Onze hond heeft kanker... ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 00:32

Mijn oma's hond heeft het ook gehad. Een gigantische tumor (in een maand ofzo ineens heel groot geworden) onder haar oksel..
Helaas was dit al een uitzaaiing en er was dus niks meer aan te doen.
We hebben haar nog wel even laten leven, maar op een gegeven moment werd het zo groot dat ze amper meer kon lopen.

We zijn toen naar de dierenarts geweest en die zei: Of je laat haar nu inslapen, of je neemt haar weer mee naar huis, om hier dan misschien over twee weken weer te zitten omdat het dan nog groter is geworden, en ze helemaal niks meer kan. Nouja, dan is de keuze niet heel moeilijk meer :(:)

Het is heel moeilijk, maar zolang hij er geen last van heeft, en de dierenarts zegd dat het nog kan zou ik hem nog gewoon laten genieten van zn leventje, maar zodra hij er last van gaat krijgen zou ik het wel weten.. hoe moeilijk de keuze ook is :(:) Sterkte alvast!

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 00:36

Freya schreef:
Ik heb twee honden gehad, beide overleden na gevolge van melkkliertumoren.
Bij me rottweiler hebben we een jaar voor haar overlijden een tepel en een bobbel laten verwijderen, daarna is de tumor binnenwaarts verder gegroeit en is ze uiteindelijk op de operatietafel overleden.
Wij merkte aan haar, dat ze niet meer wilde eten en bij je op schoot wou liggen, wat ze nooit deed, afspraak gemaakt en ze dachten aan een bal met pus in de baarmoeder, bleek helaas wat anders te zijn, haar lever was goed vergroot en haar milt ook, de kankercellen hadden haar aan de binnenkant totaal overgenomen, de dierenarts verbaaste zich dat ze zich zolang weg gecijferd heeft en zolang vrolijk en normaal gefunctioneerd heeft.
Bij onze mechelse herder zaten de tumoren aan de buitenkant, met als gevolg een flinke bobbel onder haar buik, die de laatste maand heel hard gegroeit is en voor dat wij er erg in hadden ook open geklapt is, zij is ook uit haar lijden verlost.
Ook zij heeft tot de laatste dag gewoon normaal rond gerend, totaal geen verandering in haar gedrag.

Het is per hond / ras verschillend hoe ze zich uiten en willen uiten. Ik kan je een ding meegeven, let heel goed op het gedrag van je hond, maar focus je niet te veel, want dan ga je spoken zien.

Heel veel strekte de komende tijd. Het is niet niks om te weten dat je weet dat je beste maatje niet lang meer om je heen zal dartelen.

Dank je wel. Het is inderdaad erg moeilijk. Ik heb de laatste 2 jaar veel tegenslagen gehad in mijn leven en mijn hond was altijd een grote steun voor mij. Hij is echt zo'n lief, vrolijk knuffelbeest waar je veel troost bij kunt vinden. Ik heb het er dan ook erg zwaar mee.

Bedankt in ieder geval voor de tip. Ik zal hem zeker goed in de gaten houden. Gelukkig is er bijna altijd wel iemand aanwezig en zit hij dus nooit lang alleen. Dus ook bij een plotselinge verandering zullen we dit snel zien. Wat sneu trouwens dat jij 2 honden aan deze rotziekte kwijtgeraakt bent.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 00:39

Het kan dus inderdaad heel hard gaan als ik het zo lees. In zo'n geval zou het voor mij ook heel duidelijk zijn. Ik zou mijn hond nooit laten lijden. Ik hoop alleen dat ik het juiste moment zal kunnen kiezen en dat dat nog even op zich laat wachten.

Marion_ schreef:
Mijn oma's hond heeft het ook gehad. Een gigantische tumor (in een maand ofzo ineens heel groot geworden) onder haar oksel..
Helaas was dit al een uitzaaiing en er was dus niks meer aan te doen.
We hebben haar nog wel even laten leven, maar op een gegeven moment werd het zo groot dat ze amper meer kon lopen.

We zijn toen naar de dierenarts geweest en die zei: Of je laat haar nu inslapen, of je neemt haar weer mee naar huis, om hier dan misschien over twee weken weer te zitten omdat het dan nog groter is geworden, en ze helemaal niks meer kan. Nouja, dan is de keuze niet heel moeilijk meer :(:)

Het is heel moeilijk, maar zolang hij er geen last van heeft, en de dierenarts zegd dat het nog kan zou ik hem nog gewoon laten genieten van zn leventje, maar zodra hij er last van gaat krijgen zou ik het wel weten.. hoe moeilijk de keuze ook is :(:) Sterkte alvast!

leanneXXnona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 17:58

Horseware schreef:
leanneXXnona schreef:
ons hondje heeft een hele grote tumor linker bil.
ja het ziet er vreselijk sneu uit.
maar zo lang mijn MO nog lekker rondspringt eet plast en poept dan vind ik het best.
het ziet er niet mooi uit nee. maar voor de mooi laat ik mn poepie niet inslapen. deze tumor is trouwen ook heel snel gegroeit :(
hopelijk gebeurt dat met jou hondje niet.

Nee zolang mijn hond nog geen klachten heeft mag hij lekker genieten van zijn oude dag, ook al heeft hij een dikke bult. Uiterlijk maakt mij totaal niet uit, zolang hij er maar niet (teveel) last van heeft.

Wanneer is bij jouw hond vastgesteld dat hij een kwaadaardige tumor heeft?

dat is bijna een jaar geleden.
en ze doet het nog steeds super.
ben er heel blij mee.
hij word groter dat wel.
maarja zolang zij alles nog goed doet enzo.
heerlijk laten rond lopen.

:D

__AM

Re: Onze hond heeft kanker... ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 18:04

Als eerste.. :(:)

Onze herdershond had kanker in het bot van haar staart. Was gelukkig nog niet verder uitgezaaid, dus d'r staart moest eraf! Dus denk dat ze nu al zo'n 5 jaar zonder staart rond dwarrelt, ben er nu wel aan gewend, maar vond het in het begin toch wel een naar gezicht. Heb je een herdershond met lang haar, en dus ook een geweldig mooie staart, moet die eraf! Maargoed, daarmee was wel de kanker weg, en het is ook nog niet terug gekomen!

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 18:22

Mijn hond (van de zomer ingeslapen) die heeft een kwaadaardige tumor in de schildklier en die is in 3 jaar tijd een grote bult van 15 cm dia. geworden.
Het is wel wat aan te doen, het is dure operatie, er zitten zenuwen en slagaders doorheen. Maar we vonden het niet waard voor een 11 jarig rasloze hond om eraan te opereren, hij is wel onze familielid en we willen wel allerbeste hebben voor hem...

Hij heeft er niet echt veel last van omdat tumor niet aan slokdarm en luchtpijp drukt. Hij is toen ingeslapen omdat hij gewoon op is... hij is 13.5 jaar geworden...

Een belangrijke ding: een leven bestaat uit geboren en sterven. ene sterft en ander gaat gewoon verder met het leven, het is gewoon niet anders... Blijf gewoon genieten van je hond! :)

r_oo_sj_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 21:21

ons (inmiddels ingeslapen(begin december)) beagle heeft denk ik bijna een jaar rondgelopen met een (kwadaardige)tumor in haar buik. toen ze werd ingeslapen was hij zo groot als een handbal ongeveer... eerst dachten we gewoon dat ze veelste dik was dus wij meer wandelen en het ging er niet af en ik voelde gewoon een keiharde bobbel, dus wij echo laten maken bij de dierenarts en idd een heel doorbloede tumor. opereren was geen optie, heel duur en overlevingskans was miniscuul. hij groeide heel hard. we zouden het even aankijken en we hebben haar een dag na haar 10e verjaardag laten inslapen omdat de tumor in de weg ging zitten, ze wilde minder eten, lag alleen maar te slapen en wilde niet meer wandelen. het was vreselijk moeilijk omdat 2 maanden ervoor onze andere beagle (12.5 jaar) is overleden (een uur voordat ze zou worden ingeslapen uit zichzelf overleden!) dus het is hier nu heel stil in huis... maar wij hebben echt gekozen voor het beesje.. lijden is geen optie! dat zou je zelf ook niet willen!

Sterkte!

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 14:45

Iedereen heel erg bedankt voor de reacties en het delen van jullie ervaringen.

Helaas hebben we Floris vannacht onverwacht moeten laten inslapen. 's Ochtends was er nog niets te zien. Hij was vrolijk, wandelde gezellig mee en at zijn brokjes. Maar aan het einde van de ochtend begon hij zich vreemd te gedragen. Hij ging op plekken in het huis liggen waar hij anders nooit lag. Hij liep ineens heel moeizaam, keek raar uit zijn ogen en zat soms te hijgen en te trillen. Ook wilde hij niets meer eten, wat voor hem heel vreemd is.
We zijn toen 's middags met hem naar de dierenarts gegaan. Hij bleek erge buikpijn te hebben. De tumor was zijn buik in gaan groeien. Dit geeft in eerste instantie geen problemen, totdat het de organen, zoals in dit geval de maag en/of darmen, in gaat groeien. Dat was hier gebeurd en dat verklaarde de snelle omslag. Hij heeft een flinke pijnstiller gegeven, maar wel werd gezegd dat we waarschijnlijk aan het einde van de week afscheid moesten nemen van hem.

's Avonds werd de pijn steeds erger. Hij lag op een gegeven moment de hele tijd te janken. Het was zo zielig en we konden het hem niet aandoen om nog een hele nacht met zulke erge pijn door te brengen. We hebben de dierenarts gebeld en binnen een half uur is hij ingeslapen.

Ik ben nog steeds in shock. Het ging zo snel, het lijkt heel onwerkelijk. 's Ochtends kwam hij me nog kwispelend begroeten en 's avonds moesten we hem laten gaan. Al met al heeft hij sinds de diagnose dus nog maar ongeveer 4 weken te leven gehad. Ik had gehoopt dat we hem nog wat langer bij ons hadden kunnen houden, maar troost mezelf met de gedachte dat hij tot aan de laatste dag geen pijn gehad heeft en hij 10 hele mooie jaren bij ons gehad heeft.

Lieve Floris, rust zacht mijn lieve vriendje!

leanneXXnona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 15:30

heel veel sterkte ermee :'(

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 15:36

leanneXXnona schreef:
heel veel sterkte ermee :'(

Dank je...

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 15:44

Heel veel sterkte! Maar bedenk dat hij niet lang geleden heeft en het allemaal snel is gegaan voor hem.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 15:50

Lotje02 schreef:
Heel veel sterkte! Maar bedenk dat hij niet lang geleden heeft en het allemaal snel is gegaan voor hem.

Dank je wel.
Ik probeer mezelf ook te troosten met de gedachte dat hij tot gisterenochtend geen pijn heeft gehad en dat hij dus niet lang heeft hoeven lijden. En dat hij 10 hele mooie jaren bij ons gehad heeft.
Wat dat betreft ben ik ook ervan overtuigd dat we de juiste beslissing genomen hebben door hem direct vannacht te laten inslapen. Maar het is en blijft zo ontzettend moeilijk om mijn vriendje nooit meer te kunnen zien en knuffelen. Ik mis hem echt heel erg |(

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 17:39

Heel veel sterkte!

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 17:49

Och jee.. dat is nog snel gegaan zeg. Heel veel sterkte bij het gewennen aan het gemis :(:)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 19:17

Ja het is zeker heel hard gegaan. Wat zo jammer is: het ging juist zo goed. Hij had helemaal geen last meer van zijn poot en was heel levendig. En binnen letterlijk een uur sloeg het gewoon helemaal om. Ik wist natuurlijk dat het einde in zicht was, maar had ten eerste niet verwacht dat het al binnen 4 weken zou zijn en ten tweede dat het zo snel om zou slaan. Maar de DA zei dat dat vaak zo was. Ergens is het natuurlijk ook wel fijn dat hij tot een paar uur voor zijn einde echt pijnloos heeft kunnen genieten van zijn leven, maar voor mij was het op deze manier echt een schok. Aan de andere kant was het heel duidelijk wanneer we de knoop moesten doorhakken. Ik had verwacht dat dat heel lastig zou zijn, maar het was echt helemaal duidelijk dat het moment gekomen was.

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:40

Het is idd snel gegaan. Gelukkig was het geen moeilijke beslissing. Soms weet je het moment van inslapen niet te bepalen omdat je niet weet of je hond wel of geen pijn heeft. Voor jou was het heel duidelijk.
Veel sterkte met je verlies :(:)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 01:49

Lynske78 schreef:
Het is idd snel gegaan. Gelukkig was het geen moeilijke beslissing. Soms weet je het moment van inslapen niet te bepalen omdat je niet weet of je hond wel of geen pijn heeft. Voor jou was het heel duidelijk.
Veel sterkte met je verlies :(:)

Bedankt.
Ik moet zeggen dat ik ook wel blij ben dat het heel duidelijk was wanneer het moment daar was en dat het verder geen lijdensweg geweest is.

Pfff ik heb nog geen oog dichtgedaan sinds hij is ingeslapen...

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 01:55

:(:) wat ontzettend snel...............

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 01:57

kaatje77 schreef:
:(:) wat ontzettend snel...............

Ja helaas... En dat terwijl het zo goed ging de laatste paar weken. We dachten al bijna dat ze de verkeerde diagnose gesteld hadden omdat er echt niets meer van te merken was. Maar helaas, dat is nu juist het gemene van kanker.

Ik had graag nog een fotoshoot willen plannen, maar nu ben ik dus te laat ;( Ik dacht echt dat ik nog wel even zou hebben...

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 02:00

Dat is echt balen.
Vorig jaar werd er ook alvleesklierkanker geconstateerd bij onze hond, nog maar net 4 jaartjes jong en 6 weken later was ze er ook niet meer.......ik heb aan de hand van verschillende foto's een pastel laten maken, misschien dat je ook zoiets kunt overwegen?

Nogmaals heel veel sterkte, het gemis is het ergste... :(:)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 02:06

kaatje77 schreef:
Dat is echt balen.
Vorig jaar werd er ook alvleesklierkanker geconstateerd bij onze hond, nog maar net 4 jaartjes jong en 6 weken later was ze er ook niet meer.......ik heb aan de hand van verschillende foto's een pastel laten maken, misschien dat je ook zoiets kunt overwegen?

Nogmaals heel veel sterkte, het gemis is het ergste... :(:)

Ach wat sneu, 4 jaar nog maar...

Misschien is het inderdaad wel een leuk idee om aan de hand van een mooie foto iets te laten schilderen. Ik ga eens kijken naar de mogelijkheden.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 23:57

Bericht aangepast: had je laatste bericht niet gezien:

Heel veel sterkte met het verlies van jullie hond
Laatst bijgewerkt door Isabonny op 11-02-10 00:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 00:00

Niet met mijn hond, maar wel met mijn pony en ik weet dus helaas hoe moeilijk het is om te weten dat het eind in zicht is voor datgene waar je zoveel jaar zoveel liefde in hebt gestopt..

Ik wil je heel veel sterkte wensen met het verlies van je hond :(:)
Het is inderdaad een fijne gedachte dat hij zijn laatste ochtend nog vrolijk was. Natuurlijk is het een verschrikkelijke schok als het allemaal zo plotseling gaat, maar probeer je toch te troosten met de gedachte dat deze plotselinge omslag heeft betekend dat hij minder lang geleden heeft

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 00:05

@ Isabonny en Pikeur: heel erg bedankt.
Ik wist dat het zwaar zou zijn en ik er veel verdriet van zou hebben, maar ik moet zeggen dat het nog zwaarder is dan ik gedacht had. Het is zo leeg ineens in huis |(