Hond eet pak chocolade !?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bento1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:08

onze hond at vroeger heel vaak chocolade moet je zeggen toen ik klein was wist ik niet eens dat het gevaarlijk was.
hij is er 14 jaar oud mee geworden en het was een dwergkeesje.

nu ik weet dat het gevaarlijk is zou ik een hond ook nooit meer iets geven.
maar denk hond van 45 kilo en een reep choco dat het niet meteen schadelijk is ..maar ik zou er idd ook van schrikken.

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:08

Raadpleeg toch even de DA voor de zekerheid en geef je hond een paar flinke stukken ontbijtkoek. Mochten er nog gifstoffen in de maag of darmen zitten dan wordt dit door ontbijtkoek geabsorbeert.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:09

En even gekopieert mbt zout:

Een zoutvergiftiging geeft in eerste instantie maagdarmklachten. Het keukenzout heeft namenlijk een irriterende werking op het slijmvlies met diarree, braken en verlies van eetlust tot gevolg. De maagdarmklachten kunnen leiden tot uitdroging, laag bloedsuiker, verzuring en shock. Naast deze maagdarmklachten kunnen door de hoge concentratie zout in het bloed ook longklachten en zenuwverschijnselen (rusteloos, prikkelbaar, ernstig versuft, eventueel spiertrekkingen, toevallen en oververhitting) optreden. Als zenuwverschijnselen optreden is de zoutvergiftiging uiterst zelden te behandelen en bestaat het risico dat het dier in coma raakt en overlijdt.

Overigens is het laten braken van uw hond of kat in sommige gevallen tegen aangewezen (scherpe voorwerpen, etsende stoffen) of zinloos (zeer grote voorwerpen)! Oftewel: als je niet zeker weet of ie wel mag braken, kun je het beter aan de praktijk overlaten.

Hoewel 'een theelepeltje' zout achter op de tong dus vaak wel braken zal uitlokken, is het advies toch om na opname van een 'ongewenst product' contact op te nemen met de praktijk. Indien noodzakelijk kan uw huisdier een injectie krijgen welke het braken zal uitlokken!

Iris82

Re: Hond eet pak chocolade !?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:11

De hond drinkt nu niets voor niets zo veel. Waarschijnlijk hebben de interne organen toch een flinke klap gehad (lever, nieren)

Ik zou zelf wel voor mijn eigen gemoedsrust naar de DA gaan.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:15

ztugwell schreef:
Hallo,

Ik wou vanacht rond 12 uur net gaan slapen toen ik zag dat de reep pure chocolade helemaal was opgegeten door mijn hond.
Dat had hij dan net gedaan want de reep lag niet zo lang in de woonkamer.. ik ben gaan liggen maar ik kon niet slapen want de hond begon keihard te janken en te blaffen..
Hij heeft m'n hele douche ondergescheten en hij bleef heen en weer rennen door het huis, ik ben toen met hem naar buiten gegaan om hem te laten poepen ( rond half 3 snacht's ).
Ik kon zelf wel bijna janken aangezien ik ook wou slapen toen ik merkte dat hij nog steeds door het huis aan het rennen was en weer begon met janken, maar na enkele minuten is het gestopt..
Ik heb een uurtje kunnen slapen en moet over een kwartiertje alweer uit huis, maar nu vraag ik me af of het verder schadelijk is of dat ik mij geen zorgen hoef te maken?
Hij ligt nu gewoon te slapen, er lijkt nu vrij weinig aan de hand? Het is een hond van ruim 45 kilo..

Groetjes en alvast bedankt.

Ik vind je OP wel vervelend lezen persoonlijk :n
Hoe denk je dat je hond zich gevoeld heeft? Het is vervelend dat je niet kan slapen, maar was je blijer geweest als je wel kon slapen en je hond was doodziek geweest, maar wel stil? Ik denk persoonlijk niet eens aan slapen als ik weet dat mijn dier pijn heeft en het zelfs levensbedreigend kan zijn! Dan is het eerste wat ik doe naar de dierenarts gaan, in plaats van in bed te gaan liggen. Oók als ik vroeg op moet.
Ik vind je erg laks overkomen en ik kan er met mijn verstand niet bij hoe je het hele gebeuren op jezelf betrekt, arm dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:18

Nikka schreef:
Persoonlijk vind ik dat je laks bent omgegaan met je hond. Dat een hond een stuk chocolade steelt kan gebeuren. Maar als je merkt dat je hond er zo ziek van wordt had je of de DA moeten bellen, of als je gegoogled had had je kunnen zien dat erg chocolade giftig is. Dan had je alsnog moeten overleggen met de DA. Eigenlijk had je de kennis moeten hebben dat chocolade giftig is en meteen moeten overleggen, maar goed.

Hier ben ik het mee eens, TS waarom heb je geen actie ondernomen?

benangelique schreef:
zowel ik als mijn dierenarts zweren hierbij.

Waardeloos en gevaarlijkst advies uit het jaar kruik ik mag hopen dat mensen hier snel overheen lezen.

Lees hier maar hoe mis dat kan gaan;
Van de zomer heeft mij amerikaanse bulldog giftige aronskelk bollen opgegeten.
Meteen gaan zoeken op internet, jahoor giftig. (Daarom begrijp ik TS niet dat zij niet gezocht heeft mijn hond had overigens nog geen verschijnselen)
DA gebeld, gooi dr maar een schep zout in. Goed gedaan en jahoor binnen een paar tellen kwam de hele maaginhoud eruit, gelukkig maar!
Meteen DA gebeld, gevaar was geweken, althans....dat dacht ik.
Wat er die uren daarna gebeurde was echt verschrikkelijk, want het bleef niet bij die ene keer braken, ze bleeg maar braken en al heel snel was dit over gegaan in puur bloed.
Door het harde overgeven was er een ader geknapt.

Ik heb meteen weer de DA gebeld zij vonden dat ze uit moest zieken, pas als het langer dan 4 uur aan zou houden moest ik weer bellen.
Gelukkig was dat niet het geval, maar wat ben ik hiervan geschrokken.
Ik ben geen schijtert, hond moet tegen een stootje kunnen maar zout geef ik nooit meer.
Ik hoop dat iemand dit verhaal meeneemt en zich tweemaal bedentk voordat tot deze actie wordt overgegaan.

Laika schreef:
Beter safe dan sorry zou ik zeggen. Je hondje is naar mijn idee véél meer waard dan die 26 euro consultkosten toch?

Precies. En dan te bedenken dat ik hier gewoon verzekerd voor ben en dan zo'n slecht advies heb gekregen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:19

Ik weet dat chocolade en vooral pure chocolade erg giftig kan zijn voor de hond.
Ik laat het niet slingeren of op tafel liggen, nooit.
Zelf had ik meteen na het gebeuren de da gebeld en hem niet de hele nacht door laten hobbelen. Verder zeg je dat hij weer vanouds is, maar hij drinkt wel abnormaal veel en wil alles eten, wat hij anders nooit wil. Dus vanouds? Ik zou alsnog rap de da bellen en advies vragen, dan geven zij wel aan of je moet komen of niet.
Verder ga ik met Nikka mee, ik vind het onverantwoordelijk dat je niet hebt gebeld.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:20

Nikka schreef:
Persoonlijk vind ik dat je laks bent omgegaan met je hond. Dat een hond een stuk chocolade steelt kan gebeuren. Maar als je merkt dat je hond er zo ziek van wordt had je of de DA moeten bellen, of als je gegoogled had had je kunnen zien dat erg chocolade giftig is. Dan had je alsnog moeten overleggen met de DA. Eigenlijk had je de kennis moeten hebben dat chocolade giftig is en meteen moeten overleggen, maar goed. Als het een normale 80 grams reep is zal het waarschijnlijk wel meevallen, als het een grote (200 grams) is is dat toch wel een hele forse dosis. Het is waar dat theobromine stapelt. Verder is het gebruiken van zout achterhaald voor braken, er zijn honden aan gestorven.

Helemaal mee eens, ik word er altijd zo boos over hoe men met de gezonheid van het dier om kan gaan.
Het kijkt ook of je er vooral veel moeite mee hebt met jouw verstoorde nachtrust, dat je hond doodziek is is maar bijzaak.
Ik was met de hond meteen in de auto gesprongen en naar de da. gegaan.

En met tzout laten brakken, inderdaat al lang achterhaald.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:20

Ik vind zelfs dat dit soort mensen niet een een dier moeten nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:21

Ik wist het niet van het zout.

@RX, dat vind ik dan wel weer een beetje overdreven.

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:23

Mijn hondje heeft een keer een schaal met paaseitjes opgegeten. Dus wij naar de DA. Spuit gehad om te laten braken maar dit lukte niet. Toen moest ik naar huis en onbijtkoek gaan geven.
Een dag later kwamen de zilverpapiertjes mee met de ontlasting :P Maar verder geen problemen gelukkig.
Laatst bijgewerkt door Lynske78 op 04-01-10 14:24, in het totaal 2 keer bewerkt

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:23

Ts reageert niet meer..... Hoop dat ze met de hond onderweg is naar de DA

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:25

chocobroodje schreef:
Ts reageert niet meer..... Hoop dat ze met de hond onderweg is naar de DA

Ts lijkt niet online te zijn, dus wie weet is ze inderdaad alsnog naar de DA!

KimPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:27

125 gram PURE chocolade kan dodelijkzijn. En zout is indd slecht, maar je wilt toch geen dode hond? Dan is dat de beste oplossing, omdat je dat vaak wel in huis hebt..
Gewone chocola (denk aan wit, melk) is pas bij 25 kilo chocola dodelijk. Denk niet dat iedereen dat zomaar even in huis heeft..

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:28

Mindim ik vind het helemaal niet overdreven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:30

KimPower schreef:
125 gram PURE chocolade kan dodelijkzijn. En zout is indd slecht, maar je wilt toch geen dode hond? Dan is dat de beste oplossing, omdat je dat vaak wel in huis hebt..
Gewone chocola (denk aan wit, melk) is pas bij 25 kilo chocola dodelijk. Denk niet dat iedereen dat zomaar even in huis heeft..

Dit was een reep pure chocola, hoeveel gram weet ik niet.

RX, je weet verder toch niet hoe ze is met haar hond, je kan van 1 incident toch geen conclusies trekken of men geen dieren meer mag hebben. Kijk ze had gelijk de da moeten bellen, dat ben ik met je eens, maar om te zeggen dat iemand dan geen dier mag houden?

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:35

Kijk ik zal ongetwijveld ook wel eens wat onbedoeld fout doen.
Tuurlijk ik ben ook maar een mens, maar als ik zie dat mijn hond zo doodziek is hang ik wel meteen aan de telefoon om te zeggen tegen de da. dat ik eraan kom.
snap je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:40

Ik ook, liever voor niks, dan te laat. En ik vind het zeker ook nalatig dat ts gewoon op bed is gaan liggen en later wel kon janken omdat ze wilde slapen. Mij zou de korte nachtrust me dan geen zak kunnen schelen en ik had hem met luier achter in de auto geparkeerd op weg naar de da.

De volgende keer gaat ze waarschijnlijk wel naar de da. Ik vind dit geen reden om te zeggen dat iemand dan geen dieren meer mag hebben, wat je zelf zegt, je kan een keer de fout in gaan waarbij je achteraf denkt:"och mijn hemel, dat had ik anders moeten aanpakken". Ik hoop dat het een les is voor de volgende keer.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:51

En dan nu maar hopen dat het nog een les mag zijn die de hond kan navertellen.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:56

En toch ben ik het niet met je eens Mindim.
Als je ziet dat je hond zo ziek is stap je meteen in de auto en ga je naar de da. en ga je niet lekker naar je bed!

Nee dat soort mensen zouden geen dier mogen houden vind ik.

Ik zeg ook wel eens sommige mensen houden dieren en andere mensen houden van, dieren.
Ik doe dat bijde en zo hoort het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:58

BrittKitt schreef:
En dan nu maar hopen dat het nog een les mag zijn die de hond kan navertellen.

Dat hoop ik inderdaad, mocht je er aan twijfelen :D
Citaat:
En toch ben ik het niet met je eens Mindim.
Als je ziet dat je hond zo ziek is stap je meteen in de auto en ga je naar de da. en ga je niet lekker naar je bed!

RX, ik ben het roerend met je eens dat ze niet goed gehandeld heeft, met het andere gedeelte van het geen dieren mogen houden, weer niet. Laten we het eens worden, dat we het niet eens worden, goed?
Ik betwist je gequote stukje toch ook nergens?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-01-10 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:59

Mindim schreef:
Ik ook, liever voor niks, dan te laat. En ik vind het zeker ook nalatig dat ts gewoon op bed is gaan liggen en later wel kon janken omdat ze wilde slapen. Mij zou de korte nachtrust me dan geen zak kunnen schelen en ik had hem met luier achter in de auto geparkeerd op weg naar de da.

Zou zou ik ook handelen daarom vroeg ik mij af waarom dit niet opkwam in TS gedachte maar wel huilerig aan haar eigen nachtrust dacht, ik ben benieuwd waarom TS niet gehandeld heeft.
Laten we die reactie anders even afwachten wie weet zag ze dr geen kwaad in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:01

Chiqa schreef:
Mindim schreef:

Zou zou ik ook handelen daarom vroeg ik mij af waarom dit niet opkwam in TS gedachte maar wel huilerig aan haar eigen nachtrust dacht, ik ben benieuwd waarom TS niet gehandeld heeft.
Laten we die reactie anders even afwachten wie weet zag ze dr geen kwaad in.

Tja, misschien wist ze het idd niet dat chocola puur gif is en dacht ze dat de hond zat te piepen om dat ie moest poepen.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:03

Laten we het daar dan maar over eens worden mindim, ha, ha.

Nu maar hopen dat ze zich goed schuldig voeld en zich goed tegenkomt en dat de hond voortaan veel beter verzorgt word.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:09

messchien een beetje oftopic: maar waar ik me telkens weer over verbaas; de hond van mijn vriend krijgt dus dagelijks chocolade te snoepen, puur melk en wit. Ik schrok ervan toen ik het de eerste keer zag maar mijn schoonouders vinden het dus schijnbaar heel normaal en hun hond word en niet ziek van en loopt al 10 jaar vrolijk rond. }:0 De hond krijgt maar stukjes (ofja, soms gaat er ook wel een halve reep in...) maar is nog steeds hartstikke gezond.

ontopic: als mijn eigen hond chocolade gegeten zou hebben , en gaan janken enz daarna en diarree hebben, zou ik dat beest in de auto gegooid hebben, desnoods een pak kranten eronder of oude kleden, en naar de dierenarts ermee. Liever 300 euro lichter dan mijn hond kwijt... en dat minder slapen zou me echt een zorg zijn, slaap wel weer bij! Imo, geloof dat mijn hond wel eens perongeluk een boterham met choco hagel te pakken heeft gekregen en dat hij er niks ziek van is geweest.