Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:13

Onze hond (Rhodesian ridgeback) krijgt ook Cavom , verder krijgt die ook nog rauw vlees. Hij doet het er prima op. Zit mooi in zijn vacht , ontlasting is normaal en hij ziet er gewoon ontzettend goed uit. :)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:13

suusiejj schreef:
Verder heb ik hier van die koeiepoten liggen of wat voor poten het ook maar zijn haha.
Die doen het erg goed, dat vlees word er met grof geweld af getrokken

Koeienpoten zijn dragende botdelen en dus een echte no go, zéker voor kleinere onervaren honden. Zo'n rauw soepbeen kun je best laten afkluiven, maar niet laten opeten (verstopping). Het andere grote nadeel van dergelijke harde beenderen is dat het gebit er flink op afslijt.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:14

Dat doe ik ook, af en toe een kipfiletje. Vinden ze heerlijk.
Ik durf mijn Lola geen karkassen te geven omdat ze denkt dat ze alles wel in 1 keer door kan slikken. Ze is wat dat betreft niet zo snugger.
Mijn andere hond krijgt wel eens een karkasje.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:15

Chubby schreef:
Je kunt naast KVV heel goed enkele keren per week een lap vlees geven (denk dan aan kipfilet, penslap, lamshart etc) voor die extra reinigingsbeurt..

Rauwe kipfilet? Of moet je die wel koken?

Ragebol1977

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:16

Nee hoor, mag allemaal rauw. Honden hebben zulk sterk maagzuur dat zelfs Salmonella eraan gaat. Ik geef ze hier ook wel eens een rauw eitje, met schil en al.

Sandrohit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:19

Mijn Flatcoated "Keira" krijgt Cavom brok,dit is een geperste brok en ze doet het hier goed op.
Door dit persen (in plaats van expanderen) worden eiwitten, vitaminen, mineralen enz. niet blootgesteld aan te hoge temperaturen, waardoor de kwaliteit gewaarborgd blijft.
Deze brokken zijn dan ook minder lang houdbaar dan de geexpandeerde brok.

Farmfood is ook zo'n geperste brok maar Cavom is een stuk goedkoper.

Voor meer informatie:
http://www.cavom.nl
http://www.farmfood.nl/hondenvoeding/hondenvoer/farmfood-he/geperste-brokken.html
http://home.tiscali.nl/casaboranthi/Barf/Achtergrondenversvoer.html

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:20

Ik haal ze ook niet meer, ze vinden na dat ze het vlees eraf hebben gehaald de binnenkant heel lekker..
Maar het bot zelf eten ze niet echt op hoor.
Ze hebben nu grote witte botten, of nja hebben..Hadden :=
Teef is er heeeel druk mee, die andere kauwt er pas aan als zij er eerst aan gekauwt heeft hoeft hij minder te doen ;)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:20

Nooit varken rauw geven, er bestaat namelijk een kans dat deze de ziekte van van Aujeszky en dat is dodelijk voor honden.

Sommige KVV's hebben ook kraakbeen ed er doorheen verwerkt die de tanden poetsen. Anders doet rauwe pens of een stuk bot (geen varken) het ook goed.

om ze te laten wennen aan karkas/bot kun je kippennekjes nemen en die vooraf onder een hamer bewerken zodat het bot al kapot is.Vast houden als je hetze geeft en zo (kunnen) ze leren hoe ze dus bot moeten eten als ze het nog nooit gedaan hebben. Mijn honden wisten gelijk hoe ze het moesten aanpakken.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:21

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:22

Met schil? dat heb ik nog niet gedaan, gewoon rauw ei wel goed voor de vacht enzo.
Alleen me teef lust dat soort dingen , die reu echt niet haha.
Verder houd ie wel van vlees enzo, ze krijgen wel eens stukkie's kipfilet als we Kip Siam eten , maar natuurlijk wel ongekookt.
Net als de kat overigens

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:23

Het is wel een poot, ik zal een foto maken.. Kweet niet zeker of het koe of varken oid is..

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:25

latnahc2 schreef:
ik gaf ook cavom en verder rauw vlees maar odin zijn vacht word opeens dun de laatste tijd en de dierenarts kon niets vinden aan zijn huid dus nu even tijdelijk bonzo proberen.

Waarom Bonzo, lijkt me verre van de ideale brokken, helemaal bij vachtproblemen :o

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:28

Een heel rauw Ei krijgt onze hond ook vind die heerlijk.. ;)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:30

@latnahc2: Wat bedoel je met dun? Met vers vind ik dat de vacht er beter uitziet en ook dat honden er vaak minder fluffy uitzien...

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:32

manishdra schreef:
@latnahc2: Wat bedoel je met dun? Met vers vind ik dat de vacht er beter uitziet en ook dat honden er vaak minder fluffy uitzien...

Dit is bij onze hond ook het geval (orijen senior) zit stukken beter in zijn vacht. Maar die is wel minder fluffy als vorig jaar. Maar wel een stuk mooier, gezonder en glimmender :D

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:34

Sinds een aantal maanden voer ik alleen nog vlees. Van alle merken door elkaar. Ik heb 4 honden en zou graag alleen carnibest oid voeren maar dat vind m'n portemonee niet goed. :$
Het tandsteen van mijn oudste teef is echt veel minder geworden. Mijn oudste reu heeft een overbeet waardoor zijn gebit niet goed schaart en hij dus altijd last zal houden van tandsteen. Toch is het bij hem ook minder. De andere twee zijn 6 maanden oud en opgegroeid met vlees. Ze zitten allemaal super in hun vacht en de ontlasting is goed. Ik wil nooit meer anders.
Laatst bijgewerkt door Semra op 26-01-10 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:35

Ik heb ook een malthezertje. ik voerde m eerst royal canin. Hij werd vrij moeilijk zindelijk en dronk erg veel. Toen heb ik Denkadog geprobeerd. Hier schijnen weinig zouten in te zitten. Rocco dronk ineens een stuk normaler en hoefde ook minder vaak te plassen. Had m daarna vrij snel zindelijk.
Heb nu gewoon de volwassenenbrok van Denkadog. Voordeel van denkadog is dat de brok ook vrij groot is. Moeten ze langer op kauwen. Goed voor het gebit en spijsvertering!

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:38

Ik voer onze pup van 10 weken caracroc junior. Hij kreeg bij de fokker Cavom, maar volgens de dierenspecisslzaak ligt dat erg zwaar op de maag. Zodoende overgestapt en hij eet er lekker van.
Hij krijgt daarbij 1 keer per dag een pensstaafje en hij heeft een rawhide kauwbot van farmfood. Goed voor zijn tandjes!

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:42

Upload pagina wil niet echt mee werken probeer dadelijk wel weer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:42

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:43

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:46

Mijn oudste hond (mei wordt ze 13jr) tervuerense herder,staat vanaf haar 1e jaar op Noblesse (purina)...ook zij poept hierop 2x daags (wordt 3x uitgelaten) normaal mooie vaste drol. daarvoor op Smolke puppybrok.
Mijn Jack Russel kreeg als pup en tot haar bijna 2e jaar Technical en staa nu sinds een jaar ook op Noblesse ook haar poep is mooi in een drol (vaste) en ook zij poept 2x daags.
Mijn oudste hond krijgt soms nog wel van tafel en beide krijgen ze zo nu en dan wat brood omdat ze dat lekker vinden...

Je moet kijken wat bij je hond past en hoe ze het op bepaalde brok doen en wat is er bij je in de buurt verkrijgbaar...
Ik weet dat vers het allerbeste is....dus zo af en toe wissel ik en dagje in de week en ze zijn er verzot op! (Carnibest)!

Mijn hond van "13"heeft overigens geen tandsteen (nouja dit hoeft niet verwijdert te worden zo'n mooi gebit)!

mikster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 14:47

Chiqa schreef:
[BB] Samenstelling hondenvoer (brok), wat is belangrijk?

Ik zou zeggen gebruik de zoekfunctie eens.

Had ik gedaan, kwam bij mij niets uit! :Y) Staat ook in mijn openingspost.

Ben nu ook het bovengenoemde topic aan het lezen.
Iedereen heel erg bedankt voor jullie antwoorden, ik kan hier veel mee!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 15:35

Met het voer wat wij geven hebben we geen last van scheten, peoepn 1 a 2 keer per dag. Zijn super op gewicht en glanzen je te gemoet. Geen tandsteen en prima conditie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 16:01

Krissie0 schreef:
Je moet een hond wel brokken geven anders ontwikkelen ze tandsteen en daarop volgend een slecht gebit.
Dat weet ik jammer genoeg uit ervaring met de herplaatser die mijn moeder sinds kort heeft.

Van harde brokken kunnen ze net zo goed tandplak en tandsteen ontwikkelen ;)
Dus ook dan moet je zorgen voor een goede tandverzorging (dagelijks poetsen!).

Het beste is om een hond te geven waar de natuur hem voor gemaakt heeft:
Vers vlees, pens en botten.
In de juiste verhoudingen.

Maar niet iedereen is natuurlijk een dusdanige voedingsdeskundige dat ze dat voor hun eigen hond kunnen samen stellen.
Daarom is een redelijk mooi (gezond) alternatief voor fabrieksbrok de zogenaamde "kvv". Kant en klaar Vers Vlees.
Uit de diepvries. Bijv. Carnibest.