het heel erg dat de geloofwaardigheid dan daalt?

Chubby schreef:
Verklaar je appels en peren eens Chiqa? Bij mijn weten worden veel dierproeven uitgevoerd juist ómdat het dierenlichaam en het menselijk lichaam vergelijkbaar functioneren

Simpel, een kat is geen mens, noch andersom compleet offtopic.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 16:38

Chiqa schreef:
Simpel, een kat is geen mens, noch andersom compleet offtopic.

Dat is geen verklaring maar een andere manier van bewoorden van je eerdere bewering... :+

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 19:48

Emytje schreef:
Dacht dat dat de latijnse naam ervoor was, maar ik geloof dat dat wel als mamma word geschreven.

@ Juut: Je hebt wel iets uit de kast gehaald zeg! Kijkt naar de lengte van dit topic. ;) Veel sterkte met je zingende kat. Overigens zingt Mimir ook, alleen dan omdat hij dement is. Klinkt het overigens zoals een huilende baby?

T heeft ook een beetje een andere lading gekregen, geloof ik :=
Nou ja, zolang het leerzaam is, is het best. Sky klinkt niet helemaal als een huilende beeb, maar ze kan zowieso niet normaal miauwen. Komt echt een raar geluid uit :+ Wel heeft ze de neiging op plekjes te gaan staan waar ze lekker nagalmt, vind ze mooi >;)

Dieren zullen inderdaad niet voor niets gebruikt worden als proefdieren voor menselijke medicatie (jaja, vandaag was er zo'n heuze pillenontwikkelaar bij mij op t werk) Maar nogmaals; ik ga waarschijnlijk volgende week donderdag bij de dierenarts langs om uit te horen over alle voors en tegens. Zal de info dan hier posten ;)

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:49

graag! alleen.. ook dierenartsen hebben hier hun eigen mening over. ze zullen je zo objectief mogelijk voorlichten maar hun eigen mening ook laten doorschemeren.

zo zei onze dierenarts dat hij onze hond nog wel zou laten steriliseren (castreren) maar na uitgebreid onderzoek op internet en verhalen van meerdere dierenartsassistentes (positief en negatief hoor!) hebben wij er toch vanaf gezien, ondanks dat onze eigen DA het dus wel zou doen.

maar goed, krijst ze al wat minder? :D

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 20:23

Na een week was het over :D

Een eigen mening geven mag, ik vraag wel door naar de achterliggende gedachte ;)

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 22:00

Ik denk alleen wel dat je met sterilisatie niet al te lang meer moet wachten of ervoor moet kiezen om het helemaal niet te doen, gezien de risico's voor een operatie op oudere leeftijd.

Ik ben ook benieuwd naar wat je dierenarts gaat zeggen.