Wat te doen met een dode uil?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:08

Was er niet in die buurt een duivenhouder die roofvogels vergiftigde? Edit nee dat was in Nunspeet, 36 km verderop maar geen idee of dat vliegbaar is voor een vergiftigde uil. :o

Ik zou idd de vogelbescherming of zoiets bellen zodat ze kunnen nagaan waaraan deze uil is overleden.
Laatst bijgewerkt door karuna op 17-01-10 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Re: Wat te doen met een dode uil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:10

Kan je niet zijn vleugels eraf halen? Die spaarde ik vroeger altijd :+.

Opzetten kan idd ook.

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:14

Ik heb ook een x een dode uil in de wei gevonden, die had een ring om zijn poot, moesten toen alleen de ring naar hun opsturen en kregen we informatie over de uil, best leuk om te lezen.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 23:27

Die vergunning ophalen bij de politie is niet zoveel werk hoor. Wij hebben 2 opgezette spechten en 2 opgezette eekhoorntjes en 1 marter. Op mijn " verlanglijstje " staan nog wel een buizerd en een uil. Maar ja die vind ik alleen plat gereden langs de weg. En in een plastic tas in de vriezer is ook niet zo erg hoor. Hebben wij ook wel gedaan.
STS_Angels: ik vind opzetten niet zo heel prijzig hoor. We waren rond de 50 euro kwijt voor de marter, de eekhoorntjes 35 euro per stuk en de 2 spechten samen rond de 100 euro (geloof ik).

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 01:38

Dode vogels kunnen geloof ik ook bij de vogelopvang terecht (: Maar mij lijkt het behoorlijk zinloos om een ongeringde vogel naar een vogelopvang te brengen, dan zou ik 'm lekker laten liggen :P

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 02:26

Lydia_ schreef:
Ik ben op google alleen wijzer geworden, dat Steenuilen wel naar een groep moet en dat, als ze een ringetje hebben, (waarschijnlijk?) van iemand zijn (?).

Nee hoor, steenuilen zijn 'van' niemand :)
Steenuilen (en andere vogels) worden geringd door in dit geval roofvogel- of steenuilenwerkgroepen. Dat zijn organisaties van vrijwilligers die heel veel verstand hebben van die soort en de populaties ieder jaar in kaart brengen (dus nesten zoeken en tellen, eitjes tellen, jongen ringen, etcetera). Die ringetjes zitten er juist aan om, als er bijvoorbeeld eentje dood gaat, te kunnen achterhalen waar deze vandaan kwam, door wie hij is geringd en wanneer (en dus hoe oud hij of zij was). Dat soort gegevens zijn belangrijk om te verzamelen om inzicht te krijgen in wat met een moeilijk woord populatiedynamiek (hoe gaat het met de soort, nemen ze toe of af in aantal, hoe vaak, waar, wanneer en met welke partner maken ze een nest en hoeveel jongen overleven er ieder jaar) heet. Het gaat met de steenuilen in Nederland niet zo goed, en juist daarom is het goed om een dode vogel aan te geven.

Het beste kun je dus de vogel mee naar huis nemen en in de vriezer stoppen en na contact met mensen van zo'n vogelwerkgroep het beestje opsturen, maar als je dat niet durft of wilt zou ik het ringnummer op proberen te schrijven en dat doorgeven, samen met zoveel mogelijk details over waar je hem vond, hoe hij eraan toe was (gewond of niet) enzovoort.

TS, ik zie dat je in Gelderland woont, ik heb even gegoogled, kijk eens hier: http://www.steenuil.nl/sites/index_sites.htm. Staat vast een hoop info en contactgegevens, ik zou zeggen, bel even of stuur een mailtje. Die mensen zijn vaak erg blij met wat voor info dan ook :)
Of bel even met de vogelopvang bij jou in de buurt, en vraag of zij het verder kunnen regelen met de plaatselijke uilenwerkgroep.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 02:33

Je kan een melding maken op http://www.waarneming.nl
De mensen daar weten ook wat te doen.
Het kan (hoeft niet) om een zeldzame soort gaan en je vondst is relevant voor de telling.