Aquarium, guppen en neontetra hoelang geen vis in?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:15

Joyckuh schreef:
justdiesel schreef:
Is prima gegaan hoor, en heb het wel vaker gehoord...
Maar wij hebben wel alle stenen e.d. eerst goed afgewassen!

Dat laatste is dan weer een beetje nutteloos... Of het goed gaat ligt niet aan schone stenen etc. Daarbij zet je naar mijnes inziens altijd schone stenen en hout in een aquarium.

Het idee van een aquarium 2 weken laten indraaien, is om een goede bacteriecultuur te kunnen laten ontstaan in het filter en in de bodem. Dit is nodig voor de afbraak van giftige stoffen zoals nitriet en ammoniak.
Als je meteen vissen in het aquarium plaatst, kan dit voor grote overbelasting van het filter zorgen waardoor de bacteriën niet goed de kans krijgen zich goed te ontwikkelen.
Bij een opstartend aquarium zul je na een dag of 5-7 zien aan de hand van een test, dat er nitriet in het water zit. Deze verdwijnt daarna weer, een teken dat er dus genoeg bacteriën in het water zitten. Als het nitriet weer op 0 is, zou je in principe vissen kunnen toevoegen. Dit kan dus ook al na 10 dagen zijn, maar om het veilig te houden is er dus een ''regel'' opgesteld om het op 14 dagen te houden.

Uiteraard kan het goed gaan als je meteen vissen in het water zet. Echter is het veiliger om dit niet te doen. Zeker de gevoelige vissoorten zoals neontetra's kunnen niet goed tegen nitriet. Guppen en dergelijk zouden het wel overleven, maar wie wil nou zijn vissen in ''giftig'' water zetten?

CK88: nee, de steen uitkoken haalt de kalk er niet uit ;) De kalk wordt telkens afgegeven aan het water.

Hoi dorpsgenoot :D
Geen idee of het nut had of niet, maar in elk geval is er wel heel veel troep vanaf gekomen toen.....
Tja het zal ook wel niet goed zijn want anders raden die mensen die de vissen verkopen het ook niet af, maar wij waren gewoon eigenwijs :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:16

CK88 schreef:
Citaat:
10 neons is beter ;) maar 15 is nog mooier :)

Maar dan word de bak wel erg vol :o Dus ik dacht 6 neons en 6 guppen.

mhua valt wel mee hoor ;)

anders kijk je op http://www.aquaforum.nl die mensen hebben veel verstand ervan ;)

ikke129

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:23

love_western schreef:
ikke129 schreef:
2 weken laten staan:)

en onthoud 2 vrouwtjes guppen voor 1 mannetje anders worden ze wel heel erg achterna gezeten en dacht minimaal 5 tertra's ivm scholing.

10 neons is beter ;) maar 15 is nog mooier :)

is ook zo, en heel mooi hoe ze samen zwemmen :j maar aangezien de bakgrootte en de andere vissen die erbij komen.. ze moeten wel voldoende zwemruimte hebben.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:26

justdiesel schreef:
Hoi dorpsgenoot :D
Geen idee of het nut had of niet, maar in elk geval is er wel heel veel troep vanaf gekomen toen.....
Tja het zal ook wel niet goed zijn want anders raden die mensen die de vissen verkopen het ook niet af, maar wij waren gewoon eigenwijs :o

Als er veel troep uit kwam zal het wel nut hebben gehad :=
En eigenwijsheid. Tja, de meeste mensen die een aquarium opstarten zijn nooit van plan om een week of 2 te wachten. Ik snap het ook wel, ik heb er zelf het geduld eigenlijk ook niet voor... En zoals gezegd, met guppen etc zal het allemaal ook niet zo heel veel uitmaken, maar met kwetsbaardere vissen wel.

_Tara_

Re: Aquarium, guppen en neontetra hoelang geen vis in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:04

Als je in een keer al je vissen in je aquarium doet zonder in te laten draaien heb je echt heel veel geluk gehad dat ze 't allemaal overleefd hebben...

TS, ziet er al leuk uit hoor! Iets meer planten mag wel ja, die site van aquaplantsonline is trouwens een fijne site. Heb er zelf ook plantjes besteld laatst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:44

_Tara_ schreef:
Als je in een keer al je vissen in je aquarium doet zonder in te laten draaien heb je echt heel veel geluk gehad dat ze 't allemaal overleefd hebben...

TS, ziet er al leuk uit hoor! Iets meer planten mag wel ja, die site van aquaplantsonline is trouwens een fijne site. Heb er zelf ook plantjes besteld laatst.

bij mij vader gaat het al 25 jaar goed :D

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:44

Dat vind ik dan toch erg raar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:53

_Tara_ schreef:
Dat vind ik dan toch erg raar.

tjah, dat kan. Maar er is nog nooit een vis gesneuvelt door een nitrietpiek of wat dan ook. Ze zwommen gewoon allemaal vrolijk rond en je kon niet aan hun merken dat ze er last van hadden
Alleen door ouderdom of ziekte gingen sommige dood.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:59

Nu kan ik zelf niet aan m'n vissen zien of ze vrolijk rondzwemmen of depressief. Maar dat ze 't overleefd hebben vind ik wel knap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:01

_Tara_ schreef:
Nu kan ik zelf niet aan m'n vissen zien of ze vrolijk rondzwemmen of depressief. Maar dat ze 't overleefd hebben vind ik wel knap.

je kunt duidelijk aan vissen zien als ze zich niet lekker voelen, zwemmen ze veel minder en houden de staart in elkaar geknepen.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:09

Dan zijn ze ziek. Maar zie je ook als ze misschien honger hebben, zich niet vrolijk voelen? Voor zover ik weet kun je dat echt niet zien.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:12

en wanneer weet je of ze aan ouderdom overleden zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:13

Joyckuh schreef:

uhh omdat je als goed weet hoe oud ze ong zijn ;)

Zo heeft me oma 2 zwarte tetra´s(weetniet zeker) die al 7 jaar zijn.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:14

Hoe weet je dan hoe oud ze zijn? En hoe oud ze kunnen worden?

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:15

love_western schreef:
Joyckuh schreef:

uhh omdat je als goed weet hoe oud ze ong zijn ;)

Zo heeft me oma 2 zwarte tetra´s(weetniet zeker) die al 7 jaar zijn.

En jij weet precies van iedere vis hoe oud ze worden en houd dit ook letterlijk bij?

Ik weet van mijn vissen ongeveer hoe lang ik ze heb, maar van meer dan de helft van de vissen weet ik niet hoe oud ze kunnen worden.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:18

Overigens, ziektes zijn vaak te wijten aan slechte waterkwaliteit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:18

Jah ik hou het bij ;) En op internet staat genoeg informatie hoe oud ze worden en de lfs waar ik kom zegt ook altijd hoe oud ze ongeveer worden.

palinglcw

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:20

CK88 schreef:
Ik heb een aquarium van 60 bij 30, met een goede filterpomp en de temp is 23 graden.
Ik ben een beginner maar heb wel eerder guppen gehad.

Nu is mijn vraag hoeveel vissen zullen jullie in deze grote van aquarium doen, ik wil graag neontetra's en guppen, wildvang en 'gewone', maar ik wil zeker niet teveel vis.

Vanavond komt er water in, hoelang moet ik het dan 'laten rusten' voordat ik er vissen in doe? Op internet lees je dan weer 24 uur, maar soms ook 3 weken. Maandag wou ik de vissen ophalen, moet ik er dan een supplement in doen zodat het water goed is?
Alvast bedankt!
Groetjes Claudia

minimaal 2weken laten staan met planten,stenen en pompen draaiende... en neem een stuk gehakt gooi dat erin daarmee bdoel ik een kleine hoeveelheid... of vraag aan iemand met een stabiel aquarium in je omgeving om een beetje water uit diegene zijn of haar aquarium zodat je een ecologisch systeem opbouwd... als je het te snel doet allemaal dan gaan je vissen dood omdat er dan nog geen eco systeem is:) temperatuur zou ik toch op 25zetten aangezien dat meer de temperatuur is die meeste vissen nodig hebben :)
vriendelijke groet lucas(heeft altijd aquariums gehaD)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:21

Waar haal je die informatie dan vandaan? Vraag me dat namelijk wel af hoe oud m'n vissen kunnen worden.

Je hebt wel nog steeds niet gezegd hoe je weet hoe oud ze zijn wanneer je ze koopt.

@ Paling: gehakt in je aquarium?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:21

Joyckuh schreef:
Overigens, ziektes zijn vaak te wijten aan slechte waterkwaliteit.

Me vader heeft nu in 25 jaar tijd dat 2 x bijna alle vissen verloren aan een ziekte. Dus dat valt mee vind ik zelf.
En waterkwaliteit was altijd goed. Dus daar kan het niet doorkomen ;)

palinglcw

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:22

CK88 schreef:
Oke bedankt, moet dus nog even geduld hebben :)
Dierenwinkel medewerker zei dat ze er direct wel in konden, want het zijn hardstikke sterke vissen :o
Zo zie je maar weer hoe geldbelust die medewerkers zijn :P

sja ze zullen alles zeggen om ze te verkopen ;) sterker nog vaak verkopen ze dingen waarvan ze weten dat ze doodgaan maar dat boeit hun niet want de meesten komen toch niet terug met dooie vissen om hun geld terug te vragen haha :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:23

_Tara_ schreef:
Waar haal je die informatie dan vandaan? Vraag me dat namelijk wel af hoe oud m'n vissen kunnen worden.

Je hebt wel nog steeds niet gezegd hoe je weet hoe oud ze zijn wanneer je ze koopt.

Uhh meestal zijn ze nog jong als je ze koopt. en het gaat erom hoelang ze bij mij in de bak leven ;) die jaren hou ik bij.
Dus kan best zijn dat sommige ouder zijn. Maar het ong om hoe oud ze zijn.

En als je beetje zoekt op google kom je wel achter de leeftijden ;)

palinglcw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:20

_Tara_ schreef:

hahahaha ja hoe raar het ook klinkt het gehakt gaat rotten en creeert op die manier een eco systeem :D

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:30

@ Paling: Had er nog nooit van gehoord, van die gehakt... Weet niet of ik 't zelf zo snel zou doen. Kun je misschien beter al een aantal vlokjes visvoer in het water doen.

@ Love_western: Je zal vast 't beste voor hebben met je vissen enzo. Maar dat van die leeftijden... Tja ik weet 't niet. Heb je dan een boekje waarin je de leeftijden bij houdt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:48

_Tara_ schreef:
@ Paling: Had er nog nooit van gehoord, van die gehakt... Weet niet of ik 't zelf zo snel zou doen. Kun je misschien beter al een aantal vlokjes visvoer in het water doen.

@ Love_western: Je zal vast 't beste voor hebben met je vissen enzo. Maar dat van die leeftijden... Tja ik weet 't niet. Heb je dan een boekje waarin je de leeftijden bij houdt?

nee, gewoon onthouden ;)