Circus leed of vermaak?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

iefke

Re: Circus leed of vermaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 00:51

LZP -> BB

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 00:59

Ik ga ook niet meer naar een circus met dieren, alleen met mensen! Gewoon uit principe...

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 01:02

Hmm..

Heb ooit gesproken, naja gesproken ons moeder dan, die was tolk :+ met een 'leeuwentemmer'
Wat ik van hem allemaal heb gehoord, nah dan hebben die leeuwen het echt niet slecht..
Hij traint ze niet door ze af te matten met zweepslagen. Kijkt meer naar de communicatie met de dieren..
Bijv, zon mannetjesleeuw(met prachtige haardos) liet hij ook merken dat de leeuw 'de baas' was, nou en die man kan er mee lezen en schrijven :)
Hij vind het machtig om met zo'n dieren samen te werken en hij genoot er met de dag van..
Maar hij was wel eerlijk dat ze niet te vertrouwen zijn, er heb wel is een tijger en een zwarte panter in zijn rug gehangen :)

Maar van die man was het duidelijk met hoeveel respect hij met die dieren omging..
Overigens was bij die circus, olifanten stonden in een tent met een touwtje afgezet, met zijn 4en.. en zagen er niet ongelukkig uit, maar daar kan ik uiteraard niet goed over oordelen want ben geen olifantenkenner :D Maar als die braaf achter een touwtje blijven staan zullen ze t er niet heel verkeerd hebben schat k zo in :)

Maar dit verschilt gewoon van circus tot circus. Ga naar een circus die goed aangeschreven staat :)

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 01:06

hier iemand die zelf een tijd in het circus heeft gezeten en mijn man was olifantenverzorger
ikzelf heb in die tijd geen vervelende dingen gezien in ons circus.
olifanten liepen inderdaad los,(werd een grote wei afgezet) en regelmatig werden ze mee genomen naar bv het strand(als we daar in de buurt stonden dan),.. waren olifanten die in gevangenschap geboren waren en sowieso niet de natuur meer ingekund hadden.

paarden hadden allemaal een eigen box en werden netjes verzorgd,..da kwam erbij als het nodig was,. hoefsmid etc was ook allemaal keurig geregeld.

het is inderdaad erg afhankelijk van welk circus.
tegenwoordig zijn er wel een hoop regels en word er gelukkig ook steeds meer gecontroleerd.

helaas is de controle in het buitenland veel minder(vaak ook helemaal niet) en dat levert soms erg schrijnende situaties op.
ik spreek uit ervaring dus en heb ook een hoop leed gezien helaas.

veel acts worden tegenwoordig ingehuurd en het circus is dan helaas dus niet de eigenaar van die dieren.
het ligt dus niet alleen aan het circus zelf,maar dus ook aan de baasjes.

ik vind dat de controles best nog wel meer mogen in nederland,... want ja,.ook hier is soms nog weleens wat mis helaas.

dus ik zeg:dieren in circus kan best,.maar wel strengere controles

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 01:12

Vind het een beetje allemaal over een kam scheren hoor. De dieren van circus renz werden (weet niet of dat nog steeds zo is) buiten het seizoen op een terrein bij ons in de buurt gehouden. Daar hadden ze het echt wel goed geregeld. Groepsdieren in groepen ruime kooien etc.
Ik ken ook honden die geheel inconsequent maar wel met prikband worden opgevoed. Is hardstikke zielig, betekend niet dat je geen honden mag houden. Ken ook paarden die 23 7 in een box staan en elk weekend mee worden gesleept om hun 'act'(dressuproef, springparcour whatever) te vertonen. Betekend ook niet dat er geen paarden meer op wedstrijd mogen.
Ik vind het argument wel en niet gedomesticeerde dieren een beetje onzin. Tuurlijk zijn die dieren wel gedomesticeerd. Alleen enkele duizenden jaren later dan onze huiskat. Tuurlijk staan ze nog dichter bij het wild, maar het zijn geen wilde dieren. Want wilde dieren leven in het wild.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 11:00

Fantast schreef:
Ik denk dat het van het circus afhangt,ik heb met circus Renz een goede ervaring. Een aantal jaren terug waren ze bij ons. De olifanten gingen 's middags LOS lopend van het circus de stad in omdat ze bij een bakkerij brood aangeboden kregen. Ik en een paar vriendinnen waren door het circus gevraagd mee te lopen om de weg vrij te maken en ze naar de bakkerij te brengen, een geweldig gezicht en die verzorgers gingen heel erg liefdevol met de dieren om, en de olifanten vonden het geweldig, het overige brood werd mee genomen voor de andere dieren.

Circus Renz was laatst in Leeuwarden, ik fietste door de stad heen. Kom ik ineens een paar olifanten tegen, ik wist echt niet wat ik zag :=
Ze liepen gewoon door de stad heen, :+

Verder ga k zelf nooit naar het circus, vroeger wel redelijk vaak geweest. Ik vind een circus waarin alleen goeie clownacts, acrobaten etc zijn veel leuker, als een circus waarbij leeuwen en tijgers er aan te pas komen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 11:11

Ik vind honden, paarden enz veel fijner om naar te kijken in een circus dan olifanten en tijgers. Hoeft van mij echt niet, want ik kan me gewoon niet voorstellen dat die leven op een manier waarop hun natuurlijk gedrag eer aan gedaan wordt. Olifanten misschien dan nog een beetje, maar tijgers... :n

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 11:20

(ps. vriendlief als ik komen uit circus renz,.wel lang geleden,maar goed :+ )

maarre,..tijgers mogen van mij ook wel weg,maar dat is een persoonlijke mening.
je hebt er ook "goede" trainers tussen zitten die echt super zijn voor hun dieren,maar heb ook vaak nare dingen gezien(niet in ons circus gelukkig!)

tegenwoordig trainen ze op een humane manier,. maar heb ook weleens een trainer gezien die zijn tijgers leerde op hun achterpoten te lopen door ze over hete kolen te laten lopen. :( kijk,.en dát vind ik dus niet kunnen en een reden om de regels aan te scherpen,. in heel europa( wat ik gezien heb was namelijk bij een buitenlands circus)

helaas worden dus veel dierenacts ingehuurd vanuit het buitenland en is daardoor het zicht erop veel minder.

wat paarden etc in het circus betreft ben ik wel erg te spreken,.. ze worden over het algemeen goed verzorgd en krijgen elke dag beweging( tijdens de voorstelling natuurlijk,maar ook tijdens de dagelijkse trainingen,..en dát zien mensen vaak niet,omdat het achter de schermen gebeurd)
denk dat ,wat beweging krijgen betreft,dat er nog best veel "gewone" paardenmensen er een voorbeeld aan kunnen nemen

ook reizen ze niet elke dag,.. staan altijd wel een paar dagen op 1 plaats en is dus het zelfde idee als paardenmensen die elke week 1 of 2 keer op concours gaan.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 13:31

Iris82 schreef:
Ik vind honden, paarden enz veel fijner om naar te kijken in een circus dan olifanten en tijgers. Hoeft van mij echt niet, want ik kan me gewoon niet voorstellen dat die leven op een manier waarop hun natuurlijk gedrag eer aan gedaan wordt. Olifanten misschien dan nog een beetje, maar tijgers... :n

Dat vind ik dus een beetje vreemd. Alsof het natuurlijke gedrag van het paard en de hond worden gerespecteerd, ook niet echt toch. We zijn dat alleen meer gewent omdat we die dieren zelf ook zo houden.

Het is opzich natuurlijk wel lastig om een dier op reis een goede huisvesting te bieden, maar als dat lukt en de training ook gewoon training is en geen mishandeling waarom zou het dan niet mogen. Misschien zou het inderdaad goed zijn als er regels kwamen en controles, zoals kuddedieren niet alleen, genoeg ruimte en stimulatie (speelgoed, bodembedeking ed). Maar ik vind het soort circus dat de Ts heeft gezien eigenlijk geen reden om het maar af te schaffen, zij die wel gewoon jun best doen voor hun dieren worden ook gestraft dan.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:27

heb filmpjes gezien met katachtige en olifanten met gestoord gedrag door verkeerde huisvesting in circussen, de tranen sprongen in mijn ogen. niet te vergeten de giraffen die op een onnatuurlijke manier moeten staan tijdens het vervoer.

er zullen circussen zijn die hun wilde dieren goed verzorgen maar de huisvesting zal vooral voor katachtige en apen altijd te wensen over laten.
ik vind het voor gedomesticeerde dieren (mist goed verzorgd, goed huisvesting en een vriendelijke manier van trainen) een ander verhaal maar wilde dieren in het circus mag van mij verboden worden.

liedje89 schreef:
Tuurlijk zijn die dieren wel gedomesticeerd. Alleen enkele duizenden jaren later dan onze huiskat. Tuurlijk staan ze nog dichter bij het wild, maar het zijn geen wilde dieren. Want wilde dieren leven in het wild.
.

dat kan je zelf vinden maar het klopt niet, zoek het even op...gedomesticeerd, de aziatische olifant wordt wel weer als gedomesticeerd beschouwd, maar de tijger, giraf of aap niet.....deze dieren zijn wild, ook al leven ze in gevangenschap.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:29

Mijn moeder wilde vroeger al niet met ons naar het circus, omdat
ze het zielig vond. Als kind begreep ik dat niet echt, maar een aantal jaar geleden ben ik alsnog een x geweest.
Walgelijk. Ik ga er nooit meer heen

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:31

RightOn schreef:
liedje89 schreef:
Tuurlijk zijn die dieren wel gedomesticeerd. Alleen enkele duizenden jaren later dan onze huiskat. Tuurlijk staan ze nog dichter bij het wild, maar het zijn geen wilde dieren. Want wilde dieren leven in het wild.
.

dat kan je zelf vinden maar het klopt niet, zoek het even op...gedomesticeerd, de aziatische olifant wordt wel weer als gedomesticeerd beschouwd, maar de tijger, giraf of aap niet.....deze dieren zijn wild, ook al leven ze in gevangenschap.

En wie vind dat dan?

Je kan ze als wild zien maar ze zouden het in het wild toch echt niet meer redden hoor. Aziatische olifanten worden al heel lang gebruikt voor werk in bosbouw, maar roofdierenshows zijn ook echt niet iets van de laatste paar jaar hoor. Die worden ook al heel lang zo gehouden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:33

Toevallig ben ik ook bij het circus in Tilburg geweest om daar een item voor school te filmen. Mijn 'collega' en ik hebben met de directeur gesproken. Tijdens dat gesprek kreeg ik echt het gevoel dat de mensen het de dieren zo prettig mogelijk willen maken. De dieren die we gezien hebben zagen er gezond en mooi uit (tijgers en paarden). Dat zei de directeur ook, want dieren die niet gezond en mooi zijn die kun je in een show niet presenteren. Betty konden we niet zien, want die stond in een verwarmde stal op dat moment. De directeur wil heel graag nog een olifant, omdat het idd kuddedieren zijn, maar dit mag niet door de regelgeving, want handel in olifanten is verboden.

Maar de partij voor de dieren is er iig mee bezig om de dieren uit het circus te krijgen, als dat niet lukt iig de wilde dieren. En tot dat zover is willen ze dat gemeentes strenge controles uitoefenen op het dierenwelzijn.

Persoonlijk ga ik niet naar circussen toe omdat er dus dieren in zitten. Ik denk dat er best wel redelijk voor de dieren gezorgd wordt, maar ik blijf die kleine verblijven toch maar niks vinden.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:37

capopjekop schreef:
Toevallig ben ik ook bij het circus in Tilburg geweest om daar een item voor school te filmen. Mijn 'collega' en ik hebben met de directeur gesproken. Tijdens dat gesprek kreeg ik echt het gevoel dat de mensen het de dieren zo prettig mogelijk willen maken. De dieren die we gezien hebben zagen er gezond en mooi uit (tijgers en paarden). Dat zei de directeur ook, want dieren die niet gezond en mooi zijn die kun je in een show niet presenteren. Betty konden we niet zien, want die stond in een verwarmde stal op dat moment.

Maar de partij voor de dieren is er iig mee bezig om de dieren uit het circus te krijgen, als dat niet lukt iig de wilde dieren. En tot dat zover is willen ze dat gemeentes strenge controles uitoefenen op het dierenwelzijn.

Persoonlijk ga ik niet naar circussen toe omdat er dus dieren in zitten. Ik denk dat er best wel redelijk voor de dieren gezorgd wordt, maar ik blijf die kleine verblijven toch maar niks vinden.

Die kleine verblijven hangt van je definitie af bij circus renz waren de verblijven ook niet groot maar als je dat vergelijkt met gewone dierverblijven op boererijen (en zelfs sommige dierentuinen) zijn die verblijven ongelofelijk ruim.
Vind de partij van de dieren een beetje extremistisch soms, in principe is een dressurwedstrijd niet zo anders als de paardenshows in sommige circussen dat mag dan dus ook niet volgens hen?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:41

Ik had een heel dubbel gevoel na het draaien van het item. Partij voor de dierenmevrouw vertelde ook een paar dingen die niet klopten. Zo vertelde ze dat de tijgers nooit buiten komen. Dat klopt al niet, want ze komen regelmatig los in die ronde kooi. Natuurlijk is dit nog steeds te klein, maar op mij maakte de dieren een redelijk gelukkige indruk. Ze waren ook buiten toen we daar aan het draaien waren en ze waren lekker aan het stoeien.

PvdD wil ook honden en paarden uit het circus. De directeur vond het trouwens helemaal geen probleem die strengere controles. Hij vertelde ons dat iedereen zelf mag komen kijken hoe het met de dieren is en dat ze niks te verbergen hebben. Hij kwam me wel eerlijk over :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:48

capopjekop schreef:
Ik had een heel dubbel gevoel na het draaien van het item. Partij voor de dierenmevrouw vertelde ook een paar dingen die niet klopten. Zo vertelde ze dat de tijgers nooit buiten komen. Dat klopt al niet, want ze komen regelmatig los in die ronde kooi. Natuurlijk is dit nog steeds te klein, maar op mij maakte de dieren een redelijk gelukkige indruk. Ze waren ook buiten toen we daar aan het draaien waren en ze waren lekker aan het stoeien.

PvdD wil ook honden en paarden uit het circus. De directeur vond het trouwens helemaal geen probleem die strengere controles. Hij vertelde ons dat iedereen zelf mag komen kijken hoe het met de dieren is en dat ze niks te verbergen hebben. Hij kwam me wel eerlijk over :)

Dat vind ik zoiezo wat ver gaan imo is dat nauwlijks anders dan het feit dat ik mijn hond heb leren zwaaien naar mijn neefje van 8 of het feit dat hulp honden en politie honden en paardem getraint worden voor werk.
Het verbaast me trouwens niets dat de PvdD daar over liegt. Dat gebeurt wel vaker om het verhaal zieliger te maken. (De site van proefdiervrij bijv. staat veel op wat niet waar is)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:49

liedje89 schreef:
En wie vind dat dan?

Je kan ze als wild zien maar ze zouden het in het wild toch echt niet meer redden hoor. Aziatische olifanten worden al heel lang gebruikt voor werk in bosbouw, maar roofdierenshows zijn ook echt niet iets van de laatste paar jaar hoor. Die worden ook al heel lang zo gehouden.

zoek maar op........idd dat schreef ik al, de aziatische olifant is gedomesticeerd......omdat roofdiershows al zo lang bestaan hebben, ondanks dat we nu beter weten, we het recht om met die shows door te gaan?
wilde dieren die in gevangenschap worden geboren kunnen wel degelijk met eerst wat begeleiding weer uitgezet worden......kun je ook opzoeken.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:54

RightOn schreef:
liedje89 schreef:
En wie vind dat dan?

zoek maar op........idd dat schreef ik al, de aziatische olifant is gedomesticeerd......omdat roofdiershows al zo lang bestaan hebben, ondanks dat we nu beter weten, het recht om met die shows door te gaan?
wilde dieren die in gevangenschap worden geboren kunnen wel degelijk met eerst wat begeleiding weer uitgezet worden......kun je ook opzoeken.

Je kan je paard ook uitzetten kan ook goed gaan met wat begeleiding. Of dat nu de slimste zet is.Vind het altijd een beetje onzin om de vergelijking wilde en niet wilde dieren te maken. Alsof het erger is dat een wild dier leid. Een wild dier is moeilijker te houden maar het hoeft echt niet per definitie tot een slecht leven te leiden dat ze getrained worden ed. En kleine verblijven heb je in iedere tak met dieren, kan jue best iets aan doen helemaal geen slecht idee zelfs. Maar omdat die tijger een grotere wauw factor heeft vind ik geen reden om daar te beginnen. Er zijn veel meer dieren die leiden ondeer slechte verzorging bij particulieren dan bij circussen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:02

RightOn schreef:

Dat is niet waar. Dat lukt maar in spaarzame gevallen en wordt al helemaal niet gedaan bij dieren die al jaren aan mensen gewend zijn. Ze kunnen hoogstens in een privereservaat (met hekken) geplaatst worden.

Op Animal Planet lijkt het net als dat altijd maar gaat en goed afloopt, de werkelijkheid wijst anders uit.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:06

Iris82 schreef:
[quote="RightOn"

Dat is niet waar. Dat lukt maar in spaarzame gevallen en wordt al helemaal niet gedaan bij dieren die al jaren aan mensen gewend zijn. Ze kunnen hoogstens in een privereservaat (met hekken) geplaatst worden.[/quote]

Klopt ook trouwens, maar vaak word zo'n reservaat dan wel als uitzetten gezien omdat het dier voor zichzelf moet zorgen zeg maar. Ze worden niet geholpen, maar omdat ze mensen gewent zijn zou echt uitzetten waarschijnlijk niet goed gaan , omdat ze dus niet bang zijn van mensen. Maar ja dat gebeurt in principe ook steeds meer met wild geboren dieren (dat ze in conflict komen met mensen).

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:32

Iris82 schreef:
RightOn schreef:

Dat is niet waar. Dat lukt maar in spaarzame gevallen en wordt al helemaal niet gedaan bij dieren die al jaren aan mensen gewend zijn. Ze kunnen hoogstens in een privereservaat (met hekken) geplaatst worden.

Op Animal Planet lijkt het net als dat altijd maar gaat en goed afloopt, de werkelijkheid wijst anders uit.

het is mogelijk, heb niet gezegt dat het altijd succesvol is, had dat er even bij moeten zetten denk...de orangutan is een wild dier dat met succes wordt uitgezet. (helaas word hun leefomgeving steeds kleiner.)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:46

Er worden trouwens ook leeuwen uitgezet maar die beesten lopen vervolgens wel heel veel risico om vervolgens slachtoffer te worden van een canned hunt. Dus of ze daar nu zoveel aan hebben.

Die orang oetans die worden uitgezet worden daar ook wel van het beginaf aan op voorbereid. En komen bovendien in heel veel gevallen van wilde ouders die zijn gestroopt of ze op een andere manier zijn kwijtgeraakt. Dat is iets heel anders dan jongen van tamme ouders op latere leeftijd uitzetten en heeft dus niets met het circus te maken.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:03

liedje89 schreef:
En wie vind dat dan?

Als een wild dier al lang door mensen word gehouden betekent dit niet dat het die gedomesticeerd is..

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:08

MaaikeMo schreef:
liedje89 schreef:
En wie vind dat dan?

Als een wild dier al lang door mensen word gehouden betekent dit niet dat het die gedomesticeerd is..

Gedomesticeerd betekend eigenlijk gewoon door mensen gehouden hoor. (Je kan het ook zien als daarop aangepast maar lang niet alle gedomesticeerde dieren zijn aangepast, hangt ervanaf hoe je het bekijkt de zijderups word ook als gedomesticeerd gezien die heeft zich niet aangepast hoor)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:13

Citaat:
Er worden trouwens ook leeuwen uitgezet maar die beesten lopen vervolgens wel heel veel risico om vervolgens slachtoffer te worden van een canned hunt. Dus of ze daar nu zoveel aan hebben.

Die orang oetans die worden uitgezet worden daar ook wel van het beginaf aan op voorbereid. En komen bovendien in heel veel gevallen van wilde ouders die zijn gestroopt of ze op een andere manier zijn kwijtgeraakt. Dat is iets heel anders dan jongen van tamme ouders op latere leeftijd uitzetten en heeft dus niets met het circus te maken.

ik bekijk het van de andere kant....circusartiest moeten worden en door brandende hoepels springen is iets wat ze vast weigeren als ze konden kiezen om door de wildernis te kunnen lopen (waar er zeker gevaar dreigt, dat is zo dat hoort er bij) en doen waar je zin in hebt, waar ze weten dat brand gevaar is en er voor zullen vluchten.

maar dat schrijf ik ook, met voorbereiding uitgezet....of een jong van een paar weken oud, die nog geheel afhankelijk is van de moeder, bij de moeder uit het wild wordt weg gegerukt en nog helemaal niks van het leven in het wild heeft kunnen leren of in gevangeschap geboren wordt maakt naar mijn idee niets uit........maat idd we gaan een beetje offtopic.[quote]