Wak slaan voor eenden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Re: Wak slaan voor eenden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 17:43

De eenden zijn ook al weg bij ons. Geen idee waar ze naar toe zijn. Waarschijnlijk naar een plek met wel een wak. Toen het de vorige keer namelijk ging dooien, waren ze meteen weer terug.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:46

Wat Zwartwitje zegt klopt ook. Reigers hebben redelijk snel door dat ergens bijgevoerd wordt en bij enorme honger willen ze wel eens brood mee pikken.
Als ze een beetje gewend zijn aan mensen vliegen ze ook niet heel snel weg.
Wat ze dan nog wel eens eten zijn brokken brood waar een blikje sardien overheen geprakt is, dat ruikt en smaakt naar vis, heeft veel vette visolie en wat energie voor ze.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 18:02

Lusten andere watervogels ook vis enzo?
Heb nog wel een blikje zalm in olie

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 18:03

Zeker wel.
Meerkoeten en waterkippen zijn gek op vis en een eend zal zijn snavel er ook niet voor omdraaien.

Als je die zalm over een bak broodsnippers heen prakt, heeft dat brood ook iets meer voedingswaarde met visolie er in.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 20:04

Ik zou wel zorgen voor een wak, als het goed is houd de gemeente en de waterschappen zich hiermee bezig.

wij krijgen momenteel redelijk wat verzwakte zwanen binnen omdat die niet meer bij het gras kunnen komen..

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 20:08

Wat een heerlijke droom gemeente die zich daarmee bezig houdt.
Hier in Leiden hebben we gewoon open water en in de wijde omgeving bij mijn ouders houdt de gemeente zich er echt niet mee bezig, we mogen blij zijn als er gestrooid wordt.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 14:25

Nickeltje schreef:
Voor de vissen in het water hoef je geen wak te slaan, die zitten als het goed is diep in de modder onderin.
Vissen kunnen zelfs hersenbeschadiging krijgen als je op het ijs gaat staan beuken. De trillingen in het water is vaak veel te veel voor die speldenknophersentjes, waardoor ze doodgaan of op zn minst niet meer als vis kunnen functioneren.

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 14:34

Nickeltje schreef:
Het zijn echt niet de eenden en meerkoeten waar je je druk om hoeft te maken met vorst, die doen het op zich ook een tijdje best op ijs of gras en bijvoeren is een mooi meegenomen luxe voor ze.

Vogels die echt water nodig hebben en het nu ook echt heel zwaar hebben met vorst zijn reigers en aalsgolvers.

Bij ons achter gisteren heeft een akkerbouwer zijn kanten gemaaid en gesloot. Nu staan er een hele rijen reigers want al het ijs is weg daar, maar het is hier sowieso niet helemaal dichtgevroren. Veel open plekken nog.

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 14:37

wij dachten vorig jaar ook dat de vissen in de modder zaten maar toch waren het ineens allemaal visticks ;( dus als ik nog is een sloot heb met vissen maak ik het open :j gewoon met een schep en dan het gebroke ijs er weer bove op gooien :)