je raad nooit waar mijn vissen nu in zwemmen!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:51

Nagini schreef:
En dan.. als je 4 vissen hebt moet je er 160 liter in gooien?
Volgens mij gaat er in mijn bad nog minder... voor 4 kleine goudvisjes. Dan heb ik het niet over vijvervissen ofzo.

Dan heb je een aquarium van ongeveer n meter, is toch niet zo extreem groot voor vissen die geen kleine goudvisjes blijven :)

http://www.mijnalbum.nl/Foto-OEZ7YLBD.jpg
Zo zaten mijn goudvissen erbij in een 1 meterbak voor de mn vijver in gingen.. ik zou ze toch niet graag in een kommetje zien..
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 10-01-10 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:54

Pikeur schreef:
Nagini schreef:
En dan.. als je 4 vissen hebt moet je er 160 liter in gooien?
Volgens mij gaat er in mijn bad nog minder... voor 4 kleine goudvisjes. Dan heb ik het niet over vijvervissen ofzo.

Dan heb je een aquarium van ongeveer n meter, is toch niet zo extreem groot voor vissen die geen kleine goudvisjes blijven :)

K kweekte baby goudvisjes, koi's, goudwindes etc op voor een vriendin van me. Ze werden in haar vijver geboren, gingen naar mijn 20 liter aquarium, en zodra ze 2 cm lang waren (in 2,5 maand dus) gingen ze terug bij haar de vijver in. In die 2,5 maand gingen ze van 'alleen te zien met een zaklamp en heeeeeeeel veel geduld' naar 'hee, daar zwemt een mini vis'. Ze groeien zo verschrikkelijk snel..

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:54

@ Sanne: dat je ze nooit zo groot ziet komt doordat 99% van de mensen hun goudvissen niet fatsoenlijk houdt. In een te kleine kom waarin ze gewoon de mogenlijkheid niet krijgen om te groeien.

@ Desperado: Zou je dan toch maar eens wat meer verdiepen in de goudvis. In een kom is echt heel erg slecht en alleen houden ook. Ze zitten toch 't liefst met z'n 5en. Hoe lang is trouwens nog steeds? Ze kunnen 25 worden...

japke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:55

Een steentje met een zuurstofpompje is echt nodig, kost geloof ik 5 euro ofzo.
Ook hebben ze wat plek nodig in liefst rechthoekige bak, bij mij zitten ze in de vijver ook een uit een kom van een vriendin.
Ze passen zich ook aan aan de ruimte die ze hebben ze worden groter bij meer plaats om te zwemmen

Desperado_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:57

Nee ik zou snappen dat het geen goede manier is van een dier houden, maar het is niet verboden dus..?

@ Tara: ik ga me niet verdiepen in goudvissen, ik vind er niks aan, ik zeg alleen dat op mijn toenmalige werk gewoon in kommen werden verkocht dus ik dacht echt dat er niks aan de hand was dat je ze gewoon in een kom kan houden

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:58

@ Japke: Zuurstofpompje is nergens voor nodig als je genoeg planten hebt.
Dat ze zich aanpassen aan de ruimte is de grootste onzin... Zou lekker makkelijk zijn zeg...

@ Desperado: Ik dacht dat je nog steeds in die winkel werkte. Vandaar dat ik dat van dat verdiepen zei. Had ik niet goed begrepen.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:02

En toen waren de 2 kleine goudvisjes een goudmijntje verder ;).
Bij de één die blijft drijven is wsl zijn zwemblaasje kapot. Zeker zo'n zwarte sluierstaart met bolle ogen? Die gaat hemelen ben ik bang. Zijn te veel doorgefokt.
Kijk vriendlief nog maar even knap aan voor een vierkante bak :D.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:04

Desperado_ schreef:
Vjestagirl schreef:
Het is niet verboden om je paard 24/7 op stal te zetten in een niet ventilerende, en 1x per 2 weken leeg te scheppen en nieuw bodembedekking in te gooien, en de deuren open te zetten voor frisse lucht. Wil niet zeggen dat t goed is.

Nou ik denk dat de dierenbescherming niet blij is met z'n melding?

Nee hoor. Als jij je paard gewoon eten geeft dan is er niets aan de hand.

En de DB zou mijns inziens dus OOK wat moeten doen aan goudvisjes die in een kommetje zitten zonder filters en die 1x in de 2 weken een schone kom krijgen en voor de rest in hun eigen uitwerpselen zwemmen. Maar dan zal ik wel weer een sentimentele gek zijn. Van het zijn máár vissen. Moet je eens proberen, een haai van een halve meter in een kom te stoppen die (verhoudings gewijs) net zo groot is. Moet je eens zien wat een commentaar je krijgt.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 10-01-10 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Desperado_

Re: je raad nooit waar mijn vissen nu in zwemmen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:06

Serieus :oo dat wist ik echt niet eens, wat erg eigelijk..

mayOOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:10

Ik heb mijn goudvissen in een aquarium zitten, vrij groot aquarium voor 4 vissen en heb daar een zuiveringssyteem achter zitten en iets voor het zuurstof.

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 18:12

owow.... Ik zal nog eens een topic starten! Ik heb voldoende informatie geloof ik!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:21

Hahaha welkom in de wereld van vissen houden!

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 22:15

Vjestagirl schreef:
Je kunt een filter kopen bij een dieren speciaal zaak, net als potjes met spul waarmee je kraan water geschikt kunt maken voor vissen. Het is namelijk door de grote hoeveelheden chemicaliën sowiezo niet geschikt voor vissen.

Osmosefilter!

Eventjes duur in aanschaf, maar op langere termijn wel goedkoper!
En dat water kan je ook opdrinken :)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 22:55

Oreo, dat is ook zoiets... Je kunt tegenwoordig niet eens meer op 't advies van een dierenwinkel vertrouwen.
Deels ligt de taak om zichzelf in te lezen ook wel bij degene die een huisdier aan gaat schaffen natuurlijk. Maar je vertrouwt er toch ook op dat degene in de dierenwinkel weet waar 'ie 't over heeft.

Dana, dat lag dan dus wel aan jouw vijver. Of ze werden opgegeten door een reiger ofzo.
Het gaat echt niet om 't geld dat een goudvis in een aquarium hoort ipv in een kom... Een goudvis wordt gewoon groot en oud. Dan hebben ze ook een groot aquarium nodig.
Dat jij goudvissen hebt gekend die 20 jaar lang in een kom hebben geleefd, nou mooi. Er zullen ook vast paarden zijn die al 20 jaar lang weet ik hoeveel uur per dag op stal staan. Is toch ook niet goed voor ze?
Vissen op hun rug in een winkel, tja die dieren hebben wss een hoop stress gehad tijdens het transport. Kunnen ze niet zo goed tegen.
Volgens mij heb je totaal geen verstand van vissen. Anders had je die opmerking over die pomp wel achterwege gelaten. Als er een vissoort is die flink je bak vervuild zijn 't wel goudvissen :=

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 22:55

Als je weet wat de uitwerpselen met een vis doen wanneer ze niet biologisch opgeruimd worden dan zorg je inderdaad voor goed gefilterd water.

Het feit dat die goudvissen bij je baas 20 jaar op de balie stonden zegt naar mijn mening meer over de vissen dan over de leefomgeving.

Ieder z'n keuze.
Ik heb toen ik jong was ook echt wel goudvissen in een kom gehad, maar wanneer je je er in gaat verdiepen en meer komt te weten over het scheikundige aspect van het vissen houden weet je ineens dat je erg fout bezig was.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 22:59

En omdat 't goudvissen zijn hoef je er niet zo goed voor te zorgen? Ieder levend wezen dat je in huis haalt, heb je goed voor te zorgen. Of dat nou een wandelende tak is, een goudvis of een hond.
Jij kunt zelf ook best overleven met wat minder eten, beetje vervuild drinkwater en gewoon alleen maar oude kleren bv. Maar voel jij je daar fijn bij?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 23:00

Het zijn goudvissen ja. En dat die €2,5 kosten wil niet zeggen dat ze geen recht hebben op een zo goed mogelijke behandeling, en een omgeving die aan hun natuurlijke behoeftes tegemoet komt. Ik stop toch ook geen shetlander op 2x2, om dan te zeggen "een weiland, komop, het is een shetlander"?

En vers water. Kraanwater is géén vers water...
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 11-01-10 14:03, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Offtopic verwijderd

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 23:01

Wat bedoel je met de opmerking dat kraanwater geen vers water is?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 23:04

Vjesta, wat is dan wel vers water? Wat versta je precies onder vers water?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 23:05

_Tara_ schreef:
Wat bedoel je met de opmerking dat kraanwater geen vers water is?

Dat kraanwater met chemicliën geschikt wordt gemaakt voor mensen, maar dat het daardoor niet meer geschikt is om zonder enige behandeling je vissen in te mikken :)

En onder vers water versta ik water wat wel geschikt is voor vissen in deze context.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 23:05

ik had bij mijn vissen altijd verse planten in de bak, ik heb nooit een pomp nodig gehad :n

en inderdaad geen stenen maar zand, anders word het een zootje :x

@Joyckuh
ik hoop dat je mij niet bedoeld?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 23:06

Ik dacht dat dat in Nederland niet gedaan werd, die chemicaliën. Heb je een site waar ik dat kan zien?
Ik gebruik zelf namelijk nooit waterverbeteraars. Heb het een tijdje wel gedaan. Maar ik merkte geen verschil.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 23:08

Ts, hoezo 'ik open weer een topic'? Ik vind het erg leerzame tips. Mijn goudvissen werden in een aquarium hoogstens 8 en daar was ik al heel trots op. Deed van alles om ze goed te verzorgen, maar toen was er nog geen forum of internet waar je veel informatie vanaf kan halen.
Waarom eigenlijk geen stenen Dana? kunnen vast komen te zitten in de vis?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 23:10

_Tara_ schreef:
Ik dacht dat dat in Nederland niet gedaan werd, die chemicaliën. Heb je een site waar ik dat kan zien?
Ik gebruik zelf namelijk nooit waterverbeteraars. Heb het een tijdje wel gedaan. Maar ik merkte geen verschil.

Ik heb t van n vriendin van me, die heeft t uit n boek. Geen flauw idee hoe dat boek heet, kan t weleens vragen.

En ik gebruik wel water verbeteraars (ok, ik ben ff aquarium loos, maar anders wel). Mijn vissen bleven maar naar zuurstof happen aan de oppervlakte. Tot ik begonnen ben met de dag voor het schoonmaken een emmer water klaar te zetten op de gang. Dan kon het op temperatuur komen, en dan gaan alvast wat troepjes eruit (chloor geloof ik). 's Avonds mikte ik er dan 2 waterverbeteraars in. En de volgende dag kon ik het mengen met het originele aquarium water, (1/3 om 2/3) en dan ging het prima.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 23:11

Chloor gaat er inderdaad al uit dan. Ben wel benieuwd uit welk boek ze dat dan had.