Cavia zoekt vriendinnetje!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

chocobroodje

Re: Cavia zoekt vriendinnetje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 01:21

Zowel cavia's als konijnen horen niet alleen, maar ook niet bij elkaar. Ga maar eens lezen op www.bunnybunch.nl daar zul je veel tips vinden over zowel konijnen en hun behoeftes als cavia's. Overigens kunnen 2 cavia dames ook prima samen. Alleen bij konijnen is een koppel (gecastreerd rammetje met voedster) zeer sterk aan te raden.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 01:22

Neptunus schreef:
honden leven ook in een roedel en er zijn ook zat honden die niet samen kunnen , er zijn dus altijd uitzonderingen.
mag ik vragen ts wat voor hok je voor de cavia hebt?
het beste is een een caviavriendinnetje voor de caaf die je al hebt maar dit is dus duidelijk een beetje moeilijk.
staan je dieren buiten of binnen?
kijk eens op http://www.fretten.nl anders hier staan ook mooie ruime kooien op.
en anders eens op marktplaats hier kan je vaak voor weinig geld wat vinden.
misschien kan je dan alsnog een mooie bak kopen en een caviavriendinnetje erbij kopen

9 van de 10 keer komt dat door de mens. ;)

Neptunus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 10:21

ik wilde even melden dat er altijd uitzonderingen zijn.
2 vrouwelijke cavia's kunnen gaan kibbelen, daarom is een gecastereerd mannetje ook aan te raden al wil ik niet zeggen dat 2 zeugen niet bij elkaar kunnen bij mij is het namelijk altijd goed gegaan.

bumbaluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 11:39

Jij wilt toch ook niet in een kooitje bij een aap leven? :(:)

Zet er asjeblieft gewoon een caafje bij.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 11:56

Neptunus schreef:
honden leven ook in een roedel en er zijn ook zat honden die niet samen kunnen , er zijn dus altijd uitzonderingen.

Maar bij een hond neemt het gezin de functie van roedel op zich. Een of geen extra hond is dan dus niet persé een levensbehoefte. De hond ziet het gezin al als 'zijn roedel'.
Bij een cavia is dat niet zo..

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 12:42

je kunt het konijn ook laten castreren. klinkt misschien een beetje raar.
maar ik had eerst ook zoon konijn, met een klein nijnvriendinnetje.
maar ze werd behoorlijk besprongen door het andere konijn.
mannetje laten castreren en het was helemaal over. ze zijn de beste vriendjes geworden.
mannetje was ook niet meer zo.... gedreven zal ik maar zeggen. :o
mijn been was ook nogalleens de pineut

ik heb vaak zat een cavia en een konijn samen gezien. maar dan hebben ze wel de ruimte nodig.
anders zou ik er toch een cavia bij zetten.
als ik zie hoe gelukkig die 2 van mij zijn samen.

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 17:25

Wij hadden bij ons ene konijn een ander konijntje gezet,
het duurde niet lang of dat nieuwe konijn had die andere helemaal kaal geplukt.
Een oude knuffel erbij zetten wil ook nog wel eens helpen. maar zeker voor je cavia zou ik er een soortgenootje bij zoeken.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 18:30

fenna1995 schreef:
Een oude knuffel erbij zetten wil ook nog wel eens helpen. maar zeker voor je cavia zou ik er een soortgenootje bij zoeken.

Koppelen is ook meer dan bij elkaar zetten!
Wij vinden toch ook niet iedereen aardig?
Als we 1 man als vriend hebben gehad maar die willen we niet meer betekend dat toch ook niet dat we dan maar voor eeuwig single moeten blijven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 19:23

Ik denk dat een konijn of cavia lastig kan communiceren met een oude knuffel..

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 23:07

x_Marr schreef:
fenna1995 schreef:

Koppelen is ook meer dan bij elkaar zetten!
Wij vinden toch ook niet iedereen aardig?
Als we 1 man als vriend hebben gehad maar die willen we niet meer betekend dat toch ook niet dat we dan maar voor eeuwig single moeten blijven?

ze stonden dagen naast elkaar, af en toe bijelkaar en daarna helemaal bijelkaar.
maar dat ene konijn was gewoon een vals kreng. :=

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 23:09

Nee, dat was een konijn met een eigen karakter, netzoals mensen dat hebben, en niet alle karakters passen bij alle karakters ;)
Waren het trouwens beide voedsters?
Dat verklaart namelijk een hoop.

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 17:55

Ja, het waren beide voedsters.
ook naar mensen was ze heel gemeen. Ik liet vanaf boven het hok altijd voer vallen, omdat ze anders je hand helemaal openscheurde.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:41

Ja 2 voedsters gaat 9 vd 10 keer ook niet samen.
Kwestie van inlezen... Is toch wel algemeen bekend dat een gecastreerde ram met een voedster het beste samen gaan?

sazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:51

Bij ons op stal zitten nu alle konijntjes ( 5 ) en 2 cavia`s samen in een grote stal ivm de kou buiten in hun tuinhuis.
Het gaat heel goed met een oppervlak van 13 vierkante meter, maar een nadeel!!
ik had gezins uitbreiding want mijn vrouwtje bleek een manetjes cavia te zijn hihi
Ik heb nu de mannen ( konijntjes en cavia`s ) appart want de fokken als konijnen zoals ze zeggen!!
Geef de 2 wel de ruimte als je ze samen zet, ik merkte wel dat sommige voedsters ( konijn) niks van de cavia`s moest hebben.
Tis idd net met wie ze het wel leuk vinden ik denk dat t meer aan het krakter ligt dan aan de sekse van een dier, das met paarden net zo.
Ik heb een ruin die nog erger dan een merry of hengst is qua karakter!!
Dus ruimte is ook zeeer belangrijk! is mijn mening.. ;)

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 22:25

wij hebben anders altijd 2 voedsters bijelkaar gehad. ging prima.
eerst 2 vuilnisbakrassen, toen een albino met een japanse driekleur en daarna nog 2 vuilnisbakrassen.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 13:40

god ik vind het al zielig dat zowel je konijn als je cavia apart zitten...en als ik dan lees dat je hok net groot genoeg is voor 1 cavia, ben ik heel benieuwd hoe jouw beide dieren gehuisvest zijn....

Wees slim, koop een groter hok en zet er een andere cavia bij. Zelfde geldt ook voor je konijn

sazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:15

Nou ,dat valt wel mee hoor zo zielig zijn ze ook weer niet, want ze doet haar uiterste best om goede raad te vragen wat nu het beste is voor haar dieren ipv wat maar bijelkaar te gooien met alle gevolgen van dien.
Ik denk dat er meer dieren samen zitten die het veeeeeel slechter hebben dan als die van haar alleen zitten.
Meid vraag ff raad op een forum voor knaagdieren die kunnen je wellicht meer advies geven.
Succes ermee!

http://guinealounge2.albertsweb.nl/index.php

hoop dat je met deze link iets kunt ;) groetjes +:)+

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:47

sazz schreef:
Nou ,dat valt wel mee hoor zo zielig zijn ze ook weer niet, want ze doet haar uiterste best om goede raad te vragen wat nu het beste is voor haar dieren ipv wat maar bijelkaar te gooien met alle gevolgen van dien.
Ik denk dat er meer dieren samen zitten die het veeeeeel slechter hebben dan als die van haar alleen zitten.
Meid vraag ff raad op een forum voor knaagdieren die kunnen je wellicht meer advies geven.
Succes ermee!

http://guinealounge2.albertsweb.nl/index.php

hoop dat je met deze link iets kunt ;) groetjes +:)+

Maar hier gaat het er toch niet om dat er dieren zijn die het veel slechter hebben? Als je zo gaat denken dan kan ik mijn konijnen netzogoed in een klein hokkie proppen en maar 1 keer in de weken schoonmaken ed.
Als je dieren hebt dien je daar zo goed mogelijk voor te zorgen, en in nederland zijn die mogelijkheden zeer groot.
Oke, je kan niet en 2 konijnen en 2 cavia's hebben? Prima breng of de cavia of het konijn naar een opvang en zoek voor of het konijn of de cavia een maatje in dezelfde opvang.
Ruimte, een maatje, vers eten en drinken en een schoon hok zijn het minste wat je voor een dier kunt doen.

Ze doet har uiterste best om goede raad te vragen? Een post op bokt iz zo gezet hoor, en als je er dan verder niks mee doet noem ik dat niet je uiterste best doen ;)

fenna1995 schreef:
Ja, het waren beide voedsters.
ook naar mensen was ze heel gemeen. Ik liet vanaf boven het hok altijd voer vallen, omdat ze anders je hand helemaal openscheurde.

Vaak is dat puur omdat ze geen maatje hebben waar ze het fijn mee hebben. Ze valt je aan omdat jij op haar terrein komt.

JENNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 14:51

Ik wil nog één ding zeggen. Het laatste wat ik doe is een van de twee wegbrengen. Ze horen bij ons gezin en we zijn aan ze gehecht, dus ze gaan niet zomaar weg.

We gaan wel kijken wat de mogelijkheden zijn voor de cavia en evt. een tweede erbij nemen. Het konijn vindt het zoals gezegd allemaal prima.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:55

Laat je konijn dan castreren, ben je meteen van een hoop gedragsproblemen af. Dat scheelt vaak zo enrom bij konijnen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:59

JENNx schreef:
Ik wil nog één ding zeggen. Het laatste wat ik doe is een van de twee wegbrengen. Ze horen bij ons gezin en we zijn aan ze gehecht, dus ze gaan niet zomaar weg.

We gaan wel kijken wat de mogelijkheden zijn voor de cavia en evt. een tweede erbij nemen. Het konijn vindt het zoals gezegd allemaal prima.

Pffff dus jullie egoisme gaat voor het konijn? Man oh man :n

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:04

Dus je hebt liever een dood ongelukkige cavia? Een cavia is een groepsdier. Een cavia kan zelfs doodgaan aan eenzaamheid. Ik vind het eigenlijks een vorm van dierenmishandeling om zo'n dier alleen in een hok te doen. Wat zal hij zich doodvervelen.. Doe hem alsjeblieft weg naar mensen die wel het beste voor hem willen!

Ik zie nog liever 2 cavia's in een wat te klein hok dan 1 cavia in een groot hok.. Maar je had gewoon nooit een cavia moeten kopen als je geen fatsoenlijk hok voor hem wilde aanschaffen.

sazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:11

Egoisme Marrx wat noem jij egoisme, je doet net of de dieren het slecht hebben bij Jenn en dan nog schrijven dat als ik zo ga denken jij je dieren maar in een hokje moet proppen.?
Als je heel goed leest wat ik in de andere meningen schrijf zie je da ik juist voor ruimte ga, mijn dieren zitten saampjes in een grote stal van 13 viekante meter.
Er wordt namelijk erg snel gezegd dat het zielig is nu wordt ze nog een egoist genoemd omdat ze geen dier wil wegdoen.
Maar veel ruimte dat heeft ook niet iedereen, als het voorjaar komt en de vorst uit de grond is gaan mijn konijnen en cavia`s samen weer in een groot tuinhuisje met een buiten ren de redelijke vrijheid in.( de rammen en beertjes gecastreerd natuurlijk )
Maar dat jenn een kleiner kooitje heeft en haar 2 dieren appart heeft zitten is ze zeker niet slecht voor dr dieren of egoist?
De dierenwinkels verkopen de konijnen los aan mensen en de fabriek maakt kleine kooitjes(hokken) , laat ze dan een verplichte groote maken , dat geldt ook voor paardenstallen die mogen ook niet meer kleiner als 12 vierkante meter tegenwoordig.
Help dr liever met goed advies op een leuke manier ipv afsnauwen ;)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:20

Hersens heb je niet voor niks gekregen... niemand zegt dat de spullen uit direnwinkels(en paardenwinkels) goed zijn. Aangoede voorlichting ontbreekt het vaak waardoor er allerlei spullen worden verkocht wat gewoon niet klopt, helaas zijn daar geen regelsvoor maar het is mooi dat mensen hersens hebben en et hun gezonde verstand kunnen nadenken en research kunnen doen op internet.

Goed advies heb ik gegeven, maar als mensen dan eerder voor hunzelf, hun eigen gevoel kiezen ipv. het beste leven voor hun dieren te kiezen vind ik dat egoistisch.
Van mijn moeder mocht ik eerst ook maar 1 konijn, ik heb gezegd dat ik dat niet deed, of 2 konijnen, of geen konijn. En nu heb ik 2 konijnen die samen gelukkig zijn, knus tegen elkaar zitten, elkaar wassen en samen spelen en elkaars taal begrijpen.
Zou ik dat niet hebben gedaan dan had ik mijzelf net zo goed egoistisch genoemd.

Iemand egoistisch noemen is geen afsnauwen, egoisme betekend nou eenmaal voor jezelf je eigen gevoel kiezen ipv. dat van een ander.

Wanneer 2(of zelfs 3) dieren beter ervan worden als je er 1 naar een opvang doet is daar niks zieligs aan. Laat alelen maar zien dat je dan het beste wil :)

Tetris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 17:51

Zoals mijn voorgangers ook al hebben gezegd: geen kleine knager erbij zetten! Ze hebben helemaal niks aan elkaar.

De beste optie is:
- Een cavia erbij. Liever 2 cavia's in een iets kleiner hok (die wel voor 1 groot genoeg zou zijn), dan 1 cavia in een groot hok. Als dat je enigste reden is, zou ik je aanraden nu meteen nog opzoek te gaan naar een 2e cavia. Ze zijn namelijk echt dood ongelukkig in hun eentje.

- Optie 2. Als je echt geen nieuw dier erbij wil doen zou ik het volgende doen: Konijn laten castreren en weer samen zetten. Het konijn is ongeveer 4 weken na de castratie zijn mannelijkheid kwijt, en zal een stuk rustiger en liever zijn.

Maar alsnog: verschillende diersoorten bij elkaar is zeker niet het beste! In de natuur vormen ze toch ook niet samen een groep? Ze zouden in de natuur ook geheel langs elkaar heen leven. Ze kennen ook elkaars "taal" niet.

Laat je ons weten wat je doet?