Wat te doen? niet luisterende hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

rockwitch

Re: Wat te doen? niet luisterende hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:44

Waar ga je op cursus?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:47

Wat goed zeg dat je je in heb gelezen, ja en dan wordt je nu voor de leeuwen gegooit en ook nog een lab, ik heb begrepen dat het juist geen makkelijk ras is, althans...Die bekende bananen.

Super dat jullie op cursus gaan, echt tot zover zou ik geen risico's nemen, lekker vast die hond want door jou 'fout' zal je je hond verkeerd kunnen behandelen.
Weet het is leuker om hem lekker te zien rennen en spelen, maar dit is even leuk maar hij zal toch echt moeten komen, komt hij niet? Geen vrijheid de fout ligt immers bij jou.

Een herplaatser is zelfs nog moeilijker, je weet niets van de voorgrond, een pup kan je zelf vormen. Ok loop je wel weer tegen andere onpraktische dingen op maar je kan hem wel zelf opvoeden.
Weet je iets van het verleden van je hond, bv wat er mee gedaan is? (Wandelden ze er veel mee, trainingen etc)

kelly0188

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 20:04

Ik wist ook wel dat het eens niet zo leuk en moeilijk zou zijn en dat vind ik ook helemaal niet erg. Dat hoort er nu eenmaal bij. We hebben er allebei (mijn vriend en ik) voor gekozen. Over de voorgrond: Wij zijn nu zijn derde baas. Heeft geen cursus gehad, ze wandelden 3x p.d. waarvan 1 lange, 1x p.w. naar het bos, luisterde goed, goed alleen zijn etc! Volgens mij heeft hij wel een goede basis, schooit niet, plaats=plaats, goed alleen zijn(sloopt niet,blaft niet), luistert goed (muv de dingen die ik opnoemde), loopt goed mee aan de riem, etc. Het is echt een super lieve hond, leuk met andere dieren en kinderen, zit geen kwaad in gewoon.
Alleen die bananen idd, haha!

kelly0188

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 20:05

rockwitch : Je hebt een pb

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:09

kelly0188 schreef:
Ik wist ook wel dat het eens niet zo leuk en moeilijk zou zijn en dat vind ik ook helemaal niet erg. Dat hoort er nu eenmaal bij. We hebben er allebei (mijn vriend en ik) voor gekozen. Over de voorgrond: Wij zijn nu zijn derde baas. Heeft geen cursus gehad, ze wandelden 3x p.d. waarvan 1 lange, 1x p.w. naar het bos, luisterde goed, goed alleen zijn etc! Volgens mij heeft hij wel een goede basis, schooit niet, plaats=plaats, goed alleen zijn(sloopt niet,blaft niet), luistert goed (muv de dingen die ik opnoemde), loopt goed mee aan de riem, etc. Het is echt een super lieve hond, leuk met andere dieren en kinderen, zit geen kwaad in gewoon.
Alleen die bananen idd, haha!

Dan heeft hij zeker een goede basis.

Zo'n hond kun je goed van leren..... en die bananen leer je wel mee omgaan.

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:10

Nou, ja alles is zo'n beetje al gezegd denk ik ;)
Veel succes op cursus en ik hoop voor je dat het gaat werken!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:11

rockwitch schreef:
sooow jij straft jou hond wel heel erg heftig als je hem bij de neus pakt zeg, als hij daarvan onder de indruk is zou ik het toch wel even heel wat milder aanpakken. Om de neus pakken is namelijk zo'n beetje de zwaarste straf die je een hond kan geven, als je hondengedrag onderling een beetje bestudeerd snap je waarom.

Ik vind het openwrikken van de bek ook niet echt verstandig, je weet nooit of hij heel erg fanatiek is met zijn speeltjes en als je zijn bek open wrikt kan het zomaar zijn dat zijn tandjes ineens in je handen staan.
Omruilen voor wat lekkers heeft in mijn ogen tot nu toe nog het beste resultaat, en dat heb ik in de jaren zelf ervaren.

Bij ons op de cursus werd bij de neus pakken juist aangeraden omdat het minder aggressief zou zijn dan bij de nek pakken. Omgooien duurt bij een grote hond imo veel te lang om nog lik op stuk beleid te zijn.

Ik heb de mond van mijn hond al zo vaak open gewrikt ze hebben ook een stukje waar geen tanden zitten waar je ze prima vast kan pakken. Wij hebben onze hond namelijk geleerd te apporteren door iets te halen en dan voor hij het uitspuugt een snoepje te geven (waardoor hij uiteindelijk wel uit moet spugen natuurlijk), hierdoor is zij juist veel enthausiaster gaan apporteren. Maar ga ik dus niet belonen als ze ongeoorlooft iets haalt (hoewel ze inmiddels ook gewoon op los reageerd)

kelly0188

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 20:11

Yamcha: Dat denk ik ook, haha! (rotbananen ook,hihi)

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:13

kelly0188 schreef:
Chiqa: Nou idd..het is onze eerste hond samen (vroeger wel honden gehad). Ik heb me goed ingelezen, maar ook expres meteen opgegeven voor cursus..omdat ik weet dat we nog wat onervaren zijn. Daarom ook gekozen voor een herplaatser en een wat makkelijker ras. Maar ik wil wel graag leren en doe mijn best om het zo goed mogelijk te doen.

Ghehe, wil je niet demotiveren, maar mijn 2e hands Lab is nou niet echt de makkelijkste hond :+
Herplaatsters zijn vaak niet eenvoudig. Heb hier 3 herplaatsers in huis, waarvan ze alle 3 wel iets van een gedragsstoornis hebben. Hier is wel mee overweg te gaan, maar ik weet zeker dat mijn volgende hond een pup word! Ben het eigenlijk wel zat om de rotzooi van andere op te ruimen, juist omdat al mijn herplaatsters verziekt zijn door hun vorige eigenaren!

Succes met je cursus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:19

Sja kijk, nikki.... dat zei ik ook, en toen kwam er toch een knapperd op mijn pad :oo

En nou ben ik toch weer verliefd :o en ga met die knappe kerel kennismaken ook :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:20

kelly0188 schreef:
Yamcha: Dat denk ik ook, haha! (rotbananen ook,hihi)

En je Lab is 2, dat helpt ook niet echt.

Geen angst, ze worden ooit volwassen (al was mijn Beau dat pas toen hij 11 was) en je leert het best.
Je hebt iig geen verpeste hond, dat is al heel wat. En je leert echt lezen en schrijven met ze......

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:23

De hond is bij je... en dat is wat je wil dus juist belonen!
Die schaats komt in dit geval op de 2e plaats... belangrijker is nu dat hij komt op commando.
Overigens vind ik dat je slecht gedrag moet negeren en niet afstraffen.
En verder niet alleen je hond roepen als iets fout gaat of als die weer aan de lijn moet maar ook roepen en als die komt belonen en weer vrijlaten. Anders weet hij dat als hij komt hij zijn vrijheid weer kwijt is.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:24

Oh ik zie nu dat ik dit topic al even geleden open had staan en inmiddels al heel veel reacties zijn gekomen :+ dus sorry als mijn reactie dubbel is :=

kelly0188

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 20:36

Geeft niet, alle tips zijn welkom hoor! Het 'hier' komen, doe ik al de hele tijd oefenen met uitlaten met snoepjes of gewoon heel enthousiast doen. Dus het is niet zo dat hij alleen bij me moet komen om aangelijnd te worden..

kelly0188

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 20:40

Nikki: Ik geloof dat wij tot nu toe erg geluk hebben gehad met deze hond, nog geen gedragstoornissen kunnen ontdekken of iets dergelijks.

Yamcha: Ik denk ook wel dat het goed komt, ik weet het stiekem wel zeker! Jij dan ook heel veel suc6 he met je herplaatser!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 22:10

Labs zijn gewoon heel lang lekker puberaal, tenzij het van die dikke monsters worden, maar dat ligt aan de baasjes.

@liedje, ik heb juist altijd geleerd dat bij de neus pakken echt uit ten boze is, het is echt een zware dominante straf.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 22:41

rockwitch schreef:
Labs zijn gewoon heel lang lekker puberaal, tenzij het van die dikke monsters worden, maar dat ligt aan de baasjes.

@liedje, ik heb juist altijd geleerd dat bij de neus pakken echt uit ten boze is, het is echt een zware dominante straf.

Bij ons zeiden ze juist niet bij de nek want als een hond iets dood wil hebben dan pakt hij het bij de nek en schud hij flink. Maar bij grotere prooien pakken ze geloof ik ook de neus om te verstikken dus je zou het alle bij als zeer dominant kunnen zijn. Maar ik heb mijn hond wel eens een andere hond bij de neus zien nemen bij een kleine overtreding, en ik heb haar nog nooit een andere hond bij de nek of keel zien pakken bij zoiets.

Moet ook zeggen dat onze hond er niet bijzonder heftig op reageerd, ze doet haar oren en haar staart naar beneden en dat is het wel. Ze reageerd bijv veel heftiger als je ineens veel herrie maakt(toen mijn moeder laatst de ovenschaal kapot liet vallen bijv), maar ik heb onze hond gelukkig al heel lang niet meer hoeven straffen onze hond is redelijk bekent met nee.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 22:44

Bij ons mag je ook niet in de nek grijpen, idd omdat ze zelf hun prooi doodschudden en omdat in de nek pakken dus ook heel erg dominant is.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 22:48

rockwitch schreef:
Bij ons mag je ook niet in de nek grijpen, idd omdat ze zelf hun prooi doodschudden en omdat in de nek pakken dus ook heel erg dominant is.

Hoe geven jullie dan straf of doen jullie dat helemaal niet?

(Bij ons was het principe alleen straffen bij echt erge dingen bijten, of dingen van de grond eten (ivm vergiftiging) hebben we wel afgestraft maar verder vooral negeren)

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 23:04

Als je je hond nog maar 3 weken hebt vind ik het sowieso onverantwoord om je hond los te laten. In principe weet het dier nog niet eens wie zijn baas is, jullie zijn nog niet op elkaar 'ingespeeld'. De komende tijd lekker aan de lijn laten!

Overigens een tip voor honden die niet los laten; in het oor blazen. Dan laten vrijwel alle honden los.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 23:25

Nope geen straffen, maar negeren (wat in principe natuurlijk ook een straf is, want voor honden is negeren ook echt niet tof)
Maar bijvoorbeeld als ze uitvielen naar andere honden, 180 graden omdraaien en hond meenemen, geen grote bek geven want dan denken ze alleen maar dat jij als baas lekker meedoet dus voelen ze zich alleen maar sterker.