Ineens een nest konijnen! Geen ervaring hiermee...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:21

Gefeliciteerd :D

Een moederkonijn zit niet de hele dag bij het nest.Ze gaat 1 a 2 keer per dag naar het nest en voedt dan de kleine konijntjes.

Succes met je konijnenfamilie :D

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:30

Silence schreef:
Mannetje eruit inderdaad en de kleine konijntjes zo veel mogelijk met rust laten. Niet gaan aanraken of oppakken i.v.m. de mensenlucht die er dan aankomt. Dat kan een reden voor mams zijn om ze niet meer te accepteren.

Ik pak mijnb jonge konijnen vanaf dag 1 uit het nest en ik heb nog nooit ergens problemen mee gehad..

Vader er bij weg halen, totdat je zeker weet dat hij niet meer vruchtbaar is (gecastereerd dus) en anders heb je over 4 weken weer jongen. (als het niet al te laat is...)
Verder niks aan doen, moeders doet alles zelf, over het drinken hoef je je geen zorgen te maken, die voeden 2x per dag tijden zonsop-en ondergang.
Verder altijd hooi en voer (korrels, geen gemend voer) in de kooi leggen, jongen konijnen geen vers groenvoer geven en de natuur zijn gang laten gaan. Over 3,5 week lopen ze al rond dus geniet er van!

Na 6 weken mogen ze gespeend worden maar ik haal de eerste pas bij 7 weken weg en de laatste bij 9 weken, zodat de melkproduktie langzaam minder word (die neemt bij 6 weken pas af). De geslachten kun je bij 6 weken wel zien, maar blijft moeilijk vind ik. Laat het altijd nog een keer controleren door iemand die het ook kan zien, voor de zekerheid.

2 weken na de castratie is een mannetje niet meer vruchtbaar. Jongen doden konijntjes NOOIT weghalen, die ruimt moeder zelf op. ALs je zelf de dode jongen opruimt heb je kans dat moeders in panniek raakt en dus een gezond jong opeet. Mooi laten liggen dus, eet ze zelf op.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:33

Ylana schreef:
Mar77 schreef:
Als ze al haren hebben zijn ze al zeker 10-14 dagen oud.

Dat klopt niet.
Met 9/10 dagen gaan de ogen open en aangezien deze nog dicht zijn zijn ze in ieder geval niet ouder dan 9 dagen.

Ts, ik pb je even.

Na 3/4 dagen hebben ze hier al een vachtje , en na 10 dagen (vaak 14 dagen) gaan de oogjes open. Na 4 weken word het druk in het hok want dat beginnen ze fanatiek te lopen en zich overal mee te bemoeien.

Nest laat ik overigs 6 weken lang liggen, de rest erom heen ruim ik op elke week.

chocobroodje

Re: Ineens een nest konijnen! Geen ervaring hiermee...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:08

Het nest mag je weg halen als ze er zelf uit lopen, maar het hoeft niet. We willen wel foto's als het lukt :D

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 13:13

Hier een foto van het ouderpaar:
Broer Konijn (de papa) is de blauwe hollander. Dientje ( trotse mama) is dus de driekleur.
Afbeelding

maarre... het is dus zeker mijn eigen konijn die de papa is van dit nest?

en als ze gaan lopen, moet ik het hok dan nog aanpassen?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:16

Ja dat moet haast wel. Heb je al contact met de opvang gehad? Hun kunnen (en vind ik moeten) je helpen met het vinden van baasjes. Ook zou je naar hun dierenarts kunnen gaan aangezien ze jou een gecastreerd mannetje hebben verkocht. Vind dat de dierenarts hier ook wel even mag mee kijken.

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 13:25

Nee, het mannetje hebben we van mensen via via overgenomen omdat hij met spoed weg moest ivm allergie...Deze mensen zeiden dat hij gecastreerd was.. Toen we hem gingen koppelen aan een asielmeisje's konijn, heb ik gevraagt of mijn konijn wel echt gecastreerd was. Daar hebben ze met z'n drieen naar gekeken en daar was volgens hen geen twijfel over mogenlijk.
Dus als er iets zit zou dat toch inwendig moeten zijn?

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 13:26

De grap is natuurlijk dat het jong dat ik vond, wel heeeel verdacht veel op ons man-konijn lijkt :D

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:31

Tsja het kan natuurlijk wel, zou er toch even mee naar een dierenarts gaan. ;)

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 13:36

Doe ik :j

Nou, ik heb heel voorzichtig gekeken! Het zijn er vier en ze zien er allmaal prima uit voor zover ik dat kan beoordelen. Even groot en volgens mij lekker dik. Ze bewogen ook alle vier.
:D Waaaah, wel erg schattig hoor..

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:38

Gefeliciteerd en veel succes!
Ben erg benieuwd naar de baby nijnen :D

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:40

Het manetje weg doen en er NIET aankomen!!! das het belangrijkste.

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 13:43

Heb drie foto's gemaakt, waarvan dit de beste is := :o
Wilde ze zo min mogelijk storen, en dan vooral mama-konijn niet van slag maken.

Afbeelding

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:45

Oeh dat ziet er goed uit :)) Wat een cuties :+:

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 13:47

Die oortjes! Die zijn schattig :D Heel klein en plat naar achter.. en dan zo'n heule grote kop!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:58

Ja ze zijn nog helemaal uit verhouding nu :j Erg leuk!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:59

Och, wat een dotjes :))
Je zult vast wel geschrokken zijn, maar als je eenmaal aan het idee gewend bent dan lijkt het me wel heel erg leuk om zo'n nestje met jong grut in huis te hebben.

Ik heb me ook altijd laten vertellen dat een ram niet bij moeder+nestje mag zitten. Aan de andere kant is het wel heel mooi dat het blijkbaar toch al een flinke tijd goed gegaan is. Je zou denken dat als papa rottigheid van plan was, dat ie het dan allang gedaan had....... maar afijn, beter geen risico's nemen, je weet immers maar nooit.

Nog eventjes en dan gaan ze hupsen :)) Kleine staartjes omhoog en hoppen maar :D

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 14:05

Geschrokken?! Ik heb het uitgegild kreeg spontaan de slappen lach.. hahah _O- "WAT IS DAT VOOR EEN DING???!!! :D had mijn eigen gezicht wel eens willen zien.
Ben wel een beetje bang al voor de dag dat ze weg moeten :o ... Wil wel dat ze heel erg goed terecht komen. Niet alleen in en klein hokje ofzo..

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 15:21

Wat een verrassing marieke!

Toen ik bij je was had je alleen het mannetje nog maar toch?

Wat een ontzettend schattige kleine nijntjes!

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 17:22

Ja, wat een verassing he!
Geloof dat ze er toen allebei al wel waren ? 9 december is het vrouwtje erbij gekomen..

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 10:37

Urko schreef:
Ik pak mijnb jonge konijnen vanaf dag 1 uit het nest en ik heb nog nooit ergens problemen mee gehad..

Vader er bij weg halen, totdat je zeker weet dat hij niet meer vruchtbaar is (gecastereerd dus) en anders heb je over 4 weken weer jongen. (als het niet al te laat is...)
Verder niks aan doen, moeders doet alles zelf, over het drinken hoef je je geen zorgen te maken, die voeden 2x per dag tijden zonsop-en ondergang.
Verder altijd hooi en voer (korrels, geen gemend voer) in de kooi leggen, jongen konijnen geen vers groenvoer geven en de natuur zijn gang laten gaan. Over 3,5 week lopen ze al rond dus geniet er van!

Na 6 weken mogen ze gespeend worden maar ik haal de eerste pas bij 7 weken weg en de laatste bij 9 weken, zodat de melkproduktie langzaam minder word (die neemt bij 6 weken pas af). De geslachten kun je bij 6 weken wel zien, maar blijft moeilijk vind ik. Laat het altijd nog een keer controleren door iemand die het ook kan zien, voor de zekerheid.

2 weken na de castratie is een mannetje niet meer vruchtbaar. Jongen doden konijntjes NOOIT weghalen, die ruimt moeder zelf op. ALs je zelf de dode jongen opruimt heb je kans dat moeders in panniek raakt en dus een gezond jong opeet. Mooi laten liggen dus, eet ze zelf op.

Je vermeld goede dingen, maar ook toch 2 dingen waar ik het echt niet mee eens ben.
Met 6 weken mogen ze gespeend worden vind ik een absolute afrader, 8 weken en niet eerder. Jonge konijnen zijn erg kwetsbaar. Het is heel mooidat je het geleidelijk doet, maar dan zou ik 8 weken de eerste en 10 weken de laatste.

Betreft de laatste reactie, moeder ruimt zelf de dode jongen op, nou als ik dat hier op zijn beloop had laten gaan met af en toe dode jongen had ik een groot probleem. Dode jongen die door maden op werden gegeten en in het nest lagen... geen moeder die ze op at.. had ik ze laten liggen was het een vieze zooi. En ik heb alle dode jongen altijd verwijderd en nooit een moeder gehad die gezonde jongen ging opeten. De enige keer dat ik hier heb gehad dat een madam jongen op at, was direct na de bevalling toen madam kraamkoorts had.

@ TS
Succes met het nestje, geniet er van, hou er rekening mee dat er over een paar weken weer jongen kunnen zijn. Haal dan de oudste jongen weg, maar laat ze t/m 8 weken zeker bij elkaar. Laat ze goed wennen aan gezonde groenvoeding!
Verder kunnen rammen meesters zijn in ballen optrekken dus ik zou zeggen even bezoekje DA plannen ;)

jillyz199

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 12:36

Wat een schatjes, Ik wil denk ik ook weer dit jaar een nestje hebben. Zo schattig. Hoe ze dan de eerste keer het trappetje aflopen naar beneden en als ze voor het eerst gaan water drinken haha.
Geniet er maar van. :)

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 12:39

Hoe is het nu met het grut?

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 12:48

Hoi Ylana!
Ik kijk ongeveer om de dag. Eergister hadden ze hun oogjes nog niet open!Maar ze zagen er goed uit :j even dik allemaal en even slaperig haha....

Wil vandaag nog een keer kijken hoe het met ze gaat. En kijken hoe ik het hok het beste kan gaan inrichten als ze gaan lopen. Nog tips daarover?

Hoop morgen naar de DA te kunnen met Broer Konijn.

Faniek, maar hoe gaat dat nou dan met twee nestjes?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 20:39

Zoals ik uitleg de jongen weghalen zodra er eventueel een 2e nest is geboren en bij elkaar houden t/m 8 weken.

@ jillyz199
Doe maar liever niet, er zijn al genoeg konijnen op de wereld, ik heb een wachtlijst in de opvang van 13 konijnen!