Mijn kat zeurt..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 20:39

En als een mens veel praat, gooien we dan ook sleutelbosjes naar het hoofd, gooien met schoenen en dreigen we met kussens om de oren te slaan?
Of zetten we dan de brandspuit er op (vergelijkbaar met een plantenspuit t.o. de kat).
Negeren of terug praten, dat is de remedie
Neem anders geen kat.
Gooien en smijten is een uiting van machteloosheid.
En hier is weer het bewijs hoe eigenzinnig een kat kan zijn.

'As every cat owner knows, nobody owns a cat'.

Als een kat blaasgruis heeft dan doet hij meer dan alleen maar mauwen.
En blaasgruis kan over gaan, maar ook blijvend zijn.
Het hangt er helemaal vanaf in hoeverre de struviet afbraak is.
Met speciaal voer is dit op te vangen en na lange tijd kan geprobeerd worden om dit af te bouwen.
In veel gevallen komt het terug, maar dat hoeft niet persé.
Wij hebben een Abessijn met blaasgruis en die staat half op speciaal voer en half op gewoon voer, dit werkt bij deze kat.
Gaat het met de blaasgruis helemaal niet meer dan kan operatief de plasbuis verlegd worden.
Dan wordt de kater een poes.
Poezen hebben hier meestal weinig last van omdat de plasbuis korter is.

Fontijnen beginnen wij niet aan, want dat wordt spelen met het water en dan is de hele boel drijfnat.
Inderdaad kan een gevuld glas water onder de kraan een oplossing zijn.
En sommige katten houden van water, onze Egyptische Mau gaat zelfs graag mee onder de douche.
Die zou wel willen dat we met de plantenspuit gingen spuiten, feestje.

Kattenluikjes hoeven niet te tochten, de goede luikjes hebben een tochtrand.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 23:15

Moggsy schreef:
En als een mens veel praat, gooien we dan ook sleutelbosjes naar het hoofd, gooien met schoenen en dreigen we met kussens om de oren te slaan?
Of zetten we dan de brandspuit er op (vergelijkbaar met een plantenspuit t.o. de kat).
Negeren of terug praten, dat is de remedie
Neem anders geen kat.
Gooien en smijten is een uiting van machteloosheid.
En hier is weer het bewijs hoe eigenzinnig een kat kan zijn.

'As every cat owner knows, nobody owns a cat'.

Als een kat blaasgruis heeft dan doet hij meer dan alleen maar mauwen.
En blaasgruis kan over gaan, maar ook blijvend zijn.
Het hangt er helemaal vanaf in hoeverre de struviet afbraak is.
Met speciaal voer is dit op te vangen en na lange tijd kan geprobeerd worden om dit af te bouwen.
In veel gevallen komt het terug, maar dat hoeft niet persé.
Wij hebben een Abessijn met blaasgruis en die staat half op speciaal voer en half op gewoon voer, dit werkt bij deze kat.
Gaat het met de blaasgruis helemaal niet meer dan kan operatief de plasbuis verlegd worden.
Dan wordt de kater een poes.
Poezen hebben hier meestal weinig last van omdat de plasbuis korter is.

Fontijnen beginnen wij niet aan, want dat wordt spelen met het water en dan is de hele boel drijfnat.
Inderdaad kan een gevuld glas water onder de kraan een oplossing zijn.
En sommige katten houden van water, onze Egyptische Mau gaat zelfs graag mee onder de douche.
Die zou wel willen dat we met de plantenspuit gingen spuiten, feestje.

Kattenluikjes hoeven niet te tochten, de goede luikjes hebben een tochtrand.

Tjeee jij weet een geintje ook tot in het extreme te trekken :Y) Natuurlijk gooi ik geen kussens, sleutelbossen en schoenen naar MiniPoes.

Is ze me veel te duur voor }>

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 23:21

Ken ik ook!
een pers wel te verstaan.
Het beestje heeft een gouden karakter, zou echt nooit een mens kwaad doen.
maar mauwen dat ze kan!
meestel is de oorzaak hiervan gewoon om aandacht te trekken.
Omdat je reageert op zijn gemauw, weet de kat dat, als hij mauwt hij zijn zin krijgt.
dus dit gaat hij bij steeds meer dingen proberen!
gelukkig zijn niet alle katten zo inteligent :+
maarja er zitten er altijd een paar tussen!
die van mij is ook alleen maar stil als ze slaapt :(

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 23:24

aangeleerd gedrag he?
wilde katten hoor je echt nooit mauwen hoor.
wij praten met katten en verwachten dat ze nog wat terugzeggen ook.
nou dat kan die van jou dus heel goed :D

bouw het rustig af?
negeer eerst 1 ding en zo door??
ben je al es boos geworden als hij teveel blérde? wat deed hij toen?

zap

Re: Mijn kat zeurt..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 23:35

Ik snap alleen niet wat het probleem is als je kat mauwt om naar buiten te willen? Hoe moet hij dat anders duidelijk maken?

Onze tijger en andere poes zijn ook kletskousen en wij praten gewoon met ze mee hoor :j. Alleen maar gezellig! Als de kat voor de deur zit te piepen en hij wil niet, dan krijgen ze wel een gratis liftje naar buiten hoor :P

En al dat andere geklets..tja... gezellig toch :D

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 01:24

zap schreef:
Ik snap alleen niet wat het probleem is als je kat mauwt om naar buiten te willen? Hoe moet hij dat anders duidelijk maken?

Daar heb je gelijk in :j
Maar er zit wel een verschil tussen naar buiten willen en naar buiten willen. Onze 2 andere katten geven even een seintje (in de vorm van een miauw) als ze naar buiten willen. Als ze weer naar binnen willen dan hoor je weer een miauw en dan maken we braaf de deur weer open.
Onze andere kat heeft chronisch het heen en weer om niks. Hij loopt door de voordeur naar binnen en rent dan heel hard naar de achterdeur om er weer uit te gaan. Vervolgens rent ie gerust weer terug naar de voordeur om weer naar binnen te komen. Zo blijf je bezig, hij weet gewoon niet wat ie wil en probeert ons de hele dag portiertje te laten spelen.

Overigens vind ik ook dat er een verschil zit tussen 'babbelen' en zeuren. Babbelen kan best gezellig zijn, wij babbelen dan gezellig terug :)) Het wordt anders wanneer babbelen verandert in constant zeuren of schooien. Als dat maar door blijft gaan dan hou ik inderdaad even m'n kussentje omhoog.

loontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 12:09

Oscar je haalt de woorden uit mijn mond...vingers in dit geval.
Dat verschil van vragen of zeuren is heel groot hier.

Ik vind het niet erg als hij lekker babbeld maar de laatste weken loopt hij hele dagen te zeuren.
En natuurlijk ook ik begrijp dat mijn kat vraagt om naar buiten te gaan en ik dan kan reageren om de deur open te doen omdat het hem zelf niet lukt,maar als ik van de 20 keer 12 keer de deur open doe zonder resultaat ga ik me zeker een portier voelen.En dan nog niet te praten over de rest van de "vraag"mauwen die hij over een dag doet.

@moggsy...Ja ik gebruik zo nu en dan de plantenspuit maar dat is wel op top dagen.Je kan dan zeggen neem dan geen kat.Beest is er al bijna 6 jaar en dit gedrag doet hij sinds de laatste weken.Plantenspuit is denk in 6 jaar tijd 2/3 keer gebruikt.Waarvan laats 1 keer.Dus je kan doen alsof dat beest gemarteld wordt en of ik hem niet waard ben maar daar trek jij aan het kortste eind.
Kan je mede delen dat mijn katten het echt niet slecht hebben hier.
Ik ook maar mens ben en het zo nu en dan flink zat kan worden.

@ellepel...Flink boos worden tja dan lacht hij me uit en gaat netzo hard door dus dat werkt niet.

Zoals al eerder aangegeven is een kattenluik geen optie.Ik heb 2 katten waarvan 1 een "frisse"neus haalt en de ander om de haverklap naar buiten wilt.Ja hij is vaak meer als een half uur de hort op maar zijn ook dagen bij dat hij in en uit blijft lopen.
Nou werken tochtstrippen niet als het deurtje steeds open gaat dus wij in de tocht blijven zitten.Aangezien onze deur in de "zithoek" is.

Voor de rest bedankt voor de tips en ik doe me best.Ga van de week eens kijken naar een fontein en tot die tijd glas water proberen in de wasbak al was dat voorheen geen succes maar hij wordt ook ouder dus je weet maar nooit.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 12:11

Ik heb hier ook zo een zeikwijf lopen :D :D

maargoed, ze bedankt me ook altijd als ik haar bediend heb :)

loontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 12:12

Was het maar zo een feest kim..Mijne zit te mauwen voor de deur en zegt hallo als het binnenkomt daar is alles wel mee gezegt hahahaha.

doppie45

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 12:46

Ha,ha zo een heb ik hier ook rond lopen,wel in iets mindere mate gelukkig!
En een verschil ik ben overdag nooit thuis dus dan valt er weinig te zeuren ook :D
Maar als ik er ben is het inderdaad van maauw ik wil naar buiten,deur open...oh ik ga maar niet....deur weer dicht,30 sec later maauw ik wil naar buiten,deur weer open...klein duwtje van de teen onder zijn hol...en meneer gaat naar buiten!
Meestal staat hij binnen 5 minuten weer aan de andere kant van de deur te maauwen....wil naar binnen!
Soms blijf hij wel eens een half uur weg...en dan gaan we al ongerust worden...hahaha

Hier ook een drink fontein,werkt echt heerlijk moet ik zeggen!
Meneer is ook blaasgruis patient en veel drinken dus erg belangrijk.

Heb hem nu bijna een jaar en heb in die tijd zijn dieet voer langzaam afgebouwd naar een goede premium brok omdat ik de samenstelling van het dieet voer ook niet echt fantasties vind.
Heb nu een brok van Applaws waar volgens de verpakking 80% vlees in zit en geen toegevoegde granen en andere onzin
die ze niet nodig hebben maar alleen als opvulling dient.
Hij doet het er heel goed op,verhaard zo goed als niet heeft een glanzende en heeeel zacht vacht gekregen.

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 11:15

Abeltje, dit zijn geen geintjes.
Het gebeurd en dat is al erg genoeg.
Als jij dit hier schrijft als geintje dan ben ik daar blij om.
Maar na 10 jaar dierenambulance en nu in het inspectiewerk van de dierenbescherming kom ik dergelijke dingen te vaak tegen.
Niet raak gooien omdat dat geen voorbeeld is voor de kinderen.
Maar de kinderen zien wel dat er gegooid wordt.
Hopelijk heeft hier iedereen het gooi en smijwerk en het nat spuiten van deze zeer interessante wezens als geintje bedoeld.

Katten mauwen inderdaad niet in de wilde natuur voor hun plezier, dat mauwen heeft altijd een doel.
Onze huiskatten hebben een ander doel, namelijk aandacht.
Daarbij zijn er ook rassen waar het mauwen, zeg praten, ingebakken zit.
De ouderwetse Siamees en de Egyptische Maukatten zijn praatkatten optima forma.
Bij gewonne katten is het een al of niet treffen of je een praatkat hebt.

loontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 11:20

Ben blij dat mijn kinderen weten hoe ze met dieren om moeten gaan dan wat dat betreft want nee er wordt hier niet gegooid.
Ik snap jou punt ook zeker wel maar denk ook dat je te snelle conclusie's trekt aangezien niemand zegt dat dit wordt gedaan met regelmaat/letsel.

ZOals al eerder aangegeven je hebt praten en praten(in de zin van zeuren) als mijn kat enkel en alleen hele dagen zou praten prima dan zal je geen topic hier vinden er over maar helaas gaan die dagen ook over op hele dagen zeuren en ja vandaar dit topic omdat ik niet wist hoe ik dat oplossen moest omdat mijn kat wel altijd gepraat heeft maar sinds de laatste weken zeurt en dit nooit zo erg heeft gedaan als voorheen.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 11:25

Ook ik heb een straatkatje met een Oosters tintje.
En die miauwt, zeurt of praat niet. Ze gilt!!!!!
Het is een viswijf eerste klas. Ook is ze supersnel en raced van de ene kant in het huis naar de andere.
Ze is afgelopen vrijdag gesteriliseerd. Toen ik belde om een afspraak te maken met de dierenarts, vroeg de assistente of ze krols was, want ze kon mij bijna niet verstaan.
Nee...ze is niet krols, zo is ze altijd en wij willen ook niet dat ze krols wordt.
Ik negeer het maar gewoon......ook al word ik er wel eens helemaal gek van. Ze kan gewoon naast je gaan zitten en je in je gezicht gillen....zonder dat ze iets wil...

loontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 11:27

Zo te lezen heb ik het dan nog getroffen met mijn zeurpietje HbVisser.

Ik kan me voorstellen dat je er helemaal gek van wordt.Aangezien ik dat nu wordt na een paar weken zeuren hahaha al moet ik zeggen dat hij nu stil op tafel ligt.

_Suus17_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 11:33

Kat weg > Problemen weg?
Zeker als je niet consequent tegen hem bent, zal het zeuren nooit overgaan? De ene keer krijgt hij wel z'n zin, de volgende keer wordt-ie met een plantenspuit natgespoten omdat-ie mauwt. Arm beest.

loontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 11:36

Suus zoals je al eerder hebt kunnen lezen is het niet dat hij dagelijks aangevallen wordt met de spuit.Is nu 1 keer gebeurt omdat hij toen al dik 12 uur aan het zeuren was.OP 1 dag.Als hij normaal mauwt om de deur open te doen ja dan geef ik toe aangezien hij de deur niet zelf open krijgt.Hij krijgt niet zomaar te maken met de spuit en vaak hoef je maar met het water te klotsen en meneer weet genoeg.
Dus nee mijn kat gaat niet weg omdat jij denkt dat hem onterecht wordt aangedaan.Graag even topic goed lezen en opbouwende commentaar geven.

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 11:37

loontje schreef:
Mijn ooh zo vriendelijk zwart/witte kat met de naam Tommie zeurt en niet zo zuinig ook.
En dit lieftallig baasje wat veel thuis zit wordt daar helemaal gek van.

Hij zeurt om water uit de kraan wel te verstaan.
Hij zeurt om naar buiten te mogen.Uiteraard dan ook weer om naar binnen te komen.
HIj zeurt omdat hij ooh zo graag in de slaapkamer wilt want tja bed ligt lekkerder dan de bank.
Hij zeurt om een aai.Wat opzich niet erg is.Ik vind het heerlijk om te kroelen,maar ondertussen mauwt hij
vanaf 7 uur in de ochtend tot aan een uur of 11 in de avond.En dan kan een mauw voor een kroel lastig zijn.

Voorheen "vroeg"hij ook wel om dingen maar sinds dat we beneden wonen en hij dus naar buiten kan is het steeds meer geworden.
BIj elk geluidje wat hij hoort staat hij al te mauwen.Vaak al als je nog wakker ligt te worden in je bed en hij hoort je door bijvoobeeld hoesten of niezen.

Nou heb ik ook nog een andere kat(rood/wit met de naam Karoe) en die mauwt alleen om een aai en als hij naar binnen wilt.Dat valt nog wel te over zien.Is misschien 10 keer op een dag.Dat weegt niet op tegen Tom die als ik het bij zou houden denk 60-70 keer mauwt.

Hebben jullie misschien tips hoe ik het kan verminderen???
Kattenluik is eigenlijk geen optie ivm tocht.Vers water wordt er 1-2 keer per dag neer gezet maar hij kijkt dan niet naar de bak om.
En slaap kamer ja ik hoef maar te roepen en hij weet dat hij daar niet in mag maar met elke dag 1 kind en regelmatig 2 kids over de vloer voel ik me vaak of een bediende of een politieagente.

Wij hebben ook een kattenluikje en hier tocht het echt niet :D
Dus misschien is dat alsnog een optie, gewoon een goeie kopen, die sluit gewoon goed af..

En hier hebben we ook 2 van die gekken die persé water uit de kraan willen := Geen idee hoe je daar vanaf komt, hier blijven ze ook bezig :+

loontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 11:39

[quote="loontje"]
Zoals al eerder aangegeven is een kattenluik geen optie.Ik heb 2 katten waarvan 1 een "frisse"neus haalt en de ander om de haverklap naar buiten wilt.Ja hij is vaak meer als een half uur de hort op maar zijn ook dagen bij dat hij in en uit blijft lopen.
Nou werken tochtstrippen niet als het deurtje steeds open gaat dus wij in de tocht blijven zitten.Aangezien onze deur in de "zithoek" is.

[quote]

Vandaar kattenluik geen optie.

_Suus17_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 11:44

loontje schreef:
Suus zoals je al eerder hebt kunnen lezen is het niet dat hij dagelijks aangevallen wordt met de spuit.Is nu 1 keer gebeurt omdat hij toen al dik 12 uur aan het zeuren was.OP 1 dag.Als hij normaal mauwt om de deur open te doen ja dan geef ik toe aangezien hij de deur niet zelf open krijgt.Hij krijgt niet zomaar te maken met de spuit en vaak hoef je maar met het water te klotsen en meneer weet genoeg.
Dus nee mijn kat gaat niet weg omdat jij denkt dat hem onterecht wordt aangedaan.Graag even topic goed lezen en opbouwende commentaar geven.

Ik bedoelde niet weg omdat hem onrecht weg aangedaan. Maar weg omdat je er blijkbaar te veel last van hebt. Maar prima, dan niet, mooizo!:)

sjappe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 11:46

Ik heb dan weer een (dementerende) zeurhond hier thuis, maar dat is weer een andere verhaal. Je kunt er knettergek van worden in ieder geval. Toch kan er soms een medische oorzaak achter zitten. Bij wat oudere katten komt het wel eens voor dat ze een tumor aan één van de schildklieren (een kat heeft er twee) krijgen. De symptomen die daarbij horen zijn o.a. grote eetlust en niet groeien of juist afvallen, energiek gedrag en vaak veel miauwen. De behandeling van deze aandoening is dat ze de ene schildklier operatief verwijderen (kleine ingreep), daarna verdwijnen over het algemeen de klachten.

loontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 11:48

@ suus
Als te veel last zou hebben een reden zou zijn om hem weg te doen tja dan kan ik mee komen in je reactie.Nu heb ik er last van(paar weken) heb het aangekeken en hier een topic geplaats om daar een oplossing voor te vinden.Een dier doe je weg omdat je er niet meer voor kan zorgen of door ziekte van je zelf maar niet omdat hij zeurt dan zoek je tips en bijdeze ook gedaan dus.

Dank je sjappie maar hier is het echt zeuren.En zal wel weer minder worden zeker na de tips;)Was het even zoek zeg maar hahah aangezien ik daar geen ervaring mee had nu dus wel en kan nu dus door de tips van hier zeggen"negeren" hahaha

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 11:54

Ik denk dat zo'n fontijntje wel kan helpen wat het water betreft! Kun je de kat, wanneer hij mauwt om naar buiten te gaan, niet gewoon echt buiten zetten. Als hij mauwt dus deur open doen, loopt hij zelf, is dat goed, en anders gewoon buiten zetten. Dan zal hij buiten gaan zeuren, maar dan gewoon negeren.

loontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 11:57

Vaak doe ik dat ook wel.Even een zetje nageven als hij niet gaat.Dan blijft hij voor de deur zitten.Duurt het te lang loopt hij naar de voordeur.Nog reageer ik dan niet.Pas als hij dan echt weer achterkomt dan doe ik de deur weer open.Vind hij niet leuk op dat moment maar lijkt het later weer vergeten te zijn en begint op nieuw.Maar dan laat ik hem echt in zijn sop gaar koken zeg maar.Blijf niet bezig en dan blijft hij ook wel een uurtje weg.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 11:57

Ik doe mijn kat ook niet weg hoor omdat het een zeurpiet is. Naast zeurpiet is het nl. een ontzettend lieve kat, 'k heb nog maar zelden zo'n lieve kat gehad. En ja, hij is soms irritant en dan blijft ie meuten, en ja, hij heeft weleens een tik met het kussentje gehad. 1 of 2 keer een tikje was trouwens genoeg, als ie nu zeurt om niks dan hou ik even het kussentje omhoog en dat is al voldoende.
Ik schaam me er helemaal niet voor dat ik mijn kat een keer een tik met een zacht kussentje verkocht heb. Ik heb zelf vroeger ook weleens een tik op m'n kont gekregen als ik vervelend was en heb daar niks aan overgehouden. Tussen een waarschuwing uitdelen en mishandelen zit imo. ook een wereld van verschil.

Mocht het de bedoeling zijn om me een schuldgevoel aan te praten of me terecht te wijzen: spaar je de moeite. Ik hou nl. ontzettend veel van mijn katten en ze hebben een goed leven. Daar doet dat tikje imo. niets aan af. Niet blijven drammen dus, die boodschap gaat bij mij echt niet aankomen.

Overigens hebben wij ook een oudere dementerende kat die weleens miauwt, voor ons gevoel ook om niks. Ze gaat dan midden in de kamer of tuin zitten en ineens vol overgave zitten miauwen. Die krijgt geen stemverheffing, die weet nl. niet beter en doet het niet bewust om te zeuren. Dementie is een nare aandoening en het zal waarschijnlijk alleen maar erger worden. Dat nemen we maar op de koop toe, het hoort er voor m'n gevoel bij als je katten hebt die ouder worden. Op een gegeven moment krijgen ze allemaal hun gebreken (net zoals wij......) en we proberen er maar het beste van te maken :)

loontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 12:02

Zo denk ik ook Oscar.Buiten het zeuren om kan ik echt wel genieten van mijn kat.
Gister lag ik op de bank met deken en dan kan ik al verwachten dat meneer om een plekje komt vragen.Ik netjes deken omhoog hij er onder voor maarliefst een halve minuut.Neem het voor lief met gevol dat hij half over de bank hing en half over mijn buik om zo in slaap te vallen.
Tja kan dan wel saggo reageren omdat hij zo snel onder de deken vandaan is maar waarom zou ik als je weet dat hij toch wel bij je komt liggen.

Doe mijn best vandaar dit topic ook en er is geen dier hier in huis wat iets te kort komt.Zelf de vogeltjes van buiten niet.Die hebben nog meer eten dan ik in mijn koelkast;)