Schildpad als huisdier wie heeft er ervaring mee???

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

newmom

Re: Schildpad als huisdier wie heeft er ervaring mee???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 16:42

das nou echt de meest inteligente opmerking / vergelijking die ik ooit heb gehoord! :)

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 16:43

Ach ja, ik zou zelf ook nooit een schildpad aanschaffen...
Maar ons vrouwtje is 80 jaar oud, mijn overgrootmoeder heeft die nog zelf meegebracht als ze jong was uit Griekenland (toen er natuurlijk nog geen wetgeving was en dat allemaal mocht). Ons mannetje hebben we gekregen van mensen die hem niet meer hoefde en hem dus op straat zouden zetten...
Maar ik denk persoonlijk dat als je voldoend ingelicht bent je een schildpad wél kan houden als huisdier.
Nu ja met die waterschildpadden.. sja hier in de buurt ligt een grote waterput (van zandwinningactiviteiten). Daar zitten schildpadden écht joekels... van mensen die hen dus niet meer wouden hebben en dus doodleuk daar gingen uitzetten.
Zo zijn er helaas véél hé!

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 16:43

Dus jij beweerd dat slangen en andere reptielen en amfibieen geen huisdieren zijn? Evenals vissen?

Zolang dieren goed verzorgd worden en een goed onderkomen hebben is er niks aan de hand. Voldoende ruimte,goed voer is belangrijk. Kunnen een hoop mensen die hun katten en honden goedkoop supermarkt voer geven nog wat van leren. Maar goed dat is een andere discussie.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 16:44

newmom schreef:
das nou echt de meest inteligente opmerking / vergelijking die ik ooit heb gehoord! :)

dan vind je dat maar ;)

Ik vind schildpadden absoluut geen huisideren...
Die dieren horen niet eens in nederland.. laat staan in een aquarium...

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 16:53

Zolang jij geen duidelijk argument kan aandragen waarom deze beesten geen huisdieren zijn geloof ik niet in je stelling. Ben wel van mening dat je jezelf goed moet inlezen. Het zijn idd geen husidiertjes voor 3 jaar.

- koop ze in een betrouwbare winkel (geen illigale praktijken wildvang enz)
- voer ze t beste voer dat er is
- zorg dat ze de ruimte hebben
- besef dat het geen speelgoed is ( zijn honden katten hamsters enz ook niet)
- neem contact op met verenigingen (bron van informatie)

:Y) zo kunnen we nu weer terug ontopic

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 16:54

alsof we wel op onze paarden horen te zitten,
onze vogels in kooitjes stoppen,
onze honden in bench en aan de lijn horen met kunstjes zoals blijf, zit, lig, rol om, etc,
onze katten op een kattenbak laten schijten,
onze vissen in een aquarium horen te stoppen,
onze hamsters en konijnen en cavias in kooien stoppen??

tja, de dieren hebben wij nou eenmaal in ons leven gehaald om ons te plezieren en vroeger voor de arbeid..
geloof mij, er zijn ergere dingen als een schildpad in een aquarium te stoppen waarin hij naar volle lust kan zwemmen en zonnen.
tuurlijk zijn er mensen die hun dieren als grof vuil aan de weg zetten, maar we gaan er maar even vanuit dat wanneer de ts zon topic opent ze wel het beste met haar dieren voor heeft..

al zal ze de visjes hoogst waarschijnlijk door de plee spoelen omdat ze de ruimte nodig heeft voor de schildpadden :P :D

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 16:54

sorry dy marvel... ik was al druk aan t typen..
dan NU weer ontopic ;)

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 17:07

Heeey inderdaad!! Zoeits heb ik ook mn aquarium heb ik nooit goed op gang kunnen krijgen. Met allerelei potjes plantjes grint enzovoort dingen geprobeerd maar nisk werkt. En een schildpad vreet de planten toch op dus daar hoef ik niet bang voor te zijn hahah. Ik heb ook al op verschillende sites gekekne en we kopen een gewone aquarium en mn vriend gaat proberen om hem zo aan te passen voor een schildpad

newmom schreef:
whahaha cool!!

wij hebben ook een aquarium,
of eigenlijk 2, één met twee turtels, en één met tropische vissen.
de vissen kosten minder werk dan die andere stinkerts.. want dat doen ze, stinken, ook al verschoon je ze wekelijks. ze houden van een beetje brak water en planten en maken er eenzooitje van, desalniettemin zijn ze vreselijk leuk om naar te kijken..
als je t werk van een niet lopend aquarium bent gewend dan kun je dit ook wel aan :D

kijk wel f op de sites, ze vragen wel speciale bakinrichting ed

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 17:14

Inderdaad ze worden gewoon verkocht in winkels. Ik ben val plan om eerst een auquarium van 80 cm breed te kopen als ze op den duur groter worden kunnen we altijd kijken naar een grotere bak. We denken er al langer over na en het is niet dat we zo in 1 dag hebben besloten schildpadden te nemen. We zijn er denk ik al wel 3 a 4 maand mee bezig en halen overal informatie vandaan. Ik weet dat deze winekel waar ze schildpadjes verkopen wel eerlijk is omdat ik daar ook altijd mijn spullen voor mn aquarium kocht en ze hebben mij daar goed proberen te helepen, met testen van water, spiullen die ik er bij kon doen, welke vissen goeie keus of sterke vissen was enzovoort. Deze vissen leven ook al een poosje maar mn plantjes i nog geen succes en heb gen zin om steeds nieuwe plantjes te moeten kopen of elke keer weer potjes moet kopen om het water plant vriendelijk te maken haha. Met die potjes gaat het ene poosje goed maar na een paar weken is het potje op en gaan de planten weer dood.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 17:25

Houd er rekening mee dat per uhm.. ras of soort ook weer een bepaald gedrag aan vast zit en een grootte. Volgensmij zijn de geelwangen bijvoorbeeld heel erg bijterig. Er zijn ook hele mooie schildpadden en de een word weer groter dan de ander.
Lees je inderdaad goed in in de maten enzo van de bak. Temperatuur en waterhoogte moet op de beestjes af worden gesteld, ook de warmtelamp mag niet te laat hangen.
En het is heel goed om ze levend, of echt vleesvoer te geven. Al dat gedroogde spul zit natuurlijk lang niet zo veel in als bijvoorbeeld pinkie`s (jonge hamsters bijvoorbeeld). Nu moet je natuurlijk zelf weten of je ze dat zou willen voeren, ik zou het zelf niet prettig vinden om te doen :o
En als je er aan begint neem inderdaad een mannetjes, legnood is niet prettig en duur om te laten verhelpen.
Succes er mee

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 17:28

Ik heb ook een schildpad, en het zijn echt hele leuke dieren om te hebben.
Ze kunnen je zelfs soort van herkennen, als mijn vader bijvoorbeeld eens op mijn kamer komt begint hij als een gek te zwemmen en wild te doen en bij mij doet hij dit ook, maar bij anderen blijft hij gewoon rustig zitten.
Misschien dat hij stiekem toch weet dat wij degene zijn die hem voeren?

Echt heel leuk, en als je de ruimte hebt voor een lekker grote bak zeker een aanrader :)

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 20:44

Hoi hoi,

Vanavond hebben we de knoop door gehakt een joekel van eene aquarium gekocht van 1meter x 35 bij nog wat. weet niet meer hoe hoog. Maar daarin moeten ze wek lekker kunnen zwemmen. mn vriend gaat er een mooi eilandje in maken waar ze lekker kunnen zonnen. Daarna wat grint halen en de schildpadjes.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 20:50

tip: t liefst 1/3 zand/land
nog tip als je eitjs wilt die bevrucht zijn of juist geen eitjes:
Mannetjes hebben langere nagels dan de vrouwtjes. Je mag ze nooit afknippen. Vrouwtjes hebben ook een korte dikke staart. Mannetjes zijn ook stukken kleiner dan vrouwtjes. Bij mannetjes is het buikpantser iets naar binnen gewelfd, bij vrouwtjes is dit vlakker.
dit is echter pas zichtbaar als ze iets ouder zijn.

succes!!

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 20:52

danjewel!! Het geslacht wist ik nog niet maar van het strandje al wel. Ik heb al heel veel dingen van internet kunnen halen. Ikkoop kleine schildpadjes dus denk niet dat ik daar al aan kan zien wat het is.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 21:04

edit: nagels zijn dan alleen aan de voorpoten langer

nog weetje, ze vinden t heerlijk dat als je een pompje hebt waar een stroming uit komt, dat ie iig zacht stat en dat ze een stukje hebben zonder stroming bijv onder of achter een paar stenen.
in de zomer vinden ze t lekker om buiten te zitten zodat ze de vitaminen uit de zon kunnen halen, probeer dit in een teil te doen omdat glas te snel opwarmt.

mocht me nog iets te binnen schieten dan hoor je t!!

benj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 21:15

Wij hebben twee waterschildpadden. Hebben ze gekocht toen ze heel klein waren. Zijn nu ongeveer 12 cm en zitten samen in een mega grote bak ( 120 cm bij 60 cm bij 60 cm) met water en eiland met zand. Schoonhouden kan wel maar is een heel gepuzzel voor je het goed hebt. Vaak het water verversen schijnt niet goed te zijn. Je kunt beter het water goed schoon proberen te houden met een goede pomp en filter. Gedroogde voersoorten zoals kreeftjes enz. geven veel afval wat het water weer meer vervuilt. Kijk eens op http://www.terramania.nl/index.htm hier hebben ze bakken in veel verschillende maten en ook voeding en pomp systemen.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 09:53

ik heb een externe pomp gekocht van sera. Hopelijk gaat het dan goed komen. Hahah bedankt voor de tips. Misschien dat we volgende week of dan die week schildpadjes op gaan halen. We moeten eerst de bak even goed maken met een eilandje en de pomp goed draaiende hebben.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 12:02

ik had nog een vraagje hoe heb je de thermostaat er in gemaakt? Heb je hem plat liggen in de bak. Ik heb er een glazen bij gekregen maar die moeten altijd helemaal onder water anders gaan ze stuk. Anders moet ik eveneen andere ophalen.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 13:37

De padjes van ons kregen , tartaar, meelwormen, bloedwormen, speciale waterschildpad brokjes en je hebt
diepvries mengsels in blokjes waar van alles inzit.
Ze hebben ook een goede warmte lamp extra nodig om te zonnen.
Toen wij ze inleverden waren ze in perfecte conditie, wat ze daar niet altijd zijn als ze komen.
Het gaat me te ver dat ze zelfs goudvissen aanbieden ervoor als voer.
Zie het al gebeuren zo'n visje die hapjes kwijt is en achter na gezeten wordt door een roofdier.
De thermostaat hing bij ons halverwege de bak maar daar hangen ze ook aan dus die verschuift nog weleens.
Veel succes en kijk voor Zaagruggen die zijn vriendelijker, de geel wangen zijn nog weleens bijtertjes.

Lubberslieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 19:45

appiesjappie schreef:
ik had nog een vraagje hoe heb je de thermostaat er in gemaakt? Heb je hem plat liggen in de bak. Ik heb er een glazen bij gekregen maar die moeten altijd helemaal onder water anders gaan ze stuk. Anders moet ik eveneen andere ophalen.

ik heb gewoon in het midden een teen er opgelegd zodat die mormels er niet mee aan de haal gaan

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 20:28

appiesjappie schreef:

Ja hij kan wel plat in de bak, let alleen wel op dat je schildpad net niet bij het snoer kan (ivm bijten)

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 10:53

oh ja natuurlijk daar moet je ook nog rekening mee houden. Zouden ze dat gauw doorknagen?? We hebben gisteren nog heel veel informatie gekregen van de jongen die in die winkel werkt. En hij heeft ons een paar goedkope manieren gegeven zodat we toch de schildpadden genoeg licht en warmte kunnen geven. Volgende week gaan we ze denk ik ophalen

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 19:17

Nouja heel snel zal het niet gebeuren denk ik, maar het risico uitsluiten is natuurlijk altijd beter :)

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 08:45

ja inderdaad. We zitten er al aan te denken om er een pvc buisje om heen te doen. Het eerste plankje voor het eiland zit er al aan haha. We zijn al druk aan het opbouwen

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:09

zal je eerlijk bekennen dat bij mij t water altijd rond de 26 graden is, snacht 24 gr.. en dat zonder termostaat. de lamp geeft erg veel warmte af en op één of andere manier koelt t snachts niet verder af..
en dit gaat al jaaaaaren goed.