Grote rel rond levend begraven varkens in de sneeuw

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:51

slimmerik schreef:
messica schreef:
En als je google een beetje afspeurd op lawine ongelukken, dan is het hoe hard ook vaak eigen schuld...
Voorbeeldje:

http://www.wintersporters.nl/weblog/113 ... ol_lawines

Als mensen off piste gaan dan is het hun eigen verantwoordelijkheid, en dan ook nog reddingswerkers die omkomen doordat een stel dombo's hun verantwoordelijkheid niet kennen... :(

Dan zal ik je een artikel laten lezen over 1999 toen zo'n 37 mensen de dood vonden waaronder mijn 6 kennissen.

http://krant.telegraaf.nl/krant/ditjaar ... awine.html

vreselijk was dat idd..... |(

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:57

Citaat:
Dan zal ik je een artikel laten lezen over 1999 toen zo'n 37 mensen de dood vonden waaronder mijn 6 kennissen.

Dat was inderdaad een veschrikkelijke gebeurtenis. Maar is toch een 'freak accident'.

Wat ik niet snap is dat ze hier levende varkens voor willen gebruiken om te weten hoe het je vergaat als je bedolven bent onder sneeuw. Feit dat die dieren verdooft worden, maakt dat onderzoek in mijn ogen niet realistisch. Helaas zijn dieren vogelvrij in de deze maatschappij en denken 'wij' mensen dat we ze maar te pas en te onpas kunnen gebruiken voor dit soort nutteloze testen. Gruwel hiervan!

Jolliegirl

Re: Grote rel rond levend begraven varkens in de sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 00:01

Ik wil wel eens weten wáár staat dat ze verdoofd worden??
en als dat zo is... dan is er toch geen natuurlijke reactie meer... behalve sterfte door onderkoeling...

Ook weer iets onzinnigs dus!

wiske23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 00:07

Voor onderzoeken ??? Hoelang het duurt voordat ze dood |( gaan zullen ze bedoelen en meer kunnen ze er nu of later toch niks aan doen. Zal wel weer een subsidie potje zijn dat op moet. :$

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 00:07

Jolliegirl schreef:
Ik wil wel eens weten wáár staat dat ze verdoofd worden??
en als dat zo is... dan is er toch geen natuurlijke reactie meer... behalve sterfte door onderkoeling...

Ook weer iets onzinnigs dus!

gewoon goed lezen ;)

messica

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 00:18

slimmerik schreef:
messica schreef:
En als je google een beetje afspeurd op lawine ongelukken, dan is het hoe hard ook vaak eigen schuld...
Voorbeeldje:

http://www.wintersporters.nl/weblog/113 ... ol_lawines

Als mensen off piste gaan dan is het hun eigen verantwoordelijkheid, en dan ook nog reddingswerkers die omkomen doordat een stel dombo's hun verantwoordelijkheid niet kennen... :(

Dat is inderdaad verschrikkelijk. Maar hoe vaak gebeurd er zoiets rampzaligs als dit?
En ze willen met dit onderzoek onderzoeken hoe het mensen vergaat onder een lawine, ik zie het nut hier niet van in.
Een varken is geen mens. Bovendien is elk mens anders. De een raakt in paniek, de ander stikt, weer een ander zal misschien door onderkoeling sterven. Wat willen ze doen met deze kennis?? Lawines afschaffen? Glazen bollen ontwikkelen die mensen op kunnen zetten zodat ze kunnen ademen in lawines? Sorry maar ik vat em nie...

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 00:20

Er is net op het nieuws dat het onderzoek afgelast is.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 00:21

Utixo schreef:

Dit is al een tijdje bekend, ik dacht dat dit topic daar al over ging, vandaar dat ik nog neit wiat dat de diertjes verdoofd werden.
Dit las ik dus vanavond op teletext.
19 varkens hebben geluk gehad

en wil nog even zegge, verdoving of niet, verstikking valt niet te verdoven.... tenzij iemand onder narcose is..
als dat al zo is, hebben ze geen zak meer aan het onderzoek.
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 15-01-10 00:22, in het totaal 1 keer bewerkt

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 00:22

Utixo schreef:

Het onderzoek is op 10 varkens uitgevoerd ipv 29 varkens.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 00:22

De andere 19 liggen al in de vriezer na de slacht....

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 00:24

Jolliegirl schreef:
Utixo schreef:

Dit is al een tijdje bekend, ik dacht dat dit topic daar al over ging, vandaar dat ik nog neit wiat dat de diertjes verdoofd werden.
Dit las ik dus vanavond op teletext.
19 varkens hebben geluk gehad

en wil nog even zegge, verdoving of niet, verstikking valt niet te verdoven.... tenzij iemand onder narcose is..
als dat al zo is, hebben ze geen zak meer aan het onderzoek.

nogmaals, dat weet JIJ niet, jij weet niet wat er onderzocht wordt en waar het voor gebruikt kan worden.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 00:45

Jolliegirl schreef:
jij vraagt hoevaak gebeurt wat , dus ik zeg Lawines

hoevaak komen die voor.. met dodelijke aflopen..

versterking van een hoop factoren zouden een hele boel ongelukken voorkomen :j

staat al in het topic, hoevaak het op jaar basis voorkomt.

en oja er zijn zeker en vast andere dingen die ook een boel kunnen voorkomen.
maar dat wil niet zeggen, dat een ander onderzoek of benadering verkeerd is, waar hebben we het hier nu eigenlijk over? 10 varkens, die anders ook op iemands bord komen te liggen, ze sterven geen gruwelijke dood en wellicht dragen ze iets bij.

ik snap heus het dubbele wel, maar soms slaat het wel een beetje door, dan wordt er al snel geroepen, gebruik maar criminelen .... tja tuurlijk....

ik weet zeker dat men hier god op zijn blote knietjes dankt wanneer hij/zij zelf of een geliefd iemand gered kan worden, omdat er dingen uitgetest zijn, of dat nu gaat over dit onderzoek of over andere onderzoeken.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 09:09

Ik heb er wel begrip voor. Varkens staan qua fysiologie zo dicht bij de mens. En ze worden toch verdoofd en onder narcose gebracht? Bovendien hebben ze echt wel een goed leven gehad voordat ze de proef in gaan hoor.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 09:35

Moderatoropmerking:
Op het nieuws van RTL is zojuist bekend gemaakt dat Oostenrijk gestopt is met de proef.
Dat betekent dus dat ze inzien hoe veel protest het oplevert.

Enkele berichten met persoonlijke sneren zijn verwijderd uit het topic. We zien graag volwassen reacties met respect voor de mening van een ander.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 11:08

Wat ik me afvraag of het dan niet veel zinvoller is om autopsie te plegen op mensen die daadwerkelijk om het leven komen bij een lawine. Ik bedoel, ja...banketstaaf gezegd is het dan toch al gebeurd en je hebt meteen betere onderzoeksresultaten, líjkt mij...omdat het mensen betreft die niet verdoofd zijn van te voren.

Ik ben overigens wel benieuwd wat ze winnen bij dit onderzoek. Wat als ze meer info vinden in wat er in een lichaam gebeurt bij een dergelijk ongeluk. Daarmee kun je lawines nog niet voorkomen. Wat al eerder aangehaald werd, lijkt het me zinvoller om het geld wat in dit onderzoek gestoken wordt, te besteden aan voorlichting.

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 01:30

Hoorde het vanochtend op het nieuws,
mijn moeder en ik waren er echt van aan het walchen.
de wereld is echt gek.
je moet echt ziek in je hoofd zijn wil je dit doen.

is de proef al gebeurd, of leven de varkens nog?

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 01:35

goed dat het is afgeschaft! Vind het echt erg!

Maarja als er zoveel protest is tegen geweest, dat ze dan ook protest voeren tegen dierproeven? maarja.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 01:40

Fijn!
*\o/*

Idd is autopsie op overleden mensen door een lawine ook een optie.
maar hier hadden ze beesten al materiaal om zodat ze de dieren volledig konden volgen in eht gedrag en ademhaling en temperatuur.... Dus niet zomaar een autopsie.
Klinkt heel cru, nuttiger om dit met levenslang vastzittende criminelen doen,dan leveren die ook nog wat op.
Dan met onschuldige dieren :n dat vind ik echt not done... Maar zoals al gezegd : dit zal ook vast niet mogen. En eigenlijk ook terrecht, het is mensenmarteling, en dat is even erg als dierenmarteling. Dustsja...

Gelukkig is ht afgelast, en is er nu wél naar de acties en protesten geluisterd!!
Hopelijk gaan ze meer veiligheid brengen bij lawinegebieden, om mensen meer te waarschuwen daar niet te gaan skieén, en zo wel, dat dit volledig op eigen risico is, en dit ook duidelijk aangegeven staat.
Heb vandaag weer een heel stuk voorlichting gehad over lawines, want zondag vertrek ik naar Oostenrijk, en geloof me... die informatie was echt bijzonder goed!

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 01:51

ALs het door was gegaan was een van de redenen om de varkens te verdoven voor tijd vast geweest dat varkens vreselijk slecht tegen stress kunnen. En ik denk als je beladen wordt door een lading sneeuw zal niet helemaal stress loos zijn....

Iris82 schreef:
Ik heb er wel begrip voor. Varkens staan qua fysiologie zo dicht bij de mens. En ze worden toch verdoofd en onder narcose gebracht? Bovendien hebben ze echt wel een goed leven gehad voordat ze de proef in gaan hoor.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 01:52

Maar wat zou verdoving voor nut hebben?
Stress kost energie, dus warmte verlies,dus eerdere onderkoeling, Paniek = ademnood, dus eerdere verstikking.
Dan zou verdoving toch geen nut hebben? dan zou alles dus langer gerekt worden dan in werkelijkheid?

:)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 10:44

Dat ze in ieder geval niet zouden lijden lijkt mij...
Want als ze het bij bewustzijn zouden doen, dan zou het niet door de ethische commissie komen denk ik.

Voordat iedere dierproef gedaan mag worden, is er een heel team van deskundigen die zich er over buigt die werken vanuit een nee - mits principe, ze kijken of het wel verantwoord is, of het niet te veel lijden met zich meebrengt, of het eventueel ook op delen van dieren gedaan kan worden en of het aantal dieren significant is voor de proef.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 16:39

'' niet te veel lijden ''

Mag lijden wel?
Is dat niet al té vergaand... :)

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 16:41

He bah wat ziek. Dat verzin je toch niet... :n

Alles voor de wetenschap. :r

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:05

Lijden mag tot een bepaalde norm imo. Mijn hond zit nu ook te lijden omdat ie graag wil wandelen nu en hij toch tot 5 uur zal moeten wachten.

Een paard lijdt als ie een bit in krijgt en gezadeld wordt.....

Neem nou euthanesie, daar wordt ook eerst verdoofd.... èn dat mag wel in veler ogen.... dus ik zie het verschil niet.

Ja, dus lijden mag. Zéker als daardoor mensenlevens gered kunnen worden.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:35

Jolliegirl schreef:
'' niet te veel lijden ''

Mag lijden wel?
Is dat niet al té vergaand... :)

Volgens de ethische commissie mag lijden inderdaad wel maar tot op zekere hoogte en bij voorkeur zo weinig mogelijk natuurlijk. Het lijden is ook weer onderverdeeld in verschillende gradaties. Ze moeten echt dikke rapporten aanleveren over de verwachte eindresultaten en waarom ze daarvoor dieren moeten laten lijden (in welke vorm dan ook).