Eendjes (en andere vogels) voeren.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Leinearthur

Re: Eendjes voeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 00:21

Wij geven hier af en toe een zwerfkat eten, en af en toe als ze dan in de buurt zijn en de achter deur horen(geven kat buiten eten) dan komen ze naar de tuin en kwaken. En dan geven wij ze natuurlijk wat brood :D

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 00:25

Alou schreef:
eendjes voeren is eigenlijk helmaal niet goed. de gemeente amterdam is er zelfs hele protesten tegen aan het doen. met eenden op het fietspad met graffiti.
http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTER ... oord.dhtml

Als je goed leest lees je dat de echte eendenkenner (Moeliker) de theorie van de wethouder weerlegt ;)
Waarschijnlijk draait het meer om de overlast die eendjes veroorzaken (ze schijten op de stoep enzo) dan dat het voeren slecht voor ze is. Hoewel dat laatste dan natuurlijk wel weer afhangt van wat je voert. Alleen maar brood is zoals Nickeltje op de vorige pagina al zei niet heel goed :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 11:08

Afgelopen week heb ik een half brood gekocht en helemaal leeg gestrooid bij de eendjes.
Deze week zijn de vogels in de tuin weer extra aan de beurt en heb ik strooivoer en brood voor hen gehaald. Het fruit gaat hier ook regelmatig naar buiten.
Papa en Mama merel, 2 duiven en een horde spreeuwen, koolmeesjes, pimpelmeesjes, winterkoninkjes en uiteraard het roodborstje profiteren er heerlijk van :D

alleen wel jammer dat die spreeuwen zo enorm territoriaal zijn, dus ik moet constant voor scheidsrechter spelen om er voor te zorgen dat iedereen te eten krijgt :') Vooral papa en mama merel zijn erg welkom hier in de tuin :+:

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 11:15

Ook wij voeren de eendjes en andere vogeltjes,
Hier verzamelen we met de buurt al het ouwe brood en groente/fruit en voeren dat aan de beestjes.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 12:32

kijk in de zomer voer ik eenden,vogels en eekhoorntjes helemaal niets maar in de winter(vooral deze winters) wil ik ze graag wel een handje helpen om te overleven...

denk dat als ze een verbod op eenden voeren leggen dat het weinig zal helpen....mensen voeren ze toch wel door..

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 14:25

Heb zonet weer gevoerd, doe het om de 2 dagen ong. Had nog geen voer gekocht omdat het weer niet goed is. Viel me op dat ze niet eens zo hele hongerig zijn. Meerkoeten zijn vaak wel heel agressief onderling, dat was nu ook wel zo, maar niet dat ze elkaar bijna afmaakten omdat ze eten kregen
Er lag wel 1 meerkoet dood op het ijs, die lag er gister ook al zo raar bij. Voor de rest redden ze zich wel aardig goed zo heb ik het idee :)

Rawr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 14:29

Hier inmiddels ook al enkele dode meerkoeten gezien... maar daar redden de zeemeeuwen en kraaien zich inmiddels al mee. De één z'n dood... :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 14:32

Wij bewaren het oude brood hier een aantal dagen en dan gaat het naar de vogels bij een wak op weg naar mijn werk.
Ik heb nog zitten kijken voor voer gisteren maar dat word me iets te gek.
De kleine zakjes zijn in verhouding duur en de grote zijn zo 15 euro.
Ik wil best lief zijn voor de beesten, maar ik kan het geld zelf momenteel prima gebruiken.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 14:36

Myra, vogels moeten vaak een paar dagen wennen aan een voerplek waar een mens eten neer legt. Dus het kan best zijn dat ze na nog een paar keer voeren op je zitten te wachten.

Rawr, meerkoeten en waterkippen hebben het zwaarder dan eenden... Meestal ook minder reserve dan een eend. Heb je mogelijkheid ze bij te voeren?

Moonfish, oud brood kan na een aantal dagen wel heel hard zijn en daardoor moeilijk op te eten en heel droog brood zet nogal uit in de maag. Als je dat dus voert, doe er dan alsjeblieft een flinke scheut plantaardige olie overheen (zonnebloem olie of slaolie ofzo kost echt 30 cent, dus dan moet kunnen) dat kan enorm veel ellende voorkomen en die plantaardige vetten kunnen ze erg goed gebruiken.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 14:36

Nickeltje schreef:
Brood kan inderdaad verstoppingen geven, vooral als ze het droog eten en het zwelt een beetje op ergens in het eendje.

Maar nat maken, betekent dat het snel bevriest.
Wat je het beste kunt doen is brood is kleine brokken breken en daarover heen een lekker ruime scheut plantaardige olie, een fles zonnebloem olie bijvoorbeeld.

Dat kost je bijna niets, brood neemt dat op en zwelt dus niet meer zo veel in het eendje en de olie kunnen ze ook goed gebruiken. Daarnaast voorkomt de olie ook dat het brood snel bevriest.

Verder, zoals hierboven al gezegd wordt, een zak gemengd graan of iets dergelijks is niet heel erg duur en je helpt er enorm veel vogels mee.

Ik gooi het brood int water, dan is het al nat voordat het in het eendje komt.. is dat wel een betje oke?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 14:37

SB_ dat is inderdaad ook een prima optie.
Maar veel van de mensen die nu bijvoeren, hebben geen wak in de buurt en moeten het dus op het ijs gooien, in dat geval geef je echt droog brood.
Zoals jij het voert, in het water is prima.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 14:39

Het is geen hard brood hoor, dat gaat niet naar de beesten. (hooguit gedroogd naar de konijnen)
Zelf ben ik ook niet helemaal blond. :(:)

Er zijn hier gelukkig nog genoeg wakkken om het in het water te mikken.(wat ik altijd doe)
Het is een rivier dus dat duurt over het algemeen langer voor dat helemaal dichtvriest. _/-\o_
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 09-01-10 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 14:41

Moonfish, prima dan!
Het was maar een waarschuwing, het zou namelijk niet de eerste eend zijn die met een volgevreten maar kapotgeklapte krop in een opvang eindigd en weer dichtgenaaid moet worden...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 14:42

Dat doen alleen hersenloze figuren die goedbedoeld eendjes willen voeren..
Iedereen met gezond verstand weet dat hard brood voeren vragen is om problemen lijkt mij. :+
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 09-01-10 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 14:43

Nickeltje schreef:
SB_ dat is inderdaad ook een prima optie.
Maar veel van de mensen die nu bijvoeren, hebben geen wak in de buurt en moeten het dus op het ijs gooien, in dat geval geef je echt droog brood.
Zoals jij het voert, in het water is prima.

Ohja.. dan is het idd droog.
Ik maak altijd een wak, met een hark ofzo, omdat ze anders allemaal botsen.. :Y)
Maar fijn dak nu weet dat het ook een ander nut heeft :P Kwist wel dat het anders kan zwellen enzo, maar niet dat een krop kan knappen ;(

Rawr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 14:49

Nickeltje schreef:
Rawr, meerkoeten en waterkippen hebben het zwaarder dan eenden... Meestal ook minder reserve dan een eend. Heb je mogelijkheid ze bij te voeren?

Ze worden allemaal gevoerd hier. De meerkoeten die dood zijn lijken 's nachts te zijn vastgevroren in de ex-wakken bij de brug en daar kun je weinig aan doen helaas. Het is een vreselijke manier om dood te gaan helaas en het klinkt cru, maar de meerkoetenpopulatie is hier zwaar uit de hand gelopen volgens de lokale vogelbescherming en in principe zou het beter zijn als de groep iets kleiner wordt. Meerkoeten broeden meerdere malen in het warme seizoen en de groep groeit daardoor exponentieel hard. Alleen al naast mijn huis is er een groep van rond de 170 meerkoeten en dat is slechts één van de vele groepen die hier in de wijk zitten.

De waterhoentjes laten zich overigens niet echt voeren, ze zijn behoorlijk schichtig en voelen zich denk ik ook niet zo prettig tussen de vele meerkoeten/eenden/meeuwen en kraaien die om het voer vechten.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 15:17

Rawr, luchtbuks pakken en kogel erdoor. Vastvriezen en dan doodgaan is verschrikkelijk. :(:)
Als het er teveel zijn, schiet er dan een bende af.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 15:19

Hier hebben we geen eendenvijver in de buurt.. ik heb wel een voerblok en los vogelvoer in mijn tuin. Vind t wel fijn om de beestjes ook wat te geven nu het zo koud is.

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 17:59

Idd is de meerkoeten populatie erg groot, hier zitten ook behoorlijk wat
Die koet die hier lag, lag met zijn achterpoten gestrekt naar achter, en idd, de een zijn dood, zijn ander zijn 'brood' (toepasselijk) Hier heb ik nog geen dieren vastgezien in de wakken gelukkig.
Het is wel de natuur dat zo de sterksten overleven, maar toch gaat er wel even een steek door me heen als ik zo'n dood beestje op t ijs zie liggen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 20:36

Ik heb twee zakken gemengde zaden meegenomen bij de hema, ga dat morgen maar eens voeren. Hoop dat ze het lusten!

Ik wil dat ook wel hier voor op het grasveld neergooien, maar komen vogeltjes daar nu wel op af? Het zou zonde zijn als ik het er voor niks neergooi!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 20:51

Het kan zijn dat het in het gras verloren gaat in de sneeuw en tussen het gras.
Heb je de mogelijkheid een soort voerplank te maken? Een stuk hout op een bierkratje als improvisatie bijvoorbeeld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 20:56

Geen drinkers in huis helaas ;) Zit al te denken aan iets, maar kan niet zo snel iets verzinnen!

Maar die eenden en meeuwen en hoentjes komen heeeeeeel snel op je af als je ze gaat voeren, dus die zouden het dan wel moeten vinden toch? Dan voer ik het lekker aan hun, onze tuin hangt toch ook al vol met lekkere hapjes van de vogelbescherming ;)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 20:57

Als ze meteen komen vinden ze het zeker wel ja. Zeker als je elke keer op dezelfde plaats gaat voeren, dan zal het gewoonte worden en weten ze waar ze moeten zoeken, dan gaan ze anders over je grasveld mee dan wanneer ze daar toevallig overheen wandelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 20:59

En jij raadt olie aan voor over brood, is olijfolie ook goed of kunnen ze dat niet verteren?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 21:04

Naja, ook dat is plantaardige olie, misschein dat het vreemd ruikt voor ze en voor jou duurder is dan slaolie of zonnebloemolie, maar het is plantaardig en voorkomt andere problemen, dus als dat is wat je in hyis hebt, gewoon doen hoor. Alle vetten die ze nu op kunnen nemen zijn meegenomen met die koude.