Hond bijt visite bij binnenkomst, wat te doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 12:14

De hond opsluiten, daar wordt ie juist vals van. Dus dat zal ik niet doen. Dan associeert hij bezoek met opsluiten.
Ooit heb ik eens op TV iets gezien van een hondenopvoedkundige. De honden waren ook enorm vuil op bezoekers. Nou hadden ze een kastje naast de deur gehangen met snoepjes erin en de text;
Help onze honden heropvoeden. En dan moesten ze de honden een snoepje geven bij binnenkomst.
Of je dan nog een commando zit of af erbij gaat gebruiken, dat moet je even afwegen. Persoonlijk lijkt mij
dat wel handiger. Als ze zitten kunnen ze immers niet springen of bijten.

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 12:14

Sommige honden zijn nu eenmaal scherp. Ik kan niet inschatten of 't een opvoedingsfout is of dat het instinct is, maar jullie zijn de baas, dus jullie zullen de maatregelen moeten nemen dat dit niet kan gebeuren. Wij hebben een boerboel, die doet naar visite niets, maar andere honden gaat gewoon niet goed. Is ook een echte boerboel'kwaal', dus ik heb dit te accepteren (geloof me heb er veel aan gedaan qua hondentraining e.d., maar het zit gewoon in de hond) en ervoor te zorgen dat ze niet los bij andere honden kan. Ze staat goed onder apel en ze loopt bijna altijd los als we gaan wandelen, maar ik weet dat als ik een andere hond tegen kom....ik haar aan de lijn moet doen omdat er anders een conflict komt. Ik had ook liever gehad dat ze dit gedrag niet vertoonde, maar ik neem m'n verantwoordelijkheid.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 12:17

R.X. schreef:
Alsof een kind erger is.......vind dat altijd zo vreemd.

Een kind is een stuk kleiner dus gezichts hoogte voor een hond.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 12:22

Wij hebben ook zo'n allerallerliefste hond, doet echt geen vlieg kwaad, onze kinderen heeft ie grandioos doorstaan... Maar, kom niet aan ons, spontaan binnenwandelen zonder aan te geven dat je binnenstapt, onverwacht p ons of onze kinderen of hem aflopen als vreemde. We hebben vier keer meegemaakt dat ie toch echt wilde bijten. Wij hebben lang gezocht naar oplossingen; uiteindelijk was de oplossing een fijne plek xreeeren voor hem in de garage(zijn domein) deur op slot zodat de kinderen er ook niet bij konden, voordat bezoek kwam hond naar zijn plek doen. En op vreemd terrein hond vast totdat wr zien dat hij ontspannen is. Inmiddels zijn we 5 jaar verder en de hond is een stuk relaxter. Het verdient wellicht niet de schoonheidsprijs, maar iedereen leek zich er goed bij te voelen. Hoe oneerlijk is het als je weet dat je hond zo doet, problemen kan veroorzaken en erger nog, mensen kunnen van je eisen dat de hond wegmoet. Ondertussen werd de spanning bij ons ook steeds groter.. Nu die compleet weg is, kan hij zich ook veel beter ontspannen(was wel hond met verleden). Ik wens je veel succes met het vinden van een oplossing, ik heb zonder te veralgemeniseren dit gedrag bij airdale's we vaker gehoord(onze is kruising terriër trouwens).

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 12:26

Die van ons deed het ook, niet echt bijten maar over enthousiast en soms helemaal flippend en grommend. We hebben even een oefenpersoon genomen :+ die 6x op de bel laten drukken, en continu binnenlopen en de hond negeren. Heeft z'n vruchten afgeworpen. Gewoon tegen bezoek zeggen, negeer de hond even en pas als die rustig is mag je contact leggen. Niks meer aan de hand :) .. gelukkig.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 12:28

Bedankt voor de reacties! Idd zijn Airedales niet de makkelijkste honden. Maar ik heb zijn volle broer hier ook, en alhoewel die ook niet spoort, zou hij dat nooit gedaan hebben. Daarom overviel Junkie me er gisteren ook echt mee.

Misschien maar eens op zoek naar een goede hondenschool hier in de buurt (iemand een idee?). Hij staat trouwens wel goed onder appel normaal gesproken, maar nu ging hij echt 'blind' zeg maar..

eva1969

Re: Hond bijt visite bij binnenkomst, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 12:35

Het klinkt heel simpel alsof de hond de leiding overneemt en dus zijn roedel beschermd.
Kijk eens op de website van tinley gedragstherapeuten, die kunnen jou precies vertellen wat jullie verkeerd doen. In mijn ogen doet de hond weinig verkeerd, die gedraagd zich gewoon honds ;).

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 13:24

De boeken van Jan Fennel vond ik erg interessant om te lezen.
In veel gevallen zal haar methode werken, maar er zullen ook voldoende uitzonderingen zijn.
Al suggereerd Jan Fennel dat haar methode voor elk probleem werkt, werkt het niet dan heb je de regels niet goed toe gepast :roll:

Je in hondengedrag verdiepen door boeken te lezen van verschillende hondetrainers vind ik zeker een aanrader.

De tip de hond te "negeren" vind ik erg kort door de bocht.

Wie moet de hond negeren?
De baas terwijl de hond het bezoek molesteerd ~~}>
Of het bezoek (dat wellicht als de dood is voor honden)?

Of de tip "iets lekkers laten geven door al het bezoek"

Naar mijn idee mag je bezoek namelijk niet gebruiken om je hond te trainen.
Bij een niet-sociale hond vind ik dit helemaal ongehoord, het zal maar fout gaan -:(-
Het gros van het bezoek zal overigens ook ongeschikt zijn.

Neem je verantwoordelijkheid.
Plaats waarschuwingsbordjes, hekwerk of zo'n onzichtbare omheining en een bel.
Werk aan een goed appel op de hond en selecteer daarna geschikte personen om te oefenen.
Vraag of ze je willen helpen en voorkom dat ze zich gedwongen voelen, door ze voor blok te zetten.

Het lijkt mij niet onverstandig om dit alles onder deskundige leiding te doen.
Tot die tijd geen risico nemen en de hond aanlijnen of opsluiten als je bezoek ontvangt.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 17:31

kohtje schreef:
R.X. schreef:
Alsof een kind erger is.......vind dat altijd zo vreemd.

Een kind is een stuk kleiner dus gezichts hoogte voor een hond.

Oké zo word het dus bedoeld.
Mensen bedoelen het vaak anders, vandaar.

Dan ben ik het wel met je eens ja. *D

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 17:38

Ik zou je echt diegene uit Ruurlo aanraden.

Er zijn er ook wat bij die zich gedragstherapeuten noemen maar die helemaal geen diploma's hebben en er maar op los schreeuwen, rukken aande riem en veel met slip (of nog erger).
Dit is natuurlijk nooit de oplossing.