Een moederkonijn zit niet de hele dag bij het nest.Ze gaat 1 a 2 keer per dag naar het nest en voedt dan de kleine konijntjes.
Succes met je konijnenfamilie
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Silence schreef:Mannetje eruit inderdaad en de kleine konijntjes zo veel mogelijk met rust laten. Niet gaan aanraken of oppakken i.v.m. de mensenlucht die er dan aankomt. Dat kan een reden voor mams zijn om ze niet meer te accepteren.
Ylana schreef:Mar77 schreef:Als ze al haren hebben zijn ze al zeker 10-14 dagen oud.
Dat klopt niet.
Met 9/10 dagen gaan de ogen open en aangezien deze nog dicht zijn zijn ze in ieder geval niet ouder dan 9 dagen.
Ts, ik pb je even.

Waaaah, wel erg schattig hoor..
Wat een cuties
Heel klein en plat naar achter.. en dan zo'n heule grote kop!
Erg leuk! 
Kleine staartjes omhoog en hoppen maar
"WAT IS DAT VOOR EEN DING???!!!
had mijn eigen gezicht wel eens willen zien.
... Wil wel dat ze heel erg goed terecht komen. Niet alleen in en klein hokje ofzo.. 
Urko schreef:Ik pak mijnb jonge konijnen vanaf dag 1 uit het nest en ik heb nog nooit ergens problemen mee gehad..
Vader er bij weg halen, totdat je zeker weet dat hij niet meer vruchtbaar is (gecastereerd dus) en anders heb je over 4 weken weer jongen. (als het niet al te laat is...)
Verder niks aan doen, moeders doet alles zelf, over het drinken hoef je je geen zorgen te maken, die voeden 2x per dag tijden zonsop-en ondergang.
Verder altijd hooi en voer (korrels, geen gemend voer) in de kooi leggen, jongen konijnen geen vers groenvoer geven en de natuur zijn gang laten gaan. Over 3,5 week lopen ze al rond dus geniet er van!
Na 6 weken mogen ze gespeend worden maar ik haal de eerste pas bij 7 weken weg en de laatste bij 9 weken, zodat de melkproduktie langzaam minder word (die neemt bij 6 weken pas af). De geslachten kun je bij 6 weken wel zien, maar blijft moeilijk vind ik. Laat het altijd nog een keer controleren door iemand die het ook kan zien, voor de zekerheid.
2 weken na de castratie is een mannetje niet meer vruchtbaar. Jongen doden konijntjes NOOIT weghalen, die ruimt moeder zelf op. ALs je zelf de dode jongen opruimt heb je kans dat moeders in panniek raakt en dus een gezond jong opeet. Mooi laten liggen dus, eet ze zelf op.
even dik allemaal en even slaperig haha....