moet ze nou toch een maatje hebben?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 01:18

Een kooi met een verdieping?
Afbeelding

Of zelfs 2:
Afbeelding

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 11:24

annepanne schreef:
Maar je kan toch kijken of je er een hok op kan zetten? Je ziet tegenwoordig veel dubbele hokken :)) Die ruimte ben je toch al kwijt! Hoe groot is deze nu dan? 1.50m?

Alleen een hok erop zetten heeft geen zin, ze zitten dan nog niet samen of begrijp ik je verkeerd?
Dit hok is volgens mij 1m bij 50cm zal straks eens even opmeten en een foto maken.
er zou dan een klein konijntje bij moeten komen, weten jullie een klein ras?

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 11:28

Lien2 schreef:
Een kooi met een verdieping?
Afbeelding

Of zelfs 2:
Afbeelding

zoiets zou wel kunnen maar misschien wat groot voor binnen, maar goed..
waar kan ik die halen? heb ze nog nooit gezien!
en hoe duur zijn ze ongeveer?

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 11:33

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 11:36

ietjelover schreef:
vrouwtje, nog nooit samen gezeten, vriendinnetje was al verkocht

Bij vrouwtjes kun je toch vaak alles wel zetten hoor. Mannetje , gecastreerd of een vrouwtje. Wij hebben heel lang 2 vrouwtjes gehad,
ze hadden een groot hok (zelf gemaakt! niet veel werk, en velen malen beter en goedkoper dan zo'n klein oliebol van de dierenwinkel...).
Altijd twee omdat konijnen geen alleen-levers zijn, stel je je eens zo'n heel leven voor in een hokje, en dan ook nog alleen.
Maar vaak gaat het met vrouwtjes wel goed, alleen even wennen misschien ;)

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 11:39

CCindy schreef:
ietjelover schreef:
vrouwtje, nog nooit samen gezeten, vriendinnetje was al verkocht

Bij vrouwtjes kun je toch vaak alles wel zetten hoor. Mannetje , gecastreerd of een vrouwtje. Wij hebben heel lang 2 vrouwtjes gehad,
ze hadden een groot hok (zelf gemaakt! niet veel werk, en velen malen beter en goedkoper dan zo'n klein oliebol van de dierenwinkel...).
Altijd twee omdat konijnen geen alleen-levers zijn, stel je je eens zo'n heel leven voor in een hokje, en dan ook nog alleen.
Maar vaak gaat het met vrouwtjes wel goed, alleen even wennen misschien ;)

nee lijkt mij ook niet leuk, maar hoe zou ik een binnenhok zelf moten maken?!
Ik ga even op marktplaats kijken voor een dubbele kooi.
eerst even foto maken!

CCindy

Re: moet ze nou toch een maatje hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 11:41

Is wel heel wat moeilijker dan buitenhok inderdaad. Succes ermee!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 11:54

Ik zou kiezen voor het voorjaar naar buiten doen, kan geen reden bedenken waarom dat niet zou mogen van de DA behalve dat het nu niet kan, omdat het koud is.
Ik zie heel vaak afwijkend gedrag bij de konijnen die te klein worden gehouden en alleen. Elke dag 5 a 6 uur eruit is in verhouding voor een konijn erg weinig een dag bestaat uit 24 uur dus de overige 18 uur zit die in een kooitje, een konijn heeft grote stampers en is graag 's nachts actief. Ik heb op de wachtlijst nog 2 van zulke konijnen die binnen zitten in een meter kooi met dit gedrag. Ik koppel ze als ze hier zitten en ze naar buiten mogen in een groot hok met ren met gecastreerde ram en in 9 van de 10 gevallen verdwijnt het gedrag. Daarom zou ik echt kiezen voor volgend jaar naar buiten doen met een ruim hok en ren en anders geen konijn weer nemen dat is voor en konijn veel fijner.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 12:06

Ze gaat buiten in een ren in de zomer/lente maar ook weer naar binnen. We hebben geen gras in de tuin alleen maar matten en ze kan niet helemaal zonder toezicht los. Waarvan zou ik dan een ren moeten maken?

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 12:08

de kooi sorry voor de slechte kwaliteit straks komen er betere
Afbeelding
Afbeelding

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 12:13

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:16

Je hoeft geen gras te hebben voor konijnen, wij hebben nu in onze megaren zand, maar gaan het betegelen. Ik vind de kooi echt te klein voor dit konijn alleen al. Kan je geen hok+ren vanaf het voorjaar volledig buiten zetten?
Trouwens zet er alsjeblieft wel een gecastreerde ram bij en niet nog een voedster, want je wil niet weten hoeveel voedsters ik hier onder de wonden binnen krijg, omdat er 2 dames bij elkaar zaten en toch niet ging. Het gaat wel is goed, maar het gaat ook vaak goed fout.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 12:19

ik ga kijken of ze met beter weer buiten kan in een ren, maar dan 's avonds binnen, hoe kan ik het beste een ren maken?
heeft ze dan nog een maatje nodig? want ze zitten dan 's avonds binnen en natuurlijk als het veels te warm is want ze hebben geen beschutting

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:08

Kan je geen hok en ren buiten maken en in het voorjaar haar helemaal naar buiten doen? En ja een maatje vind ik zeer belangrijk als je kijkt hoe gelukkig konijnen samen zijn.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 18:29

Een hok is denk ik niet mogelijk, bedenk me nu wel dat we onder het afdak plek hebben voor de konijnen, daar zouden ze uit de schaduw kunnen zitten. Maar heeft ze nu al een maatje nodig, in zo'n hok?

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 18:31

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:51

Goed dat je zo je best doet voor je konijn!
Zo'n dubbel hok zou uitermate handig zijn voor je konijn, dan kan er in ieder geval een vriendje bij. Mijn advies is GEEN vrouwtje er bij te doen, dat kan goed gaan, maar kan ook heel fout gaan. De ideale match is een gec. man met een vrouwtje.
Ik zag namelijk dat het advies al gegeven was om een vrouw er bij te zetten, maar absoluut niet doen dus. Je hebt dan alleen maar het risico dat het niet goed gaat en dat ze zelfs gaan vechten.
Het zou wel lekker zijn voor je konijnen als ze in het voorjaar naar buiten konden, gewoon 24u per dag. Het is juist heel slecht om ze naar binnen te halen vanwege het temperatuurverschil.
Er staan ook enorm veel 2e hands hokken op marktplaats, voor een spotprijs. Dan zou je ook geen supergroot hok hoeven te doen. Een enkel hokje zou al voldoende zijn, mits je een ren hebt waar ze constant in kunnen. Voor een ren zou je eventueel zelf kunnen maken, maar bij de dierenwinkels hebben ze ook van die panelenrennen. 1 zo'n ren vind ik persoonlijk te klein voor 2 konijnen, maar je zou dan 2 rennetjes aan elkaar vast kunnen maken.
Het heeft geen haast, ik zou eerst kijken of je een dubbel hok kan krijgen voor je konijn, dan kun je voor een vriendje kijken bij de opvang zodat hun ook weer gelukkig zijn. Dan zou je in het voorjaar kunnen kijken of ze naar buiten mogen.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 19:01

Ze zouden dan gewoon in de ren kunnen blijven, maar ik denk dat we ze leiver binnen doen, omdat ze altijd kunnen ontsnappen. Zou dat heel erg zijn?

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 22:40

Ja :)) Het is wel al een paar keer uitgelegd maar zal nog een keer doen. Een hok in de tuin, daaraan een ren. Die hoeft niet kant en klaar te zijn, die kan je zelf maken met gaas. Het hok is de beschutte plek waar ze altijd droog en warm kan zitten, de ren om lekker de pootjes te strekken. De konijnen (jouw voedster en een gecastreerde ram) blijven dan dag en nacht buiten, dit is goed!

Binnen is snel te klein tenzij ze dag en nacht los mogen lopen! Dan zou je dus minimaal een dubbele kooi moeten hebben en alle snoeren en giftige planten aan de kant zodat ze dag en nacht kunnen loslopen :))

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 22:42

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 22:51

Faniek schreef:
Je hoeft geen gras te hebben voor konijnen, wij hebben nu in onze megaren zand, maar gaan het betegelen. Ik vind de kooi echt te klein voor dit konijn alleen al. Kan je geen hok+ren vanaf het voorjaar volledig buiten zetten?
Trouwens zet er alsjeblieft wel een gecastreerde ram bij en niet nog een voedster, want je wil niet weten hoeveel voedsters ik hier onder de wonden binnen krijg, omdat er 2 dames bij elkaar zaten en toch niet ging. Het gaat wel is goed, maar het gaat ook vaak goed fout.

Ik ben het helemaal met je eens.
Het hok is veel te klein en 1 konijn is echt zielig.
Onze "oma" heeft meer dan 10 jaar alleen gewoond. Toen wij haar hebben overgenomen van de buren, hebben we haar geprobeerd te koppelen aan onze ander 2, veel jongere konijnen. DAt ging niet dus hebben we een leuke oude man van 9 voor haar bijgehaald. De eerste weken vond ze het erg spannend maar nu liggen ze heerlijk bijelkaar.

Wij hebben de ruimte voor 2 grote hokken maar als je kleiner behuisd bent, kun je inderdaad voor meerdere verdiepingen kiezen.

Elk konijn heeft behoefte aan een partner, als je dat niet kunt bieden dan is het misschien beter om je konijn naar een opvang te brengen. Hoe hard dat misschien ook klinkt.
En http://www.bunnybunch.nl is echt een leuke site met veel infromatie. Daar heb ik ook heel veel gelezen voordat we konijnen hebben aangeschaft.

Edit:
Ach, kheb nu pas door wie Faniek is :o Bij haar hebben we onze Elmo gehaald
Het gaat heel goed met Elmo en Fleur, hij is haar grote beschermer :D en kruikje!
Foto's komen nog hoor!

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 17:54

annepanne schreef:
Ja :)) Het is wel al een paar keer uitgelegd maar zal nog een keer doen. Een hok in de tuin, daaraan een ren. Die hoeft niet kant en klaar te zijn, die kan je zelf maken met gaas. Het hok is de beschutte plek waar ze altijd droog en warm kan zitten, de ren om lekker de pootjes te strekken. De konijnen (jouw voedster en een gecastreerde ram) blijven dan dag en nacht buiten, dit is goed!

Binnen is snel te klein tenzij ze dag en nacht los mogen lopen! Dan zou je dus minimaal een dubbele kooi moeten hebben en alle snoeren en giftige planten aan de kant zodat ze dag en nacht kunnen loslopen :))

heb het overlegt maar ze moeten snachts toch echt binnen hoe dan ook :\
ik ga kijken voor een dubbele kooi

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 18:10

Waarom?? We hebben het pas over het voorjaar he?!

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 18:19

moeder vindt het heelmaal geen goed idee, om al een nieuwe kooi te kopen een nieuw konijn vindt ze ook al niets maar buiten slapen wordt teveel. ik ben aan het kijken voor een hok hier in de buurt. Anders blijft ze nu nog even alleen en ga ik in het voorjaar aan zijn buiten hok beginnen, en dan een maatje.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 18:19

zijn deze misschien wat (een van de 2?)

Buffy
Bij Franky sinds: 27 Sept 2009 om 15:16
Sexe: Ex Heer | Model: Klein | Afkomst: Afstand | Burgelijke staat: Single
Buffy is een lief jochie, op zoek naar een leuke Verloofde.
Hij is gewend aan mensen en niet bang.

Worteltje
Bij Franky sinds: 27 Sept 2009 om 15:18
Sexe: Ex Heer | Model: Klein | Afkomst: Straat | Burgelijke staat: Single
Worteltje is een gezellig straatJongentje met een prachtige stip. Hij zoekt een aantrekkelijke Verloofde, maar pas vanaf eind oktober.