Kippen houden in tuin? Hoe en wat...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 14:39

Kippengrid is gewoon bij de voerleverancier verkrijgbaar :-)
15 jaar geleden had ik mijn eerste kippen, die hadden een oud keukenkastje met daarin een zitstok en ze hebben het er prima meegedaan :D

Nienkeee_

Re: Kippen houden in tuin? Hoe en wat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 16:25

Ik kijk ook even mee, wij willen een paar kuikens in onze tuin rond hebben lopen in het voorjaar. Onze tuin is ongeveer 50x25 meter, met ook nog een stuk terras voorin. Zou die gesloopt worden als er 5-6 kippen rondlopen?

En een hok, hoe groot moet dat ongeveer zijn?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 16:32

Hoe zit dat met kippen en konijnen samen in een groot hok+ren Zou dat gaan? Sussex kippen zijn erg leuk, worden ook een beetje tam en zijn niet te groot.

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 16:33

Wij hebben thuis 4 kippen in de tuin. Er zitten nog 2 vogels bij en er zaten nog 2 konijnen bij, maar die zijn nu dood. De ren is ongeveer 2 bij 3 en een kip heeft minstens 1m² nodig om te kunnen scharrelen. We hebben een ren van gaas, ook op de bovenkant, want als hij open is heb je de kans dat er katten inkomen oid (en natuurlijk zodat de vogels niet wegvliegen :P). Als we ze los in de tuin zouden houden, denk ik dat ze allang weg waren gelopen (is wel eens gebeurd toen we ze loslieten in de tuin :')). Ze zijn wel tam, je kunt ze oppakken enzo :D
Het is wel gezellig om kippen te hebben, al maken ze soms wel lawaai haha :P We hebben trouwens ook 2 hokken in de ren staan, waar nu doeken voor hangen, omdat het anders te koud is. Ze krijgen 1 keer per dag kippenkorrels, dat witte grid en kuikenvoer voor de 2 jonge kippen. Ze krijgen vaak rijst, appel, sla of andere dingen, maar eten dit lang niet altijd op.

@ chocobroodje: lees net je post. Dat ging bij ons altijd goed, al moet je de konijnen wel castreren als het mannetjes zijn, anders gaan ze op de kippen zitten :') Bij ons bemoeiden de kippen en konijnen zich nooit zo met elkaar, het ging gewoon goed. Denk wel dat je ze goed moet laten wennen, weet niet meer hoe wij dat hebben gedaan, omdat het echt al heel lang geleden was.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 16:41

Het mannetje is zoiezo gecastreerd. We zijn hier heel erg aan het twijfelen. Zou het wel ongezellig vinden als de konijntjes buiten zitten, maar als we het doen zou ik er ook graag 2 kippen bij zetten.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 16:41

Bij mij zitten de konijnen ook samen met drie bruine legkippen in een ren van 4 bij 3 met een dak erop.
Gaat prima samen.

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 16:42

Ik denk dat konijnen en kippen heel goed samen gaan. Bij ons tenminste wel, je kunt het altijd proberen toch?

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:12

@Kimmie: grit is hetzelfde als kleine schelpjes. Kippen gebruiken dit in hun eerste 'maag' (ze hebben niet 4 magen zoals een koe, maar wel meerdere magen om het voedsel fijn te krijgen) om hun voedsel fijn te malen. Kippen hebben namelijk geen tanden. Met het grit kan de maag d.m.v. krachtige samentrekkingen het voer fijn krijgen. Ze hebben zeker nog ander voer nodig. Als ze de hele dag los mogen lopen (wat bij jou vast het geval zou zijn :D ) kun je volstaan met gewoon bikjes die je kunt kopen voor kippen. Wij noemen dat altijd 'legkorrel' maar ik zal eens zien wat er op de zak staat. Als je hier naar beneden scrollt wordt het ook uitgelegd: http://communities.zeelandnet.nl/data/m ... page=35582

Je kunt zo'n oud hondenhok prima gebruiken, als ze maar droog en van de grond af kunnen zitten vinden ze het vaak al fijn. Als ze er overdag ook in moeten zitten, moet het wel voldoende licht zijn. Anders blijven ze op stok zitten }:0

Kippen en konijnen gaan vaak goed samen, er zijn hokken te koop waarbij de konijnen dan zelfs een eigen stukje hebben waar ze van de kippen weg kunnen komen. Je moet natuurlijk wel rekening houden met het feit dat een kip graag in het zand zit om een beetje te schrobbelen, terwijl als je een konijn op een zandbodem zet, hij zich er een weg uit graaft.
Je moet ook bedenken dat kippen vrij felle beesten kunnen zijn, ik heb bij de DA al meerdere keren gezien dat een konijnenoogje verwijderd moest worden nadat ie aangepikt was door de kippen in het hok. Ik denk dat het geen probleem is zolang je ze allebei maar tegelijk in het hok introduceert, eerst kippen en dan konijnen erbij gaat niet goed denk ik.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:28

:D dank u voor de info,moet er nog even over denken hoor,heb inderdaad veel gehoord ook over die luizen,en dat zie ik niet zo heel erg zitten...

kan je ook preventief behandelen tegen luizen??

maar dat hok komt straks leeg te staan,dat is zeker,dat is een hok van 10 x 2 waar de biggen inzaten,alleen die zijn te groot ervoor geworden..

dit dus,aan de achterkant staat dat hondenhok,die staat van de grond en is geisoleerd:
Afbeelding

en hoef denk ik niet te zeggen dat er nu geen gras meer instaat,die biggen hebben alles omgeploegd... :D

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:30

Ik ga er zeker over denken Als de nijntjes naar buiten gaan, dan komen er ook 2 kipjes bij :))
Wat een schattige biggetjes :+:

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:31

haha ja daar waren ze nog schattig zijn inmiddels 2 grote varkens :D maar nog steeds erg lief... :+:

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:32

kimmie wil jij je hok overkappen of niet.
Want daar kun je rekening mee houden in de kip keuze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:33

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-07-23 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:35

het is inmiddels grotendeels overkapt....

zou zelf wel van die stumpers uit een legbatterij willen redden...maar weet niet hoe je daaraan kan komen....

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:44

Mischien eens contact opnemen met een asiel volgens mij weten die ook wel kippen te zitten.

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:48

Je kunt gewoon kippen kopen van een boer, maar ik denk niet dat je daar zo blij van wordt. Vaak zijn ze toch wat kaal en niet gemakkelijk hantam te krijgen. Die dieren zijn ook absoluut niet gewend om buiten te leven én worden vaak niet zo oud.
Verder vergen kippen zeer weinig onderhoudt, voor iemand die gewend is om dieren te houden. Voeren, hok schoonmaken..Simpele taken dus.

Over de luizen, het probleem is dat ze 'er gewoon opeens zijn'. Mijn ouders zeggen wel eens dat het met de Oostenwind in combinatie met warm weer te maken heeft. Klinkt een beetje vaag, maar tot nu toe is het wel waar geweest! Als je gewoon vaak je hok controleert, vooral in de koude tijd, dan kun je het heel goed behandelen áls ze het krijgen. Wij hebben het heel ernstig gehad in de stal, de kippen wonen in een 'omgebouwde' paardenbox. Ik zal eens kijken of ik er foto's van heb. Maargoed, toen zaten die luizen dus ook echt in elke instulping in de muur/elk gaatje waar een spijker in was geslagen e.d. Ik ben ruim een week bezig geweest met allerlei chemische middelen en heb gelijk alles radicaal wit geverfd, zodat we een eventuele nieuwe invasie snel opmerken kunnen killen }> Wat heel erg veel scheelt bij jou bijvoorbeeld Kimmie, het hok staat echt los buiten. Er is veel doorluchting en de kou kan goed doordringen. Kippen kunnen daar goed tegen, maar luizen niet. Bij ons in de stal kunnen luizen altijd wel een tochtvrij plekje vinden = ideaal voor ze.

Het enige wat je preventief kunt doen is eigenlijk zorgen dat de kippen kunnen bodderen (= zandbad nemen), waarmee ze zich ontdoen van allerlei beestjes, en zorgen voor een goed geventileerd hok wat je regelmatig schoonmaakt.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 21:50

Nienkeee_ schreef:
Ik kijk ook even mee, wij willen een paar kuikens in onze tuin rond hebben lopen in het voorjaar. Onze tuin is ongeveer 50x25 meter, met ook nog een stuk terras voorin. Zou die gesloopt worden als er 5-6 kippen rondlopen?

En een hok, hoe groot moet dat ongeveer zijn?

Ik zou ze niet op mijn terras willen hebben. Van de week ontsnapten me er 2 uit de paardenstal, dus heb ik de andere 2 ook maar vrij gelaten. Nog geen 15 minuten later stonden ze met zijn vieren bij de achterdeur. Wisten precies dat ik daar naar binnen was gegaan. Kon meteen de waterslang uithalen om de poep weg te spoelen.

Het ligt eraan wat je wil met het hok: alleen als nachthok met leghokje eraan, of groter zodat je er ook nog voer en drinken in kwijt kunt en er zelf ook nog misschien in kunt staan.
Ik denk dat je minimaal 2 m2 hok moet hebben met 5-6 kippen, anders passen ze niet allemaal op de legstok. Ik heb altijd max. 4 kippen in mijn hokje van 1m2.

Dit is mijn kippenhokje. Vroeger had ik nog een oud konijnenhok in de wei staan, waar ik de voerton neerzette. Bleef het voer fijn droog en de kippen zaten er best vaak in met regenweer. Op een rijtje met zijn allen naar buiten kunnen kijken.

Dit is het leghok. Er passen maar 2 kippen in, dus ik denk dat dat voor 5-6 kippen ook groter moet zijn.

Afbeelding

Afbeelding
Een konijn gaat niet altijd samen met kippen. Ik had een mannetjes konijn, die het helemaal zag zitten met zijn kippen harem :o
Afbeelding

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 01:16

Het terras grenst gewoon aan de tuin, dus ik denk dat ze daar wel af en toe komen :P
We willen ze dus eigenlijk gewoon los hebben lopen in de tuin. Deze is goed afgezet dus ze kunnen niet weg. Poorten e.d. zijn goed af te sluiten en de hekken zijn vanaf 1.20 hoog ongeveer, oplopend tot 2,5 meter zoiets.

We hebben ook een afdak van ongeveer 3x8 meter wat aan 2 kanten is afgeschermd, als we daar een voerplaats maken en een hok wat aan 3 kanten dicht is, is dat genoeg?
Het worden trouwens cochin krielkippen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 10:54

Ik zou zowiezo voor 3 gaan ipv van 2. Als er een broeds is of er gebeurt wat meer dan blijft er tenminste niet een kipje eenzaam over. Als je wyandotte krielen of cochin krielen neemt, die zijn beiden vrij rustig, niet vliegerig en de broedsheid van de wyandotte valt op zich nog mee. Een haan heb je met 2 of 3 kipjes ook niet echt nodig als je wat rustigere dames hebt.

Beide rassen leggen redelijk goed iedere dag of om de dag een eitje in het seizoen afhankelijk van de kip waardoor je met 3 kipjes al redelijk wat eieren per week hebt.

Van de dotjes die we hier hebben is er een heel erg vaak broeds geweest een van de andere 1 keer en de andere zelfs nog nooit. de ruimte is meer dan genoeg. Als je ze af en toe eens los gooit ind eerst van de tuin als je honden binnen zijn is het ook handig met onkruid en slakken ed.

In je ren zelf zal er niet veel gras of onkruid blijven staan maar echt kale struiken krijg je niet. In ons vorige huis liepen de meisjes in ons hele standtuintje (10 bij 5) met zijn 4en maar behalve de poepjes die op het terras lagen en weggehaald moesten worden was de tuin netjes onkruid vrij. ALleen een moestuin of kruiden die zijn niet veilig.

Nu hebben ze hier met op dit moment nog 9 (worden er 6 of 7 als er 2 kleintjes naar hun nieuwe baas zijn) een permanente ruimte van ongeveer 25 m2 en af en toe los in de tuin (IVM onze puber herder) en zelfs in hun permanente stuk hebben de struiken nog blaadjes. Beetje plannen wat erin staat. Een hortensia of rodondendron eten ze niet op maar kunnen er wel onder scharrelen of de insectjes eruit vissen.

Een goed droog nachthok is een must net als goed voer en kippengrit (zowel de schelp als kiezel). Het hok en de dieren goed in de gaten houden ivm ongedierte en eventueel eens per jaar ontwormen in het legstop seizoen.

Meer info vindt je ook op het kippenforum.nl trouwens. Daar worden ook regelmatig kippen, kuikens en eieren aangeboden en kun je info vinden over rasvereniginen ed.

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 17:52

Leuk topic! :D In de vakantie hebben we opgepast op kippen van vrienden en omdat wij dat zo leuk vonden om te doen willen we thuis ook waarschijnlijk 2 kipjes gaan houden. Weet iemand misschien een leuk makkelijk tam te krijgen ras? (de wyandotte die genoemd wordt in dit topic lijken ons ook leuke kippen) Ze komen dan te staan op een stuk terras van 3 bij 1 meter (voor snachts) en overdag mogen ze dan door de tuin scharrelen. Waar hebben jullie trouwens jullie kippenhokken vandaan? Zelfgemaakt of ergens gekocht? We waren al van plan om morgen naar een paar tuincentrums in de buurt te gaan om te kijken of ze daar misschien leuke kippenhokken hebben. Als we niks vinden kunnen we altijd nog proberen zelfs iets te maken, maar het liefst hebben we een mooi hok :+ dus dat zelf maken doen we waarschijnlijk alleen als we niks leuks kunnen vinden :+

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 20:27

De kriel wyandotte en de krielcochin zijn zowiezo rustig en niet te lawaaierig. De zijdehoen kan rustig zijn maar wij hebben erg pittige dames ervan gehad. En nogal vaak broeds ook. Wel leuke beestje en vliegen niet, springen wel trouwens.

Hokken die we hier nu hebben staan zijn 2 gekocht. ons eerste hok met ren was niet bepaald goedkoop, wel superkwaliteit. Dat staat nu gesplitst in nachthok met onderbouw voor de kipjes en de ren is een onderdeel van de ren voor de konijnen.

Dat kwam hier vandaan: http://www.vantfoort.nl/

Ons grote nachthok met raam is een zelfbouw van iemand anders, gemaakt van onverwoestbaar betonplex met openslaand dak en aangebouwd dubbel legnest. Daar hebben we zelf nog wat aan verbouwd, oa andere ingang en de zijkant voorzien van scharnieren zodat schoonmaken een feest is. Alleen dat is nu nachthok voor de konijnen ook waar ze bij heel erg koud weer verplicht inmoeten. het dubbele legnest is nu ontdaan van zijn tussenstukje en de fantjes hebben het ingepikt als slaapkamer.

Het derde is zelfbouw op onze aanwijzing gemaakt door mijn vader. Was bedoelt voor de konijnen als dubbel hok met ren, alleen dat is nu extra leggelegenheid voor de kipjes geworden. Ook kunnen ze eronder droog een zandbad nemen. Het is dadelijk de bedoeling als alles af is dat hier ook het eten en drinken komt te staan als ze achter zitten. ons 4e :o nachthok wordt zo definitief binnenslaapgelegenheid. is geschikt voor 8 kipjes met aangebouwd legnest en schoonmaak lade en grote deur en ventilatieopening. Nieuw gekocht bij een faillisementsveiling tegen de helft van de prijs ongeveer.

Dat lijkt hierop alleen dan de legnesten aan de andere kant.
Afbeelding

Gaas ed komt van marktplaats en is 2ehands. Daar is zowiezo veel op te vinden zowel nieuw als 2e hands. En op dit moment staat er bij de pluimvee/toebehoren 2 allerleukste cochinkrieltjes met hok te koop. :o Ik sterk zijn voor de kipjes niet het hok. :x

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 20:53

Ik heb ons hok 2e hands op Marktplaats gekocht, samen met 4 Marans kippen.
Deze waren handtam en leggen ook nog eens chocolade bruine eieren met een beetje geluk. Dat is best grappig.
Maar alle rassen die we gehad hebben, tot de boerderijlegkippen aan toe, hebben we handtam gekregen.
Is een kwestie van even tijd erin steken en ze uit de hand voeren.
Het hielp ook dat mijn dochtertje er continu mee bezig was.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:02

Oh, dotjes zijn leuk!!
Niet zo groot (dus de eitjes helaas ook niet), maar hele vriendelijke niet schuwe kipjes.

Als je kipjes van een ras wilt...
nhdb is clubje van liefhebbers..
http://www.kleindierliefhebbers.nl/

meer info over de rassen.. deze blz gaat over kippen http://www.kleindierplaza.nl/modules.ph ... 11&links=1

Algemene blz. http://www.kleindierplaza.nl/

met verkoop pleintje. http://www.kleindierplaza.nl/kleindierenmarkt/

site van de wyandotten club. (je hebt overigens verschillende maten dot)
http://www.nederlandsewyandotteclub.nl/home.html

fokkers van diverse kippen rassen, die ook kipjes verkopen.
http://www.schutters.net/fokkers/fokkers2.htm

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 14:16

Bedankt voor alle info :D We hebben als ras de cochinkriel gekozen, dat vinden wij super leuke kippen. En toevallig zit er ook nog een fokker dicht bij ons in de buurt dus dat is helemaal mooi :D Vanochtend hebben wij ons hok besteld (bij : http://dierenverblijf.com/category.php?id_category=6 en dan het hok kt4) dus als het goed is wordt dat tussen volgende week woensdag en vrijdag geleverd. Ik verheug me er al helemaal op, drink en voer bakjes hebben we al in huis gehaald vandaag. Waarschijnlijk nemen we als het hok staat contact op met de fokker en als deze nog kipjes voor ons heeft zullen na de carnavalvakans de kipjes komen :D

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 18:29

Als je de kipjes ophaalt, laat ze dan eerst zon 2 dagen alleen in t hok en nog niet buiten in de ren. Dan wennen ze eraan en gaan ze savonds vanzelf weer naar binnen, ze zien dat dan als slaapkamer zeg maar. En je kunt ze t beste halen als t donker word, dan heb je de minste kans op ruzie onderling in t hok. Tenminste zo hebben wij t gedaan toen we onze Noordhollandse Blauwe haalde, dit was allemaal op advies van de fokker. Als je wilt dat ze elke dag een eitje leggen moet je een lampje in t nachthok hangen dat je smorgens aandoet en dan 14 uur ongeveer laat branden. Dan denken ze dat t lang licht is en dan gaan ze dus leggen, de mijne doen dit erg goed hihi. Ik heb zo dus t hele jaar door per dag ongeveer 3 eieren van 2 die zeker leggen en van een oudje.

Ik vind mn kipjes echt super, zijn heel mak en vliegen echt niet. Ze zijn wel vrij groot, maar wel erg mooi.