Konijn voortanden laten trekken? Wie nog meer.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:37

Mindim schreef:
He, dat is toch een nagelschaar voor honden?

Ja klopt, hier knip ik de tanden van het konijn ook meer, gaat super :)

benangelique

Re: Konijn voortanden laten trekken? Wie nog meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:58

ongelooflijk welke adviezen hier gegeven worden en dan nog vrolijk wordt beaamd dat het om gereedschap gaat wat er niet eens voor geschikt is.

gewoon trekken, doe je het beestje veel meer plezier mee.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:06

Uhm dit advies komt gewoon van een DA af hoor.
En lekker trekken is niet echt fijn als de tanden dan toch weer terug groeien.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:08

wanneer de tand getrokken wordt verdwijnt ook de wortel en KAN de tand niet meer terugkomen...

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:11

Is hier toch echt gebeurd, konijn is naar de DA geweest om alle tanden
te verwijderen en 2 van de verwijderde tanden zijn weer terug gekomen, dus is
blijkbaar iets niet goed gegaan dan.

colleen3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:18

Ik heb een konijn gehad waar de tanden van getrokken waren.
Geen last gehad van teruggroeiende tanden aangezien ze gewoon mét wortel verwijderd werden.

Konijn zelf heeft nergens last van gehad, kon gewoon biks en hooi eten, alleen groenvoer en fruit moest gesneden/grof geraspt (appel en peen) worden.
Konijn was enorm opgeknapt toen z'n tanden eruit waren, want elke keer naar de dierenarts om ze te laten knippen (ik durfde het niet aan om het zelf te doen) levert ook veel stress op.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:21

Iedereen moet het uiteraard zelf weten. Ik heb er totaal geen goede ervaringen mee en veel dierenartsen komen er al van terug.

Een nagelschaar die een rond snijblad heeft zou ik echt afraden. kans op splijten is erg groot, net als met een nagelknipser, deze loopt ook iets rond.

Wil je knippen, schaf dan via de DA een tang aan die ervoor is. Kosten ronde de 18 euro

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:38

Wanneer het konijn bij mij blijft laat ik mijn eigen da checken en als die zegt trekken, dan gaan ze eruit. Dan knip en maal ik het wel :D
Dan wordt hij tzt ook gecastreerd en hopelijk kan hij dan bij mijn bestaande groep van 3 voedsters en een gecastreerde ram.
Ik vind de tanden nog vrij lang nu, het lijkt wel of de ondertanden het tandvlees boven raken.

Wat zijn plusminus kosten van het trekken en vijlen?

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:45

ik zou ook niet knippen met dat afgebeelde schaartje. Ik heb ook ervaring met het knippen van tanden. Ik knip het met een nijptang. En daarna met een kleine tang de randjes netjes. Daarna vijl ik de tanden. Zo worden ze veel netter dan de dierenarts hier het doet en t kost niks.
Je moet het alleen wel kunnen en je konijn goed kunnen fixeren.

Olifantstanden komen nooit meer goed, je moet óf blijven knippen óf de tanden trekken. Met trekken heb ik zelf geen ervaring dus ik durf niet te oordelen. Maar wat ik wil zeggen: de voortanden van een konijn slijten doordat ze langs elkaar gaan. Bij de aandoening olifantstanden is de stand verkeerd, waardoor ze niet langs elkaar gaan en dus niet afslijten aan elkaar. Hooi eten heeft dan voor de tanden geen zin meer en harde brokjes eten ook niet. Voor de kiezen is dat wel prima maar de voortanden zijn gewoon verloren gegaan.

succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:53

De ondertanden gaan over de boventanden en 1 ondertand staat scheef in de kaak.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 00:30

ProudJustify schreef:
Is hier toch echt gebeurd, konijn is naar de DA geweest om alle tanden
te verwijderen en 2 van de verwijderde tanden zijn weer terug gekomen, dus is
blijkbaar iets niet goed gegaan dan.

Dat zegt ook genoeg over de kunde van jouw dierenarts.

Geen enkele opvang die ik ken komt er op terug en we hebben allemaal zeer positieve ervaringen, we hebben wel slechte ervaringen met dierenartsen, maar ja dat komt dat nou niet elke dierenarts goed is met konijnen.
Zie ook de website link die ik eerder gepost heb, Wilhelminapark zitten toch we de beste dierenartsen op konijnengebied.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 00:32

Dat zou maar zo kunnen Faniek, maar als ik naar een DA ga dan ga ik
er vanuit dat die doet wat goed is en ik ga dat niet in twijfel trekken aangezien
ik er vanuit ga dat de beste man ervoor geleerd heeft en ik dat niet heb.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 00:39

lang niet alle dierenartsen hebben verstand van knaagdieren of konijnen. Daarvoor moet je toch echt naar een gespecializeerde dierenarts.
Meeste dierenartsten zijn er voor de honden en de katten.

Helaas, niet elke dierenarts is hier eerlijk over waardoor er nog steeds konijnen en knaagdieren zijn die de verkeerde behandeling krijgen.

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 00:42

ProudJustify schreef:
er vanuit dat die doet wat goed is en ik ga dat niet in twijfel trekken aangezien

Vaak wanneer de tanden worden verwijderd, kunnen er stukken afbreken.
Misschien is er in de communicatie iets mis gegaan, dat ze gewoon 'vergeten' zijn om te melden dat de tand is afgebroken.
Het afbreken kan de beste dierenarts gebeuren..
Heb jij de tanden met wortels ook nog daadwerkelijk gezien ? (meestal worden ze bewaard zodat de eigenaar kan zien wat er uit gekomen is).

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 00:52

ProudJustify schreef:

Tjah de waarheid is helaas anders, ik ben paraveterinair en wist meer dan de meeste dierenartsen. Sommigen kwamen zelfs voor advies bij mij of bellen mij nog steeds wel eens.
Inderdaad kan het afbreken bij de beste dierenartsen nog gebeuren, maar bij een goede dierenarts komt het erg weinig voor en ze horen het altijd te vermelden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 02:10

Faniek, ik woon heel ver van utrecht, ik woon helemaal boven in het noord oosten.
Ik kende die site al wel inderdaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 02:23

Mijn dierenarts heeft me al met meerdere konijnen goed geholpen, veel abceswerk en dergelijke, maar ze staat niet in de lijst van konijnen.nl
Wil dat dan gelijk zeggen dat ze niet konijnkundig is?

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 02:32

ik heb ook altijd het advies gekregen om te trekken, echter bij een gebrek aan een konijn kundige dierenarts, heb ik besloten om zelf de tanden te knippen. samen met mn vriend hebben we t bekkie weer recht gekregen. en heb nu al 9 maanden niet meer naar haar tandjes om hoeven kijken. van groot belang is wel, dat je t beestje goed voer geeft en hooi, zodat de tandjes goed kunnen slijten.
t is denk ik ook het gevoel wat je erbij hebt. mn knijn heeft op t randje van de dood gezeten, door gas en verkeerde behandeling van de DA. ik wilde haar de stress besparen om een operatie aan te gaan. en bij mij heeft dat goed uitgepakt.
*edit* bij haar groeide ook de onder tandjes over de boventandjes heen. maar ze stonden nog wel recht in de kaak

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 11:18

Morgenochtend ga ik naar mijn eigen da met het konijntje. Hij wil geen brokjes eten.
Het konijn heeft ook na de behandeling wat extra zorg nodig en die gaan ze bij zijn baas niet geven. Dus ik ga het konijn maar opeisen. Ik denk niet dat ze dat heel erg vinden.
Maar ik kan het zo niet aanzien. Hij heef een stugge vacht en ziet er wat vreemd uit, een beetje groot hoofd in verhouding met zijn lijfje. En hij is heel klein en mager, dat kan je niet goed zien, maar wel erg goed voelen, zijn ribbetjes en zijn heupbotjes. Hij heeft het ook koud, dus hij staat nu maar in de kamer.
Hij is nog wel alleen, maar dat moet maar even. Ik hoop hem in de zomer te koppelen in mijn betaande groep. Maar dan moet hij gecastreerd en dan hopen dat dat gaat lukken, want ik heb al een gecastreerde ram en 3 voedsters.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 11:19

Mindim schreef:
Mijn dierenarts heeft me al met meerdere konijnen goed geholpen, veel abceswerk en dergelijke, maar ze staat niet in de lijst van konijnen.nl
Wil dat dan gelijk zeggen dat ze niet konijnkundig is?

Dergelijke lijsten zijn gebaseerd op ervaringen van mensen, dus als niemand jouw dierenarts daar ooit gemeld heeft staat het er niet bij.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 11:22

Mindim schreef:
Faniek, ik woon heel ver van utrecht, ik woon helemaal boven in het noord oosten.
Ik kende die site al wel inderdaad.

Ik bedoelde ook niet om naar Utrecht te gaan :n
Maar de informatie op de site :j
Niet elke dierenarts staat op de site, maar kan wel ontzettend goed zijn. Waar ik bij zit staat er ook niet op, maar is ontzettend goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 11:28

Ik ben even de regels kwijt, hoe vaak per dag moet je dwangvoederen? Ik doe nu 5 maal per dag, hoeveel hij lust. Hij geeft dat trouwens keurig aan. Moet dat vaker? Hij krijgt tussendoor wel andijvie en loof om op te knabbelen.
Ik heb de science recovery dit keer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 11:43

Afbeelding
Meet George

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 12:05

Faniek schreef:
ProudJustify schreef:

Tjah de waarheid is helaas anders, ik ben paraveterinair en wist meer dan de meeste dierenartsen. Sommigen kwamen zelfs voor advies bij mij of bellen mij nog steeds wel eens.
Inderdaad kan het afbreken bij de beste dierenartsen nog gebeuren, maar bij een goede dierenarts komt het erg weinig voor en ze horen het altijd te vermelden.

kijk, iemand die mijn bewering bevestigd! _/-\o_
Ik ben persoonlijk voor veel knabbel en knaagwerk voor het konijn en anders alles laten verwijderen.

@mindim: liever 10 x per dag een klein beetje dan 3x per dag een hele hoop. En bewegen! ANders moet je even googlen naar Ingrid Collignon. Die heeft hier ontzettend veel ervaring mee en mij al een paar keer 100x beter geholpen dan de dierenarts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:40

Ik zal hem vanmiddag even los laten lopen in huis. Bij mij loopt alles los buiten en dat gaat bij deze niet, maar ik zal even een ruimte maken waar hij kan huppelen.