Update: Kat drinkt nogsteeds veel.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 00:02

Hebben ze alleen zijn bloedsuiker gemeten of ook de fructosamine? Als die laatste verhoogd is kan pas de diagnose suikerziekte gegeven worden. Mijn kat heeft ook suikerziekte maar is daarvoor niet opgenomen geweest bij de dierenarts.

Voor meer info over suikerziekte kan ik www.suikerkatten.nl aanraden. Ze helpen mij daar erg goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 00:23

En als het suiker is, zal je ook moeten prikken

sjappe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:08

Als hij suikerziekte heeft dan moet hij de eerst tijd toch regelmatig naar de dierenarts om de hoogte van het bloedsuiker te bepalen. Dit om te bepalen hoeveel insuline je moet prikken. Er hoeft dan overigens niet steeds in de hals bloed afgenomen te worden, dit kan bijvoorbeeld ook door op de oorschelp een bloedvaatje aan te prikken (er is maar 1 druppeltje bloed nodig). Als hij eenmaal in balans is (je weet dan hoeveel insuline je moet prikken om de juiste bloedsuiker-waarde te krijgen) dan wordt de frequentie van de dierenartsbezoekjes lager. Je moet echter wel iedere dag, 2x daags, insuline prikken bij je kat, ook als je een dagje weggaat of op vakantie. Het houdt dus nogal wat in voor jou om zo'n behandeling te starten en te onderhouden.

LYSANNO

Re: Update: Kat drinkt nogsteeds veel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 16:45

En dat moet perse dat met insuline enzo? want ik heb gehoord dat het met een normale voeding ook gewoon kan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 17:43

LYSANNO schreef:
En dat moet perse dat met insuline enzo? want ik heb gehoord dat het met een normale voeding ook gewoon kan..

Beiden en alleen bij lichte gevallen maar de kans is wel heel erg groot dat je zelf moet gaan insuline spuiten,
en wekelijks voor controle moet om de bloedsuikerspiegel te bepalen of je goed zit met je insuline
Succes

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 17:46

LYSANNO schreef:
Het prikken lukte idd niet. Dat deden ze in de hals.

We hebben net te horen gekregen dat hij blaasontsteking heeft en dus medicijnen daarvoor krijgt en waarschijnlijk suikerziekte. Alleen áls die suikerziekte heeft dan moet ie om een tijd naar de dokter, en hij is daar echt behoorlijk tegen.. En die mvr vond het ook niet verstandig. Tja, maar nu? Morgen gaan we er nog ff heen, urine als nog geven en krijgen we zo'n gids over (en natuurlijk medicijnen voor blaasontsteking)

ALS!!! hij suikerziekte heeft, hoef je niet perse naar de dierenarts voor bloedsuikercontrole.
Je kan ook zelf een glucose metertje met stripjes kopen en daarmee controleren wat de waarde is.
(uiteraard moet je wel even leren hoe zo'n ding werkt en hoe je bloed van je kat kan prikken.
Is overigens relatief simpel!! En meeste katten hebben er geen problemen mee. )
En dan in overleg met dierenarts als je insuline zou spuiten dit aanpassen.

Maar voorlopig lees ik hier als.....
Dus hopelijk heeft je kat het niet.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 20:10

LYSANNO schreef:

Lees gewoon de site die ik eerder genoemd heb door en je weet meteen veel meer.

Is de diagnose nu al gesteld?

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 12:31

Hij had suiker is zijn bloed met bloed prikken maar niet in zijn urine had ie geen suiker..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 14:05

LYSANNO schreef:
Hij had suiker is zijn bloed met bloed prikken maar niet in zijn urine had ie geen suiker..

Hebben ze ook een fructosaminebepaling gedaan?

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 19:42

Geen idee wat dat is, maar ik denk het niet dan.

Lay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 12:15

Als katten stress hebben, wat jou kat bij de DA heeft, kan ook de suikerwaarde in zijn bloed omhoog gaan.. Zoo kun je ook heel vaak geen nauwkeurige bloedwaarde krijgen.. Dat was ook bij onze kat zo.. Daarna in de thuissituatie laten bepalen en toen was er niks aan de hand met poes-lief....

Maar je kat was niet dik toch?? Weet je of misschien 1 van zijn ouders ook suiker heeft?

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 12:29

Mijn poezel heeft ook suikerziekte en je hoeft helemaal niet veel naar de DA. Mits je zelf bloed afneemt en de kat zelf test. Insuline spuiten valt reuze mee. Die van mij heeft het sinds oktober en we gaan nu helemaal niet meer naar de DA. Ik zit veel op dit forum. www.diabeteskatten.nl Wordt daar prima geholpen, ook met instellen.

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 19:28

Lay schreef:
Als katten stress hebben, wat jou kat bij de DA heeft, kan ook de suikerwaarde in zijn bloed omhoog gaan.. Zoo kun je ook heel vaak geen nauwkeurige bloedwaarde krijgen.. Dat was ook bij onze kat zo.. Daarna in de thuissituatie laten bepalen en toen was er niks aan de hand met poes-lief....

Maar je kat was niet dik toch?? Weet je of misschien 1 van zijn ouders ook suiker heeft?

De
mensen daar zeiden ook dat het door stress kon komen, want door stress kon de suikerspiegel hoog gaan, en toen hebben we wel nog even urine in geleverd en daar zat niks in.
Nouja dik dik.. Hij is niet slank. Maar ook niet super dik. Hij heeft wel een buikje. En is wel iets zwaarder geworden.. Van zijn ouders, weet ik niet.