Lydia_ schreef:Ik ben op google alleen wijzer geworden, dat Steenuilen wel naar een groep moet en dat, als ze een ringetje hebben, (waarschijnlijk?) van iemand zijn (?).
Nee hoor, steenuilen zijn 'van' niemand
Steenuilen (en andere vogels) worden geringd door in dit geval roofvogel- of steenuilenwerkgroepen. Dat zijn organisaties van vrijwilligers die heel veel verstand hebben van die soort en de populaties ieder jaar in kaart brengen (dus nesten zoeken en tellen, eitjes tellen, jongen ringen, etcetera). Die ringetjes zitten er juist aan om, als er bijvoorbeeld eentje dood gaat, te kunnen achterhalen waar deze vandaan kwam, door wie hij is geringd en wanneer (en dus hoe oud hij of zij was). Dat soort gegevens zijn belangrijk om te verzamelen om inzicht te krijgen in wat met een moeilijk woord populatiedynamiek (hoe gaat het met de soort, nemen ze toe of af in aantal, hoe vaak, waar, wanneer en met welke partner maken ze een nest en hoeveel jongen overleven er ieder jaar) heet. Het gaat met de steenuilen in Nederland niet zo goed, en juist daarom is het goed om een dode vogel aan te geven.
Het beste kun je dus de vogel mee naar huis nemen en in de vriezer stoppen en na contact met mensen van zo'n vogelwerkgroep het beestje opsturen, maar als je dat niet durft of wilt zou ik het ringnummer op proberen te schrijven en dat doorgeven, samen met zoveel mogelijk details over waar je hem vond, hoe hij eraan toe was (gewond of niet) enzovoort.
TS, ik zie dat je in Gelderland woont, ik heb even gegoogled, kijk eens hier: http://www.steenuil.nl/sites/index_sites.htm. Staat vast een hoop info en contactgegevens, ik zou zeggen, bel even of stuur een mailtje. Die mensen zijn vaak erg blij met wat voor info dan ook 
Of bel even met de vogelopvang bij jou in de buurt, en vraag of zij het verder kunnen regelen met de plaatselijke uilenwerkgroep.