“VERS VLEES recepten” voor katten, wie heeft tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:50

HippoLogic schreef:
@sies: waarom kook jij vis voor je katten?

Omdat het uit de diepvries komt :o
Ontdooien zou natuurlijk ook kunnen maar bevroren in een pan met kokend water gooien is lekker makkelijk.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:51

Ik voer gewoon kip hoor. Maar met mate uit de bio-industrie. Die hele keten is niet natuurgetrouw en ik heb geen idee hoe dat op microniveau gaat, maar ik voer liever dieren die in het wild hun voeding bij elkaar hebben gescharreld en lekker veel frisse lucht kregen en veel beweging hebben gehad ;)

Mijn katten eten samen 150 gram per maaltijd weg, maar daarvan is 1 kat naakt en die eet véél meer dan de ander. Reken op een 3% van het lichaamsgewicht per dag, als je alleen vlees zou voeren. Voor een kat van 4 kilo komt dat neer op slechts 120 gram! Voeren doe je op het oog, net als bij paarden ;)

x_Jeanine_x

Re: “VERS VLEES recepten” voor katten, wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:54

Die van ons eet soms met de pot mee...
Hebben wij gebakken lekkerbekjes, krijg ze alleen de vis, paar stukjes...
Ander vlees ook wel..

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:58

"visafval" dat willen mijn beide katten niet eten
pens en hart enz heb ik wel eens uit de diepvries van de supermarkt, de ene eet het prima de andere niet.
Alleen mijn langharige witte kat wordt zo roze.....

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 12:59

Chubby, mijn katten zijn rond de 4 kilo.
Ze zijn het niet gewend om vers vlees te eten. (behalve de coburgerham van mijn boterham jatten) :Y)
Wat is het beste voor mijn binnenkatten om te beginnen? Met welk vlees? Ik verwacht namelijk van de jongste wel kotspartijen als de stukken groot zijn.
Er is hier in de buurt een hertenhouder en tevens hertenslager. Hebben jullie tips wat ik daar zou kunnen kopen? Die verzorgt zn herten donders goed (zelfs op een leuke manier)
Laatst bijgewerkt door VDB op 08-01-10 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 13:03

Echt niet dat mijn poezen mensenvoer krijgt of afval. :\ Veel te zout!
Ik hoop dat er mensen zijn die nog meer tips hebben. Of bereidingstips.
Het liefst wil ik het even koken. Voor mij is het ook nog even wennen om het aan te zien tenzij ik vriendlief even lief aankijk.

Is het verstandig om in 1 keer het menu te veranderen in vers vlees in plaats van Whiskas? Of heb ik dan het hele huis vol kots?

x_Jeanine_x schreef:
Die van ons eet soms met de pot mee...
Hebben wij gebakken lekkerbekjes, krijg ze alleen de vis, paar stukjes...
Ander vlees ook wel..

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 13:03

Bij mij lusten ze echt geen pens, behalve als er één last heeft van diarree. De pens bevat zeer veel goede bacterien, die de darmflora een enorme oppepper geven. Een kat weet dan dat de pens een soort medicijn is, en mogelijk wil die het dan wel ;)

Mijn menu is overigens voor katten die volledig vlees eten en dus geen brokjes. Anders pas je je hoeveelheid natuurlijk aan.

Katten zijn kieskeurig. Het is altijd zoeken naar wat ze wel lusten en wat niet. En dat kan per week verschillen :+ De ene dag smikkelen ze van de konijnenpoten, de dag erna trekken ze hun neus op..

Als je nu brokjes voert en als lekkernij vlees uit blik, wissel dan dat blikvoer gewoon met simpel vlees uit de supermarkt: kipfilet, runderpoulet, soepvlees, kalkoengehakt, tonijn, etc. Bij de meeste poeliers verkopen ze ook wel kippenhartjes, -levertjes en -maagjes. Bij veel dierenwinkels verkopen ze eendagskuikens.

Het is gezonder, lekkerder en goedkoper om echt vlees te geven in plaats van blik..

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 13:04

Onze kat is super gezond, glim mooi, is helemaal in haar nopjes, kots nooit...
Maar verder krijgt ze wiskas droge brokjes!

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 13:07

kippenlevertjes zijn tegenwoordig ook veel in supermarkten ( jumbo/ super de boer) te vinden.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 13:07

TS, je kunt gewoon beginnen met lichtverteerbare kipfilet en kalkoen. Héél even in kokend water, maar probeer jezelf eroverheen te zetten en geef ze eens rauw! Je kunt starten met blokjes of reepjes, maar als je kat het eenmaal lust is het echt heel leuk om te zien hoe ze aan het werk gaan met een groter lapje vlees! Goed voor de reiniging van gebit en tandvlees én mentaal een leuke uitdaging!

Wacht even met het geven van botjes. Kippennekjes (bij de betere poelier) zijn makkelijk verteerbaar, dus goed om te geven als 'beginnersbot'. Maar eerst maar een week of wat gewoon spiervlees geven om het maagzuur op te peppen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 13:08

Downhill schreef:
Is het verstandig om in 1 keer het menu te veranderen in vers vlees in plaats van Whiskas? Of heb ik dan het hele huis vol kots?

Wil je wel brokjes blijven voeren? Of ga je helemaal over?

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 13:08

ik geef die van mij af en toe gekookte kip en dat kook ik dan ongeveer 10/15 min tot je het goed van elkaar af kan trekken en dan kan je best een paar dagen in de koelkast bewaren en ik geef dan een klein beetje weet niet precies hoeveel.

Ik heb 1 kat die is gek op vlees toen ze 5 weken was had ze haar eerste mus al op... en de andere kat moet er niks van hebben die lust alleen kattenbrokjes/ snoepjes en eigeel waarom dat is weet ik ook niet... verder is ze kern gezond

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 13:11

ik vind dit best een interessante topic alleen zoals hierboven al staat lust mijn ene kat geen vlees/vis en mijn andere kat is er gek op maar die kan ik niet alles geven omdat ze op de een of andere manier snel aan de diarree gaat dus durf niet zo snel wat "raars" te geven, omdat ik niet weet hoe het komt.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 13:12

Heb je toevallig ook een lijstje zoals je al omschreven hebt en wat daarbij het aller gezondste is qua vitaminen, Chubby??
Dan wil ik beginnen met de allerbeste. :Y) :D

Ik wil er heel eerlijk bijzeggen dat ik het voorlopig nog niet aandurf om met eendennekken en ander vlees met bot te voeren. 1 poes heeft een gevoelige maag (en ik ook). Ze zijn niets gewend want komen nooit buiten en eten als tussendoortje dus ook geen muisje of vogeltje...
Laatst bijgewerkt door VDB op 08-01-10 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 13:14

De brokjes blijf ik voorlopig even voeren, lijkt mij verstandiger, toch?
Het "vlees" wat ze nu krijgen krijgen ze rond 18:00 uur. Ik voer nooit 's morgens want anders gaan ze bij mijn bed zeuren dat het etenstijd is. :D
Brokjes kunnen ze onbeperkt eten. Het zijn geen schranzers en schrokken nooit alles in 1 keer op maar het bakje is wel iedere dag keurig leeg en ze kunnen heel "leuk delen"

Chubby schreef:
Downhill schreef:

Wil je wel brokjes blijven voeren? Of ga je helemaal over?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 13:22

Downhill schreef:
Heb je toevallig ook een lijstje zoals je al omschreven hebt en wat daarbij het aller gezondste is qua vitaminen, Chubby??
Dan wil ik beginnen met de allerbeste. :Y) :D

Heb geen lijstje, voer bij voorkeur kleine wilde dieren en dan 5 soorten. Maar da's met name belangrijk als je volledig vers voert. Gevogelte is volgens mij lichtverteerbaar, dus denk dan aan kip, kalkoen, eendagskuikens, eend en kwartel. Duif is wat sterker van smaak en dus wellicht wat lastiger voor kieskeurige katten.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 13:27

Katten zijn inderdaad heel erg kieskeurig. Ik heb er 2 waarvan er 1 alleen kuikens eet, al 1,5 jaar. De andere wou niets van vlees weten, tot een maand geleden. Zij eet nu kuikens, kippen en eendennek en de muisjes die zij buiten vangt heb ik haar ook zien oppeuzelen :D Ik heb wel nog altijd brokjes staan, omdat het vers wat ze nu eten, niet compleet genoeg is. Zo kunnen ze zelf naar behoefte aanvullen met brok. Tevens geef ik de kuikenetende kat ook kattenmelk om het calciumgehalte op peil te brengen.

TS: niet 2 keer per week vis, maar 1 keer per 2 weken ;)

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 13:28

Dankjewel Chubby. ;-)
Iemand tips welk vlees ik kan halen bij de herten-slager? Of welke ingewanden van een hert... ?
Gadverderrie het idee al..... Maargoed.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 13:32

Mag koolvis ook of hebben jullie een beter idee voor vis? De visboer staat er nu nog met zijn kraam dus kan ik zometeen gelijk halen. :Y)

Laika schreef:
Katten zijn inderdaad heel erg kieskeurig. Ik heb er 2 waarvan er 1 alleen kuikens eet, al 1,5 jaar. De andere wou niets van vlees weten, tot een maand geleden. Zij eet nu kuikens, kippen en eendennek en de muisjes die zij buiten vangt heb ik haar ook zien oppeuzelen :D Ik heb wel nog altijd brokjes staan, omdat het vers wat ze nu eten, niet compleet genoeg is. Zo kunnen ze zelf naar behoefte aanvullen met brok. Tevens geef ik de kuikenetende kat ook kattenmelk om het calciumgehalte op peil te brengen.

TS: niet 2 keer per week vis, maar 1 keer per 2 weken ;)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 14:19

Hier eten ze momenteel alles van een hert.
We hebben een adres gevonden in Mill die verkoopt hertenvlees voor 1,- per kilo.
Je moet het alleen zelf even in kilo verpakkingen hakken <LOL>

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 14:21

Geef je het rauw aan je katten of kook je sommige delen van de hert? Ik ga nu naar de slager en vriendlief mag het straks klaarmaken/voorbereiden....

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 14:36

Nou ben ik me erg aan het inlezen over dat versvoer gebeuren, maar dan voor onze pup.
Wat ik overal lees is dat je bij een hond geen normale brokken mag geven en vers, wel brokken van farmfood want die zijn geperst en niet geexpandeerd.
Ik zou daar ook even naar informeren.
Ik weet niet of dat bij een kat ook geldt.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 14:44

kavama schreef:
Wat ik overal lees is dat je bij een hond geen normale brokken mag geven en vers, wel brokken van farmfood want die zijn geperst en niet geexpandeerd.

Je moet oppassen met een kat of hond die geen vlees gewend is, deze hebben ivm de ph waarde van het maagzuur moeite om bot te verteren. Daarom raad ik TS ook aan om te beginnen met spier- en orgaanvlees en pas na enkele weken van regelmatig vlees eten evt. te starten met een lichtverteerbaar vleesbotje zoals een kippennekje.

Downhill schreef:
Geef je het rauw aan je katten of kook je sommige delen van de hert? Ik ga nu naar de slager en vriendlief mag het straks klaarmaken/voorbereiden....

Ik kook níks voor mijn katten.

In principe kun je alles geven van hert, alleen de botten zijn voor honden vaak al te hard, laat staan voor katten. De pens zal je kat niet hoeven. Alle vlees en organen mag je voeren, pas alleen op dat je nu niet in één keer alleen lever of ander orgaan geeft, want dan zal er geheid diarree en/ of braken op volgen.. Als ik mijn katten orgaan voer, is dat altijd een mix van verschillende orgaantjes.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 15:09

Chubby, wat ik me nu even af zit te vragen... Wat kost zo'n menu als wat je hiervoor opgeschreven hebt je nou?

Ik wil al langere tijd over richting barf, maar ik liep eigenlijk tegen hetzelfde aan als TS. Wat voer je zo'n beest nou en hoeveel? Nooit echt de tijd genomen me er echt in te verdiepen...

Is een dergelijk menu goedkoper dan brok? En in hoeverre bevat het vocht? Ik heb van de dierenarts het advies gekregen om juist blikvoer/zakjes te gaan geven vanwege de hoeveelheid vocht, omdat 1 van mijn katten een behoorlijk blaasprobleem heeft en dus zoveel mogelijk vocht moet hebben. Hij drinkt wel ruim voldoende, maar het mag zeg maar net iets extra's zijn qua vocht. :)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 15:29

Dit bevat zo'n 80% vocht (net als ons menselijk lichaam). Daarnaast pure natuurlijke eiwitten die niet kapot zijn gekookt door verhitting. Dus dit is gezonder dan blikvoeding, waar men kunstmatige eiwitten en vitaminen in stopt.

Een hond drinkt van nature, een kat nauwelijks. Vandaar ook de vele blaas- en nierproblemen bij de huiskat die toch met name droge brokjes gevoerd krijgt.

Qua kosten ben je ongeveer evenveel kwijt als aan een goede merkbrok. Je hebt alleen wel vriesruimte nodig. Voor een enkele kat heb je voldoende aan zo'n klein vriesvakje, maar wil je goedkoper uit zijn, dan moet je groot inslaan en heb je dus ook een heuse vriezer nodig.

Reken qua kosten op gemiddeld 2 euro per kilo voer. Zoals eerder voorgerekend heeft een gemiddelde kat van 4 kilo een 120 gram voer nodig. Laten we eens rekenen met een voedingsbehoefte van 100 tot 200 gram per dag, dan kom je uit op 20 tot 40 eurocent kosten per dag, is 1,40 tot 2,80 per week, is 6 tot 12 euro per maand als je zelf je menu samenstelt en afneemt bij een groothandel (dus in grotere porties). Haal je je voer bij supermarkt en poelier, dan worden je kosten iets hoger.

Ik had je graag doorverwezen naar mijn website, maar die is nog niet online :+ Ik ben bezig met het opstarten van een service, waarbij je middels een abonnement een wekelijks, tweewekelijks of maandelijks menu kan afnemen, specifiek samengesteld voor jóuw huisdier. Maar wellicht is Roosendaal ook iets te ver voor je?