Help! tanden v konijn zijn getrokken en nu eet hij niet meer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

iris17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 09:09

Hij heeft vanacht ook weer wat brokjes gegeten en gedronken alleen zie ik net dat er diarree in zijn hok ligt :=
Ik hoop maar dat het allemaal meevalt, voor de rest liggen er wel allemaal normale keutels.
Straks maar even kijken of ze bij de dierenwinkel iets tegen diarree hebben... tsjonge het zit hem niet mee het arme ventje. ;(

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 09:49

die diarree komt vast van het niet eten.
is het wel diarree of is het die ontlasting die ze normaal op eten?
kom ff niet op de naam van hoe dat nog maar weer eet.
als hij weer goed eet komt de ontlasting ook wel weer op gang

iris17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 18:41

Ik ben net thuis en nu lijkt hij weer de oude, stuitert vrolijk door zijn hok en ik heb geen plakpoep meer gevonden.
Hopelijk begint voor hem nu een leuk leventje want dat verdiend hij, ongelofelijk dat iemand hem gedumpt heeft want hij is zooo lief!!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:43

he nou fijn! :D

NicoleHorses

Re: Help! tanden v konijn zijn getrokken en nu eet hij niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 13:53

even heel offtopic mogen konijnen gewoon brinta eten? Ik heb ook een konijn met lange tanden die al eens geknipt zijn. maar mogen ze gewoon brinta? dus met warme melk enzo? mag ook via pb :)

@ TS succes met je konijntje!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:10

Fijn dat het zo goed gaat met je konijntje super om te horen.

@ NicoleHorses
Ze mogen brinta, maar niet met warme melk, maar met water aangemaakt. Verder is het verstandig om de tanden te laten trekken en niet te knippen.
Zie ook: http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... gebit.html

saswes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 12:20

Citaat:
Citaat:
Dat was idd de behandeling in ongeveer 1912.

En nu vaak ook nog.

Mijn konijn heeft ook olifantstanden en z'n kiezen staan scheef waardoor er haken op komen. Elke 6 weken knip ik z'n tanden en elke 6 maand ongeveer worden de kiezen onder handen genomen (gelukkig groeien de kiezen niet zo snel vermits hij daarvoor onder verdoving moet).
Konijn gaat nu zo al anderhalf jaar door het leven en ondergaat het eigenlijk probleemloos, niks gespleten tanden of abcessen. Met een speciaal tangetje en als je beetje weet wat je doet kan het best wel lukken.

Dat is dan een bewust genomen risico. Dit is gebeurd in overleg met je dierenarts en dat is dus iets anders dan wanneer je alleen maar weet hebt van 1 behandeling.

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:27

Thioro schreef:
Citaat:
Dat was idd de behandeling in ongeveer 1912.

En nu vaak ook nog.

Mijn konijn heeft ook olifantstanden en z'n kiezen staan scheef waardoor er haken op komen. Elke 6 weken knip ik z'n tanden en elke 6 maand ongeveer worden de kiezen onder handen genomen (gelukkig groeien de kiezen niet zo snel vermits hij daarvoor onder verdoving moet).
Konijn gaat nu zo al anderhalf jaar door het leven en ondergaat het eigenlijk probleemloos, niks gespleten tanden of abcessen. Met een speciaal tangetje en als je beetje weet wat je doet kan het best wel lukken.
Ik neem hem altijd mee naar unief voor z'n kiezen en heb daar ook al gesproken over trekken maar voorlopig doen we het niet omdat hij op deze manier nog goed mee kan. Trekken is een vrij serieuze ingreep en houdt ook risico's in zoals bvb niet eten (wat snel fataal kan verlopen).

Iig, konijn papje geven en idd dwangvoederen indien ze niet eten. Als ze stoppen met eten kan het na 24-48u al faliekant aflopen.
Veel succes met je konijntje.

Heb mijn konijn ook jarenlang zelf zijn voortanden geknipt. (of mijn moeder deed het eigenlijk, zij is hondentrimster en heeft een speciale tang). Hij heeft nooit abcessen o.i.d. gehad. Hij gebruikte zijn tanden, ook al stonden ze scheef, nog wel om de brokjes op te pakken, daarom heb ik ze altijd geknipt ipv laten trekken. Je moet het alleen wel bijhouden, die van mij moest elke 3 weken geknipt worden en je moet een geschikte tang gebruiken die niet bot is, zodat de tanden recht geknipt worden.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:36

Knippen lijkt mij overigens ook niet fijn, helemaal niet als het zo regelmatig moet gebeuren en dan is trekken een veel betere optie.
Ik weet niet wie er zelf een beugel oid hebben gehad maar al dat gesjor ana je tanden is niet fijn, en dan weet je wel waar het voor is, een konijn weet dat niet en kan daardoor stress krijgen.

Wat sneu dattie gedumpt is, is helaas niet het enige konijn :\
Ga je hem of haar ook nog een vriendje geven? :) Dat zou helemaal ideaal zijn!

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:44

x_Marr schreef:
Knippen lijkt mij overigens ook niet fijn, helemaal niet als het zo regelmatig moet gebeuren en dan is trekken een veel betere optie.
Ik weet niet wie er zelf een beugel oid hebben gehad maar al dat gesjor ana je tanden is niet fijn, en dan weet je wel waar het voor is, een konijn weet dat niet en kan daardoor stress krijgen.

Tja, het heeft denk ik allebei z'n voor- en nadelen. Ik geloof niet dat mijn konijn er stress van had i.i.g., misschien zou ik het een volgende keer anders doen, maar naar mijn idee kan knippen ook prima, maar het scheelde natuurlijk wel dat mijn moeder (hondentrimster) dit kon doen. Als je niet handig bent in tanden knippen, dan zal trekken ongetwijfelt een betere optie zijn.

_Suus17_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:58

Hoe oud zijn jullie konijnen waarbij iedereen de tanden heeft laten trekken?
Wij hebben nu nl. een konijn waarbij iedere week de tanden geknipt moeten worden, en eigenlijk na een dag of 4 heeft hij er alweer last van. Dit begint een beetje zielig te worden. Maar hij is bijna 11. Voor de rest nog helemaal gezond.
Neemt het tanden trekken extra risico's met zich mee voor een ouder konijn?

iris17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 23:25

x_Marr schreef:

Of hij nog een vriendinnetje krijgt dat weet ik nog niet, wat mij betreft wel alleen moet mijn man het daar ook mee eens zijn ;)

_Suus17_ schreef:
Hoe oud zijn jullie konijnen waarbij iedereen de tanden heeft laten trekken?
Wij hebben nu nl. een konijn waarbij iedere week de tanden geknipt moeten worden, en eigenlijk na een dag of 4 heeft hij er alweer last van. Dit begint een beetje zielig te worden. Maar hij is bijna 11. Voor de rest nog helemaal gezond.
Neemt het tanden trekken extra risico's met zich mee voor een ouder konijn?

Mijn konijn was 1,5 tot 2 jaar toen zijn tanden zijn getrokken.
Er zijn idd wel risico's aan verbonden want ze moeten onder narcose.